رقابت محصولات GT پورشه با یکدیگر، کدامیک انتخاب بهتری است؟
زمانی که یکی از محصولات GT پورشه معرفی میشود همه میدانیم که خودرویی خاص در راه خواهد بود؛ اما دو محصول GT کنونی پورشه چقدر خوب هستند؟ و در مقابل یکدیگر چه حرفهایی برای گفتن دارند؟ یکی از کانالهای خودرویی فعال در فضای مجازی به دنبال یافتن پاسخ این سؤالات بوده و در جدیدترین ویدئوی منتشر شده شاهد شاخبهشاخ پورشه 911 GT3 و 718 کیمن GT4 RS با یکدیگر هستیم. شایان ذکر است در زمان فیلمبرداری این رقابت نسل جدید پورشه 911 GT3 RS فعلاً عرضه نشده و به همین خاطر گل سرسبد خانواده 911 در این ویدئو از نسل 992 GT3 است. این کانال GT3 RS نسل قبلی 911 را به عنوان سنگ محک در نظر گرفته تا ببیند فاصله بین دو نسل از این خودرو چقدر بوده و ژرمنها در این فاصله چه پیشرفتهایی داشتهاند.
این دو خودرو در روی کاغذ بسیار شبیه یکدیگر هستند. پورشه GT4 RS و GT3 از یک پیشرانه استفاده میکنند اما تنظیمات کمی متفاوتی دارند بهگونهای که کیمن قدرت 493 اسب بخاری دارد درحالیکه قدرت 911 به 503 اسب بخار میرسد. البته علیرغم اینکه 911 بزرگتر و قویتر از کیمن است اما 29 کیلوگرم سبکتر از برادر کوچکتر جلوه میکند. همچنین پیشرانه هر دو خودرو پشت راننده قرار دارد هرچند پیشرانه کیمن بالای چرخ های عقب بوده ولی پیشرانه 911 پشت چرخ ها نصب میشود. این امر باعث میشود کیمن در روی کاغذ توزیع وزن بهتری داشته باشد اما از طرف دیگر 911 برخی ویژگیهای سواری خاصی را ارائه میکند که در خودروهای دیگر وجود ندارد.
GT4 RS به عنوان عضوی از خانواده محصولات RS پورشه فقط با گیربکس دوکلاچه در دسترس بوده درحالیکه GT3 هنوز هم با گیربکس دستی قابل سفارش است. البته GT4 عادی با گیربکس دستی عرضه میشود اما GT3 RS جدید فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد. هر دو خودرو حداقل تا 9 هزار دور در دقیقه غرش میکنند هرچند GT4 RS دارای مزیت ورودیای است که مستقیماً از کابین عبور میکند و تجربه شنیداری بسیار منحصربهفردی را به سرنشینان اعطا میکند. GT3 در خیابان با سیستم تعلیق دوبل جناغی جدید خود میدرخشد. این سیستم تعلیق هندلینگی بسیار ارتباطی و تجربه رانندگی کاملاً مطمئن را ارائه خواهد کرد. GT4 RS نیز از بهترین نقاط قوت محصولات GT پورشه سود میبرد و آنها را با پلتفرم کوچکتر، چابکتر و پیشرانه وسط کیمن ترکیب میکند. از جمله این موارد میتوان به پیشرانه بهتر، آئرودینامیک گیرا، دندههای کوتاهتر و... اشاره کرد.
این دو خودرو با ورود به پیست در برابر 991 GT3 RS سنگ محک قرار میگیرند، خودرویی که بدون هرگونه تعجبی سواری شگفتانگیزی دارد. پس از آن به 992 GT3 میرسیم که GT3 RS قدیمی را شکست میدهد و تقریباً در تمامی بخشها مطمئن باقی میماند. مجریان برنامه GT3 جدید را خودرویی میدانند که بدون محروم کردن راننده از حس رانندگی، سرعت فوقالعادهای را به نمایش میگذارد. البته باید گفت GT4 RS در پیست سورپرایز کننده عمل میکند و از انتظارات فراتر ظاهر میشود. طراحی پیشرانه وسط این خودرو واقعاً باعث ایجاد تفاوت در پیست میشود و از نظر سرعت این خودرو حتی با 991 GT3 RS برابری میکند. علیرغم اینکه کیمن GT4 RS کاملاً با هدف رقابت در پیست طراحی شده اما به گفته پورشه دارای درجهای از بازیگوشی و سبکی است که در 911 نمیتوان آن را پیدا کرد و به همین خاطر کانال یاد شده کیمن را به عنوان خودروی مدنظر خود انتخاب میکند. البته حالا که 992 GT3 RS جدید پدیدار شده شاید اوضاع در آینده نزدیک تغییر کند.