اولین رانندگی با پورشه کاین 2024؛ گران اما جذاب و منحصربهفرد
پورشه کاین فیسلیفت مدل 2024 هرچند گرانتر از قبل شده اما حالا از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره میبرد و حس و حال رانندگی خاص یک پورشه را ارائه میکند.
همهٔ محصولات پورشه ترکیبی از مهندسی دقیق و پویایی رانندگی اسپرت هستند و این حتی در مورد محصولات خانوادگی این شرکت مثل کاین که بهتازگی فیسلیفت شده هم صدق میکند. هرچند این خودرو هنوز همان نسل سوم کاین محسوب میشود اما به لطف کابین جدید، پیشرانههای ارتقاءیافته و ظاهر اصلاح شده، چیزی بیش از یک فیسلیفت به نظر میرسد. البته این بهبودها هزینه دارد ولی فهمیدن اینکه چرا ثروتمندان معمولاً راهی نمایندگیهای پورشه میشوند سخت نخواهد بود.
تغییرات بیرونی کاین مدل 2024 مثل اغلب پورشهها جزئی است. بااینحال، قسمت جلویی خودرو اصلاح شده و ورودیهای هوای درون سپر از نو طراحی شدهاند. در عقب هم چراغهای سراسری LED هم نمایی سهبعدی پیدا کرده و جا پلاک از روی درب صندوق به سپر منتقل شده است.
در داخل خودرو شاهد سبک طراحی مدرنتر اما آشنا هستیم. طراحی اینجا با صفحه آمپر دیجیتالی منحنی 12.6 اینچی از تایکان الهام گرفته است. همچنین مثل سدان الکتریکی مذکور، حالا یک سوئیچ در سمت راست فرمان انتخاب دنده را انجام میدهد تا فضایی روی کنسول مرکزی برای قرار دادن گوشی هوشمند با شارژر بیسیم باز شود. در میانهٔ داشبورد یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی جای گرفته درحالیکه برای سرنشین جلو هم یک صفحهنمایش 10.9 اینچی قابل سفارش خواهد بود.
خودروی آزمایشی ما کاین S کوپه بود که در فیسلیفت اخیر پیشرانهٔ V6 قبلی آن با یک نمونهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 475 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور جایگزین شده است. این نسخه حالا 35 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به قبل دارد. با فشردن دکمهٔ استارت، این موتور با غرغری بم و پرخاشگرانه از خواب بیدار میشود که از یک پورشه انتظار نمیرود. البته بخشی از این موضوع به خاطر سیستم اگزوز اسپرت 3,220 دلاری در نمونهٔ آزمایشی ما بود اما بدون شک موتور V8 جدید غرش بلندتر و هیجانانگیزتری نسبت به نمونهٔ V6 قبلی دارد.
تمام کاینهای فیسلیفت بهصورت استاندارد از سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه بهره میبرند که کمکفنرهای تطبیقی را با فنرهای فولادی ارائه میکند درحالیکه تعلیق بادی هم با قیمت 2,390 دلار قابل سفارش خواهد بود. خودروی آزمایشی ما به تعلیق بادی مجهز بود که به گفتهٔ پورشه، در حالت رانندگی کامفورت سواری نرمتر و در حالت اسپرت هندلینگ بهتری را فراهم میکنند. این فنرهای بادی روی آسفالت خراب بهطور قابلتحسینی عالی عمل میکردند و هنگام رانندگی در بزرگراه هم رفتاری یکنواخت و منظم به خودرو میبخشند.
مسیر آزمایش ما که ترکیب چالشبرانگیزی از پیچهای تند و کفیهای سرعت بالای طولانی به همراه سربالایی و سرپایینی بود چالش چندانی برای کاین S با موتور V8 ایجاد نکرد و خودرو با پدال گازی که در تهاجمیترین حالت تنظیم شده بود، پیچها را بدون هیچ مشکلی پشت سر میگذاشت. کاین S در آزمایش شتاب هم ظرف 4.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید. در حالت اسپرت پلاس، گیربکس کاملاً آمادهٔ تعویض دنده خواهد بود و گویی ذهن راننده را میخواند اما این بدان معنا نیست که استفاده از پدالهای تعویض دنده جالب نخواهد بود.
آسفالت خراب و جادهٔ پرپیچوخمی که در آن رانندگی کردیم مکانی عالی برای آزمایش کاین S کوپه بود. این خودرو در حالت اسپرت پلاس سواری خشکی دارد اما نه آنقدر که آزاردهنده باشد. خودروی ما همچنین به سیستم کنترل پویایی شاسی پورشه با قیمت 3,590 دلار هم مجهز بود که از آنتیرول بارهای فعال برای مقابله با بادیرول استفاده میکند. پورشه مدتها پیش فهمید چگونه احساس فرمان برقی را طبیعی جلوه دهد و از همین فرمول در کاین هم استفاده کرده است تا بهراحتی بتوان به چرخهای جلو اعتماد کرد و پیچها را پشت سر گذاشت. در طول آزمایش همچنین از فرمان پذیری کاین هم لذت بردیم و این همان تعادلی است که باعث میشود رانندگی با هر پورشهای احساس خاصی داشته باشد.
کاین اما به همان اندازهای که جذاب است، یک نقطهضعف بزرگ دارد. قیمت تمام نسخههای این خودرو پس از فیسلیفت مدل 2024 افزایش پیدا کرده و حالا قیمت مدل پایه با رشد 7 هزار دلاری به 80,850 دلار رسیده است. قیمت کاین S هم 97,350 دلار است که نسبت به قبل 4,200 دلار بیشتر شده است. همچنین نسخهٔ کوپه کاین نیز بین 4,000 تا 6,700 دلار از نسخهٔ معمولی خود گرانتر است. البته حالا تجهیزات استاندارد کاین بیشتر شده و برخی ویژگیها مثل کمکفنرهای تطبیقی بهصورت استاندارد ارائه میشوند. به همین دلیل، به گفتهٔ پورشه، کاین جدید درواقع نسبت به نمونهٔ پیش از فیسلیفت با آپشنهای مشابه ارزانتر شده است.
بااینحال، خودروی آزمایشی ما هنوز هم نزدیک 50 هزار دلار آپشن داشت که قیمت کلی را به رقم چشمگیر 153,380 دلار رسانده بود. این رقم برای یک کاین 475 اسب بخاری خیلی زیاد است اما میتوان قید برخی آپشنها مثل رینگهای 22 اینچی، سیستم کنترل گشتاور بُرداری دیفرانسیل عقب و سیستم صوتی 1200 واتی Bose را زد و بجای کاین کوپه سراغ نسخهٔ کاربردیتر معمولی رفت. در این صورت، یک کراساوور بسیار مطلوب با قیمت 125 هزار دلار خواهید داشت که هنوز هم از تعلیق بادی، تودوزی تمام چرمی و هندلینگ عالی پورشه بهره میبرد. البته با همین مبلغ 125 هزار دلاری میتوان بامو X5 M پایه با 625 اسب بخار قدرت خرید ولی به لطف مجموعهای از بهروزرسانیهای جامع، کاین همچنان گزینهای خاص و منحصربهفرد در بازار کراساوورهای لوکس محسوب میشود.
مشخصات فنی پورشه کاین S کوپه 2024
Porsche Cayenne S Coupe 2024 | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 475 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 4.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 270 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 13.8 لیتر ترکیبی |
وزن | 2241 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت صندوق بار | 590 لیتر |
ظرفیت یدک کشی | 3500 کیلوگرم |
قیمت پایه | 103,750 دلار |
قیمت تستشده | 153,380 دلار |