تجربهٔ رانندگی با پورشه کاین توربو GT، یک اوروس ارزان‌تر!

پنج‌شنبه 7 بهمن 1400 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
Cayenne
در سال 2003، رانندگان خودروهای اسپرت باید به دیدن پورشه کاین‌های سریع‌تر در پشت سر خود و راه دادن به آن‌ها عادت می‌کردند. عصر شاسی‌بلندهای...
تبلیغات

در سال 2003، رانندگان خودروهای اسپرت باید به دیدن پورشه کاین‌های سریع‌تر در پشت سر خود و راه دادن به آن‌ها عادت می‌کردند. عصر شاسی‌بلندهای پرفورمنس فرارسیده بود. در طول پانزده سال بعد، پورشه و دیگر خودروسازان این فرمول را اصلاح و کلاس جدید از سوپر شاسی‌بلندها را ایجاد کردند که حالا نه‌فقط خودروهای اسپرت بلکه حتی سوپراسپرت‌ها را هم شرمنده می‌کردند. حال نیز پورشه کاین توربو GT مدل 2022 این فرمول را به سطح بالاتری ارتقاء داده است.

کپی لینک

ویژگی‌ها

در نگاه اول، کاین توربو GT چندان متفاوت از کاین توربو کوپه به نظر نمی‌رسد. البته ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در دماغه، سقف مشکی‌رنگ فیبر کربنی و نه یکی بلکه دو اسپویلر در عقب از ویژگی‌های خاص این نسخه هستند اما در کل تفاوت چندانی با همتای ضعیف‌تر خود ندارد. البته اگر از نزدیک به این دو مدل نگاه کنید شاید متوجه شوید که توربو GT نزدیک 2 سانتی‌متر ارتفاع کمتری از توربو دارد. زیر کاپوت اما همه‌چیز جذاب‌تر می‌شود زیرا پیشرانهٔ آشنای 4 لیتری V8 توئین توربوی کاین از نو تنظیم و به اگزوز تیتانیومی مجهز شده است.

به لطف این اقدامات، حالا خروجی موتور از 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور در کاین توربو به 640 اسب بخار و 850 نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. این یعنی توربو GT نسبت به لامبورگینی اوروس که پیشرانه و پلت‌فرم مشترکی با آن دارد، تنها 10 اسب بخار ضعیف‌تر است و در گشتاور کاملاً باهم برابر هستند. برای مدیریت کردن این نیروی بیشتر، توربو GT به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک با تعویض دنده‌های سریع‌تر و سامانهٔ چهارچرخ محرک آب خنک مجهز شده که قوی‌تر از واحد هوا خنک در کاین‌های ضعیف‌تر است. فنرهای بادی سفت‌تر، ترمزهای کربن سرامیکی به‌اندازهٔ پیتزای خانواده و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب تهاجمی‌تر هم پکیج کاین توربو GT را تکمیل می‌کنند.

کپی لینک

پرفورمنس

ترکیب ویژگی‌های مذکور باهم به‌اندازه‌ای خوب است که کاین توربو GT را به دومین شاسی‌بلند سریعی تبدیل می‌کند که تاکنون توسط موتورترند آزمایش شده است. البته در این بخش رقابت آن‌قدر نزدیک است که برای تعیین خودروی سریع‌تر باید به عدد اعشار دوم متوسل شویم. پورشه ظرف 3.02 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت 400 متر را در 11.32 ثانیه طی می‌کند درحالی‌که لامبورگینی اوروس در همین آزمایش‌ها ظرف 2.97 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 11.31 ثانیه طی کرد و به سریع‌ترین شاسی‌بلند در تاریخ موتورترند تبدیل شد.

بااین‌حال، پورشه در ترمز گیری و هندلینگ پسرعموی ایتالیایی خود را مغلوب می‌کند. این خودرو از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در 32 متر متوقف می‌شود که 60 سانتی‌متر از لامبورگینی کوتاه‌تر است. توربو GT همچنین پیست Figure-8 را هم ظرف 23.2 ثانیه با میانگین شتاب جانبی 0.88 جی طی می‌کند که نه‌تنها از تایم 23.5 ثانیه‌ای و شتاب جانبی 0.87 جی اوروس بهتر است بلکه بسیاری از سدان‌های اسپرت مثل ب‌ام‌و M3 کامپتیشن xDrive، کادیلاک CT4-V و CT5-V بلک‌وینگ و حتی خودروهای اسپرتی همچون 911 کاررا 4S و 718 کیمن و باکستر GTS 4.0 از خود پورشه را هم شرمنده می‌کند.

در دنیای واقعی نیز کاین توربو GT چیزی فراتر از صرفاً یک کراس‌اوور سریع است. این ماشین جذابیت رانندگی فوق‌العاده‌ای دارد و با وجود 2.2 تن وزنی که روی دوش پیشرانه قرار دارد، احساس سبکی و چابکی به راننده می‌دهد. موتور V8 قدرت بسیار زیادی تولید می‌کند و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم مثل PDK دوکلاچهٔ معروف پورشه عمل کرده و با تعویض دنده‌های کاملاً دقیق، از توان پیشرانه به‌خوبی استفاده می‌کند. فرمان دقیق و سریع پورشه با بازخوردی شگفت‌انگیز در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک و ترمزهای بزرگ‌تر به شما این امکان را می‌دهد که با شدت وارد پیچ‌ها شده و با همان شدت از آن‌ها خارج شوید زیرا سیستم کنترل گشتاور بُرداری در ترکیب با سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب موجب می‌شود بتواند به قوانین فیزیک بخندید.

البته با همهٔ این‌ها، در کاین توربو GT هنوز هم جای پیشرفت وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، هرچند تعلیق سفت در پیست خوب است اما روی خیابان‌های واقعی می‌تواند خشن و ناراحت‌کننده باشد. همچنین توربو GT علیرغم تمام جذابیت‌هایش می‌تواند خیلی زود خسته‌کننده شود زیرا هرچند بسیار شبیه اوروس احساس می‌شود اما هرگز آن جذابیت و زرق‌وبرق ظاهری لامبورگینی را ندارد.

کپی لینک

قیمت

کاین توربو GT را با قیمت پایهٔ 182,150 دلار که در نمونهٔ مورد آزمایش به 208,850 دلار رسیده هرگز نمی‌توان خودروی ارزان‌قیمتی دانست اما در مقایسه با سوپر شاسی‌بلندها، این رقم شگفت‌انگیز است. تنها رقیب واقعی آن از لحاظ پرفورمنس یعنی لامبورگینی اوروس را در نظر بگیرید که قیمت آن از نزدیک 220 هزار دلار آغاز می‌شود. همچنین قیمت بنتلی بنتایگا اسپید در حالی از حدود 240 هزار دلار آغاز می‌شود که در آزمایش مقایسه‌ای موتورترند مغلوب کاین توربوی معمولی شد. قیمت آستون‌مارتین DBX هم هرچند از حدود 180 هزار دلار شروع می‌شود اما حتی از کاین توربو هم کندتر است. در همین حال، نه بخش M ب‌ام‌و و نه مرسدس-آام‌گ هیچ‌کدام خودرویی تولید نکرده‌اند که بتواند حریف توربو GT شوند (ب‌ام‌و X6 M کامپتیشن و مرسدس GLE63 S در حد این پورشه نیستند).

کپی لینک

جمع‌بندی

هرچند به‌طورقطع نمی‌توان گفت که پورشه کاین توربو GT از لامبورگینی اوروس بهتر است یا نه اما این موضوع اهمیت چندانی ندارد بلکه مهم این است که کاین توربو GT یکی از ناب‌ترین، جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین شاسی‌بلندهایی محسوب می‌شود که تاکنون روی جاده آمده است. کاین که برای اولین بار بخش سوپر شاسی‌بلندها را پایه‌گذاری کرد، شاید با رشد این کلاس و ورود رقبای جدید کمی به حاشیه رفته بود اما حالا با این نسخهٔ جدید دوباره نام خود را سر زبان‌ها انداخته است.

کپی لینک

مشخصات فنی پورشه کاین توربو GT

Porsche Cayenne Turbo GT 2022

پیشرانه

4 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

640 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

وزن خالص

2253 کیلوگرم

توزیع وزن

58 به 42 جلو/عقب

فاصلهٔ محوری

2,893 میلی‌متر

طول

4,943 میلی‌متر

عرض

1,981 میلی‌متر

ارتفاع

1,635 میلی‌متر

شتاب صفر تا 96

3.0 ثانیه

مسافت 400 متر

11.3 ثانیه

توقف از 96

32.0 متر

شتاب جانبی

1.07 جی

تایم پیست Figure-8

23.2 ثانیه

مصرف سوخت

14.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

182,150 دلار

قیمت تست‌شده

208,850 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.