رانندگی با پورشه ماکان برقی، عالی اما گران‌قیمت!

پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1404 - 05:30
مطالعه 5 دقیقه
Porsche-Macan-EV-5
پورشه ماکان الکتریکی با ۳۵۵ اسب بخار، برد ۵۰۷ کیلومتر و دینامیک رانندگی فوق‌العاده، شاسی‌بلندی است که ارزش قیمت بالای خود را دارد.

ماکان که در بسیاری از سال‌ها پرفروش‌ترین مدل پورشه بوده و تنها گاهی توسط کائن بزرگ‌تر پشت سر گذاشته شده، با نسل دوم خود کاملاً الکتریکی شده است. این تصمیم جسورانه پورشه برای کنار گذاشتن موتورهای بنزینی، با هدف بهره‌برداری از رشد بازار خودروهای الکتریکی گرفته شد؛ اما احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی ممکن است بر این شاسی‌بلند سایه بیندازد. بااین‌حال، ماکان الکتریکی نه‌تنها یک خودروی الکتریکی برجسته، بلکه خودرویی فوق‌العاده در کل است.

کپی لینک

قوای محرکه، باتری بزرگ و موتور قدرتمند

مدل پایه ماکان الکتریکی با یک موتور در محور عقب، ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با لانچ کنترل به ۳۵۵ اسب بخار می‌رسد. این عملکرد، آن را بین ماکان بنزینی ۲۶۰ اسب بخاری و ماکان S با ۳۷۵ اسب بخار قرار می‌دهد. مدل‌های بالاتر مانند توربو تا ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارند، اما نسخه پایه با شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ۵.۴ ثانیه، برای اکثر رانندگان کافی است. قدرت موتور حتی در سرعت‌های بالا افت چندانی ندارد. باتری ۹۵ کیلووات ساعتی (ظرفیت خالص، ۱۰۰ کیلووات ‌ساعت ناخالص) این خودرو، بردی معادل ۵۰۷ کیلومتر ارائه می‌دهد. برخلاف تایکان که از گیربکس دو سرعته استفاده می‌کند، ماکان با گیربکس تک سرعته طراحی شده است.

کپی لینک

فناوری و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی

تمام نسخه‌های ماکان الکتریکی به صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۶ اینچی منحنی و نمایشگر لمسی مرکزی ۱۰.۹ اینچی مجهز هستند که نسخه‌ای اختصاصی از نرم‌افزار پورشه را اجرا می‌کند. امکان افزودن نمایشگر دوم برای سرنشین جلو وجود دارد، اما چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. سیستم اطلاعاتی‌سرگرمی پورشه با سال‌ها بهبود، حالا کاملاً بصری و بدون نیاز به یادگیری است. برنامه‌ریز شارژ یکپارچه با سیستم ناوبری و صفحه آمپر دیجیتال با قابلیت تنظیم آسان، تجربه کاربری را لذت‌بخش می‌کنند. برخلاف رقبای آلمانی که به دکمه‌های لمسی وابسته‌اند، پورشه دکمه‌های فیزیکی باکیفیت را حفظ کرده است. حتی پد لمسی سیستم تهویه نیز عملکرد بی‌نقصی دارد و استفاده از خودرو را در حین رانندگی آسان می‌کند.

کپی لینک

طراحی، هویت پورشه، کمی محافظه‌کارانه

ماکان جدید با گلگیرهای برجسته، خط پنجره الهام‌گرفته از ۹۱۱ و کاپوت شیب‌دار، کاملاً یک پورشه است اما نسبت به نسل قبلی کمی از هیجان طراحی کاسته شده است. رنگ متالیک آبی جذابیت ظاهری را افزایش داده اما رینگ‌های ۲۰ اینچی پایه چندان چشم‌نواز نیستند. خریداران می‌توانند رینگ‌های ۲۲ اینچی را انتخاب کنند، هرچند رینگ‌های کوچک‌تر راحتی بیشتری دارند. داخل کابین، کنسول میانی مرتفع، ساعت اختیاری اسپرت کرونو و نمایشگرهای یکپارچه، فضایی لوکس و آشنا خلق کرده‌اند. طراحی داخلی شاید در مقایسه با رقبای لوکس دیگر کمی ساده باشد اما امضای کلاسیک پورشه را حفظ کرده است.

کپی لینک

تجربه رانندگی، بی‌نقص و لذت‌بخش

رانندگی با ماکان الکتریکی ترکیبی از سادگی و هیجان است. موتور پرگشتاور عقب، همراه با پدال‌ها و فرمانی دقیق، حس ناب پورشه را منتقل می‌کند. سیستم تعلیق بادی و کمک‌فنرهای تطبیقی، تعادل فوق‌العاده‌ای بین راحتی و چابکی ایجاد کرده‌اند. در حالت‌های اسپرت یا اسپرت پلاس، کنترل بدنه بی‌نظیر است. این خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم، آرام و بی‌دردسر عمل می‌کند. فرمان‌پذیری محور عقب شعاع چرخش را کاهش می‌دهد اما در پیچ‌های تند کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد و نیاز به عادت کردن دارد. این تنها نکته منفی در دینامیک رانندگی است که با تجربه، قابل مدیریت می‌شود. در ترکیبی از رانندگی شهری و بزرگراهی، ماکان الکتریکی مصرف ۶.۱ کیلومتر بر کیلووات ساعت را ثبت کرد که با باتری کامل، بردی حدود ۵۸۰ کیلومتر را نشان می‌دهد، درحالی‌که EPA برد ۵۰۷ کیلومتر اعلام کرده است. رانندگی شهری و استفاده از حالت اکو پلاس تهویه، کارایی را بهبود داد. شارژ سریع ۲۷۰ کیلوواتی ماکان نیز آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای الکتریکی در شارژ تبدیل کرده است.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی، گران اما ارزشمند

ماکان الکتریکی با قیمت پایه 77,295 دلار نسبت به ماکان بنزینی با قیمت 65,350 دلار گران‌تر است. آپشن‌ها قیمت را بالا می‌برند و نمونه تست‌شده با آپشن‌های متوسط، 86,865 دلار قیمت داشت. حتی رنگ غیر سفید، مشکی یا خاکستری 1,240 دلار هزینه دارد. بااین‌حال، این خودرو ارزش قیمتش را دارد. در مقایسه با ب‌ام‌و X3 M50 با قیمت 72,225 دلار، ماکان دینامیک و کیفیت بهتری ارائه می‌دهد. تنها رقیب مشابه، لوسید گراویتی است که بزرگ‌تر بوده و کیفیت کابین و تجربه کاربری آن به‌پای پورشه نمی‌رسد.

  • نقاط قوت: هندلینگ فوق‌العاده، راندمان عالی، تکنولوژی‌های ساده با استفاده آسان
  • نقاط ضعف: قیمت گران، برخی متریال داخلی ارزان، طراحی محافظه‌کارانه
کپی لینک

مشخصات فنی

Porsche Macan Electric 2025

قوای محرکه

تک‌موتوره

باطری

100 میلووات ساعت

قدرت

355 اسب بخار

گشتاور

560 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

عقب

شتاب صفر تا 96

5.4 ثانیه

حداکثر سرعت

220 کیلومتر بر ساعت

وزن

2380 کیلوگرم

برد تمام

507 کیلومتر

قیمت پایه

77,295 دلار

قیمت تست‌شده

86,865 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.