تجربه و آزمایششورلت

اولین رانندگی با شورلت کوروت Z06 جدید، بهترین سوپراسپرت تاریخ آمریکا

پس از مدت‌ها انتظار سخت، شورلت سرانجام از رسانه‌های خودرویی مختلف برای رانندگی با کوروت Z06 جدید در پیست دعوت کرده است. خودرویی که حتی پیش از رونمایی هم با فراری ۴۵۸ مقایسه می‌شد و به همین دلیل بار سنگینی بر دوش داشت. البته هنوز هم نمی‌توان ادعا کرد که مشتریان فراری ازاین‌پس راهی نمایندگی‌های شورلت خواهند شد اما آن‌ها ابتدا باید پشت فرمان Z06 بنشینند و صرفاً آن را با دید یک سوپرکار سطح پایین و ارزان‌قیمت قضاوت نکنند زیرا این ماشین نه‌تنها به‌اندازهٔ تمام محصولات حال حاضر مارانلو هیجان‌انگیز و پویا است بلکه پیشرانهٔ تنفس طبیعی دور بالای میل‌لنگ تخت آن نیز هرکسی را که از توربوشارژ و هیبریدی شدن فراری‌ها ناراحت است تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حس و حال فراری مانند قوای محرکهٔ Z06 را نمی‌تواند نادیده گرفت زیرا در اینجا هم دقیقاً مثل ۴۵۸ یک V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت داریم که نیروی آن از طریق یک گیربکس دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. بله با ورود نسل پنجم Z06 به بازار، استفاده از پرخوران در این عضو پرفورمنس خانوادهٔ کوروت به پایان رسیده است. قطعاً در یک خودروی پیست محور، جایگزین کردن موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قبلی که ردلاین نه‌چندان بالای ۶,۵۰۰ rpm داشت با یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی دور بالا اقدام کاملاً درستی بوده است اما به گفتهٔ مهندسان شورلت، Z06 جدید نباید از ۶۵۰ اسب بخار قدرت موتور LT4 نسل قبلی قدرت کمتری می‌داشت و این موضوع فرایند تغییر پیشرانه به تنفس طبیعی را دشوار می‌کرد.

دستیابی به قدرتی بیش از ۶۵۰ اسب بخار بدون کمک توربوشارژ یا سوپرشارژ کار سختی بود ولی بااین‌حال مهندسان شورلت موفق به انجام این کار شدند و با موتور ۵.۵ لیتری جدید که LT6 نام دارد، به برتری ۲۰ اسب بخاری نسبت به موتور ۶.۲ لیتری قبلی دست یافتند. البته گشتاور ۶۲۵ نیوتن متری این موتور جدید به میزان قابل‌توجهی از ۸۸۰ نیوتن متر نسل قبلی کمتر است اما شورلت این کاستی را با منحنی گشتاور تقریباً صاف از دور ۳,۶۰۰ تا ردلاین ۸,۶۰۰ rpm جبران کرده است. همچنین موتور میل‌لنگ تخت جدید ۱۴ کیلوگرم از Z06 قبلی سبک‌تر است و بی‌مهابا دور می‌گیرد.

مهندسان شورلت در کنار همتایان خود در تیم کوروت ریسینگ، یک میل‌لنگ سبک‌وزن فولادی فورج‌کاری شده را برای این موتور تدارک دیدند. وزن کمتر به معنای اینرسی کمتر است که در کنار استروک کوتاه‌تر (میزان حرکت پیستون‌ها یا به‌عبارت‌دیگر، طول سیلندرها) باعث می‌شود قبل از آنکه موتور ۶.۲ لیتری قدیمی حتی بند کفش‌های خود را ببندد، موتور جدید به ردلاین خود برسد. به همین دلیل، چه در جاده و چه در پیست، هرگز بابت حذف سوپرشارژر احساس ناراحتی نکردم. مثل آخرین موتور V8 تنفس طبیعی فراری، موتور LT6 مشتاقانه دور می‌گیرد و تمام گشتاور آن کاملاً در دسترس است.

در پیست هم این موتور لذت بی‌نظیری دارد. با انتخاب حالت رانندگی پیست، پدال گاز تیزتر شده و احساس می‌کنید پیشرانه دائماً در حال جوش‌وخروش است. البته گیربکس هشت سرعته دوکلاچه ترمک نیز به این موضوع کمک می‌کند. ضریب درایو نهایی این گیربکس کوتاه‌تر شده و برای مطابقت با رانندگی‌های سخت در پیست، سیستم روغن‌کاری آن ارتقاء پیدا کرده است. در جاده نیز که از حداکثر توان موتور استفاده نمی‌شود، این گیربکس بروز شده توانایی عجیبی در پاسخگویی بی‌نقص به فشردن پدال گاز، تعویض دنده‌های کوتاه در صورت لزوم و افزایش دور موتور دارد. حالت دستی این گیربکس نیز در Z06 از طریق پدال‌های فیبر کربنی پشت فرمان بهترین نمایش خود را دارد.

مغز گیربکس ترمک فوق‌العاده عمل می‌کند تا جایی که می‌تواند تشخیص دهد چه زمانی به تعویض دنده نیاز است و چه زمانی باید دنده را نگه دارد. عملکرد این گیربکس آن‌قدر خوب بود که به‌ندرت موقعیتی پیش آمد که بخواهم خودم دنده را عوض کنم؛ به‌عبارت‌دیگر، Z06 می‌دانست در پیست باید چه کند و نیازی به دخالت ما نداشت. از سوی دیگر، مهندسان شورلت در طراحی سیستم اگزوز Z06 نیز کار خود را به نحو احسن انجام داده‌اند. در این اگزوز از سوپاپ‌های متغیر تطبیقی و نرم‌افزار کنترل خاص GM استفاده شده که تنظیمات کوچک و مداومی را روی صدا انجام می‌دهد. به لطف این ویژگی‌ها، در حالت درجا صدایی بم به گوش می‌رسد که هنگام تخته‌گاز به غرش تبدیل می‌شود.

Z06 استاندارد با رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی آلومینیومی فورج‌کاری شده با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S، نسل چهارم کمک‌فنرهای مغناطیسی و ترمزهای برمبو با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک‌های فولادی ۱۴.۶ اینچی در جلو و ۱۵ اینچی در عقب ارائه می‌شود. در پیست سرد و خیس روز آزمایش، خودرو مثل یک استینگری با کنترل بدنهٔ سفت‌تر و چسبندگی بیشتر احساس می‌شد. لاستیک‌های میشلن در شرایط آب‌وهوایی نامساعد روز آزمایش عملکرد تحسین‌برانگیزی داشتند و پدال ترمز قابل پیش‌بینی بود اما پکیج سفارشی Z06، این کوروت را کاملاً به سطح دیگری ارتقاء می‌دهد.

این پکیج، رینگ‌های فیبر کربنی با لاستیک‌های میشلن کاپ ۲RS و ترمزهای برمبوی کربن سرامیکی با دیسک‌های بزرگ‌تر ۱۵.۷ اینچی را به همراه دارد. با سفارش این پکیج، حدود ۸.۵ کیلوگرم از وزن غیر فنر سوار خودرو در هر گوشه کم می‌شود که بسیار قابل‌توجه است. علاوه بر این، لاستیک‌های کاپ ۲RS نیز آن‌قدر چسبندگی دارند که مهندسان مجبور شدند نرم‌افزار مدیریت کمک‌فنرها و کالیبراسیون فرمان را اصلاح کنند. Z06 جدید همچنین خودروی فوق‌العاده سریعی است به‌گونه‌ای که در آزمایش ما با پکیج Z07 ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۰.۵ ثانیه طی کرد. همچنین به لطف لاستیک‌های بسیار چسبنده، Z06 شتاب جانبی ۱.۱۶ جی را ثبت کرد و از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۲.۳ متر متوقف شد.

در Z06 از گلگیرهای عقب عریض‌تری استفاده شده تا بتواند بزرگ‌ترین رینگ و لاستیک‌های تاریخ کوروت را در خود جای دهد. مجموعاً، انتهای خودرو از هر طرف حدود ۵ سانتی‌متر پهن‌تر شده که این واضح‌ترین ویژگی ظاهری Z06 محسوب می‌شود. ویژگی‌های بیرونی دیگر این خودرو اما بیشترین تأثیر را روی آئرودینامیک دارند. ویژگی‌هایی مثل اسپویلر کوتاه عقب و اصلاح سپر جلو، در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کنند اما پکیج Z07 این رقم را به بیش از دو برابر افزایش داده و به ۳۳۳ کیلوگرم می‌رساند. این پکیج بال عقب بزرگ‌تر، اسپلیتر جلوی بزرگ‌تر، باله‌های طرفین سپر جلو و کانال‌هایی زیر بدنه برای تولید داون‌فورس از طریق اثر زمینی را به همراه دارد.

بسیاری از خودروهایی که سطح پرفورمنس Z06 را دارند، ممکن است در دنیای واقعی خیلی راحت نباشند اما این موضوع در مورد کوروت جدید صدق نمی‌کند زیرا مهندسان شورلت سخت تلاش کرده‌اند تا ارتعاشات ذاتی پیشرانهٔ میل‌لنگ تخت را از بین ببرند. همچنین برنامه‌ریزی کمک‌فنرهای مغناطیسی در حالت رانندگی تور به‌اندازهٔ استینگری راحت است. البته غرش پیشرانه همواره در کابین به گوش می‌رسد اما کسانی که علاقه‌ای به شنیدن صدای موتور ندارند نباید سراغ چنین خودروهایی بروند. به‌طورکلی، Z06 جدید به‌اندازهٔ استینگری راحت است و درعین‌حال به‌طور چشمگیری توانایی‌های بیشتری دارد.

همچنین، حتی با اینکه Z06 از استینگری گران‌تر است اما هنوز هم قیمت یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود. قیمت این خودرو در تیپ پایهٔ ۱LZ کوپه از ۱۰۶,۶۹۵ دلار آغاز می‌شود و تا نزدیک ۱۳۷ هزار دلار برای تیپ ۳LZ کانورتیبل با پکیج Z07 بالا می‌رود. برای مقایسه، قیمت پورشه ۹۱۱ GT3 از ۱۷۲,۴۵۰ دلار و آئودی R8 RWD پرفورمنس از ۱۶۰,۰۹۵ دلار آغاز می‌شود و یک Z06 فول آپشن هنوز هم نصف یک فراری ۴۵۸ کارکرده قیمت دارد.

جمع‌بندی

تقریباً یک دهه از زمانی که آخرین بار با فراری ۴۵۸ رانندگی کردم می‌گذرد اما هنوز به‌گونه‌ای تجربهٔ رانندگی آن را به یاد دارم که گویی همین دیروز بود. من کشش گشتاور موتور حتی زمانی که عقربهٔ دورشمار در وسط صفحه قرار داشت، تغییر صدا هنگام باز شدن سوپاپ‌های اگزوز، فرمان بی‌واسطه و فقدان حرکات غیرضروری بدنهٔ آن فراری را خیلی خوب به یاد دارم. رانندگی با ۴۵۸ یک تجربهٔ اساسی در حرفهٔ من به‌عنوان خودرونویس بود و درحالی‌که از آن زمان تاکنون با خودروهایی بسیار قوی‌تر و توانمندتر از آن رانندگی کرده‌ام ولی تنها کوروت C8 Z06 است که لذت فوق‌العاده‌ای که آن روز با ۴۵۸ تجربه کردم را به تصویر کشیده است. شورلت خیلی راحت عنوان می‌کند که در ساخت این خودرو از ۴۵۸ الهام گرفته و من به آن‌ها میگویم به همین منوال ادامه دهید بچه‌ها چون طی سال‌های اخیر بهترین جایگزین برای فراری را ساخته‌اید.

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette Z06 2023

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۶۶۳ کیلوگرم
توزیع وزن ۳۹ به ۶۱ جلو/عقب
طول ۴,۷۲۱ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۳ میلی‌متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
شتاب جانبی ۱.۱۶ جی
توقف از ۱۱۰ ۴۲.۳ متر
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر
قیمت پایه ۱۰۶,۶۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۳۰,۰۰۰ دلار
امتیاز ۹.۶ از ۱۰

 

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸۶ دیدگاه‌ها

  1. SLR _ 722

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    هر شرکتی از غرب تا شرق عالم برای ساخت خودرو اسپرت خوب تلاش کند از نظر من لایق احترام ویژه هست ( هر خودرو سازی که یک قدم در اعتلای این صنعت تلاش کنه ، چه در زمینه عملکرد ، چه دوام ، چه قیمت ، چه ظاهر همه و همه برای من محل احترام هست )

    نمی دونم چرا کروت های قدیمی تر ظاهر دوست داشتنی تری داشتند. برای من کروت تا c6 معنای کروت میده و بعد از اون صرفا یک ماشین اسپرت خیلی خوب هست ( چطور دلشون اومد اون چهار تا چراغ عقب رو حذف کنند 😔 )

    نمی‌دونم شایدم چون دوران جوانی c4 و c5 و c6 بودن حس نوستالژیکی که دارن باعث بشه بیشتر دوستشون داشته باشم

    بعضی دوستان هم یکجوری طرفداری می کنند که اگه خود خدا هم به دست قدرت خودش اینو درست کرده بود ، آدم بخواد علیه اون جبهه بگیره

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا