پژوفیات

سرویس‌های اشتراک خودرویی، گاو شیرده خودروسازان می‌شوند؟

خودروسازان سرمایه‌گذاری زیادی روی سرویس های اشتراکی انجام می‌دهند چراکه آن‌ها را روشی مهم برای افزایش سود خود می‌دانند.

این بازار نشان داده به حدی اهمیت دارد که جنرال موتورز به دنبال کسب درآمد ۲۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ می‌باشد. این درآمد هنگفت ظاهراً قرار است از طریق سرویس های نرم‌افزاری و اشتراکی به دست آید. استلانتیس نیز انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ و به‌صورت سالانه ۲۳ میلیارد دلار را از طریق سرویس های اشتراکی به جیب بزند.

مدیر بخش نرم‌افزار استلانتیس گفته است:

ما به دنبال عمیق‌تر کردن ارتباط عاطفی خود با مشتریان و برندهایی هستیم که دوستشان دارند. اگر گذشته صنعت خودرو روی افزایش سود از طریق سخت‌افزاری و تریم های مختلف تمرکز داشت، آینده درباره ارائه سرویس های نرم‌افزاری به مشتریان خواهد بود

کارلوس تاوارس مدیر اجرایی استلانتیس می‌گوید برای تحقق این هدف نیازمند یافتن راهی برای تولید خودروهای ارزان‌تر خواهد بود و احتمالاً این کار با کاهش هزینه‌ها در طی فرایند تولید رخ خواهد داد.

او گفته است:

تمامی این موارد به میزان زیادی به در دسترس بودن چیزهایی که انجام می‌دهیم بستگی دارد. یک‌چیز باید در ساختار هزینه‌ای خودرو بهبود یابد تا مطمئن شویم این تکنولوژی باعث نمی‌شود حمل‌ونقل آینده فقط مختص ثروتمندان و نخبگان باشد

استلانتیس معتقد است سرویس های نرم‌افزاری و اشتراکی به این شرکت اجازه خواهند داد تا به‌طور قابل‌توجهی سود عملیاتی خود را به کمپانی‌های تکنولوژی بزرگ نزدیک کنند. البته همه افراد به چنین چیزی اعتقاد ندارند.

تحلیلگر حمل‌ونقل هوشمند در شرکت گارتنر می‌گوید:

من شک دارم که این خودروسازان بتوانند به چیزهایی که درباره سرویس های اشتراکی می‌گویند حتی نزدیک شوند. اگر آن‌ها بخواهند مردم را به خاطر چیزهایی همچون صندلی‌های گرم شونده تحت تأثیر قرار دهند، همانند چیزی که BMW می‌خواهد انجام دهد، در این صورت احتمالاً کارها خوب پیش نخواهد رفت.

بسیاری از سرویس‌هایی که استلانتیس به دنبال ارائه آن‌هاست از طریق پلتفرم‌های تکنولوژی با نام های STLA برین، STLA اسمارت کاکپیت و STLA اتودرایو و از سال ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد. این پلتفرم‌ها باعث ارتقای قدرت خودرو، بهبود ظرفیت حمل بار و ویژگی‌های صوتی و تصویری متنوع خواهند شد و همگی نیز از طریق تکنولوژی از راه دور صورت خواهد گرفت.

فورد نیز در حال سرمایه‌گذاری سنگین روی این حوزه نوظهور است. هفته پیش بود که این شرکت یک ابزار سرویس ویژه برای کمک به دیجیتالی کردن کسب‌وکار مشتریان و مالکان راه‌اندازی کرد. این خودروساز می‌خواهد یک رابطه همیشگی با مالکان محصولاتش را شکل دهد.

جیم فارلی مدیر ارشد فورد می‌گوید:

رابطه همیشگی به این معنی است که ما به‌طور منظم در حال برهم‌کنش با مشتریان خود هستیم؛ و ما در حال ارائه قابلیت‌های جدید همچون سرویس های ارتباطی هستیم تا هم مشتریان تجربه‌های جدیدی داشته باشند و هم جریان سرمایه و سود ما بهبود یابد

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. رضا

    ۲۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (293 ديدگاه)

    از وقتی تسلا پروژه روبو تاکسی رو شروع کرد همه خودروسازا به تقلا افتادن ، تا وقتی هم که تسلا پروژه رو اجرائی نکنه بنظر نمیاد هیچ کدومشون بتونن سیستم اشتراکی خودران رو راه اندازی کنن و منتظرن ببینن تاکسیهای تسلا چطور جواب میده

    موافقم ۲
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا