آزمایش رانندگی با پورشه 911 کاررا GTS، دلیلی برای نخریدن GT3!
پورشه 911 کاررا GTS حد وسطی بین مدلهای پایهٔ کاررا و مدلهای سطح بالای توربو و GT3 محسوب میشود؛ اما حالا که اعداد پرفورمنس این خودرو را دیدهایم باید گفت کلمهٔ «وسط» اصلاً در شأن خودرویی با چنین پرفورمنسی نیست. در همین حال، پورشه پنج نسخهٔ مختلف از کاررا GTS را ارائه میکند که نمونهٔ آزمایشی ما در وسط آنها قرار میگیرد! این خودرو کاررا 4 GTS با سامانهٔ چهارچرخ محرک و سقف ثابت است که کاررا GTS کوپه و کابریولت محرک عقب پایینتر از آن قرار میگیرند و 4 GTS چهارچرخ محرک تارگا و کابریولت بالاتر هستند.
همهٔ نسخههای کاررا GTS از 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور برخوردار هستند که از پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه بیرون میآید. انتقال نیروی این موتور بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد اما گیربکس هفت سرعتهٔ دستی هم بدون هزینهٔ اضافی برای آن قابل سفارش خواهد بود. قیمت کاررا 4 GTS از 145,350 دلار آغاز میشود که 18,400 دلار از GT3 و بیش از 31 هزار دلار از 911 توربو ارزانتر است. البته آپشنهایی مثل سیستم کنترل پویایی شاسی پورشه با قیمت 3,170 دلار، فرمان گیری چرخهای عقب با 2,090 دلار و رنگ قرمز کارمینی با 3,270 دلار، قیمت GTS آزمایشی ما را به 169,330 دلار رساندهاند.
به گفتهٔ پورشه، همین نسخه از GTS یعنی چهارچرخ محرک با گیربکس دوکلاچه، سریعترین نسخهٔ آن است و ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. این عدد بسیار جذابی برای مدلی است که قرار است حد وسط باشد. البته میدانیم که اعداد شتاب اعلامی پورشه محافظهکارانه هستند و به همین دلیل مطمئن بودیم که زمان سریعتری را ثبت میکنیم و همینطور هم شد. وقتی لاستیکها هنوز سرد بودند، خودرو در حدود همان 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید اما با گرم شدن لاستیکها، زمان کاهش یافت و بهترین شتاب را در 2.8 ثانیه ثبت کردیم. برای مقایسه، GT3 با گیربکس دوکلاچه در آزمایش اخیر ما شتاب 2.7 ثانیه را ثبت کرد.
با توجه به این موضوع، شاید تصور شود که اگر این دو عضو خانوادهٔ 911 در مسافت بیشتری پیش بروند، GT3 بیشتر از GTS فاصله خواهد گرفت اما این تصور حداقل در مورد مسافت 400 متر اشتباه است زیرا GTS به لطف توربوشارژرهای خود این مسافت را در 10.9 ثانیه طی میکند که بازهم تنها 0.1 ثانیه در پس GT3 تنفس طبیعی قرار میگیرد. این پیشرفت بزرگی را نسبت به نسل قبلی GTS نشان میدهد زیرا در آزمایشهای ما که یک GTS کوپهٔ محرک عقب و یک GTS تارگای چهارچرخ محرک از نسل قبلی حضور داشتند، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را به ترتیب در 3 و 3.1 ثانیه ثبت کردند و 400 متر را هم در 11.3 و 11.4 طی کردند.
ترمزهای قدرتمند همیشه یکی از نقاط قوت 911 بوده است و GTS هم از این لحاظ ما را ناامید نکرد زیرا از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در 30.2 متر متوقف میشود که البته 1.8 متر از GT3 با ترمزهای کربن سرامیکی بیشتر است. بااینحال، احساس پدال ترمز GTS فوقالعاده است و علیرغم کمی کاهش توان پس از توقفهای مکرر از سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، هنوز هم تمام بازخوردی که نیاز بود را ارائه میکرد.
در آزمایش چسبندگی، میانگین شتاب جانبی GTS ما 1.09 جی ثبت شد و پیست Figure-8 را ظرف 22.7 ثانیه طی کرد. در اینجا اما GT3 پیست محور برتری خود را بر GTS دیکته میکند زیرا این نسخه در همین آزمایش شتاب جانبی 1.15 جی را ثبت کرده و پیست را هم در 22.3 ثانیه پیمود. بااینحال، رانندگی با کاررا 4 GTS در جادههای پرپیچوخم بسیار لذتبخش خواهد بود و با وجود انتقال قدرت به هر دو محور، خودرو هنوز هم از قدرت کافی برای سر دادن انتهای خود برخوردار است. این ماشین همچنین از چسبندگی و تعادلی بهرهمند است که اعتقادات را به چالش میکشد و آوای دوستداشتنی موتور شش سیلندر تخت نیز این پکیج را تکمیل میکند.
به همین دلیل، هر نوع رانندگی با GTS لذتبخش خواهد بود چه یک پیمایش طولانی در مسیری پیچدرپیچ و چه رانندگی آرام در یک خیابان به سمت فروشگاه مواد غذایی؛ اما علیرغم تمام این محاسن، وقتی زمان طولانیتری را با این 911 گذراندیم متوجه چند مورد منفی نسل 992 شدیم. آزاردهندهترین مورد از بین آنها را میتوان صفحه آمپر بسیار عریض خودرو دانست که غربیلک فرمان تا حدی جلوی دید به آمپرهای دیجیتالی طرفین آن را میگیرد. البته شاید برای بسیاری از طرفداران پورشه فقط همان آمپر آنالوگ بزرگ در میانهٔ صفحه آمپر اهمیت داشته باشد اما امروزه حتی در یک میتسوبیشی میراژ 14 هزار دلاری هم راننده میتواند بدون مشکل و مانعی، آمپر بنزین را ببیند. دیگر مشکلات نیز صندوق بار جلوی بسیار کوچک و صندلیهای عقب تقریباً بلااستفاده هستند که البته شاید در یک 911 خیلی مهم نباشند.
برای کسانی که نمیدانند باید کدام نسخهٔ 911 را بخرند باید بگوییم که سواری GTS کمی سفتتر و خشکتر از نسخههای ضعیفتر کاررا است ولی این هرگز مورد اعتراض برانگیزی نیست. البته GT3 شگفتانگیزترین خودرو در پیست محسوب میشود و اولین جایزهٔ خودروی پرفورمنس سال موتورترند را از آن خود کرده است اما در رانندگیهای روزانی میتواند برای برخی بیش از حد خشک و خشن باشد. GTS اما نسخهای با پرفورمنس بالاتر از کارراهای ضعیفتر است و آزمایش ما نشان داد که این موضوع کمترین لطمه را به راحتی روزمرهٔ آن زده است؛ بنابراین، اگر این نقطهٔ وسط خانوادهٔ 911 است، پس وسط چه مکان شگفتانگیزی است!
مشخصات فنی
Porsche 911 Carrera 4 GTS 2022 | |
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 480 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 2,451 میلیمتر |
طول | 4,531 میلیمتر |
عرض | 1,851 میلیمتر |
ارتفاع | 1,293 میلیمتر |
وزن خالص | 1622 کیلوگرم |
توزیع وزن | 38/62 جلو/عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.8 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.9 ثانیه |
توقف از 96 | 30.2 متر |
شتاب جانبی | 1.09 جی |
تایم پیست Figure 8 | 22.7 ثانیه |
ظرفیت باک | 60 لیتر |
مصرف سوخت | 12.4 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 145,350 دلار |
قیمت تستشده | 169,330 دلار |