پورشه

چرا پورشه سیستم رانندگی تک پدالی را برای صرفه‌جویی انرژی موثر نمی‌داند؟

برند لوکس-اسپرت آلمانی معتقد است که راه‌های بهتری برای ذخیره و نگهداری انرژی الکتریکی خودرو وجود دارد.

امروزه بسیاری از خودروهای برقی به سیستمی موسوم‌به «رانندگی تک پدالی» مجهز هستند. این سیستم که نوعی ذخیره‌کننده انرژی محسوب می‌شود با برداشته شدن پای راننده از روی پدال گاز به کار می‌افتد و به‌عنوان یک ژنراتور تولید برق ایفا نقش می‌کند. به این ترتیب، سرعت خودرو کم‌تر شده و بخشی از انرژی مصرف‌شده برای شتاب‌گیری آن به باتری باز می‌گردد. بسیاری از شرکت‌ها از این روش به‌عنوان راهی برای افزایش مسافت قابل‌پیمایش خودروهایشان استفاده می‌کنند.

پورشه اما ظاهرا خود را از این قاعده مستثنا کرده و در سدان برقی تایکان از رانندگی تک پدالی استفاده نکرده است. اشتوتگارتی‌ها می‌گویند راه‌های بهتری برای استفاده و ذخیره نیروی الکتریکی باتری خودروی برقی وجود دارد و آن هم حرکت در حالت خلاص است.

موتورهای الکتریکی خودرو در حالت دنده خلاص برای کاهش درگ از مدار خارج می‌شوند و به خودرو اجازه می‌دهند تا بدون استفاده از ذره‌ای انرژی به حرکت خود ادامه دهد. پورشه می‌گوید این راه طبیعی‌تری برای اجازه دادن به حرکت بدون مصرف انرژی در یک خودرو به شمار می‌رود. در همین راستا «مارتین ریچِنکِر»، مدیر ارشد بررسی شاسی در واحد مهندسی پورشه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

این راه بهینه‌تری برای رانندگی کردن است چراکه انرژی جنبشی خودرو را حفظ می‌کند.

پورشه تایکان جی تی اس سدان نمای پشت

پورشه می‌گوید که رانندگی تک پدالی ابتدا انرژی را یازیافت می‌کند و سپس آن را دوباره به آلاینده تبدیل می‌کند که باعث دو برابر بدترشدن وضعیت می‌شود. این دیدگاه اسپرت‌ساز آلمانی در تمام محصولاتش به چشم می‌خورد چراکه هیچ یکی از مدل‌های برقی‌اش ازجمله خانواده تایکان و ماکان برقی که به‌زودی معرفی خواهد شد، از این ویژگی استفاده نمی‌کنند. پورشه همچنان تاکید دارد که خودروهای برقی‌اش روح و کاراکتر رانندگی مشابه نسخه‌های درون‌سوزش دارند.

با وجود اینکه رانندگی تک پدالی در تایکان نیست اما این خودرو از بازیافت انرژی زیاد استفاده می‌کند. پورشه معتقد است که تا ۹۰ درصد انرژی ترمزگرفتن را می‌توان از همان موتورهای اصلی برقی تامین کرد و اصلا نیازی هم به نیروی هیدرولیک ترمز نداشت. ترمزهای اصطکاکی در سرعت‌های زیر ۵ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شوند؛ زمانی که موتورهای برقی قوت کافی برای کاهش سرعت ندارند یا اینکه قدرت ترمزگیری آن صفر باشد.

در سرعت‌های بالا اما پورشه تایکان توربو S می‌تواند ۲۹۰ کیلووات نیروی الکتریکی را برای ترمز گرفتن فراهم کند. همین مسئله باعث می‌شود تا گستره حرکتی این خودرو پس از دو ثانیه ترمز گرفتن تا ۰.۴۳ درصد بیشتر، افزایش پیدا کند. دیگر نقطه مثبت ترمزگیری به‌وسیله موتورهای برقی احتمالا کاهش استهلاک سیستم ترمزگیری هیدرولیک به شمار می‌رود که به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین صفحات و روتورهایش نیازمند رسیدگی کمتری خواهند بود. اگر این وضعیت را با خودروهای درون‌سوز مقایسه کنیم  به برتری این نوع ترمز‌گیری پی خواهیم برد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا فکر می‌کنید برداشت پورشه از رانندگی تک پدالی درست است یا با بهانه گرفتن، از آن به‌عنوان تبلیغات استفاده می‌کند تا خودروهای خودش را در چشم خریداران متمایز کند؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. TESLA

    ۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    از این روزاست که خبر تولید تایکان ۱۰۰۰ اسبی رسما اعلام بشه 😍😍🇩🇪🇩🇪⚡️⚡️🚀🚀

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. R/T

      ۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (962 ديدگاه)

      به به عالیه
      کسی تاریخ دقیق میدونه؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. TESLA

        ۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1248 ديدگاه)

        دقیق نمیدونم ولی احتمالا تا ۲ یا ۳ ماه دیگه ، یعنی همزمان با معرفی ماکان برقی ، فیس لیفت تایکان برای ۲۰۲۴ هم رونمایی بشه و این نسخه ۳ موتوره هم به عنوان پرچمدار جدید اونموقع رونمایی خواهد شد

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۶ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4893 ديدگاه)

    اینجور که پیداست چالش شارژ و نگهداشتن شارژ در مسافتای بیشتر تو ماشینای برقی حالا حالاها ادامه داره و من فکر میکنم در نهایت به جایی برسه که درست مثل ماشینای احتراقی حال حاضر که دینام وظیفه شارژ باتری ماشینا رو به عهده داره ، یه دینام متفاوت ساخته بشه که بتونه باتریهای بزرگ ماشینای برقی رو در طول حرکت و استفاده مرتب شارژ کنه و دیگه لازم نباشه خودرو واسه شارژ تو ایستگاههای شارژ به برق وصل بشه

    موافقم 22
    مخالفم 11
    1. مهرانیان

      ۶ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (58 ديدگاه)

      همین الانش هم وجود داره ولی بازده دینامهای فعلی اونقدر بالا نیست که مستقیماً باتری رو شارژ کنه. یعنی نمیشه دینام رو مستقیم به باتری وصل کرد و چنین انتظاری داشت. بهرحال اون دینام هم از خودرو نیرو میگیره و نمیتونه بیشتر از نیروی مصرفی خودش، نیرو تولید کنه بنابراین اون دینام خودش هدردهنده انرژی است. البته اگر دینام رو به یک آلترناتور برق مستقیم مجهز کرد، میشه شدت جریان رو بیشتر کرد و پس از وارد کردنش به یک مقاومت، دوباره به باتری فرستاد که اینجوری فشار زیادی به باتری میاد و دلیل آتیش گرفتن باتریهای خودروهای برقی هم همین فشار زیاد هنگام شارژ است.

      موافقم 2
      مخالفم 7
      1. زیزیگولو

        ۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4893 ديدگاه)

        غیر ممکن وجود نداره و ممکنه در آینده نزدیک چنین دینام متفاوتی ساخته بشه

        موافقم 7
        مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا