مقایسه بک X3 پرو با پژو 207 اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟

دوشنبه 4 تیر 1403 - 08:35
مطالعه 8 دقیقه
Cars-9
با حدود یک میلیارد تومان، پژو 207 اتوماتیک پانوراما انتخاب بهتری خواهد بود یا کراس‌اوور جدید بک X3 پرو خودروسازان بم؟
تبلیغات

پژو 207 با وجود تمام مشکلاتی که دارد، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود و در بین خریداران از محبوبیت بالایی برخوردار است. بااین‌حال، قیمت نسخه اتوماتیک و اصطلاحاً فول آپشن این خودرو در بازار حتی از یک میلیارد تومان هم فراتر رفته است که این باعث شده 207 به محدودهٔ قیمتی کراس‌اوورهای کوچک چینی نزدیک شود. یکی از جدیدترین خودروهای این بخش که چند ماه است به بازار آمده، بک X3 پرو محصول خودروسازان بم است که در بازه قیمتی بالای یک میلیارد تومان می‌تواند رقیبی جدی برای پژو 207 باشد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید: 

آشنایی با انواع مدل‌ها و تیپ‌های پژو 207

رانندگی با بک BAC X3 پرو، کراس‌اوور مونتاژی جیلی در ایران

کپی لینک

معرفی خودروها

بک X3 پرو یک کراس‌اوور کوچک ساخت جیلی است ولی از آن نباید انتظار تکنولوژی و کیفیت محصولات جدید این شرکت بزرگ چینی را داشت زیرا این خودرویی قدیمی است که پیشینهٔ آن به هاچ‌بکی بنام انگلون SC5 سال 2011 بازمی‌گردد. جیلی در سال 2017 فیس‌لیفت بزرگی روی این هاچ‌بک قدیمی انجام داد و با افزودن کمی حال و هوای کراس‌اوور، آن را با نام ویژن X3 معرفی کرد. درواقع، رابطهٔ بین انگلون SC5 و ویژن X3 مثل رابطهٔ تیبا 2 و کوییک است! این کراس کوچک چینی در اوایل سال 2021 فیس‌لیفتی را تجربه کرد و ویژن X3 پرو نام گرفت. حدود یک سال بعد نیز این خودرو به برند لیوان (Livan) منتقل شد که حاصل جوینت ونچر بین جیلی و لیفان است. به همین دلیل است در بک X3 پرو اثری از لوگوی جیلی دیده نمی‌شود.

207 اما نیازی به معرفی ندارد و بیش از یک دهه است که آن را در کشورمان می‌بینیم. این ماشین در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت 206 است که در سال 2008 توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال 1389 با نام 207 به کشورمان آمد درحالی‌که در اروپا با نام 206 پلاس عرضه شد. پس از چهار سال وقفه‌ای که در اوایل دههٔ 90 شمسی به دلیل تحریم‌ها در تولید 207 ایجاد شد، ایران خودرو از سال 1395 دوباره این خودرو را به خط تولید بازگرداند و رفته‌رفته به تنوع مدل‌ها و نسخه‌های آن افزود تا هم‌اکنون چندین و چند مدل 207 با ویژگی‌های مختلف در بازار کشور داشته باشیم. برای این مقایسه ما گران‌ترین و مجهزترین نسخهٔ این خودرو یعنی 207 اتوماتیک پانوراما را انتخاب کرده‌ایم که از لحاظ قیمت به بک X3 پرو نزدیک‌تر است.

کپی لینک

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفتیم، پیشینهٔ هردوی این خودروها به هاچ‌بک‌های قدیمی بازمی‌گردد که با تغییراتی سعی شده نمای مدرن‌تری پیدا کنند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که سال‌ها است 207 را در خیابان‌های کشورمان دیده‌ایم، ظاهری کاملاً تکراری پیدا کرده است درحالی‌که X3 پرو تازگی بسیار بیشتری دارد. البته این خودرو هم خصوصاً در نمای جانبی ذات قدیمی خود را نشان می‌دهد و طراحی آن با چیزی که از جدیدترین خودروهای چینی می‌بینیم اصلاً قابل قیاس نخواهد بود ولی بااین‌وجود در برابر ظاهر تکراری 207 می‌تواند توجهات بیشتری را جلب کند. علاوه بر این، X3 پرو برای یک کراس‌اوور کوچک و اقتصادی چینی هنوز هم طراحی قابل‌قبولی دارد درحالی‌که 207 با وجود اشتراکات فراوان با 206، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. از لحاظ ابعاد هم X3 پرو با 4,005 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,575 میلی‌متر ارتفاع، کمی بزرگ‌تر از 207 با 3,872 میلی‌متر طول، 1,669 میلی‌متر عرض و 1,441 میلی‌متر ارتفاع است.

کپی لینک

داخل

در داخل کابین، اختلاف دو خودرو بیشتر می‌شود زیرا جیلی در فیس‌لیفت سال 2021 داشبورد کاملاً جدیدی برای X3 طراحی کرد درحالی‌که 207 هنوز وام‌دار 206 سال 1998 است. در داخل این هاچ‌بک کوچک، بخش پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها همچنان کاملاً با 206 یکسان است و ویژگی‌های جدیدتر یعنی غربیلک فرمان، صفحه آمپر و نمایشگر بالای داشبورد نیز از سال 1395 بدون تغییر باقی مانده‌اند. در سمت دیگر، کابین X3 پرو هرچند شاید در قیاس با خودروهای جدید چینی کمی قدیمی به نظر برسد اما با دریچه‌های تهویه طرح سراسری، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و تریم رنگی روی داشبورد، به‌مراتب فضای مدرن‌تری دارد. علاوه بر این، کیفیت متریال در اینجا نیز از رقیب ایرانی یک سر و گردن بهتر است. در همین حال، هرچند X3 پرو هم از فضای محدود صندلی‌های عقب رنج می‌برد و برای افراد بلندقد تنگ خواهد بود اما هنوز هم شرایط بهتری نسبت به 207 دارد که عملاً صندلی‌های عقب آن غیرقابل استفاده هستند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر لیست امکانات و آپشن‌های دو خودرو را مقایسه می‌کنیم:

