تست مقاومت باتری جدیدترین کراس اوورهای جهان؛ کدام خودرو بیشتر دوام می‌آورد؟

چهارشنبه 21 آذر 1403 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
sddefault (1)
برخلاف تصور، تسلا برنده این رقابت نیست!

خودروهای برقی امروزه میزبان خیابان‌های تمام کشورهای جهان شده‌اند و تقریبا همه می‌دانیم که درصورت شکست تویوتا و بی‌ام‌و در تولید یک پیشرانه مناسب درون‌‍سوز متکی بر هیدروژن، پیشرانه‌های برقی تا سال‌های دور به سلطنت خود ادامه خواهند داد. اما استفاده از این فناوری نگرانی‌های بسیاری را برای کاربران دارد؛ چون با آن آشنایی کاملی ندارند و تاکنون هم فرصت امتحان کردنش را هم نداشته‌اند.

به‌این‌ترتیب کانال ویدئویی «Carwow» تصمیم گرفته تا در یک بررسی بلندبالا، عملکرد مشهورترین کراس‌اوورهای بازار جهانی را موردآزمایش قرار دهد. در این بررسی یک ساعته، «مت واتسون»، مجری این کانال، به‌همراه تیم خود سفری چندصد کیلومتری را به شمال انگلستان آغاز می‌کند تا بفهمد هر خودرو واقعا چقدر شارژ نگه می‌دارد و نهایتا وقتی شارژ هر دستگاه تمام شود، چه خواهد شد؟

شرکت‌کنندگان این بررسی، آئودی Q4 ای-ترون، کیا EV6 GT، تسلا مدل Y، پورشه ماکان، پولستار 4 و فورد اکسپلورر برقی بودند. نخستین شرکت‌کننده از برند آئودی، یک بسته باتری با ظرفیت 77 کیلووات ساعت و گستره مسافت قابل‌پیمایش 540 کیلومتر را دارد. برای مقایسه ظرفیت و گستره هر خودرو می‌توانید جدول زیر را نگاه کنید:

مدل

ظرفیت باتری (کیلووات ساعت)

گستره مسافت قابل‎‌پیمایش (کیلومتر)

آئودی Q4 ای-ترون

77

540.7

کیا EV6 GT

80

558.4

تسلا مدل Y

75

600

پورشه ماکان EV

95

621

پولستار 4

94

598.6

فورد اکسپلورر

82

601

با نگاهی به این اعداد و ارقام که توسط شرکت‌ها اعلام شده‌اند می‌توان دریافت که تسلا مدل Y احتمالا بهینه‌ترین سیستم باتری را در میان باقی شرکت‌کنندگان دارد؛ اما یادآور می‌شویم که همه این‌ها ادعای سازنده است. پس سفر واتسون برای حقیقت‌سنجی آن‌ها آغاز می‌شود. هر خودرو از مبدا، مسابقه را با شارژ 100 درصد آغاز می‌کند. قوانین مسابقه هم به‌این‌صورت هستند که رانندگان حق استفاده از کروزکنترل و ویژگی‌های برقی صندلی‌ها را ندارند. همه سرعت خود را تا حد مجاز جاده بالا می‌ببرند با کاهش شارژ باتری در حد بحرانی، سرعت را کمتر می‌کنند تا بتوانند مسافت بیشتری را بپیمایند.

در ادامه، واتسون و تیمش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تاثیر حالات رانندگی مختلف بر رانندگی و یافتن ایستگاه‌های شارژ با تعداد شارژ مناسب و مطابقت کامل برای شارژ سریع مواجه می‌شوند. در نهایت پولستار 4 برنده این رقابت شد و توانست با تحقق بخشیدن به حدود 90 درصد گستره اعلام‌شده توسط سازنده خود، برای سوئدی‌ها افتخارآفرینی کند. همان‌طور که انتظار می‌رود باقی مدل‌ها از مدل Y تسلا گرفته تا ماکان برقی پورشه، فاصله بیشتری را با ارقام اعلامی سازنده خود داشتند که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

مدل

گستره شرکتی (کیلومتر)

درصد پوشش

گستره واقعی (کیلومتر)

پولستار 4

598

89

535

پورشه ماکان EV

621

82

511

تسلا مدل Y

600

79

473

فورد اکسپلورر

601

78

468.3

کیا EV6 GT

558

81

450

ائودی Q4 ای-ترون

541

79

430

به این ترتیب مشخص است که خودروهای برقی هنوز هم تا عمل‌کردن به وعده خودروسازان فاصله دارند. البته وقتی به این مهم توجه می‌کنیم که شرایط اعلام گستره مسافت قابل‌پیمایش هر خودرو توسط موسسات بین‌المللی آمریکا و... ایجاد یک شرایط یکسان و کنترل‌شده است، می‌توانیم دلیل این اختلاف را به‌خوبی درک کنیم. تنها می‌توان امیدوار بود که خودروسازان در آینده و با تکیه‌بر فناوری‌های بهینه‌تر، باتری‌های قدرتمندتر حالت جامد و تست‌های نزدیک‌تر به واقعیت، خودروهای برقی را به خویشاوندان بنزینی‌شان برسانند. نظر شما درباره محصولات برقی چیست؟ عملکرد مدل‌های برقی چینی و اروپایی داخل کشور چگونه خواهد بود؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.