پورشهشورلت

مقایسه پورشه 911 GT3 و شورلت کوروت Z06، تنفس طبیعی‌های هیجان‌انگیز

الکتریکی‌سازی آیندهٔ صنعت خودرو است اما برای علاقه‌مندان به پیشرانه‌های درون‌سوز هنوز هم خبرهای خوبی وجود دارد زیرا در آخرین سال‌های حیات این پیشرانه‌ها شاهد خلق بهترین خودروهای پرفورمنس جهان هستیم. پورشه ۹۱۱ GT3 و شورلت کوروت Z06 دو نمونه از این خودروها هستند و با توجه به اینکه کوروت به‌تازگی برای بررسی در اختیار نشریات خودرویی قرار گرفته است، حالا می‌توانیم مقایسه جامعی بین آن‌ها داشته باشیم.

رویکردهای یکسان، نتایج متفاوت

۹۱۱ GT3 و کوروت Z06 هردو از تجربیات موتوراسپرت پورشه و شورلت استفاده می‌کنند تا پرفورمنس جاده‌ای را بهبود بخشند. ۹۱۱ از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی مشترک با مدل مسابقه‌ای GT3 Cup استفاده می‌کند. گیربکس استاندارد این خودرو یک شش سرعته دستی است اما امکان سفارش یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم بدون هزینهٔ اضافی وجود دارد. این موتور ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و می‌تواند به ردلاین حماسی ۹ هزار rpm برسد. پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت Z06 هم کاملاً مسابقه‌ای بوده و از کوروت C8.R گرفته شده است. این پیشرانه در نسخهٔ جاده‌ای، ردلاین بیشتری دارد که تا ۸,۶۰۰ rpm می‌رسد و ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برخلاف پورشه، تنها گیربکس برای انتقال نیروی این موتور یک هشت سرعتهٔ دوکلاچه است.

هردو خودرو از تعلیق سفت‌تری استفاده می‌کنند که در پورشه در جلو دو جناقی بوده و از موتوراسپرت گرفته شده است. Z06 هم به نسخهٔ خاصی از کمک‌فنرهای مغناطیسی مجهز شده و برای آن ترمزهای کربن سرامیکی و رینگ‌های سبک‌تر هم قابل سفارش هستند که با لاستیک‌های میشلن کاپ ۲R بسیار چسبنده پوشیده می‌شوند. در همین حال، برای اولین بار در نسخه‌های غیر RS، برای GT3 لاستیک‌های مخصوص پیست اما قانونی برای جاده ارائه می‌شود. بااین‌حال، دو خودرو در ظاهر صرفاً با ویژگی‌هایی جزئی از همتایان ضعیف‌تر خود متمایز شده‌اند. GT3 با یک بال بزرگ عقب خودنمایی می‌کند که البته در نسخهٔ تورینگ وجود ندارد درحالی‌که برای Z06 پکیج آئرودینامیکی با اسپلیتر برجسته‌تر جلو و بال بزرگ عقب قابل سفارش است. به گفتهٔ پورشه، داون‌فورس GT3 جدید ۵۰ درصد نسبت به نسل قبلی افزایش یافته درحالی‌که شورلت داون‌فورس ۳۲۰ کیلوگرمی در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای Z06 اعلام کرده است.

روی جاده

دو خودرو در دنیای واقعی به‌طور شگفت‌آوری خوب عمل می‌کنند اما درحالی‌که کمک‌فنرهای مغناطیسی کوروت سواری بهتر و راحت‌تری را فراهم می‌کنند، لاستیک‌های باریک‌تر پورشه در سرعت‌های بالا کمی سروصدای کمتری دارند. در همین حال، ۹۱۱ از کابین بسیار جادارتر و با فضای بار بیشتری برخوردار است درحالی‌که Z06 مثل دیگر کوروت‌های C8 کابینی تنگ و فضایی محدود برای وسایل دارد. بااین‌حال، برگ برندهٔ کوروت ارائهٔ نسخهٔ کانورتیبل است که در GT3 وجود ندارد. صرف‌نظر از این تفاوت‌ها، دو خودرو از لحاظ قابلیت استفاده در دنیای واقعی بسیار به هم نزدیک هستند.

در پیست

مثل جاده، Z06 و GT3 در پیست هم کاملاً مشابه هستند. البته کوروت وقتی در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد که به پکیج‌های سفارشی Z07 و کربن آئرو مجهز شود. این کار ۱۵ هزار دلار به قیمت پایهٔ Z06 اضافه می‌کند درحالی‌که غیر از ترمزهای کربن سرامیکی، چیز دیگری برای اضافه کردن به GT3 وجود ندارد. البته همین ترمزها با قیمت ۹,۲۱۰ دلاری از کل پکیج ۸,۹۹۵ دلاری Z07 کوروت گران‌تر هستند. Z06 سوپراسپرت بسیار توانمندی بوده و درعین‌حال رانندگی آسانی دارد که یعنی حتی رانندگان غیرحرفه‌ای هم می‌توانند آن را به محدودیت‌هایش نزدیک کنند. از سوی دیگر، GT3 بیشتر روی پرفورمنس تمرکز دارد. در این خودرو، حتی زمان رانندگی‌های آرام هم احساس مسابقه‌ای وجود دارد و پدال ترمز سفت و سنگین یادآوری می‌کند که رانندگان حرفه‌ای باید ورزشکار باشند. همچنین درحالی‌که فرمان پورشه تقریباً در هر شرایطی احساس بهتری دارد، فرمان کوروت فاقد بازخورد مناسب احساس می‌شود.

نتیجه

واقعاً بین این دو ماشین هیچ انتخاب بدی وجود ندارد و هرچند نباید اجازه دهیم که موضوعی مثل قیمت در انتخاب ما نقش داشته باشد اما قیمت بسیار ارزان‌تر Z06 قابل‌چشم‌پوشی نیست. قیمت پایهٔ این کوروت جدید از ۱۰۶,۶۹۵ دلار آغاز می‌شود که به میزان قابل‌توجهی از GT3 با قیمت پایهٔ ۱۷۲,۴۵۰ دلاری کمتر است. البته Z06 سه تیپ مختلف دارد که می‌توانند قیمت را افزایش دهند و برای ارائهٔ حداکثر توانایی‌های خود نیز به پرداخت ۱۵ هزار دلار اضافی برای سفارش پکیج‌های Z07 و کربن آئرو نیاز دارد. به‌طورکلی، Z06 با ترکیب موتور وسط، پیشرانهٔ میل‌لنگ تخت، راحتی جاده‌ای شگفت‌انگیز و سهولت استفادهٔ چشمگیر، خودروی فوق‌العاده‌ای است درحالی‌که ۹۱۱ GT3 بیشتر شبیه یک خودروی مسابقه‌ای بوده و حتی در رانندگی‌های روزمره هم راننده را بیشتر درگیر می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی

شورلت کوروت Z06

پورشه ۹۱۱ GT3

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 ۴.۰ لیتری H6
قدرت ۶۷۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۶ ثانیه ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت ۳۱۷ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
وزن ۱۵۵۸ کیلوگرم ۱۴۳۵ کیلوگرم
قیمت ۱۰۶,۶۹۵ دلار ۱۷۲,۴۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. مهردادکمال

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    همیشه این دوتا باهم مقایسه شدن و فکر نمیکنم هیچ مقایسه ای اندازه مقایسه کوروت و ۹۱۱ این قدر تکرار شده باشه! معمولا کارشناسان بصورت قاطع برنده رو انتخاب نمیکنن. به هر حال مشتری هر کدوم رو انتخاب کنه قطعا پشیمون نمیشه.

    موافقم 9
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا