تجربه و آزمایشرولز رویس

رانندگی با رولزرویس اسپکتر بلک بج، وقتی نیازی به موتور V12 نیست!

رولزرویس اسپکتر بلک بج با قوای محرکهٔ الکتریکی قدرتمند و شتاب خیره‌کننده، ثابت می‌کند که برای لذت رانندگی نیازی به موتور ۱۲ سیلندر نیست.

موتور V12 در حال انقراض است. به‌جز چند برند که همچنان تلاش می‌کنند این موتور غول‌پیکر را زنده نگه دارند، اکثر شرکت‌ها به دلیل قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی و مصرف سوخت بالا، به سمت موتورهای کوچک‌تر یا الکتریکی حرکت کرده‌اند. رولزرویس یکی از معدود برندهایی است که همچنین به موتور V12 وفادار ماندهاست. موتور ۶.۷۵ لیتری V12 این شرکت، نمادی از تجمل و عملکرد است که به‌نوعی در برابر عصر کوچک‌سازی پیشرانه‌ها مقاومت کرده است؛ اما حتی رولزرویس نیز از الکتریکی شدن مصون نیست.

در سال ۲۰۲۳، رولزرویس مدل اسپکتر را به‌عنوان جایگزینی برای ریث معرفی کرد اما برخلاف سنت این برند، اسپکتر به‌جای موتور نمادین V12، به یک پکیج باتری بزرگ و دو موتور الکتریکی مجهز شده است. این یک ریسک بزرگ برای برندی بود که به موتورهای بزرگش شهرت دارد اما این ریسک نتیجه داد و اسپکتر موفقیتی چشمگیر به دست آورد. این خودرو پرفروش‌ترین مدل رولزرویس در اروپا در سال گذشته بود و حتی خریداران جدیدی را که عمدتاً جوان‌تر هستند جذب کرد.

میانگین سنی کلی خریداران رولزرویس به ۴۲ سال کاهش یافته است که بسیار کمتر از میانگین حدود ۶۰ سال یک دهه پیش است. اکنون نسخه بلک بج این مدل معرفی شده که انتظار می‌رود این آمار را بهبود بخشد. در فرهنگ لغات رولزرویس، «بلک بج» به معنای «پرفورمنس» است. این نشان روی مدل‌های کالینان و گوست نیز دیده می‌شود و به هر مدل قدرت اضافی و تزئینات مشکی تهاجمی می‌افزاید. در مورد اسپکتر، قدرت از ۵۸۵ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور در نسخه استاندارد به ۶۶۰ اسب بخار و ۱۰۷۵ نیوتن متر گشتاور در مدل بلک بج افزایش یافته است. این افزایش ۸۵ اسب بخار و ۱۷۵ نیوتن متر، با همان پکیج باتری لیتیوم-یونی ۱۰۲ کیلووات ساعت و دو موتور الکتریکی به دست آمده است. به لطف این افزایش قدرت، اسپکتر بلک بج در ۴.۱ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۳ ثانیه سریع‌تر از نسخهٔ معمولی است.

رولزرویس همچنین سیستم تعلیق را تنظیم کرده تا در شتاب‌گیری شدید، نشست خودرو کاهش یابد و در پیچ‌ها بادی‌رول کمتر شود. فرمان نیز سنگین‌تر و پاسخگوتر شده تا حس بهتری به راننده منتقل کند؛ اما ارتقاءهای اسپکتر بلک بج تنها به پرفورمنس محدود نیست. رینگ‌های ۲۳ اینچی ظاهری متمایز به آن بخشیده‌اند، درحالی‌که روکش کروم مشکی براق تقریباً تمام قطعات تزئینی بیرونی، ازجمله نشان روح خلسه روی کاپوت را پوشش داده است. کابین هم پر از تزئینات فیبر کربنی است و در این مورد، با چرم صورتی بسیار جذاب ترکیب شده که رنگی جسورانه و هماهنگ با ظرافت رنگ خاکستری طوفانی بدنه است. همچنین مثل تمام ساخته‌های رولزرویس، سقف ستاره‌ای نمادین هم به‌صورت استاندارد ارائه شده است.

اما آیا اسپکتر به‌عنوان مدل پرفورمنس این گروه، با پیشرانه الکتریکی می‌تواند به دیگر مدل‌های بلک بج این برند وفادار بماند یا دل‌تنگ موتور V12 خواهیم شد؟ در ابتدا، ممکن است حسرت غرش ملایم و شخصیت دل‌انگیز موتور دوازده سیلندر را بخورید اما با فشار دادن پدال در اسپکتر بلک بج، کمتر به آنچه زیر کاپوت است اهمیت می‌دهم و بیشتر تحت تأثیر عملکرد پیشرانه الکتریکی قرار می‌گیرم. فشار دادن پدال گاز موجی بی‌پایان از گشتاور الکتریکی را آزاد می‌کند؛ ۱۰۷۵ نیوتن متر گشتاور مرا محکم به پشتی صندلی می‌چسباند. برای خودرویی که بیش از ۲۸۵۰ کیلوگرم وزن دارد، این خودرو به طرز وحشیانه و اعتیادآوری سریع است.

