رولزرویس کالینان تیونینگ نوویتک؛ چشمگیرتر و قویتر با ۷۰۷ اسب بخار
نوویتک، تیونر آلمانی که به خاطر ارتقای خودروهای ایتالیایی مثل فراری و آلفارومئو شهرت پیدا کرده، یک شاخه جداگانه به نام اسپوفک دارد که بهطور خاص روی مدلهای رولزرویس کار میکند و حال این شاخه تفسیری خشن از شاسیبلند فوق لوکس کالینان ارائه داده است. کیت بدنهای که این بخش از نوویتک برای کالینان طراحی کرده، وایدبادی اووردوز نام دارد. این کیت بر پایه نسخه فیسلیفت کالینان طراحی شده که با نام سری II شناخته میشود. این کیت علاوه بر بخشیدن ظاهری عضلانیتر به شاسیبلند بریتانیایی، قدرت موتور V12 را نیز افزایش داده است.
بارزترین تغییر در این کالینان سری II، رینگهای ۲۴ اینچی سفارشی است که با همکاری شرکت آمریکایی ووسن ساخته شدهاند. مشتریان میتوانند از میان ۴۸ رنگ رینگ با روکش برسخورده یا صیقلی انتخاب کنند. کیت اووردوز همچنین شامل گلگیرهای پهنتر است که ۱۲۰ میلیمتر به عرض شاسیبلند اضافه میکنند و ابهت بیشتری به آن میبخشند. برخلاف رولزرویس کالینان پرزرقوبرق منصوری، اسپوفک رویکرد محتاطانهتری برای باقی قسمتهای این کالینان در پیش گرفته است.
نمای جلویی اسپوفک تفاوت چشمگیری با مدل استاندارد ندارد اما بهجای سپر اصلی، نشانگرهای LED جای گرفتهاند. حاشیه ورودیهای هوای کناری از فیبر کربن ساخته شده و افزونههای دیگر شامل یک اسپویلر ظریف عقب، دیفیوزر فیبر کربنی و سر اگزوزهای یکپارچه با دیفیوزر است. همچنین یک نوار تکی در امتداد کنارههای بدنه زیر شیشهها کشیده شده و شاسیبلند کمی پایینتر آورده شده است.
درحالیکه پیشرانه ۶.۷ لیتری توئین توربوی V12 رولزرویس در کالینان معمولی 570 اسب بخار قدرت تولید میکند، نسخه بلک بج که اینجا میبینیم 600 اسب بخار دارد اما این هم برای اسپوفک کافی نبود و به همین دلیل، موتور V12 را تیون کرده تا 707 اسب بخار قدرت و ۱۰۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند یعنی قدرتی دقیقاً بهاندازه آستونمارتین DBX707 که شاسیبلندی که بسیار پرفورمنسمحورتر از کالینان است. اسپوفک ادعا میکند شتاب صفرتاصد این خودرو ۴.۶ ثانیه است که هرچند قطعاً سریع خواهد بود اما بهاندازه بنتلی بنتایگا اسپید جدید وحشی نیست. اگزوز پرفورمنس با فلپ فعال هم به خریداران اجازه میدهد صدای کامل V12 را آزاد کنند.
درباره کابین اطلاعات کمی ارائه شده و اسپوفک فقط گفته که خواستههای فردی هر مشتری را برآورده میکند. تنها یک تصویر از صندلی عقب یعنی مهمترین بخش کابین همه رولزرویسها منتشر شده که چرم مشکی با تزئینات نارنجی روشن روی صندلیها و پنلهای در دارد. سقف ستارهای مشهور رولزرویس نیز در اینجا دیده میشود. درمجموع، تیونینگ کالینان توسط اسپوفک فاصله زیادی با وحشیترین کیتهای بدنهای که از شرکتهایی مثل منصوری برای این خودرو دیدهایم دارد اما تیونر آلمانی در اینجا بهاندازه کافی خویشتنداری نشان داده تا شایسته شاسیبلند باابهت رولزرویس باشد.