پژو 207

بک X3 پرو

ترمز کمکی

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

کنترل کشش

دارد

دارد

ایربگ

2 عدد

2 عدد

فرمان

برقی

برقی

سیستم تهویه

اتوماتیک

اتوماتیک

نمایشگر

7 اینچی

8 اینچی

دی‌لایت

دارد

دارد

آینه‌های جانبی

تنظیم برقی

تنظیم برقی با گرم‌کن

سنسور دنده عقب

دارد

دارد

دوربین دنده عقب

دارد

دارد

سیستم پایش باد تایرها

دارد

دارد

رینگ

14 اینچی آلومینیومی

16 اینچی آلومینیومی

کروز کنترل

دارد

دارد

سقف شیشه‌ای

دارد

ندارد

سانروف

ندارد

دارد

پاور ویندوز

ندارد

دارد

آنتی ترپ

ندارد

دارد

استارت دکمه‌ای

ندارد

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

دارد

چراغ‌های خودکار

ندارد

دارد

کنترل حرکت در سربالایی

ندارد

دارد

انتخاب حالات رانندگی

ندارد

دارد

با توجه به جدول فوق، بک X3 پرو از لحاظ امکانات کاملاً نسبت به 207 برتری دارد و با توجه به قیمت و اندازه‌اش، آپشن‌های قابل‌قبولی را ارائه می‌کند درحالی‌که هاچ‌بک ایران‌خودرو با وجود قیمت یک میلیارد تومانی در بازار، خودروی بسیار فقیری محسوب می‌شود.

کپی لینک

پیشرانه

بک X3 پرو به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که 102 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد برای کراس‌اووری 1215 کیلوگرمی نسبتاً پایین به نظر می‌رسند و درصورتی‌که خودرو پر از سرنشین باشد توان پایین پیشرانه مشکل‌ساز خواهد شد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد و بنابراین انتظار هیچ‌گونه هیجانی را پشت فرمان این خودرو نباید داشته باشید. بااین‌حال، پیشرانهٔ چهار سیلندر X3 پرو کارکرد نرم و استهلاک پایینی دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این قوای محرکه نیز مصرف سوخت پایین 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی است هرچند که در رانندگی‌های شهری با فشار آوردن به پیشرانه این رقم می‌تواند به 10 لیتر در هر صد کیلومتر برسد.

از سوی دیگر، 207 اتوماتیک به پیشرانهٔ 1.6 لیتری TU5P مجهز است که با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور، خروجی بالاتری نسبت به رقیب چینی دارد. علاوه بر این، 207 با وزن 1118 کیلوگرم، حدود 100 کیلوگرم از X3 پرو سبک‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. تفاوت دیگر نیز در انتقال نیرو است یعنی جایی که 207 از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند؛ بنابراین، از لحاظ قوای محرکه باید هاچ‌بک ایران‌خودرو را برتر دانست هرچند که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود یک لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر خواهد بود.

کپی لینک

جمع‌بندی

در حال حاضر، قیمت پژو 207 اتوماتیک پانوراما در بازار حدود یک میلیارد تومان است درحالی‌که بک X3 پرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین، بین دو خودرو اختلاف قیمت قابل‌توجه 200 میلیون تومانی وجود دارد ولی X3 پرو با تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و کابین بروزتر می‌تواند این اختلاف را جبران کند. بر این اساس، کراس‌اوور کوچک خودروسازان بم را می‌توان خودروی برتر این مقایسه دانست اما از سوی دیگر، بازار فروش بهتر، فراوانی قطعات، سهولت تعمیرات و حفظ ارزش بهتر نیز باعث می‌شود نتوانیم 207 را یک بازندهٔ تمام‌عیار بدانیم. درمجموع، اگر از ظاهر تکراری 207 خسته شده‌اید و به دنبال یک خودروی جدیدتر و مجهزتر هستید، بک X3 پرو می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد به‌شرط آنکه خیلی زود قصد عوض کردن خودرو نداشته باشید که در این صورت بهتر است سراغ 207 اتوماتیک بروید.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

پژو 207

بک X3 پرو

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

113 اسب بخار

102 اسب بخار

گشتاور

144 نیوتن متر

142 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

CVT

محور محرک

جلو

جلو

وزن

1118 کیلوگرم

1215 کیلوگرم

طول

3,872 میلی‌متر

4,005 میلی‌متر

عرض

1,669 میلی‌متر

1,760 میلی‌متر

ارتفاع

1,441 میلی‌متر

1,575 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,443 میلی‌متر

2,480 میلی‌متر

حجم صندوق بار

245 لیتر

400 لیتر

ظرفیت باک

50 لیتر

45 لیتر

مصرف سوخت

7.4 لیتر ترکیبی

6.5 لیتر ترکیبی

حداکثر سرعت

190 کیلومتر/ساعت

160 کیلومتر/ساعت

قیمت کارخانه

610 میلیون تومان

940 میلیون تومان

قیمت بازار

1.0 میلیارد تومان

1.2 میلیارد تومان

[poll id="199"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.