نبرد جذاب پورشه 911 GT3 RS و مکلارن 750S در پیست
پورشه 911 GT3 RS یکی از فوقالعادهترین خودروهای راننده محور حال حاضر بازار محسوب میشود. پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی این ماشین 525 اسب بخار قدرت و 465 نیوتن متر گشتاور دارد. با پیشرانهای که در عقب نصب شده و وزن 1450 کیلوگرم، این 911 با هر تعریفی یک هیولا محسوب میشود. در GT3 RS اما ویژگی مهمتری از قدرت موتور وجود دارد. پکیج آیرودینامیکی با طراحی هوشمندانه و آن بال بزرگ عقب، در سرعت 285 کیلومتر بر ساعت 860 کیلوگرم داونفورس تولید میکند. این داونفورس دو برابر از نسل قبلی و سه برابر از 911 GT3 کنونی بیشتر است.
با این اعداد و ارقام، GT3 RS در پیست بسیاری از خودروهای قویتر از خود را قلعوقمع میکند اما آیا میتواند حریف مکلارن 750S شود؟ کریس هریس این دو ماشین را به پیست برده است تا پاسخ این سؤال را مشخص کند. قطعاً پورشه با تمام تسلیحاتش مقابل سوپراسپرت بریتانیایی کار سختی خواهد داشت زیرا مکلارن با پیشرانهٔ V8 کمی سبکتر و بسیار قویتر است. پیشرانهٔ 4 لیتری توئین توربوی 750S که پشت سر راننده نصب شده است، 750 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو در کنار وزن 1390 کیلوگرمی، نسبت قدرت به وزن بسیار بهتری را برای سوپرکار بریتانیایی فراهم میکند.
کریس هریس این دو ماشین را به پیست Llandow Circuit برده است که با طول 1.5 کیلومتر، خیلی کوتاه است و برای GT3 RS فضای کافی را فراهم نمیکند تا بتواند از داونفورس خود نهایت بهره را ببرد. به همین دلیل، پورشه در این رقابت مغلوب مکلارن میشود اما اختلاف بین دو خودرو کمتر از یک ثانیه است. 750S یک دور این پیست را در 48.13 ثانیه طی میکند درحالیکه تایم پورشه 49.08 ثانیه است؛ بنابراین، جالب است بدانیم آیا در پیستی طولانیتر مثل پیست ویرجینیا نتیجه متفاوت خواهد بود یا نه.
مشخصات فنی
پورشه 911 GT3 RS | مکلارن 750S | |
پیشرانه | 4 لیتری H6 | 4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 525 اسب بخار | 750 اسب بخار |
گشتاور | 465 نیوتن متر | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1450 کیلوگرم | 1389 کیلوگرم |
قیمت | 242,950 دلار | 308,195 دلار |