اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 داکار مدل 2023؛ لحظاتی ناب در صحرا!
به تازگی فرصت رانندگی با یکی از خاصترین محصولات پورشه یعنی 911 داکار مدل 2023 به ما دست داده و میخواهیم این تجربه لذتبخش و منحصربهفرد را با شما به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.
سپیدهدم در صحرا دلیل وجود عبارت "سکوت کر کننده" است. درحالیکه نور خورشید باعث روشن شدن تپههای شنی اطراف میشود، نسیمی ملایم همانند نجوایی لذتبخش حس میشود. همین حس آرامشبخش باعث سرخوشی میشود اما ناگهان سکوت صحرا با صدایی آشنا شکسته میشود: استارت سرد و خشن پیشرانهای 6 سیلندر و تخت! گوش دادن به صدای روشن کردن پورشه 911 داکار در ساعات اولیه صبح در صحرا به اندازه شنیدن فریادهای فردی مسن سخت است. قطعاً هیچچیزی درباره این خودرو ملایم نیست. 911 داکار از ویژگیهای خاصی سود میبرد. لحظهای که با شن برخورد کنید 911 داکار زنده میشود و سپس بازهم طالب چیزهای بیشتری است. ابتدا بیایید نگاهی کوتاه به گذشته داشته باشیم. در سال 1984 پورشه با اولین خودروی مسابقهای 911 چهار چرخ محرک خود پیروز رالی پاریس داکار شد. 911 داکار جدید ادای احترامی به همان پیروزی بوده و با وجود پکیجهای سفارشی رالی، تلاش دارد شبیه خودروی پیروز رالی 1984 باشد.
در سالهای بعدی شاهد تولید خودروهایی تک ساخت از 911 سافاری بودیم، محصولاتی که توسط شرکتهایی شاخص همچون راف و زینگر تولید شده بودند. به همین خاطر شاید فکر کنید پورشه با تولید 911 داکار خودش بهصورت ناگهانی وارد میدان شده اما به شما قول میدهیم همهچیز قانونی است. خودروی موردبحث بر پایه کررا 4 GTS ساخته شده و چند میلیمتر ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد. البته در حالت ارتفاع بالا میتوان به حداکثر ارتفاع 19 سانتیمتری از سطح زمین رسید. رسیدن به ویژگی تغییر ارتفاع خودرو با سیستم تعلیق بادی انجام نمیشود چراکه پورشه اقدام به بازنگری سیستم لیفت هیدرولیک بخش جلوی 911 کرده و آن را در اکسل عقب نیز نصب نموده است. فضای اضافی موردنیاز برای همین سیستم هیدرولیکی یکی از دلایل عدم نصب صندلی عقب در پورشه 911 داکار محسوب میشود.
حذف صندلی عقب به معنی کاهش وزن نیز بوده است. با وزن 1611 کیلوگرمی، 911 داکار حدود 7 کیلوگرم سنگینتر از کررا 4 GTS مجهز به گیربکس استاندارد بوده و رسیدن به چنین اختلاف وزن کمی واقعاً احساسبرانگیز است چراکه ویژگیهای رالی زیادی در خودرو وجود دارند؛ اما پورشه از کاپوت فیبر کربنی GT3 نیز استفاده کرده و متریال سبکوزن دیگری نیز در سقف و بال عقب بکار رفتهاند. سیستم تعلیق خودرو از دامپرهای قویتر و اتصالات طویلتر سود برده و رینگهای 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب با لاستیکهای پیرلی اسکورپیون همراه شدهاند. لاستیکها برای دوام بیشتر دارای آجهای متفاوت و طراحی جدید هستند. همچنین لاستیکهای تابستانی پیرلی پی زیرو نیز در دسترس هستند اما خریداران بهتر است چنین آپشنی را انتخاب نکنند.
علیرغم افزایش ارتفاع سیستم تعلیق از سطح زمین و وجود لاستیکهای فربهتر، کیفیت سواری پورشه 911 داکار در جاده خشک تر از آن چیزی است که فکرش را میکنید. در واقع میتوان سواری آن را شبیه 911 کررا دانست و بنابراین خبری از تکان های بدنه و دایو دماغه در شتاب گیری و ترمز نخواهد بود. فرمان خودرو همانند دیگر نسخههای 911 تیز بوده و هندلینگ آن فقط توسط چسبندگی آسفالت و لاستیک محدود میشود. ترمزهای فولادی استاندارد نیز به خوبی عمل میکنند و خبری هم از ترمز کربن سرامیکی نیست. همانند کررا 4 GTS استاندارد، خودروی موردبحث به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری مجهز بوده و 473 اسب بخار قدرت و 570 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. گیربکس 8 سرعته دوکلاچه نیز نیرو را به تمامی چرخ ها میفرستد. 911 داکار در عرض 3.2 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد که عملکردی مشابه کررا GTS دیفرانسیل عقب است. حداکثر سرعت آن نیز 240 کیلومتر در ساعت اعلام شده هرچند وقتی بالاترین ارتفاع از سطح زمین را انتخاب کنید سرعت نهایی به 169 کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد.
پورشه یک سیستم لانچ کنترل رالی جدید در نظر گرفته که به چرخ ها اجازه میدهد هرزگردی بیشتری نسبت به حالت نرمال داشته باشند. در واقع یک حالت سواری رالی جداگانه وجود داشته و گشتاور را بیشتر راهی چرخ های عقب میکند تا راننده بتواند هیجان بیشتری را تجربه کند. با نگهداشتن چندثانیهای دکمه PSM در داشبورد میتوان بهصورت کامل کنترل کشش را خاموش کرد و 911 داکار در آن موقع به یک یاغی تمامعیار تبدیل خواهد شد هرچند کنترل آن راحت خواهد بود. فرمان سریع و تیز نیز باعث میشود خودرو در دست باشد و انتقال بیشتر قدرت به بخش عقب نیز باعث خواهد شد دم خودرو با دستورات راننده بازی کند.
با انتخاب حالت آفرود نیز ارتفاع سیستم تعلیق بهصورت خودکار افزایش مییابد. در این حالت سیستم تعلیق نیز نیرو را بهصورت 50/50 منتقل میکند. یک پله بالاتر میتوان باد لاستیکها را کمتر کرد و به دل صحرا زد. پورشه برای 911 داکار از سیستم خنککنندگی مدل توربو استفاده کرده که شامل یک جفت فن خنککن 650 واتی بزرگ است تا جریان هوا مدیریت شود. در زیر بدنه شاهد حفاظی از جنس فولاد ضدزنگ هستیم و فیلترهای هوای جدید نیز باعث میشوند ریسک خرابی آنها به خاطر ورود شن و ماسه وجود نداشته باشد. اگر راننده در شن و ماسه گیر بیفتد قلابهای بکسل قرمز رنگ در جلو و عقب میتوانند پذیرای کمک باشند.
بهترین نکتهای که میتوان درباره تجربه سواری با پورشه 911 داکار در صحرا گفت به حسی مربوط میشود که همچنان شبیه 911 است. کنترل خودرو راحت بوده و هرگز حس فرار کردن از دست راننده را ایجاد نمیکند. خودرو با شما همراه شده و تشویق میکند که سریعتر برانید. داکار درست به اندازه کررا 4 GTS جادهای لذتبخش است. خودروی موردبحث بهصورت استاندارد با صندلیهای فیبر کربنی یکتکه عرضه میشود هرچند میتوان صندلیهایی با تنظیم در 18 جهت را نیز سفارش داد. تکنولوژی مدیریت ارتباطی پورشه با نمایشگر رنگی، نمایشگرهای دیجیتال به همراه دورشمار آنالوگ بزرگ و کیفیت سطح بالای ساخت پورشه جزو مواردی هستند که در کابین دیده خواهند شد.
البته که همه این موارد با هزینه همراه هستند و قیمت 223,450 دلاری پورشه 911 داکار نیز آن را تقریباً در ردهای مشابه با 911 GT3 RS قرار میدهد اما این چیزها اهمیتی ندارد چراکه فقط 2500 دستگاه از خودروی یاد شده برای بازارهای جهانی تولید خواهد شد و ژرمنها هیچ مشکلی در فروش آنها نخواهند داشت. بزرگترین آرزوی ما این است که خریداران خودرو از رنگها و پوششهای بدنه جذاب و خاطرهانگیز برای 911 داکار استفاده کنند تا جذابیتهای آن دوچندان شود.