سرویسهای اشتراک خودرویی، گاو شیرده خودروسازان میشوند؟
این بازار نشان داده به حدی اهمیت دارد که جنرال موتورز به دنبال کسب درآمد 25 میلیارد دلاری تا سال 2030 میباشد. این درآمد هنگفت ظاهراً قرار است از طریق سرویس های نرمافزاری و اشتراکی به دست آید. استلانتیس نیز انتظار دارد تا سال 2030 و بهصورت سالانه 23 میلیارد دلار را از طریق سرویس های اشتراکی به جیب بزند.
مدیر بخش نرمافزار استلانتیس گفته است:
ما به دنبال عمیقتر کردن ارتباط عاطفی خود با مشتریان و برندهایی هستیم که دوستشان دارند. اگر گذشته صنعت خودرو روی افزایش سود از طریق سختافزاری و تریم های مختلف تمرکز داشت، آینده درباره ارائه سرویس های نرمافزاری به مشتریان خواهد بود
کارلوس تاوارس مدیر اجرایی استلانتیس میگوید برای تحقق این هدف نیازمند یافتن راهی برای تولید خودروهای ارزانتر خواهد بود و احتمالاً این کار با کاهش هزینهها در طی فرایند تولید رخ خواهد داد.
او گفته است:
تمامی این موارد به میزان زیادی به در دسترس بودن چیزهایی که انجام میدهیم بستگی دارد. یکچیز باید در ساختار هزینهای خودرو بهبود یابد تا مطمئن شویم این تکنولوژی باعث نمیشود حملونقل آینده فقط مختص ثروتمندان و نخبگان باشد
استلانتیس معتقد است سرویس های نرمافزاری و اشتراکی به این شرکت اجازه خواهند داد تا بهطور قابلتوجهی سود عملیاتی خود را به کمپانیهای تکنولوژی بزرگ نزدیک کنند. البته همه افراد به چنین چیزی اعتقاد ندارند.
تحلیلگر حملونقل هوشمند در شرکت گارتنر میگوید:
من شک دارم که این خودروسازان بتوانند به چیزهایی که درباره سرویس های اشتراکی میگویند حتی نزدیک شوند. اگر آنها بخواهند مردم را به خاطر چیزهایی همچون صندلیهای گرم شونده تحت تأثیر قرار دهند، همانند چیزی که BMW میخواهد انجام دهد، در این صورت احتمالاً کارها خوب پیش نخواهد رفت.
بسیاری از سرویسهایی که استلانتیس به دنبال ارائه آنهاست از طریق پلتفرمهای تکنولوژی با نام های STLA برین، STLA اسمارت کاکپیت و STLA اتودرایو و از سال 2024 عرضه خواهند شد. این پلتفرمها باعث ارتقای قدرت خودرو، بهبود ظرفیت حمل بار و ویژگیهای صوتی و تصویری متنوع خواهند شد و همگی نیز از طریق تکنولوژی از راه دور صورت خواهد گرفت.
فورد نیز در حال سرمایهگذاری سنگین روی این حوزه نوظهور است. هفته پیش بود که این شرکت یک ابزار سرویس ویژه برای کمک به دیجیتالی کردن کسبوکار مشتریان و مالکان راهاندازی کرد. این خودروساز میخواهد یک رابطه همیشگی با مالکان محصولاتش را شکل دهد.
جیم فارلی مدیر ارشد فورد میگوید:
رابطه همیشگی به این معنی است که ما بهطور منظم در حال برهمکنش با مشتریان خود هستیم؛ و ما در حال ارائه قابلیتهای جدید همچون سرویس های ارتباطی هستیم تا هم مشتریان تجربههای جدیدی داشته باشند و هم جریان سرمایه و سود ما بهبود یابد