سرمایهگذاری پورشه روی سوختهای سنتتیک (مصنوعی)
صادقانه باید گفت اگرچه پیشرانههای درونسوز فعلاً جایگاه خوبی دارند اما وضعیت متفاوتی در آینده برقرار خواهد شد. همه به دنبال کاهش آلایندگی هوا هستند و احتمالاً این خودروهای الکتریکی و هیدروژنی هستند که در آینده حرف اول را خواهند زد. البته جدیدترین مقاله Hagerty به تلاشهای پورشه برای تولید سوختهای سنتتیک پرداخته است. ژرمنها میخواهند با این سوختها آینده خودروهای کلاسیک را تضمین کنند.
اما مزیتهای سوختهای سنتتیک چیست؟ برخلاف هیدروژن، این سوختها نیازی به خنک یا فشرده شدن در زمان حملونقل ندارند. پورشه به سادگی میتواند این سوخت را در یک تانکر حمل کرده و آنها را به پمپبنزینهای کنونی برساند و به همین خاطر نیازی به زیرساختهای جدید نیست.
اولیور بلوم مدیرعامل پورشه گفته است:
ما معتقدیم سوختهای سنتتیک تولید شده با انرژیهای تجدید پذیر پتانسیل تبدیل شدن به عنصری مهم در آینده را دارند. 70 درصد خودروهایی که ما ساختهایم هنوز در جادهها تردد میکنند و در سالهای آینده هم خودروهای درونسوز همچنان در جادهها حضور خواهند داشت.
اگر چنین مزیتهایی وجود دارد پس چرا سوختهای سنتتیک قبلاً ظاهر نشدهاند؟ خب از نظر قیمت هنوز هم مشکلاتی وجود دارد. هزینه بنزین سنتتیک یا مصنوعی حدود 10 دلار در هر لیتر است که به ازای هر گالن حدود 37 دلار میشود. البته مدیر پورشه به دنبال کاهش این هزینه به زیر 2 دلار در هر لیتر است و او تخمین میزند این موضوع در حدود 10 سال عملیاتی خواهد شد.
جدای از بحث قیمت و هزینهها، دیدن اینکه یکی از مدیران ارشد پورشه به خودروهای درونسوز علاقه دارد خوشحال کننده است. بلوم که به حفظ روح خودروهای کلاسیک متعهد است آمادهی تسلیم در برابر خودروهای الکتریکی نیست...