درگ جذاب پورشه 911 GT3 RS و مازراتی MC20، تنفس طبیعی یا توربو؟
قرار دادن پورشهای با پیشرانهٔ تنفس طبیعی دور بالا در برابر مازراتی توئین توربو که به دنبال اثبات خود است، هیجانی عجیب به همراه دارد. این هیجان به خاطر طرفداران متعصب پورشه است که همیشه خلوص موتور شش سیلندر تخت را برتر از هر چیز دیگری میدانند. حالا مازراتی MC20 وارد میشود؛ قاتل خاموش ایتالیا با موتور 3 لیتری V6 توئین توربو که شاید تاکنون خیلی جایی برای عرضاندام در برابر رقبا نداشته است.
GT3 RS مجهز به موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی است که تا 9 هزار rpm دور میگیرد و 525 اسب بخار قدرت و 465 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قدرت از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود و وزن کل خودرو حدود 1450 کیلوگرم است. MC20 اما قوانین متفاوتی دارد. سوپرکار مازراتی از موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با نام نتونو بهره میبرد که 630 اسب بخار قدرت و 730 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو نیز محرک عقب است اما از گیربکس هشت سرعته دوکلاچه استفاده میکند و با وزن 1500 کیلوگرم کمی از رقیب آلمانی سنگینتر است. پیش از شروع مسابقه، GT3 RS در رقابت صدای موتور برنده زیرا صدای موتور شش سیلندر تنفس طبیعی هنوز هم لرزه به اندام میاندازد.
اما وقتی مسابقهٔ درگ شروع شد، شرایط تغییر کرد و MC20 در مسابقه اول، از همان ابتدا پیش افتاد و تا انتها پیشتاز ماند. در مسابقه دوم، GT3 RS استارت بهتری داشت اما بازهم نتوانست در برابر موج عظیم گشتاور مازراتی مقاومت کند. در مسابقه سوم، رانندگان خودروها را عوض کردند اما نتیجه تغییری نکرد و MC20 با قدرت، زودتر و قاطعتر پیش رفت. تایم 400 متر خودروها داستان را روشن کرد. MC20 این مسیر را در 11 ثانیه طی کرد، درحالیکه GT3 RS در 11.2 ثانیه به خط پایان رسید
در مسابقات رولینگ هم همین روند ادامه یافت. در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حالت اتوماتیک، پورشه ابتدا واکنش نشان داد، اما وقتی توربوهای MC20 بیدار شدند و شرایط تغییر کرد. در دنده دو و سرعت 65 کیلومتر بر ساعت، مازراتی پیش از آنکه موتور شش سیلندر پورشه به ریتم خود برسد، کاملاً جلو افتاد. GT3 RS اما به لطف وزن سبکتر، آیرودینامیک برتر و تنظیم دقیق ترمزهای پورشه در تست ترمز درخشید. این خودرو سریعتر از مازراتی سنگینتر متوقف شد و نشان داد که متخصصان مرکز توسعه وایساخ پورشه در زمینه ترمز واقعاً استادند.
مشخصات فنی
پورشه 911 GT3 RS | مازراتی MC20 | |
پیشرانه | 4 لیتری H6 | 3 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 525 اسب بخار | 630 اسب بخار |
گشتاور | 465 نیوتن متر | 730 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1450 کیلوگرم | 1500 کیلوگرم |
قیمت | 243,295 دلار | 242,995 دلار |