مسابقات

پیروزی پورشه در WEC قطر؛ 10 ساعت مسابقه و 1800 کیلومتر!

پورشه موفق شد با وجود مشکلات لحظه‌آخری بر ۱۸ رقیب خود برتری پیدا کند.

قهرمانی استقامت جهان یا همان WEC چند سالی برای بازگشت به دوران اوج خود در تکاپو است؛ معرفی کلاس‌هایی خودرویی جدید مانند LMH و LMDh هم اقداماتی برای نیل همین هدف به شمار می‌روند. در مسابقه آغازین این فصل، ۱۹ ابرخودرو از برندهای پورشه، پژو، تویوتا، فراری، بی‌ام‌و، کادیلاک، آلپین، لامبورگینی و آیسوتا در بالاترین سطح به رقابت پرداختند تا اینکه نهایتا «لارنز وانثور»، «کوین استر» و «آندره لوترر» سه راننده تیم «پورشه پنسکی» صدرنشین مسابقه ۱,۸۱۲ کیلومتری قطر شدند؛ هرچند تنها ۱۰ دور مانده به پایان مسابقه، استر مجبور به توقف در پیت می‌شود تا پلاک گمشده سمت چپ خودروی ۹۶۳LMDh شماره ۶# را دوباره نصب کنند.

میدان نبرد ابرخودروها در دستان پورشه

از میانه ساعت دوم مسابقه و به‌لطف اشتباه راننده پژو ۹X8 شماره ۹۳# در پیچ اول، شرایط برتری پورشه شماره ۶# فراهم شد؛ هرچند که فاصله میان این دو خودرو در طول مسابقه کم‌وزیاد می‌شد تا اینکه وانثور با دیدن نخستین پرتو آفتاب در قطر، فاصله را برای همیشه بیشتر کرد. تنها خلل این نمایش بی‌نظیر از تیم پورشه پونسکی، تماس استر با یک لکسوس GT3 بود که در ۱۵ دقیقه نهایی، آن را مجبور به توقف کرد اما باز هم موفق شد با اختلاف بیش‌از ۳۰ ثانیه و جلوتر از پورشه «هرتز تیم یوتا» به شماره ۱۲#، از خط پایان عبور کند.

پیش از آن، پژو درحالی‌‌که بهترین مقام خود در WEC را به دست آورده بود با مشکل کمبود قدرت مواجه شد و پورشه ۹۶۳ تیم یوتا را به مقام دوم راه داد. راننده یوتا هم توانست در دورهای پایانی مسیر پورشه پنسکی شماره ۵# را ببندد تا مقام سوم به خودروی دوم پورشه پنسکی برسد. در میان ۵ خودروی برتر، می‌توان کادیلاک شماره ۲# را خوش‌شانس‌ترین نامید که باوجود تصادف با پژو شماره ۹۴# در پیچ نخست همچنان به این مقام دست یافت.

اسب‌های ایتالیایی این‌بار به اندازه لمان ۲۰۲۳ کامیاب نشدند؛ فراری شماره ۸۳# تیم شخصی «AF کورس» بعد از کادیلاک شماره ۲# به رتبه پنجم دست یافت. شاید بپرسید چرا خبری از قهرمان همیشگی سال‌های اخیر، تویوتا، نیست؟ متاسفانه هر دو دستگاه GR010 هیبریدی برای رسیدن به خودروهای برتر مسابقه فاقد سرعت کافی بودند و همین مسئله منجربه خلق بدترین نمایش از ژاپنی‌های سیاه‌پوش شد.

پژو شماره ۹۳# نهایتا در مقام هفتم به مسابقه‌اش پایان داد اما هم‌اکنون به‌خاطر اینکه توانست با وجود قطعی قدرت موتور به گاراژ بازگردد، تحت بررسی قرار گرفته است. فراری شماره ۵۰# هم به‌عنوان پرچمدار خودروهای این برند توانست زمان از دست رفته در ورود سریع به محدوده گاراژها را جبران کند و به مقام هشتم برسد.

در میان نو ورودان، تیم آلپین موفق شد با خودروی A424 شماره ۳۵# یک پله بالاتر از خودروی دوم تویوتا شماره ۸#، به مقام نهم دست پیدا کند. نهایتا خودروهای پورشه شماره ۹۹# تیم «پروتون»، بی‌ام‌و شماره ۲۰# «تیم WRT»، آلپین شماره ۳۶#، فراری شماره ۵۱#، لامبورگینی شماره ۶۳# تیم «آیرون‌لینکس»، بی‌ام‌و شماره ۱۵# تیم WRT و خودروی دوم پژو به شماره ۹۴# به‌ترتیب به مقام‌های دهم تا شانزدهم دست پیدا کردند.

نخستین دور LMGT3 در WEC

پورشه نه‌نتها در بخش ابرخودروها بلکه در کلاس LMGT3 هم خوش‌اقبال بود و توانست به پیروزی دست پیدا کند. پورشه ۹۱۱GT3 شماره ۹۲# به رانندگی «کلاس باخلر»، «ژول استورم» و «الیاکساندر مالیکین» توانست تنها ۴.۸ ثانیه سریع‌تر از ونتیج تیم «هارت ریسینگ آستون‌مارتین» به شماره ۲۷# به خط پایان برسد.

مالیکین پس از ۱۵ دقیقه از آغاز مسابقه و با سبقت از کوروت Z06GT3 تیم «TF اسپرت» به شماره ۸۱# به جایگاه نخست دست پیدا کند و در بخش‌های ابتدایی مسابقه با اختلاف بیش‌از ۳۰ ثانیه در این مقام باقی بماند. آخرین صدرنشین این کلاس هم آستون‌مارتین شماره ۷۷۷# «دستیشن ریسینگ» بود. پس از او، قهرمان موتوجی‌پی، «ولنتینو روسی»، موفق شد پس از مدت‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با خودروهای GT3، با استفاده از بی‌ام‌و شماره ۴۶# «WRT» به جایگاه چهارم دست پیدا کند.

متاسفانه کوروت TF اسپرت پس از گذراندن ۱۷۷ دور در پیست لوسایل به‌خاطر مشکلات سیستم برق از مسابقه کنار بکشد. لکسوس RC GT3 شماره ۷۸# هم تنها خودروی LMGT3 به شمار می‌رفت که از به پایان رساندن مسابقه قطر ناکام ماند. در ادامه می‌توانید جدول رده‌بندی نهایی این مسابقه ۱,۸۱۲ کیلومتری را به‌همراه برخی از تصاویر اختصاصی WEC از هیاهوی مسابقه مشاهده کنید. اگر مایل هستید از تقویم برگزاری فصل ۲۰۲۴ WEC و قوانین تازه آن آگاه شوید، مقاله «WEC 2024: تقویم مسابقه، تغییرات و هر آنچه تاکنون می‌دانیم» را مطالعه کنید.

آیا تویوتا باز هم به صدر باز می‌گردد یا دوره‌ای درخشش این خودروساز در قهرمانی استقامت جهان به سر آمده است؟ نظر شما چیست؟

جدول نتایج WEC قطر ۲۰۲۴

گالری تصاویر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3490 ديدگاه)

    یعنی پورشه با میانگین سرعت ۱۸۰ کیلومتر حرکت میکرده. این یک شاهکاره . به نظر من برند اول آلمان بعد از مرسدس بنز همین پورشه ست.

    موافقم 17
    مخالفم 22
    1. فرشاد

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      تو چه زمینه ای؟
      تو مهندسی تولید و موتوراسپرت و تایم پیست و درگ که پورشه دست بالا رو همیشه داره چه تو المان چه تو جاهای دیگ

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. ممد ژانگولر

        ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3490 ديدگاه)

        اعتبار و تنوع تولیدی که مرسدس بنز داره پورشه نداره .

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. فرشاد

          ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          موتور اسپرت ربطی به تنوع تولید هیچوقت نداشته و نداره

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. ممد ژانگولر

          ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3490 ديدگاه)

          فرشاد داداش بطور کلی گفتم . خیلی گیر میدی و میپیچونی .هدفت چیه واقعا ؟!!

          موافقم 5
          مخالفم 3
    2. مهراد

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (758 ديدگاه)

      ممد ژانگولر با همین پورشه میام دنبالت 😘

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. amir-mr

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (348 ديدگاه)

    تو این سطح از مسابقات همه فوق‌العاده عمل میکنن
    ولی این مهندسی پورشه هستش که تو موتور اسپرت معجزه میکنه
    کاش پورشه رو میشد تو فرمول 1 هم دید حیف
    مهندسی ناب آلمانی میراث پورشه💯

    موافقم 18
    مخالفم 6
  3. ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2968 ديدگاه)

    من وینی رو می‌خوام 🥺🌈

    موافقم 3
    مخالفم 19
  4. Ehsan

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    برنده اصلی : قطر

    موافقم 22
    مخالفم 3
  5. GMA

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (740 ديدگاه)

    خداقوت
    ولی الان که دیگه از دهن افتاده
    بنظرتون یکم دیر نیست انتشارش؟
    کامنت هم که میدیم گلایه کنیم از منتشر نکردن اخبار F1 و wec به سرعت حذف میشه
    بحث انتشار کامنت اگه باشه اما باید صبر ایوب داشته باشیم شاید منتشر بشه!

    موافقم 9
    مخالفم 0
  6. OP

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    سلام دوستان وقت به خیر

    نظرتون درباره بورگوارد چیه آیا ارزش خرید داره ؟؟ چجور ماشینیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2297 ديدگاه)

      شرکت ورشکست شده و لوازم یدکی خیلی سخت گیر میاد

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2968 ديدگاه)

        مثل زوتی

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2968 ديدگاه)

          خو زوتی هم تو 2020 ورشکست شد تو ویکیپدیا خوندم

          موافقم 2
          مخالفم 0
  7. LAMBORGHINI

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    پورشه خیلی عالی عمل کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اقای اشتری یا اقا شاهین رولز رویس دراپ تیل جدید رونمایی شد اگه میشه مطلبی دربارش بنویسید

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. R@min

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    نجاست FIA با bop جدید برای نزدیک کردن ماشینای عقب افتاده LMDH به هایپرکار گند زد به مسابقات. ۴۱ کیلو وزنه بستن به تویوتا، تغییرات موتورم ب کنار ! عملا میخوان تویوتا رو بیرون کنن مسابقات رقابتی تر بشه ! کار کثیفی که ب هایپر کار آئودی هم کردن چند سال قبل البته این جدید تو سطح بی سابقه بود.

    فقط WEC بود که به گند نکشیدن تکمیل شد !

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Royal Driver

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      دقیقا همینطور با ماشین فراری. این بالانس پرفورمنس و باف کردن پژو و نرف تویوتا و فراری حالم رو به هم زده. عین کاری که با LMP2 کردن دیگه، نِرف شدن. ماشینایی که قطعا از هایپرکار ها سریع تر هستن. نمیدونم این وضع تا کی ادامه داره. 🤦🏻‍♂️

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. R@min

        ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        متاسفانه همه اینا بخاطر افزایش بیننده هست که صرفا اسم پورشه و لامبو و بیمر و… از تویوتا هوادار بیشتری داره ! ماشینای عقب افتاده قدیمی که بخاطر ساده سازی قوانین با کمترین هزینه ساخت برندهارو تشویق به این رقابت سطح پایین کرده برای تبلیغات، به دور از هر گونه نوآوری و قدم رو ب جلو ! کلاس GT3 و LMP2 هم کلا امسال نابود شد و تیم منتی پورشه بین یه مشت ماشین درب داغون و نامیزون با تیم های ده برابر داغون تر دور افتخار میزنه. تمام پیش بینی ها درست در اومد متاسفانه ! لعنت بهشون واقعا اینطوری نابود کردن این رشته رو !

        راستی ماشین پروفایلتون چیه ؟

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. Royal Driver

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1293 ديدگاه)

          یک ماشین ریس گروه ۵ از خانواده‌ی آلفارومئو تیپو ۳۳، یعنی آلفا 33TT12 سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ طراحی شده توسط اتودلتای مشهور. 33TT12 و رقیباش که بعد از پروتوتایپ های گروه پنج، به اسپرت های گروه پنج ۳ لیتری تغییر کردن و این آلفای پروفم درواقع دامینیت و قهرمان سال ۱۹۷۵ با کلی سختی بود از ۸ ریس، ۷ تارو برنده شد. موتور ۳ لیتری تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر تخت با ۵۰۰ اسب در ۱۱۵۰۰ دور در دقیقه. موتورشم توسط کارلو چیتی که یک زمان روی فرمول یک و V8 های ریسینگ فراری کار میکرد، توسعه یافت. آخرین توسعه روی این ماشین دیگه میشه یک نسخه وحشی تر به نام 33SC12 که دیگه گروه ۶ بود (از ۷۶ به بعد) و کمی وزنش رفته بود بالا برای سال ۷۶ و ۷۷ با موتور فوق‌العاده ۲.۱ لیتری توئین توربوی تخت ۱۲ ۶۴۰ اسبی. سال ۱۹۷۷ دوتا بخش برای قهرمانی ماشینای اسپرت بود یکی برای Sport Group 6 یکی‌ برای for makes که درواقع این دومیه بیشتر مطرح هست تا دومی. اولیه که اسپرت گرون ۶ هست اونیه که آلفا توش مسابقه میداد ولی دومیه نه،. دومیه پورشه بود داتسون بود بیمر بود فورد بود که ماشینای ساده گروه ۵ بودن. خیلیا اونی که آلفا توش مسابقه داد رو فراموش کردن (چون شامل ریس های خفن مثل نوربرگرینگ یا لمانز یا دیتونا نبود) اما جالبه بدونید، 33SC12 سال ۱۹۷۷ WSC رو از ۸ ریس هر ۸ تارو برد (یکی اتریش، ۲ نا فرانسه، یکی پرتغال و ۴ تا ایتالیا) و دامینت بود اون سال. یادی از زمانی که آلفارومئو با فراری و پورشه هم رقابت میکرد، تا اینکه فیات توی دهه ۸۰ خریدش و هویت آلفارومئو بهم ریخت. همینطور لانچیا که خدای رالی بود و رنده میکرد، الان چه وضعی دارن… شرمنده یک طومار نوشتم گفتم که دیگه کاملا متوجه داستانش بشید.

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. Royal Driver

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1293 ديدگاه)

          اصلاح کنم دومیه مطرح تر از اولیه هست خط ۱۸ و منظورم از مطرح هم اینه که بیشتر بقیه بهش اهمیت میدنه*
          و اینم اضاف کنم چون ناقص گفتم، سال ۱۹۷۶ اینطور شد که یکی WSC (مخفف World Sports car championship)‌‌دیگری WCM که میشه World championship for sports از ۷۶ دو دسته میشن که توی اون اولیه ماشینای رده بالاتری گروه ۶ مثل پورشه ۹۳۶ یا الفا، میراژ یا آلپین بودن ولی دومی ماشینای جی‌تی مثل ۹۳۵ لانچیا مونته کارلو گروه ۱ تا ۵. سال ۱۹۷۶ این شکلی شد و ریس مهم و خفنا متعلق بودن به WSC و ساده تر ها برای WCM گروه پایینتر ها مثل ۱۹۷۷ اما! سال ۱۹۷۷ اون خفن تر ها میشن برای WCM و ریس ساده تر ها برای ماشین گروه ۶ قوی تر. یکم دیدگاه اولیم گیج کننده در اومد این اصلاحش بود، من اینو میخوام بگم که چرا خیلیا دامینیت و عملکرد الفارو توی ۱۹۷۷ WSC فراموش کردن.

          موافقم 3
          مخالفم 0
        3. R@min

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1658 ديدگاه)

          اوه ماشینای عجیب و غریب گروه پنج با اون بادی کیت های افراطی !

          ممنون بابت توضیحات ❤️

          موافقم 3
          مخالفم 0
        4. Royal Driver

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1293 ديدگاه)

          چاکرم، یک ماشین دیگه هم که قشنگ در حد این تیپو ۳۳ دوستش دارم، بی شک میتونه آخرین دامینت پروتوتایپ فراری باشه یعنی 312PB که گروه ۵-۶ (سال ۱۹۷۱ گروه ۶ و از ۷۲ تا ۷۳ گروه ۵) خدایی بود برای خودش. یک دامینیتی مثل ۳۳۳اس‌پی ولی ۳۱۲ فرق داره! مهندسی ناب استاد مائرو فورگیری و موتور قابل اعتماد ۳ لیتری تخت ۱۲ (بین ۳۷۰ تا ۴۶۰ اسب) برای سال ۱۹۷۲ که اون سال همه رو رنده میکرد. ۹ پیروزی از ۱۰ پیروزی. اسپا، دیتونا، مونزا،سبرینگ برند هچ، تارگا فلوریو و… فقط لمانز رو از دست داد چون موتور تخت ۱۲ تیپو ۰۰۱ بِیسش مال فرمول یک ۳۱۲بی۲ هست و ۲۴ ساعت رو دوام نمیاورد. اما شاهکاری بی نظیر بود.

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. علی صفرپور

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (109 ديدگاه)

      فشار به قهرمان میارن که رقابت نزدیک بشه. از برگزارکننده ها غیر این انتظار نمیره چون هم مسئولیت تهیه بودجه و طرفدار رو دارن و هم باید مسابقه رو جذاب کنن. تجربه نشون داده طرفدارای قدیمی بالاخره با تغییرات میسازن برای همین میرن سراغ جذب طرفدارای جدید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. R@min

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        این اوج بی عدالتیه !

        موافقم 1
        مخالفم 0
  10. BMW

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    اون بی ام و رو که عکسش رو دیدم اون پایین هم خوشحال بودم هن ناراحت براش🥲😁

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علیرضا

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    پژو اگر به مشکل برقی نمی خورد بی شک برنده میشد از زمان شروع مسابقه از مقام ۵ پایین تر نیومد اما جالب که سال پیش با اون عملکر ضعیف پورشه این مسابقه رو عالی تموم کردن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. Lamberto

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    Alfa Romeo T/33/TT/12
    جنازشم به تمام هایپر کار های توی این لیست میرزه . مسابقات صرفا تجاری و بدون دیدگاه مکانیک

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا