تجربه و آزمایشرنو

آزمایش گروهی انواع مختلف رنو ۵، این فرانسوی خاطره‌انگیز

تعدادی از جذاب‌ترین نمونه‌های دو نسل رنو ۵ دوست‌داشتنی را برای آزمایشی گروهی گرد هم جمع کرده‌ایم تا خاطره بازی کنیم

وقتی به گذشتهٔ صنعت خودروسازی جهان نگاه می‌کنیم، بیشتر سوپرکارها در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند اما در طول تاریخ این صنعت، خودروهایی بسیار معمولی و ارزان‌قیمت هم بوده‌اند که جاودانه شده‌اند. یکی از این خودروها قطعاً رنو ۵ است. این ماشین از لحاظ شهرت و موفقیت با هیچ‌کدام از محصولاتی که رنو قبلاً تولید کرده بود و یا حتی بعداً تولید کرد قابل‌مقایسه نبود. رنو ۵ خودرویی همه‌کاره برای تعطیلات، کار، شهر و روستا بود و تا زمانی که کلیو جای آن را گرفت، درمجموع ۹ میلیون دستگاه از آن تولید شد. حال به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولید رنو ۵، برخی از به‌یادماندنی‌ترین نسخه‌های خانوادهٔ متنوع این ماشین را گرد هم جمع کرده‌ایم تا ببینیم چه چیزی این هاچ‌بک فرانسوی را به چنین خودروی خاصی تبدیل کرد.

رنو ۵ نسل اول / رنو ۵ آلپین

پیشرانه (آلپین) ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۰ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه
ارزش امروزی از ۱۰ هزار پوند به بالا

در دههٔ ۷۰، فرمول خودروهای شهری به بازنگری نیاز داشت. خودروهایی مثل مینی و فیات ۵۰۰ قبلاً انقلابی در ترددهای شهری برای عموم مردم ایجاد کرده بودند اما هردو سالخورده شده بودند. این بخش از بازار در فرانسه نیز بین سیتروئن ۲CV و رنو ۴ تقسیم شده بود که هردو کاملاً موفق بودند اما این بخش به خودروی پیشرفته‌تری نیاز داشت. پاسخ رنو به این نیاز، رنو ۵ بود که پس از عرضه به بازار فوراً موفق عمل کرد. این ماشین در اولین سال حضور کامل در بازار بیش از ۱۲۶ هزار دستگاه فروخت که این رقم در سال ۱۹۸۰ به اوج رسید و رنو بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه از انواع مختلف رنو ۵ را به فروش رساند. از مجموع تولید ۹ میلیون دستگاهی این خودرو، ۵.۵ میلیون از نسل اول بود که بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۶ تولید می‌شد.

در این آزمایش گروهی، دو نمونه از نسل اول رنو ۵ را داریم که یکی از تیپ میانی GTL و دیگری یک آلپین توربوی جذاب است. کارایی یکی از امتیازات کلیدی رنو ۵ نسبت به خودروهای مردمی قبلی فیات و مینی بود زیرا این یکی از اولین هاچ‌بک‌های تولیدی جهان محسوب می‌شد. دسترسی به صندوق بار رنو ۵ آسان بود و با تا کردن صندلی‌های عقب می‌شد فضا را افزایش داد. در بخش فنی، پیشرانه به‌صورت طولی پشت گیربکس و محور جلو نصب شده بود و چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد. این ترکیب برای توزیع وزن عالی بود اما به مذاق مکانیک‌ها که می‌خواستند شمع‌ها را عوض کنند خوش نمی‌آمد.

رنو ۵ GTL خودروی بسیار جذابی به نظر می‌رسد و با چرخ‌های کوچک و لاستیک‌های باریک، رانندگی نرم و راحتی دارد. پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری ۵۴ اسب بخاری کمی پرسروصدا است و برای فراهم کردن توان مناسب باید تحت‌فشار قرار گیرد. تعویض دنده‌های نیز مبهم بوده و در پیچ‌ها بادی‌رول زیادی وجود دارد اما سرعت پایین و احساس راحتی خودرو شما را تشویق می‌کند که با آرامش بیشتری رانندگی کنید؛ اما برای کسانی که هیجان بیشتری می‌خواستند، مدل آلپین ارائه شد. فرمول ساخت این خودرو شبیه نمونه‌های امروزی است: یک هاچ‌بک کوچک را بگیرید و به قدرت آن اضافه کنید.

رنو ۵ آلپین در دو نسخه تولید شد. نسخهٔ اولیه ۹۲ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که از سال ۱۹۸۲ نسخهٔ توربو قدرت را به ۱۱۰ اسب بخار رساند که شتاب صفرتاصد ۸.۷ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. حتی با وجود توربوشارژر، تحویل قدرت موتور بی‌وقفه و پدال گاز بسیار حساس است که در کنار وزن کم به معنای رانندگی مشتاقانه و سرحال خودرو خواهد بود. تعویض دنده‌های مبهم نسخهٔ پایه همچنان باقی است اما حرکات بدنه بهتر کنترل می‌شود و آلپین در پیچ‌ها احساس آرامش بیشتری دارد.

رنو ۵ توربو ۲

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۶۰ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۶.۹ ثانیه
ارزش امروزی از ۶۰ هزار پوند به بالا

در اواسط دههٔ ۷۰، مسابقات رالی WRC تحت سلطهٔ لانچیا استراتوس بود و این باعث شد رقبا به‌منظور یافتن رقیب مناسبی برای لانچیا تلاش کنند. پاسخ رنو به ایتالیایی‌ها، رنو ۵ توربو بود. این خودرو اما با تمام مدل‌های رنو ۵ متفاوت بود زیرا پیشرانهٔ زیر کاپوت و صندلی‌های عقب حذف شده و بجای آن یک موتور ۱.۴ لیتری توربو پشت صندلی‌های جلو نصب شده بود که به چرخ‌های عقب نیرو می‌داد. علاوه بر این، هم برای کنترل قدرت بیشتر موتور و هم بهبود سرعت در پیچ‌ها، عرض خودرو خصوصاً در عقب به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده بود.

این ویژگی‌ها در کنار فاصلهٔ محوری کوتاه رنو ۵، چابکی فوق‌العاده‌ای را فراهم کرده بود اما متأسفانه حضور رنو در رالی دقیقاً هم‌زمان با ورود آئودی کواترو بود که سامانهٔ چهارچرخ محرک آن کشش فوق‌العاده‌ای در مسیرهای لغزنده فراهم می‌کرد. به همین دلیل رنو ۵ توربو تنها موفق به کسب چهار پیروزی در مسابقات رالی شد. مثل همهٔ خودروسازانی که آن زمان در مسابقات WRC شرکت می‌کردند، رنو هم مجبور بود حداقل ۴۰۰ دستگاه نمونهٔ جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای خود تولید کند تا مجوز حضور در مسابقات را دریافت کند. این منجر به تولید رنو ۵ توربو و بعداً نسخهٔ بروز شدهٔ آن با نام توربو ۲ شد یعنی نمونه‌ای که در اینجا حضور دارد.

گلگیرهای پهن و ورودی‌های هوای بزرگ باعث می‌شود هیچ‌کس رنو ۵ توربو را با نمونه‌های معمولی اشتباه نگیرد اما خودروی آزمایشی ما حتی از دیگر نمونه‌های توربو ۲ هم وحشی‌تر است زیرا این خودرو از کیت بدنهٔ ماکسی بهره می‌برد که شامل شش نورافکن بزرگ در جلو و قطعات فایبرگلاسی از ستون A تا بال بزرگ عقب می‌شود. در توربو ۲ برخلاف نمونهٔ قبلی، طراحی داشبورد شباهت بیشتری به مدل‌های معمولی نسل اول رنو ۵ پیدا کرد ولی بااین‌حال، کابین کمی تنگ احساس می‌شود و فرمان بدون نیروی کمکی نیز بسیار سفت است. علاوه بر این، پیشرانه هم صدایی بلند و عصبانی دارد ولی حتی پیش از وارد عمل شدن توربوشارژر، پاسخی فوری به پدال گاز می‌دهد.

رنو ۵ کمپوس

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۷۵ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۱.۵ ثانیه
ارزش امروزی از ۳ هزار پوند به بالا

در سال ۱۹۸۴ رنو ۵ یک بازطراحی اساسی را تجربه کرد. آن‌قدر بزرگ که فقط نامش نسبت به قبل بدون تغییر باقی ماند و در زیر پوست خودروی کاملاً جدیدی محسوب می‌شد. پلت‌فرم نسل دوم این خودرو با مدل بزرگ‌تر رنو ۱۱ مشترک بود و ابعاد بدنه نیز نسبت به نسل قبلی اندکی افزایش پیدا کرده بود. البته رنو ۵ جدید همچنان فرم آشنای خود را حفظ کرده بود اما حالا ۳,۵۹۲ میلی‌متر طول داشت که ۷۰ میلی‌متر بیشتر از قبل بود. تغییر فنی بزرگ این نسل اما نصب پیشرانه به‌صورت عرضی بجای طولی نسل قبل بود تا رنو ۵ از این لحاظ شبیه رقبای مدرن خود از فولکس‌واگن، پژو و فورد شود.

خودرویی که در اینجا آزمایش کرده‌ایم یکی از آخرین رنو پنج‌هایی است که در بریتانیا به فروش رسیده است. این خودرو در دسامبر سال ۱۹۹۳ فروخته شده درحالی‌که جانشین آن یعنی کلیو از سه سال قبل راهی بازار شده بود. به همین دلیل، رنو برای اینکه بین این دو مدل فاصله ایجاد کند، رنو ۵ را به‌صورت کاملاً پایه و بدون هیچ‌گونه تجهیزاتی مثل سانروف، رادیو و حتی دریچه‌های تهویهٔ مرکزی عرضه می‌کرد. این کار منجر به تفاوت زیادی در قیمت شد زیرا درحالی‌که قیمت رنو ۵ کمپوس در سال ۱۹۹۳ از ۵,۱۲۰ پوند شروع می‌شد، ارزان‌ترین نسخهٔ کلیو ۶,۷۱۵ پوند قیمت داشت.

رنو ۵ اما حتی بدون تجهیزات هم همچنان رانندگی جذابی دارد و در مقایسه با نسل قبلی مطمئناً پیشرفته‌تر شده است. دید رو به بیرون به لطف شیشه‌های بزرگ‌تر فوق‌العاده است و تعویض دنده‌ها بسیار دقیق‌تر انجام می‌گیرد. این هاچ‌بک سالخورده همچنین از تکنولوژی‌های کلیو هم بهره می‌برد زیرا درحالی‌که اکثر مدل‌های قبلی از پیشرانه‌های کاربراتوری استفاده می‌کردند، این رنو ۵ به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری انژکتوری کلیو مجهز است. قدرت ۷۵ اسب بخاری این موتور برای وزن نسبتاً سبک خودرو کافی است و حرکات بدنه هم بهتر کنترل می‌شود.

رنو ۵ اکسترا

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۶۷ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۴.۵ ثانیه
ارزش امروزی از ۴ هزار پوند به بالا

با وجود همهٔ وحشی‌گری توربو ۲ و کمیابی آلپین، یکی از مدل‌های آزمایش ما که بیشتر از همه توجهات را به خود جلب می‌کرد ون اکسترا بود. این خودرو بر اساس نسل دوم رنو ۵ ساخته شده و تغییرات زیادی را تجربه کرده است. فاصلهٔ محوری اکسترا نسبت به رنو ۵ پنج‌در ۱۱۳ میلی‌متر افزایش پیدا کرده و هرچند پانل‌های بدنه تا ستون‌های B مشترک هستند اما از آنجا به بعد، اتاق ون مانند اکسترا آن را به خودروی تجاری واقعاً جادار و درعین‌حال جمع‌وجوری تبدیل کرده است. برخی نسخه‌های این خودرو در عقب پنجره داشتند و با پنج صندلی ارائه می‌شدند اما اکثر نمونه‌ها مثل خودروی حاضر در اینجا ون باری بودند.

زیر کاپوت، برخی موتورها مثل ۱.۴ لیتری بنزینی و ۱.۶ لیتری دیزلی با رنو ۵ مشترک بودند. اکسترا مثل رنو ۵ معمولی همچنان خودروی چابکی است و سواری آرام همتای هاچ‌بک خود را حفظ کرده ولی کماکان بادی‌رول فراوانی از خود نشان می‌دهد. پیشرانهٔ کاربراتوری این ماشین در سرعت‌های پایین سرزنده و گیربکس پنج سرعتهٔ آن نسبتاً دقیق است. هرچند اکسترا در سال ۱۹۹۷ با مدل کانگو جایگزین شد اما تولید آن تا دههٔ ۲۰۰۰ ادامه یافت.

