رولزرویس تستهای کممصرفترین پیشرانه هوانوردی دنیا را کامل کرد
رولزرویس اعلام کرد تستهای پیشرانه هوانوردی فوقالعاده کارا و کممصرف اولترا فن خود را در دربی بریتانیا تکمیل کرده است. توسعه کممصرفترین پیشرانه هوانوردی دنیا گامی مهم در دستیابی به حمل و نقل هوایی بدون آلایندگی خواهد بود.
این شرکت بریتانیایی اظهار داشت اولین تست پیشرانه جت اولترا فن سبز جدید خود را در تأسیسات دربی بریتانیا به پایان رسانده است. رولزرویس ادعا میکند پیشرانه یاد شده ساکتترین و کممصرفترین پیشرانه هوانوردی تاریخ بوده و حدود 10 درصد مصرف سوخت بهتری نسبت به کممصرفترین پیشرانه هوایی کنونی یعنی ترنت WXB دارد.
شرکت موردبحث در بیانیهای گفته است:
اولترا فن یک پیشرانه هوایی جدید است که بزرگترین در دنیا به شمار رفته و از تکنولوژیهای جدیدی برای مصرف سوخت بسیار کم سود میبرد. این امر به معنی آلایندگی کمتر و حفظ محیطزیست خواهد بود. تکنولوژی یاد شده قابل تجاریسازی بوده و باعث تولید پیشرانهای با محدوده رانش بیش از 444,820 نیوتونی برای هواپیماهای استاندارد یا پهنپیکری خواهند شد که شاید پس از دهه 2030 میلادی تولید شوند.
این پیشرانه جدید از یک فن با قطر قابلتوجه 355 سانتیمتر سود میبرد و رولزرویس ادعا میکند استفاده از هسته نسبتاً کوچک در این فن یکی از فاکتورهای کلیدی دستیابی به چنین مصرف سوخت پایینی بوده است. نیروگاه جدید رولزرویس در زمان تستها 64 مگاوات قدرت را تولید کرده و درعینحال 25 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به رقیبی همچون ترنت داشته است. تستهای موردبحث در تأسیسات دربی رولزرویس انجام شدهاند و پیشرانه آزمایشی اولترا فن این شرکت از سوخت هوانوردی 100 درصد پایدار استفاده کرده است. بریتانیاییها میگویند سوخت یاد شده از ضایعاتی همچون روغنهای پختوپز به دست میآید. رولزرویس میگوید:
پیشرانه نمایشی اولترا فن برای آینده طراحی شده و خواهد توانست از همان روز اول با سوخت هوانوردی 100 درصد پایدار استفاده کند. همچنین ما بهصورت فعال گزینههای بالقوه استفاده از قوای محرکه هیبریدی و هیدروژنی را بررسی میکنیم.
بنا به دلایل یاد شده مدیران رولزرویس مطمئن هستند پیشرانه اولترا فن قواعد بازی را در صنعت هوانوردی تغییر خواهد داد. طوفان ارگین بیلیجیک مدیر ارشد برند موردبحث میگوید:
پیشرانه اولترا فن قواعد بازی را تغییر میدهد و تکنولوژیهای تست شده میتوانند پیشرانههای کنونی و آتی را بهبود بخشند. به همین خاطر است که بیانیه ما اهمیت زیادی دارد. ما تاریخچهای درخشان در تولید پیشرانههای کارا و کممصرف داریم.
تست این پیشرانه دستاوردی مهم در نیل به اهداف صنعت هوانوردی یعنی آلایندگی صفر تا سال 2050 خواهد بود. پروژه اولترا فن که از حمایت دولت بریتانیا برخوردار بوده از سال 2014 تاکنون در حال توسعه است. کمی بادنوچ وزیر تجارت بریتانیا میگوید:
این تکنولوژی پیشرفته به هدف آتی که آیندهای سبزتر برای هوانوردی است کمک خواهد کرد و درعینحال سرمایههای بیشتری را جذب صنعت هوافضاهای بریتانیا میکند که در نهایت منجر به رشد اقتصادی میشود.