با پیچ‌وتاب بیشتر جاده، فرمان را تهاجمی‌تر می‌چرخانم و اسپکتر بلک بج به‌راحتی می‌پیچد. البته این خودرو مک‌لارن نیست اما بسیار اطمینان‌بخش‌تر از چیزی است که انتظار می‌رود. رولزرویس سیستم تعلیق را به‌گونه‌ای تنظیم کرده که به همان اندازه که توانمند است، راحت نیز باشد. هنوز مقدار زیادی بادی‌رول وجود دارد اما حداقل خودرو برای حمله به پیچ‌ها مشتاق‌تر به نظر می‌رسد. با فعال کردن «صدای رولزرویس»، صدایی ملایم کابین را هنگام شتاب‌گیری پر می‌کند. این صدا غرش V12 نیست اما کار را راه می‌اندازد.

با وجود تمام فیبر کربنی که در معرض دید است، کابین خودرو بیش‌ازحد به سمت تزئینات مسابقه‌ای نمی‌رود و به همان اندازه که یک رولزرویس واقعی، راحت و مجلل است. به همین دلیل است که اسپکتر بلک بج به‌عنوان یک خودروی الکتریکی بیشترین منطق را دارد. آرام، ساکت و راحت است، اما همچنان سریع مثل برق. تاریخ به ما می‌گوید که رولزرویس نباید پرسروصدا باشد درحالی‌که حتی مدل‌های V12 هم در سرعت‌های پایین می‌توانند کمی بیش‌ازحد غرش کنند. با وجود تمام بدبینی‌ها درباره کوچک‌سازی و الکتریکی شدن، رولزرویس یکی از معدود برندهای لوکسی است که این کار را به‌درستی انجام داده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
منبع
motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (847 ديدگاه)

    بنظر من این ماشین طراحیش یخورده اسپرت شده

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. net

      ۱۰ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3995 ديدگاه)

      ماشین لوکس اشرافی رولز رویس و بنتلی جالب نیست کمی حالت اسپرت داشته باشه مثل این ماشین. ماشین فوق لوکس رولز رویس و بنتلی باید طراحی داخلی و طراحی بیرونی ساده و سنگین داشته باشند

      موافقم 4
      مخالفم 6
  2. ali_x76

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (458 ديدگاه)

    برقی یا هیبرید شدن به برند هایی مثل رولزرویس و بنتلی صدمه نمیزنه، چون اسمشون با راحتی و لوکس بودن همراهه، نه اسپرت بودن.
    اما در مورد ب ام و و بنز، این برندها به خاطر پرفرمنس و همراهی کردن و زنده بودن ماشیناشون معروف بودن، که با معرفی m5 و c63 هیبرید جدید با ۵۰۰ کیلو افزایش وزن، کلا منتفی شده.
    بهترین نمونه هیبریدی اسپرت میشه ۹۱۱GTS جدید که برق رو به بهترین و اسپرت ترین حالت ممکن به ماشینش اضافه کرده و لذت رانندگیش نه تنها کم نشده، بیشتر هم شده.
    اما m5 جدید به خاطر اضافه وزن شدید، فاقد اون شخصیت زنده و سرکش M5 قبلیه، هرچند که در شتاب قویتره.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. سوشیانت

      ۱۰ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (391 ديدگاه)

      سیستم هیبرید غرش موتور رو کاهش میده پس تمام بنزینی بهترینه از لحاظ لذت رانندگی

      موافقم 1
      مخالفم 8
      1. جلال

        ۱۰ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (367 ديدگاه)

        غرش موتور جز آلودگی صوتی چیزی نداره
        من کارایی و راحتی، زیبایی و ظرافت رو به صدا ترجیح میدم

        موافقم 5
        مخالفم 8
        1. سوشیانت

          ۱۰ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (391 ديدگاه)

          در خودروی لوکس بله پرفورمنس مهم نیست اما در خودرو های اسپرت پرفورمنس و لذت رانندگی و غرش موتور مهمه

        2. سوشیانت

          ۱۰ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (391 ديدگاه)

          در خودروی لوکس بله پرفورمنس مهم نیست اما در خودرو های اسپرت پرفورمنس و لذت رانندگی و غرش موتور مهمه.

  3. ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6791 ديدگاه)

    همین ماشین رو چهار درش اگه ۸۰۰ میلیون بدید خریدارم

  4. Ali

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (197 ديدگاه)

    نمیدونم چرا انقدر طراحیشو دوست دارم
    به معنای واقعی ساده و شیک

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. 👑Porsche👑

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (479 ديدگاه)

    فکر کنم رولز رویس تا چند وقت دیگه یه خودرو اسپرت میده بیرون
    همین مدل اسپکتر هم خیلی اسپرت به نظر میاد

    حالا از اون بگذریم از وقتی که هوندا سیویک تایپ R خریدم خیلی بیشتر از قبل عاشق برندِ هوندا شدم
    لامصب شتابش خیلی زیاده و تا به حال خودرویی به این سریعی سوار نشده بودم و گیربکس ۶ سرعته دستیِ سیویک هم دنیایی داره برای خودش

    حالا شاید دیفرانسیل جلو بودنِ سیویک یه مقدار ناامید کننده باشه ولی یه کار هایی با دیفرانسیل جلو بیشتر لذت میده تا دیفرانسیل عقب مثلاً دستی کشی با خودرو های دیفرانسیل جلو لذت بیشتری داره ولی دریفت با ماشین دیفرانسیل عقب

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. سوشیانت

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (391 ديدگاه)

    متاسفانه صنعت خودرو به خاطر این خریداران جوان و قوانین سختگیرانه داره نابود میشه💔

    موافقم 2
    مخالفم 7
  7. 🚽

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پراید بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. zm.1994

    ۱۰ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    وای چه خوشکل و خفنه دمشون گرم👌👌

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا