وانت پیکاپ زامیاد چانگان هانتر با موتور دیزل و سیستم دو دیفرانسیل

یک‌شنبه 20 آبان 1403 - 06:00
مطالعه 14 دقیقه
A Zamyad changan hunter (54)
سایپا برای واردات یک وانت چینی آماده می‌شود. این پیکاپ دو دیفرانیسل دو کابین، از محصولات چانگان است.
تبلیغات

مشابه سال‌های قبل، سایپا نقش واردکننده خودروهای چانگان در ایران را ادامه می‌دهد. ظاهرا سود عالی از واردات و عرضه‌ی مدل‌های چینی، بسیار بهتر از مونتاژ توسط شرکت‌های ایرانی است. با این شرایط، سایپا نیز تنوع محصولات چانگان برای بازار کشورمان را افزایش خواهد داد. حالا علاوه‌بر چند مدل کراس‌اور، سدان و هاچبک، وانت پیکاپ چانگان هانتر نیز برای ورود به ایران آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 نتا GT سوپراسپرت وارداتی بهمن موتوربایک BJ40 مونتاژ ایران؛ شاسی بلند دو دیفرانسیل دیار خودرو بایک BJ60 دیار خودرو؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل لوکس

↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴

↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاری‌ با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدل‌های متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان کشورش محسوب می‌شود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و فروش ۲/۳ میلیون دستگاه در سال دارد.

مردم ایران، چانگان را با کراس‌اور کوچک و اقتصادی CS35 می‌شناسند. طی سال‌های اخیر، کیفیت طراحی و فنی تولیدات چانگان افزایش چشمگیر داشته است.  تا امروز با موج جدید واردات خودرو دو محصول جدید چانگان، شامل کراس‌اور CS35 پلاس و سدان ایدوپلاس، توسط سایپا به ایران آورده شدند و ظاهرا، وانت چانگان هانتر نیز به زودی عرضه می‌شود.

پیکاپ چانگان هانتر (Kaicene F70) از سال 2019 سابقه تولید دارد. این وانت چینی با پلتفرم پژو لندترک (Peugeot Landtrek) توسط خط مونتاژ تونس و نیجریه و کنیا نیز عرضه می‌شود. سال 2022، نسخه‌ی برقی و هیبریدی چانگان هانتر با چهره جدید در چین رونمایی شد اما فعلا برای فروش این مدل‌ها داخل ایران، برنامه‌ای وجود ندارد.

کپی لینک

طراحی ظاهری و نمای بیرونی چانگان هانتر سایپا

شباهت بسیار زیاد بین وانت چینی و جک KMC T8دیده می‌شود؛ اما نسخه‌ی چانگان لوکس‌تر به نظر می‌رسد. هانتر رونمایی شده در ایران، نسبت به رقبای موجود در ایران، ادوات کروم بیشتری دارد.

جلوپنجره‌ی بزرگ با چراغ‌های ساده، نمای اصلی چانگان هانتر را شکل می‌دهند. فقط زیر سپر، ادوات پلاستیک ارزان‌قیمت وجود دارند اما داخل گلگیرها، قاب تمام فلزی دیده می‌شود. حجم‌دهی بدنه و کشیدگی درپوش موتور تا لبه‌ی جلوپنجره‌، نکات مثبت در طراحی هانتر هستند.

از نمای جانبی، شباهت‌هایی با تویوتا هایلوکس وجود دارد. این مورد در قاب شیشه‌ها و حجم‌دهی پایین درهای ورودی دیده می‌شود. آینه بغل راهنمادار هم‌رنگ بدنه، ریل باربند روی سقف و دستگیره‌ها کروم، حس بسیار خوبی به چانگان هانتر می‌دهد. این وانت در چین با رینگ‌های اسپرت 17 اینچ و تایرهای 265 میلی‌متر فروخته شده است.

در پشت، جایگاه ویژه برای چراغ‌های عقب وجود دارد و طراح سعی کرده است با نصب لوله‌های پشت کابین و فرم خاص برای این بخش، حس اسپرت خودرو را بهبود دهد. سپر باریک پلاستیکی سیاه رنگ، مهم‌ترین نکته منفی در طراحی چانگان هانتر محسب می‌شود.

وانت اندازه متوسط چانگان با طول و عرض و ارتفاع 5,330  و 1,920  و 1,819  میلی‌متر، همراه فاصله محوری 3180 میلی‌متر،  کمی بزرگ‌تر از تویوتا هایلوکس است.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین چانگان هانتر سایپا

صفحه دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر لمسی ایستاده روی داشبورد، حس یک خودروی مدرن را به هانتر می‌دهد. مواد به کارفته در صندلی‌ها و تودری‌ها نیز رضایت بخش هستند؛ هرچند که پلاستیک سخت روی داشبورد، مشابه دیگر خودروهای چینی است.

طراحی فرمان و خروجی‌ها هوا، نکات جالب در وانت چانگان هستند. این خودرو برای بازار چین، ترمز دستی اهرمی با ساختار سنتی و گیربکس دنده دستی دارد؛ اما نسخه وارداتی تجهیزات الکترونیک خواهد داشت. استارت دکمه‌ای، نمایشگرهای لمسی 12 اینچ نکات مثبت درفضای داخلی هستند.  چانگان هانتر برای راننده و سرنشین جلو، فضای مناسب فراهم می‌کند اما برای مسافران بلند قد روی صندلی‌های عقب، چندان راحت نیست.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی چانگان هانتر سایپا

سه نوع قوای محرک در بازارهای مختلف برای وانت پیکاپ چانگان وجود دارد. برای ایران، محرک زامیاد هانتر از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) تامین می شود که می تواند ۲۲۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این مدل جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF و سیستم دو دیفرانسیل دارد.

نسخه‌ی 1/9 لیتر توربودیزل با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر نیز در چین وجود دارد. دیگر مدل‌ها، 2/5 لیتر توربو دیزل هستند. نمونه‌ی مونتاژ میتسوبیشی چین، 150 اسب بخار و 360 نیوتن‌متر است اما نسخه‌ی ایسوزو چین، 129 اسب بخار و 320 نیوتن‌متر دارد.

چانگان هانتر با چهره جدید، مجهز به موتور بنزینی 2 لیتر توربوشارژ، 233 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل، همراه گیربکس اتوماتیک 8 سرعته ZF آلمان، فعلا خودروی مخصوص بازار چین است.

کپی لینک

قیمت چانگان هانتر در بازار جهانی و ایران

در چین، 13 تا 18 هزار دلار برای انواع چانگان هانتر دنده دستی پرداخت می‌شود. نسخه‌ی دو دیفرانسیل دو کابین برای بازار ایران، احتمالا نسخه‌ی 15 هزار دلاری خواهد بود و برای مشتری ایرانی، حدود 1/2  تا 1/4  میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. همچنین قیمت مدل اتوماتیک به 2 میلیارد تومان خواهد رسید.

وانت جک مونتاژ کرمان موتور KMC T8، فوتون تونلند ایران خودرو و آمیکو آسنا مهم‌ترین رقبای چانگان هانتر هستند. از نظر ابعاد، وانت چانگان و فوتون تونلند، چندان متفاوت نیستند؛ درحالی‌که T8 و آمیکو آسنا بدنه‌ی بزرگ‌تر با قیمت بالاتر دارند. همچنین برای بازار ایران، فوتون تونلند G7 اتوماتیک نیز ارایه شده که البته مثل آمیکو آسنا اتوماتیک، نزدیک به 2 میلیارد تومان هستند.

طراحی جذاب، خصوصا در کابین، نکته‌ی مثبت بسیار مهم برای چانگان هانتر است. از سویی دیگر، ظاهرا مونتاژ فوتون تونلند ایران خودرو نیز متوقف شده و محصول سایپا می‌تواند با قیمت پایین، بخشی از بازار وانت‌های چینی را تصاحب کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.