رنو ۵ GT توربو

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۸ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه
ارزش امروزی از ۱۲ هزار پوند به بالا

رنو در نسخهٔ پرفورمنس نسل دوم رنو ۵ دوباره به توربوشارژر روی آورد اما درحالی‌که اولین استفاده از توربو در مدل ویژهٔ موتور وسط بود، GT توربو بیشتر یک هاچ‌بک داغ معمولی برای رقابت با فولکس‌واگن گلف GTI و پژو ۲۰۵ Gti محسوب می‌شد. برخلاف هاچ‌بک‌های داغ امروزی که همگی از توربوشارژر استفاده می‌کنند، در سال ۱۹۸۵ که GT توربو معرفی شد، چنین روشی برای دستیابی به قدرت بیشتر غیرمتعارف بود. موتور ۱.۴ لیتری کاربراتوری این خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت داشت که برای وزن زیر ۹۰۰ کیلوگرمی آن کافی بود اما در سال ۱۹۸۷ نسخهٔ فاز ۲ با ظاهر اصلاح‌شده و موتور ۱۱۸ اسب بخاری معرفی شد.

GT توربو علاوه بر پیشرانهٔ توربوشارژ از تعلیق سفت‌تر و ترمزهای بزرگ‌تری استفاده می‌کرد و ارتفاع کمتری داشت. درحالی‌که پژو ۲۰۵ Gti خودرویی عصبی و سبک احساس می‌شد و گلف پایدارتر و قابل‌پیش‌بینی‌تر بود، رنو ۵ GT توربو بین این دو قرار می‌گرفت. این ماشین مطمئناً از گلف بازیگوش‌تر است اما هرگز احساس خشونت پژو را ندارد. GT توربو به خاطر کاهش بوست توربو، تا دور ۴ هزار rpm بسیار آرام است اما پس‌ازآن شما را به صندلی می‌چسباند و حتی در مقایسه با هاچ‌بک‌های داغ مدرن هم تجربهٔ هیجان‌انگیزی را فراهم می‌کند.

منبع
AutoExpress
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. RENAULT5

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    برید کنارررررر سلطان اومد
    بهترینشون رنو۵توربو۲ بود بنظرم

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۵
    1. TML BN

      ۲۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (970 ديدگاه)

      هیچی به سلطان مسموم پی کی نمیرسه😂😂

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۲
    2. محمدهادی

      ۲۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1344 ديدگاه)

      واااااای چه نازنینای کوچولویی اینجا بودن!
      ولی بنظرم این نسخه پایانی رنو ۵ توربو جی تی خععلی خفن تر و شیک تره
      عاشششقشونم

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۱
  2. OM.01

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    احتمال خیلی زیاد بخاطر مسخره بازی برخی تو جاده با آشغالایی مثل پارس ۲۰۷ زانتیا باشه که زیاد با فرانسوی ها حال نمیکنم.البته ماشین جدیدشون مشکلی ندارم و چندتا مدلشون رو خیلی دوست دارم مثل ۵۰۸ و ۲۰۸ جدید و مگان برقی.ولی ماشین های قدیمی شرکت های فرانسوی حالم بهم میخوره. احتمال خیلی زیاد بخاطر رفتار جوون های تو ایران با ماشیناشون هست.

    پ.ن= طرف میره ۲۰۶رو۳میلیارد تومن (۱۱۰هزار دلار) تیون میکنه ۶۰۰ اسب قدرت میگیره بعد تو نمایشگاه تیونینگ میزاره.رنگش طوسی هست دیدید احتمالا.میگن شتابش چنده؟ میگه نمیدونیم چون نمیشه شتاب گرفت چون هرزگردی داره🤦‍♂️😂 به درد استفاده تو شهر نمیخوره😂 ولی قطعا با ۱تن وزن داره زیر ۵میزنه! عمو فایربرد فابریک مدل ۷۲ موتور ۴۵۵ با قیمت ۶۰الی۷۰هزار دلار و قابل استفاده در شهر سلام می‌رسونه😂

    حالا فارق از شوخی و هرچیزی و هر مسئله ای
    واقعا اوضاع ماشین بازی تو ایران خیلی خرابه.
    اصلا مفهوم ماشین بازی تو ایران یه چی دیگس متاسفانه.

    شرمنده کامنتم بی ربط بود ولی دوست داشتم اینجا بگم.خوشحال میشم نظرات دوستان هم بشنوم. از آقای دهقان بابت این مقاله هم تشکر میکنم خیلی خوب بود.مطلب تست درایو کلاسیک بیشتر بزارید. من از رنو ۵ توربو GT در آخر مطلب خیلی خوشم اومد.

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۱۰
    1. Amir

      ۲۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (42 ديدگاه)

      هم بی ربط بود هم بی منطق
      طرف سیویک دهه نودی رو جمع میکنه با همین بودجه اونم برای استفاده تو شهر مناسب نیس و اگه گیربکس و دیفرانسیل مناسب نداشته باشه انقد هرز میزنه که شتاب مناسب با لوازمشو نخواهد داشت
      بعد وقتی بازار محدود باشه تقصیر جوونا نیس که پدر پارس و ۴۰۵ و ۲۰۶ رو در میارن
      یه نگاه تو سایت دیوار بنداز زیر ۲۵۰ میلیون هاچ بکی بجز ۲۰۶ و ۲۰۵ رنو پنج و پراید هاچ بک چیزی پیدا میکنی

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۳
      1. OM.01

        ۲۶ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (140 ديدگاه)

        (طرف سیویک دهه نودی رو جمع میکنه با همین بودجه اونم برای استفاده تو شهر مناسب نیس و اگه گیربکس و دیفرانسیل مناسب نداشته باشه انقد هرز میزنه که شتاب مناسب با لوازمشو نخواهد داشت)

        تو شهر مناسب نیست؟؟فرق ماشین آمریکایی و ژاپنی تیون با دیگر برندها اینکه با حداقل بودجه و حداقل استهلاک بهترین خروجی رو میشه گرفت. یه میتسوبیشی لنسر تیون ۵۰۰ اسبی موتور ۲jz از لحاظ استهلاک بسیار بسیار منطقی هست نسبت به ۴۰۵ که تیون شده ۲۵۰اسب قدرت داره! برای چرایی این ماجرا باید کل ساختار موتور رو برات تعریف کنم و هزاران چیز بگم که اصلا وقتشو ندارم بری تحقیق کنی میفهمی.

        در بیوک اسکای لارک هم که موتورGM350 داره شما فقط با تغییر نسبت تراکم و رسوند نسبت تراکم به عدد قبل بحران نفتی (بدون حتی کیت افزایش حجم)میتونی قدرتش رو ۱۷۰ اسب برسونی به ۲۳۰ اسب سر چرخ. هیچ استهلاک روی موتور نمیاد مصرف سوخت اگر کاربرات رو تنظیم کنی نهایت۲ لیتر بیشتر بشه و از صدی میانگین۱۵ لیتر بشه صدی میانگین ۱۷ لیتر.

        تو آشغالهای وطنی موتورهای TU5 و XU7چون بلوک موتور نهایت بتونه ۲۰۰اسب تحمل کنه قدرت بالای اون باید موتور بلوکش کلا عوض شه و کلا ساختارش تغییر کنه که طبیعتا استهلاک میره بالا مصرف هم خیلی بیشتر میشه. شما برو روی پارس موتور ۲jz ببند و ۶۰۰ اسب قدرت بگیر یه گیربکس R154 تویوتا بنداز روش استهلاکش از پارس تیون ۲۵۰ اسبی موتور TU5 کمتره…

        (بعد وقتی بازار محدود باشه تقصیر جوونا نیس که پدر پارس و ۴۰۵ و ۲۰۶رو در میارن
        یه نگاه تو سایت دیوار بنداز زیر ۲۵۰ میلیون هاچ بکی بجز ۲۰۶ و ۲۰۵ رنو پنج و پراید هاچ بک چیزی پیدا میکنی)

        دقت کنی نگفتم اوضاع خرید ماشین تو ایران خرابه گفتم اوضاع ماشین بازی تو ایران خرابه.
        حالا اون ماشین بازی میتونه دانش باشه یا همایش های خودرویی و پیج های خودرویی

        من گفتم وضع ماشین بازی تو ایران خرابه چون مردم مبالغ هنگفتی صرف خرج آشغال میکنن درصورتی که میتونن با اون مبالغ برن ژاپنی آمریکایی جمع کنن. از ۱۰ نفر ۶ نفر میرن سراغ جمع کردن آشغال ۴ نفر میرن سراغ آمریکایی و ژاپنی(بحثم بحث تیون واقعی هست نه ریمپ) در ادامه اون افراد که ماشین تیون واقعی جمع کردن که هم تو ایران ارزشمند هست هم تو دنیا (سوپرا ۱۱۰۰اسبی و پونتیاک ترنس ام ۷۰۰ اسبی و…که تو ایران داریم) نمیان و ماشیناشونو به مردم معرفی کنن تو خیلی از همایش ها نمیان ویدئو آموزشی نمیزارن و از اون ور طرف یه ۲۰۶ با ۱۷۰ اسب قدرت داره اینقدر پیج زده ویدئو درگ گذاشته آدم حالش بهم میخوره. و از اون ور جوون مردم میرن این ویدئو هارو میبینن میرن دودکش خونشو ور میدارن میزارن روی اگزوز ماشینشون و مردم آزاری میکنن فکر میکنن موشک دارن!
        طرف حتی نمیدونه پلتفرم ۲۰۶ چی هست ادعای ماشین بازیش اوزون رو سوراخ کرده تو جمع بحث تخصصی ماشین میشه جمع میکنه میره…

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۴
        1. مهدی

          ۲۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1298 ديدگاه)

          تو موتور ۳۵۰ با بالا بردن ضریب تراکم به عدد قبل از بحران نفتی میشه ۱۷۰ اسب رو آورد ۲۳۰ اسب روی چرخ؟! ممکنه بگید این فرمایشات رو طبق کدوم تجربه یا علمی میفرمایید که ما هم استفاده کنیم ؟

          موافقم ۷
          مخالفم ۱
        2. OM.01

          ۲۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (140 ديدگاه)

          مهدی
          (تو موتور ۳۵۰ با بالا بردن ضریب تراکم به عدد قبل از بحران نفتی میشه ۱۷۰ اسب رو آورد ۲۳۰ اسب روی چرخ؟! ممکنه بگید این فرمایشات رو طبق کدوم تجربه یا علمی میفرمایید که ما هم استفاده کنیم؟)

          تعجب کردم کامنت شما رو اینجا دیدم شما فرد خیلی فنی هستی و از من قطعا خیلی خیلی بیشتر میدونید. احتمالا من منظورمو بد گفتم شما بد فهمیدید.

          ۱=حواسم نبود نوشتم۲۳۰اسب.درصورتی که عدد کلی هست. موتورGM350قبل قوانین آلایندگی مثل آب خوردن ۳۰۰ اسب تولید می‌کرد.

          تقریباً همه خودروهای آمریکایی پس از سال ۱۹۷۲ دستخوش تغییرات فنی بسیار زیادی شدند که در مورد بیوئیک اسکای لارک هم صادق هست. در موتور GM350 مورد استفاده در اسکای لارک در ایران از سرسیلندرهای ۷۶سی‌سی سوپاپ متوسط به منظور کاهش ضریب تراکم به ۸.۵:۱ و از ستاپ کلی میل بادامک کاملاً خیابانی (غیر اسپرت) و کاربراتور راچستر کوآدراجت ۴ دهانه با دبی پایین (۵۰۰CFM) استفاده می‌شد.از این رو پیشرانه‌هایی که تا ۵ سال پیش از آن به سادگی توان تولید ۳۵۰ اسب بخار قدرت (۱ اسب بخار به ازای هر اینچ مکعب) و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تحت تضریب تراکم ۱۰.۵:۱ را داشت، حالا با بهره‌وری از سرسیلندرهای حجیم‌تر و پیستون‌های گود تضعیف شده قدرت های کمتری تولید می‌کرد.
          (با سرسیلندر سوپاپ بزرگ ۶۴ سی سی و پیستون تخت هم میشه ضریب تراکم رو به ۹.۵:۱ رسوند که عدد خروجی قابل قبولی گرفت)

          درصورت اینکه قدرت بالاتری بخواهیم طبیعتا مصرف و استهلاک بالا میره ولی
          تنها با صرف ۲ هزار دلار هزینه قطعات (بدون اجرت اجرا) می‌توان این پیشرانه را به صورت اتمسفری به سادگی تا مرز۴۰۰ اسب بخار و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تقویت کرد و از آن یک هیولا ساخت.همچنین فراوانی کیت کامل ارتقاء فنی معروف به کیت‌های استروکر به خصوص نمونه ۳۸۳اینچ(افزایش حجم از ۵.۷ به ۶.۲ لیتر) و سهولت نصب آن یکی از محبوب‌ترین کیت‌های از پیش آماده ارتقاء فنی پیشرانه در بازار جهانی است.که قدرت رو خیلی افراطی میکند.
          نصب سوپرشارژر هم انجام بدیم دیگه هیولا روبرو هستیم. البته شاسی هرماشین که قراره این موتور روش سوار بشه باید مورد ارتقا اساسی قرار بگیره. ترمز ها هم همون اول قبل شروع پروژه باید ارتقا داد و قوی کرد!😀
          نکته آموزشی=ماشین را بر اساس ترمزش برانید و نه قدرتش.

          یه مثال دیگه میزنم از موتور ۴۰۰اینچی جنرال موتورز که در فایر برد و کامارو مورد استفاده قرار گرفته.
          این موتور ۶.۶ لیتری ۶۰ درجه V8 پوش راد است که با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری ۴ دهانه از برند راچستر مدل کوآدراجِت توان تولید ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت در دور ۳۶۰۰ و گشتاور ۴۲۰ نیوتون‌متر در دور بسیار کم ۱۶۰۰را داشت البته در سال ۱۹۷۶. این اعداد و ارقام نه چندان راضی‌کننده به دلیل سختگیری‌های شدید بحران سوختی بود.

          این پیشرانه که در فایربرد ۷۶ قرار دارد و ضریب تراکم این پیشرانه توانمند به رقم بسیار پایین ۷.۶:۱ کاهش یافت در اون دوران در حالی که اگر تراکم تا نزدیک به ۱۰.۵:۱افزایش یابد همین پیشرانه به سادگی توان تولید بیش از ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت را دارد.

          اگر ما این پیشرانه به سرسیلندرهای آلومینیومی سوپاپ بزرگ، پیستون‌های تخت به منظور افزایش ضریب تراکم، میل سوپاپ خشن‌تر و سیستم سوپاپ‌بندی از نوع Roller، پمپ روغن فشار بالا، و هدرزهای بلند، سیستم اگزوز دوبل و منیفولد آلومینیومی بلند، سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری ادلبراک با دبی ۷۵۰ فوت مکعب بر دقیقه (CFM) تغذیه کنیم توان خروجی دوران قبل بحران حتی بیشتر یعنی حدود ۵۰۰ اسب هم بدست میاد.

          موافقم ۵
          مخالفم ۲
        3. مهدی

          ۲۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1298 ديدگاه)

          سلام . بله الان درست شد … صرفا ضریب تراکم و دام و دیش بودن پیستون کار خاصی غیر از مقدار جزئی افزایش گشتاور و تولید حرارت بیشتر و استهلاک بیشتر انجام نمیده و موتورهای قدیمی‌تر و قویتر پروفایل میلسوپاپ متفاوت و سرسیلندر متفاوت داشتن

          موافقم ۶
          مخالفم ۱
    2. RENAULT5

      ۲۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (344 ديدگاه)

      فرانسوی ها اسطوره هایی مثل پژو۲۰۵ و۴۰۵و۲۰۶
      یا همین رنو پنج وزانتیا داشتن که تو کشور واسه خودشون کسین

      بدونه که ۲۰۶ساخت پژو خیلی فرق داره با ۲۰۶ایران خودرو
      بعدشم به نظر من یه با یه بیوک قدیمی هم میشه ماشین بازی کرد

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۸
      1. DoctoR

        ۲۶ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (797 ديدگاه)

        شما به ۴۰۵ میگید اسطوره احیانا elx نمیگید موشک زمینی؟
        و پیج دارید اینستاگرام که روی حرکت ۴۰۵ آهنگ سوزناک بذاره و سلطان خطابش کنید؟

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۷
        1. RENAULT5

          ۲۶ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (344 ديدگاه)

          خیر اما به‌ هرحال تو زمان خودش برنده خودروی سال اروپا شده بود
          در اینکه۴۰۵ موشکه شکی نیست اما نه۴۰۵ایران خودرو
          ۴۰۵ساخت پژو موشکه

          موافقم ۴
          مخالفم ۷
        2. مهدی

          ۲۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1298 ديدگاه)

          ۴۰۵ زمان خودش کاملا سرتر و مدرنتر از رقبای آلمانی و ژاپنی بود. شما کافیه تویوتا کارینا سال ۸۷ رو با ۴۰۵ مقایسه کنی یا اصلا سری ۳ اون سال رو با ۴۰۵ مقایسه کنی میبینی ۴۰۵ جلوتر از زمان خودش بود بیخود که نیست شد خودروی سال اروپا

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۲
  3. AMD

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (212 ديدگاه)

    فقط توربو ۲

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
  4. DoctoR

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    من پشت پی کی نشستم میتونم بگم خیلی ماشین خوبیه بارها از ائمه و خداوند طلب بخشش گناهان و تقاضای رحم کردن میکنی
    انقدر احساس امنیت میده

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۲
    1. Reza-a

      ۲۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (290 ديدگاه)

      منم با پی کی رانندگی کردم حتی فکر اینکه ایمنی یا پایداری داشته باشه رو نمیکنی! ولی برخلاف چیزی که آدم انتظار داره رانندگی باهاش حس جالبی داره

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱
  5. حامد

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    شاید یادتون نباشه ولی توی ایران چراغ عقبشو جوراب زنونه سیاه میکشیدیم
    اون موقع برچسب نبود میرفتیم جوراب زنونه سیاه میگرفتیم میکشیدیم روی چراغ عقب . برای چراغ جلو هم یه
    برچسب های سیاهی بود دو تا دایره مشکی میبریدیم روش میچسبید به چراغ جلو .
    یادش بخیر .

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۴
  6. fordglx2008

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    قبل یه ۷۱ فرانسوی سوار شدم عالی بود چه شتاب
    سربالایی هیچ وقت کم نمیورد فقط هرچی هم ازش خراب میشد استوک نبود پراید جواب بود
    ولی حیف که تجربه روندن این ماشین به دلم موند

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  7. زیزیگولو

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3545 ديدگاه)

    تو ایران هر کی تازه گواهینامه گرفته اول یکی از اینا میخره تا خوب وارد بشه بعدش یه ماشین خوب بخره😂

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۴
  8. محی

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادش به خیر،من سال ۷۸ یه دونه داشتم،بخاری اش اینقدر ضعیف بود باید گاز پیکنیکی میبردی با خودت،باهاش با دوستام میرفتیم شمال ۴ نفر آدم،یه روز کامل تو راه بودیم،اما جزو معدود ماشین های دیفرانسیل جلو بود و شتاب بدی هم نداشت به زمان خودش

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
  9. MASOUD 0099

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    فقط رنو ۵ توربو ۲

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  10. ارش

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ماشین خوبی نبود مشکلات اساسی داشت استارتش که خراب میشد درست کردنش واقعا مشکل بود موتور ضعیفی داشت هندلینگ بدی داشت فضای داخلی تنگ و صندلی های ناراحت .

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  11. amir

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (510 ديدگاه)

    داشبورد آخری محشره.چه طراحی داشبوردی!!

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۱
  12. Hassan

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (71 ديدگاه)

    این تجربه یک ماه قبل من هست، می خواستم یکی بخرم. خوب شد نخریدم ، مدل ۶۶ بود ، از نظر رانندگی افتضاح به تمام معنا ، یک دست انداز افتاد فکر کردیم وسط خیابون چاه کندن، همون دست انداز رو با ۲۰۶ رد شدیم به نظر یک خط کشی آب پیاده بود! وقتی پشت فرمان هستی فکر می کنی الان با کشته میشی، !!! به نظر من که پیکان و ژیان و تویوتا کارینا به تازگی سوار شدم ، افتضاح برای یکدقیقش هست

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
  13. ایران

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (318 ديدگاه)

    من خودم الان رنو ۵ ( سپند ) مدل ۸۴ دارم موتور و گیربکسش مال پرایده خوبه در کل ۲۵ میلیون خریدمش تو سر بالایی ها کم نمیاره شتابشم در حد پرایده مقداری بهتر واسه شهر خوبه همه جا میشه جاش کرد مصرف بنزینشم مناسبه ولی خوب فضای سرنشین های عقب خیلی کمه و برای سفر های طولانی خیلی اذیت میکنه در کل راضیم ( بخاریش خوبه ولی کولرش خرابه )

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  14. Porsche 911

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1155 ديدگاه)

    یکی از جاودانه ترین خودرو های تولید شده در جهان
    به شخصه عاشق این ماشین هستم
    جمع و جور و کاربردی
    برای من به شخصه بهترین ساخته رنو هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست