رانندگی با رولزرویس گوست بلک بج ۲۰۲۵، نهایت تجمل با چاشنی اسپرت

یک‌شنبه 30 شهریور 1404 - 12:00
مطالعه 6 دقیقه
رولزرویس گوست بلک بج 2025
رولزرویس گوست جدید خودرویی خیره‌کننده است، اما نسخه بلک‌ بج به دلیل کیفیت سواری نه‌چندان بی‌نقص، کمی ناامیدکننده ظاهر می‌شود.
تبلیغات

با نگاهی به مشخصات رولزرویس گوست سری II، ممکن است فکر کنید با یک خودروی قدیمی روبرو هستید زیرا این سدان لوکس از یک پیشرانه V12 بنزینی بدون هیچ کمک از باطری و سیستم هیبریدی استفاده می‌کند؛ اما مثل ساعت رولکس، رولزرویس گوست سفری نوستالژیک به دنیای سنت و شکوه ارائه می‌دهد. گوست اخیراً مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و تحت عنوان سری II به بازار عرضه شده است. در این به‌روزرسانی، اصول اولیهٔ رولزرویس هیچ تغییری نداشته است.

هرچند این مدل یک رولزرویس پایه محسوب می‌شود اما پشت جلوپنجره شاخص آن، یک پیشرانه V12 با حجم ۶.۷۵ لیتر و دو توربوشارژر قرار دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، هر چهارچرخ را به حرکت درمی‌آورد. این بار ما نسخه بلک بج را بررسی می‌کنیم که قدرت را از ۵۷۰ اسب بخار مدل استاندارد به ۶۰۰ اسب بخار افزایش داده است. رولزرویس اعداد پرفورمنس را اعلام نمی‌کند اما شتاب صفرتاصد حدود ۴.۵ ثانیه طول می‌کشد. این اعداد در مقایسه با بنتلی‌های ۷۸۰ اسب بخاری چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسند اما برای خودرویی که برای راحتی طراحی شده نه هیجان، کاملاً کافی هستند.

این موضوع از لحظه حرکت مشخص است، چون کل پیشرانه بر ارائهٔ نهایت نرمی تمرکز دارد، نه پاسخ‌های تندوتیز. در همین حال، فرمان و سیستم تعلیق نرم هماهنگی بهتری دارند و برخلاف رنجروور یا مرسدس S کلاس، نیازی به مدیریت وزن خودرو ندارید. اهداف اصلی گوست آرامش و وقار هستند و اگر بخواهید سریع‌تر حرکت کنید، حالت اسپرت وجود ندارد، اما یک دکمه L روی انتخاب‌گر دنده ستون فرمان تعبیه شده است. این دکمه شخصیت پیشرانه را تغییر می‌دهد تا از گشتاور عظیم V12 به‌طور کامل استفاده کند. پاسخ پدال گاز تیزتر می‌شود و حتی صدای سیستم اگزوز مجهز به سوپاپ کمی بلندتر می‌شود. تعلیق بادی تطبیقی هم وارد بازی می‌شود، چون پارامترهای کمک‌فنرهای تطبیقی تغییر می‌یابد تا بدنه خودرو در پیچ‌ها پایدارتر بماند، بدون اینکه کیفیت سواری را تحت تأثیر قرار دهند.

اما اینجا یک نقص اساسی در مدل بلک بج نمایان می‌شود. این گوست همراه با تعلیق ارتقاءیافته، به رینگ‌های ۲۲ اینچی بزرگ‌تر مجهز شده که پیامدهای قابل‌توجهی دارد. رینگ‌های بزرگ به جذابیت ظاهری اضافه می‌کنند اما مشکل از لاستیک‌های فاق کوتاه ناشی می‌شود. این لاستیک‌ها می‌توانند لرزش‌های ناخوشایندی را به‌ویژه در جاده‌های ناهموار به کابین منتقل کنند. سیستم تعلیق به‌خودی‌خود فوق‌العاده است و بدنه را روی آسفالت مواج به‌خوبی هدایت می‌کند اما بدون توانایی کامل در حذف ناهمواری‌ها یعنی چیزی که رولزرویس‌ها معمولاً به آن شهرت دارند، سواری جادویی این برند مخدوش می‌شود.

بااین‌حال، دیگر جنبه‌های تجربه رانندگی کاملاً شگفت‌انگیز است. رولزرویس در طراحی داخلی، تعادلی بین صنایع‌دستی دست‌ساز و تکنولوژی‌های روز ایجاد می‌کند که با رقبایی مثل بنتلی و رنجروور متفاوت است. داشبورد بلند خودرو به‌جز یک صفحه آمپر جدید برای راننده و یک بخش نورپردازی آپشنال در مقابل سرنشین جلو، همان طراحی و چیدمان گوست قبلی را حفظ کرده است. کیفیت نیز بی‌نظیر است. همه دکمه‌های نقره‌ای داخل کابین فلزی نیستند اما حس پلاستیک هم ندارند و تقریباً تمام سطوح چه چوب، چه چرم یا فیبر کربن، به شکلی متفاوت از هر خودروی دیگری ساخته شده‌اند.

رولزرویس گوست بلک بج 2025
رولزرویس گوست بلک بج 2025

اما زیر این ویژگی‌های سنتی، یک کابین پیشرفته قرار دارد. سیستم صوتی در وضوح و بلندی صدا شگفت‌انگیز است درحالی‌که صندلی‌های مجهز به گرم‌کن، ماساژور و تهویه، فوق‌العاده راحت هستند. همهٔ فناوری‌های روز در اینجا وجود دارند اما زیر لایه‌ای از سادگی پنهان شده‌اند. فضای صندلی‌های عقب نسبتاً خوب و به‌مراتب بهتر از بنتلی فلاینگ اسپور است. اگر صندلی‌های فوق‌العاده پهن و نمایشگرهای داخلی جاگیر نبودند، حتی از مدل‌های کشیده مثل S کلاس یا ب‌ام‌و i7 هم فضای بیشتری وجود می‌داشت. البته گوست هم نسخهٔ کشیده دارد اما در مدل بلک بج ارائه نمی‌شود.

درهای متقارن که به سمت عقب باز می‌شوند، ویژگی جالبی هستند و بار دیگر جایگاه گوست را بالاتر از دیگر سدان‌های لوکس تأیید می‌کنند؛ اما پس از زمانی کوتاه با بلک بج، یک نکته جلب‌توجه می‌کند. رولزرویس در یک دوراهی قرار دارد. تعادل بین حفظ سنت و جذب مشتریان جوان‌تر به‌خوبی توسط این برند بریتانیایی مدیریت شده است اما گاهی شکافی در زره این برند نمایان می‌شود و متأسفانه یکی از آن‌ها در گوست بلک بج جدید دیده می‌شود. به دلیل رینگ‌های ۲۲ اینچی، این خودرو سواری درستی ندارد و وقتی صحبت از رولزرویس باشد، این موضوع مهمی است اما خوشبختانه می‌توان گوست معمولی را با رینگ‌های کوچک‌تر سفارش داد.

کپی لینک

جمع‌بندی

رولزرویس گوست در زمینه ظرافت و کیفیت، در سطحی متفاوت از دیگر خودروهای لوکس عمل می‌کند اما نسخه بلک بج بهترین عضو خانوادهٔ گوست نیست چون رینگ‌های ۲۲ اینچی کیفیت سواری را کاهش می‌دهند. برای برخی مشتریان، ظاهر جذاب‌تر بلک بج ارزش این مشکل را دارد اما برای تجربه واقعی رولزرویس، گوست استاندارد گزینه بهتری خواهد بود.

کپی لینک

مشخصات فنی

Rolls Royce Ghost Black Badge Series II

پیشرانه

۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو

قدرت

۶۰۰ اسب بخار

گشتاور

۹۰۰ نیوتن متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

۴.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۷.۹ لیتر ترکیبی

طول

۵٬۵۴۵ میلی‌متر

عرض

۲٬۱۴۸ میلی‌متر

ارتفاع

۱٬۵۷۳ میلی‌متر

قیمت پایه

۳۲۵ هزار پوند

امتیاز

۴.۰ از ۵.۰

منبع: AutoExpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.