داستان 9ff GT9، پورشه ۱۴۰۰ اسب بخار که بوگاتی را به چالش کشید

چهارشنبه 7 آبان 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
پورشه 9ff GT9
9ff GT9 پورشه‌ای بشدت ارتقاءیافته با ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت بود که برای شکستن رکورد بوگاتی ویرون ساخته شد اما با ورشکستگی سازنده‌اش به تاریخ پیوست.
تبلیغات

در دنیای ابرخودروها، نام‌هایی مانند بوگاتی، کونیگزگ و هنسی همواره در صدر اخبار مربوط به رکوردشکنی سرعت قرار دارند اما در اواسط دهه ۲۰۰۰، یک تیونر آلمانی به نام 9ff، با پروژه‌ای جسورانه به نام GT9، قصد داشت تمام معادلات را بر هم بزند. این شرکت با تبدیل یک پورشه ۹۱۱ به یک هیولای موتور وسط با قدرتی نزدیک به ۱۴۰۰ اسب بخار، مستقیماً بوگاتی ویرون را به چالش کشید اما درست در آستانه ثبت رکورد، سرنوشت داستان دیگری برای آن رقم زد.

شرکت 9ff که توسط یان فاتائور، مهندس سابق شرکت‌های بزرگی چون راف و برابوس با هدف رساندن محصولات پورشه به نهایت سرعت و مهندسی تأسیس شد. این شرکت با مدل‌هایی مانند T6 و V400 رکوردهای جهانی را جابجا کرده بود اما پروژه GT9 اوج جاه‌طلبی 9ff بود. برخلاف تمام پورشه‌های ۹۱۱، مهندسان 9ff اولین و مهم‌ترین قدم را با جابجایی موتور از عقب به وسط شاسی برداشتند. این تغییر بنیادی، توزیع وزن خودرو را به‌کلی دگرگون کرد و پایداری آن را در سرعت‌های فوق‌العاده بالا بهبود بخشید.

اگرچه بلوک اصلی موتور همچنان متعلق به پورشه ۹۹۷ بود اما تمام اجزای داخلی آن با قطعات سفارشی و تقویت‌شده جایگزین شد تا توانایی تحمل قدرت عظیم را داشته باشد. این پروژه در چند مرحله تکامل یافت. مدل پایه GT9 با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۴۰۹ کیلومتر بر ساعت عرضه شد. نسخه‌ای متمرکز بر پیست با نام GT9-CS با ۷۵۰ اسب بخار و مدل قدرتمندتر GT9-R با ۱۱۳۵ اسب بخار نیز توسعه یافتند؛ اما گل سرسبد این پروژه، نسخه نهایی یعنی GT9 Vmax بود. مدل Vmax که در نمایشگاه خودروی اسن آلمان در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد، یک شاهکار مهندسی بود.

در این مدل، حجم موتور ۴ لیتری به ۴.۲ لیتر افزایش یافته بود و با استفاده از توربوشارژرهای بزرگ‌تر گرت، قدرت آن به رقم باورنکردنی ۱۴۰۰ اسب بخار رسید که تمام این نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. 9ff ادعا می‌کرد این هیولا می‌تواند به حداکثر سرعت ۴۳۷ کیلومتر بر ساعت دست یابد و رکورد بوگاتی ویرون سوپراسپرت را بشکند. جهان خودرو منتظر بود تا این ادعای بزرگ در عمل ثابت شود؛ اما درحالی‌که همگان انتظار یک رویارویی حماسی برای کسب عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را می‌کشیدند، خبری غیرمنتظره منتشر شد؛ شرکت 9ff در سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد.

اگرچه این شرکت مدتی بعد بازسازی شد و به فعالیت خود ادامه داد، اما پروژه جاه‌طلبانه GT9 Vmax هرگز فرصت نیافت تا توانایی‌های واقعی خود را در یک رکوردگیری رسمی به نمایش بگذارد. به‌این‌ترتیب، داستانی که می‌توانست تاریخ ابرخودروها را تغییر دهد، به یک تراژدی جذاب در تاریخ صنعت خودرو تبدیل شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.