سایپا برای واردات یک وانت چینی آماده میشود. این پیکاپ دو دیفرانیسل دو کابین، از محصولات چانگان است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مشابه سالهای قبل، سایپا نقش واردکننده خودروهای چانگان در ایران را ادامه میدهد. ظاهرا سود عالی از واردات و عرضهی مدلهای چینی، بسیار بهتر از مونتاژ توسط شرکتهای ایرانی است. با این شرایط، سایپا نیز تنوع محصولات چانگان برای بازار کشورمان را افزایش خواهد داد. حالا علاوهبر چند مدل کراساور، سدان و هاچبک، وانت پیکاپ چانگان هانتر نیز برای ورود به ایران آماده میشود.
گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاری با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدلهای متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهمترین خودروسازان کشورش محسوب میشود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و فروش ۲/۳ میلیون دستگاه در سال دارد.
مردم ایران، چانگان را با کراساور کوچک و اقتصادی CS35 میشناسند. طی سالهای اخیر، کیفیت طراحی و فنی تولیدات چانگان افزایش چشمگیر داشته است. تا امروز با موج جدید واردات خودرو دو محصول جدید چانگان، شامل کراساور CS35 پلاس و سدان ایدوپلاس، توسط سایپا به ایران آورده شدند و ظاهرا، وانت چانگان هانتر نیز به زودی عرضه میشود.
پیکاپ چانگان هانتر (Kaicene F70) از سال ۲۰۱۹ سابقه تولید دارد. این وانت چینی با پلتفرم پژو لندترک (Peugeot Landtrek) توسط خط مونتاژ تونس و نیجریه و کنیا نیز عرضه میشود. سال ۲۰۲۲، نسخهی برقی و هیبریدی چانگان هانتر با چهره جدید در چین رونمایی شد اما فعلا برای فروش این مدلها داخل ایران، برنامهای وجود ندارد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی چانگان هانتر سایپا
شباهت بسیار زیاد بین وانت چینی و محصول پژو دیده میشود؛ اما نسخهی چانگان دارای شخصیت مستقل و طراحی منسجم است. هانتر نسبت به بسیاری از پیکاپهای ساخت چین، شامل جک KMC T8 یا بهمن G9، الگوبرداری مستقیم از مدلهای مشهور خارجی ندارد.
جلوپنجرهی بزرگ با چراغهای ساده، نمای اصلی چانگان هانتر را شکل میدهند. زیر سپر و محل نصب مهشکن، ادوات پلاستیک ارزانقیمت وجود دارند اما داخل گلگیرها، قاب تمام فلزی دیده میشود. حجمدهی بدنه و کشیدگی درپوش موتور تا لبهی جلوپنجره، نکات مثبت در طراحی هانتر هستند.
از نمای جانبی، شباهتهایی با تویوتا هایلوکس وجود دارد. این مورد در قاب شیشهها و حجمدهی پایین درهای ورودی دیده میشود. آینه بغل راهنمادار همرنگ بدنه، ریل باربند روی سقف و دستگیرهها کروم، حس بسیار خوبی به چانگان هانتر میدهد. این وانت در چین با رینگهای اسپرت ۱۷ اینچ و تایرهای ۲۶۵ میلیمتر فروخته شده است.
در پشت، جایگاه ویژه برای چراغهای عقب وجود دارد و طراح سعی کرده است با نصب لولههای پشت کابین و فرم خاص برای این بخش، حس اسپرت خودرو را بهبود دهد. سپر پلاستیکی سیاه رنگ، مهمترین نکته منفی در طراحی چانگان هانتر محسب میشود.
وانت اندازه متوسط چانگان با طول و عرض و ارتفاع ۵,۳۳۰ و ۱,۹۲۰ و ۱,۸۱۹ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۳۱۸۰ میلیمتر، کمی بزرگتر از تویوتا هایلوکس است.
طراحی داخلی و نمای کابین چانگان هانتر سایپا
صفحه دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر لمسی ایستاده روی داشبورد، حس یک خودروی مدرن را به هانتر میدهد. مواد به کارفته در صندلیها و تودریها نیز رضایت بخش هستند؛ هرچند که پلاستیک سخت روی داشبورد، مشابه دیگر خودروهای چینی است.
طراحی فرمان و خروجیها هوا، نکات جالب در وانت چانگان هستند. این خودرو برای بازار چین، ترمز دستی اهرمی با ساختار سنتی و گیربکس دنده دستی دارد. استارت دکمهای، نمایشگر لمسی ۸ و ۱۰ اینچ (مدل سفارشی) نکات مثبت درفضای داخلی هستند. چانگان هانتر برای راننده و سرنشین جلو، فضای مناسب فراهم میکند اما برای مسافران بلند قد روی صندلیهای عقب، چندان راحت نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی چانگان هانتر سایپا
سه نوع قوای محرک در بازارهای مختلف برای وانت پیکاپ چانگان وجود دارد. احتمالا نسخهی ۱/۹ لیتر توربودیزل با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر به ایران وارد میشود. دیگر مدلها، ۲/۵ لیتر توربو دیزل هستند. نمونهی مونتاژ میتسوبیشی چین، ۱۵۰ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتنمتر است اما نسخهی ایسوزو چین، ۱۲۹ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتنمتر دارد.
ظاهرا چانگان هانتر دنده اتوماتیک برای صاردات ساخته نشده است و صرفا مجهز به گریبکس ۶ سرعته دستی تحت لیسانس مگنا آلمان تولید میشود. سیستم دو دیفرانسیل این وانت چینی نیز، ساخت بورگ وارنر (BorgWarner) آلمان است.
چانگان هانتر با چهره جدید، مجهز به موتور بنزینی ۲ لیتر توربوشارژ، ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل، همراه گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ZF آلمان، فعلا خودروی مخصوص بازار چین است.
قیمت چانگان هانتر در بازار جهانی و ایران
در چین، ۱۳ تا ۱۸ هزار دلار برای انواع چانگان هانتر دنده دستی پرداخت میشود. نسخهی دو دیفرانسیل دو کابین برای بازار ایران، احتمالا نسخهی ۱۵ هزار دلاری خواهد بود و برای مشتری ایرانی، حدود ۱/۲ تا ۱/۴ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
وانت جک مونتاژ کرمان موتور KMC T8، فوتون تونلند ایران خودرو و آمیکو آسنا مهمترین رقبای چانگان هانتر هستند. از نظر ابعاد، وانت چانگان و فوتون تونلند، چندان متفاوت نیستند؛ درحالیکه T8 و آمیکو آسنا بدنهی بزرگتر با قیمت بالاتر دارند. همچنین برای بازار ایران، فوتون تونلند G7 اتوماتیک نیز ارایه شده که البته مثل آمیکو آسنا اتوماتیک، نزدیک به ۲ میلیارد تومان هستند.
طراحی جذاب، خصوصا در کابین، نکتهی مثبت بسیار مهم برای چانگان هانتر است. از سویی دیگر، ظاهرا مونتاژ فوتون تونلند ایران خودرو نیز متوقف شده و محصول سایپا میتواند با قیمت پایین، بخشی از بازار وانتهای چینی را تصاحب کند.
حسین
۲۲ آذر ۱۴۰۲سایپا بهتره محصولات گرانش را با آرم پارس خودرو عرضه کنه ، کاش شاهین هم با آرم پارس خودرو تولید میشد .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ آذر ۱۴۰۲چه سودی برای شما و مردم داره؟
پارس خودرو الان کادیلاک جنرال موتورز هست برای سایپا؟
یا مثلا لکسوس برای تویوتا :)
Mgh
۲۲ آذر ۱۴۰۲دقیقا جفتشون با عرض معذرت ۱ آشغالن!
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آذر ۱۴۰۲دقیقاً بخاطر همین تفکرات مسخره هست که L90 پارسخودرو باب شده بود گرونتر فروش بره یا هر خودروی ساخت پارسخودرو و مشابهش در سایپا و ایرانخودرو !!!
در مورد این وانت ندیده میگم از تمام چینیهای عرضه شده بهتر و ارزشمندتر هست !
اما نمیدونم قضیه چی شده که یه زمانی مردم نگاه به هایلوکس و نیسان پیکاپ نمیکردند مگر اورگانهای دولتی یا روستائیان کشاورز و دامپروری اما حالا اوضاع به نوعی چرخیده شده که داشتن پیکاپ برای رفتن تا سرکوچه هم باب شده و خریدن و تجهیز کردنش و دور دور باهاش شده نوعی کلاس گذاشتن !
البته از حق هم نگذریم ، قیمت بازاری پیکاپی مثل جک T8 الان نزدیک محصولات معمولی چری مثل آریزوها شده و مشخصِ کیلویی هم حساب کنیم باز میصرفه !
نکتهی دیگر خریداران فوتون هستند که با توقف تولید یه ضرر گندهی دیگر به جان باید بخرند و این ضررها چیزیست که تو پیشونی مالکان چینی زده شده مگر اینکه بخرند چند سال سوار شوند تا با تورم بالا بکشند و کمتر ضرر کنند !
پیکاپهای گازوئیلی در ایران هرچه عرضه شدند شکست خوردند به دلیل گازوئیل خراب ایران که به شدت آلایندگی داره و تا جایی که میدونم ، گازوئیلیها سوزن و فیلترهای گرانی دارند که مالک باید به جان بخره !
اگر نمونهی بنزینی این پیکاپ چانگان بیاد ایران ، در خریدش شک نکنید ، با اینکه خودم ترجیهم یه پیکاپ نیسان قدیمی هست چون تجربهاش را دارم و درسته نرمی هایلوکس را نداره ولی به شدت آفرودر خوبی هست و کماستهلاک و البته قیمت مناسب به نسبت ژاپنی بودن و کارائیش !
علی
۲۳ آذر ۱۴۰۲خیلی خوبیه این بیاد قشنگ بازار زیر دو تومن میگیره 😍
حسین
۲۳ آذر ۱۴۰۲اگر محصولات لوکس سایپا مثل شاهین با آرم پارس خودرو عرضه بشه سودش برای من این هست که دوباره پارس خودرو برمیگرده به همون جایگاهش !
از اول هم پارس خودرو برای همین ساخته شد.
محسن
۲۴ آذر ۱۴۰۲آره پارس خودرو نمیتونه خیلی تولید کنه اونم بخاطر اینه کادرش خیلی نسبت به سایپا یا ایران خودرو دقیق ترن بعد هر چی نباشه از مدیران دلقک و کرمان فرغون بهتره هم تجهیزات هم کادر هم قیمت هم کیفیت و …
مسعود
۲۵ آذر ۱۴۰۲یہ موقعے بووود
ak47
۱۶ بهمن ۱۴۰۲هههه آقا اشتری چیزی واقعا نمیشه گفت چون اون روح باید سالیان سال زندگی کنه درک داشته باشه
سن یک روح خیلی مهم ووو داستان ها دیگه شما
میدونید متوجه هستید چی میگم پول GMC باس بدن اینو سوار بشن یا چهارتا مثل همین ماشین مدل ها دیگه این صفر ها به هایلوکس سری70هم نمیرسه
ههه نگم اعصاب شمارو خورد میشه هم خودم🙏🏻
🤟🏻👁🤟🏻
Mercedes-Benz
۲۲ آذر ۱۴۰۲اقای اشتری یه سوال کی ام سی بهتره یا این؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ آذر ۱۴۰۲این که هنوز نیومده نمی دونیم چی هست ولی T8 ظاهرا برای رانندگی خارج جاده اصلا مناسب نیست و خرابی زیاد داره
𝐀𝐥𝐢
۲۲ آذر ۱۴۰۲سایز چرخاش تناسبش رو به هم ریخته
Mercedes-Benz
۲۲ آذر ۱۴۰۲البته گشتاورش زیاده خوبه
Mgh
۲۲ آذر ۱۴۰۲به نظرم کمتر از ۱/۶۰۰ نمیدن اگر ۱/۲۰۰ بده بازار رو میگیره
برا تبلیغ ام بدن مت واتسون با سایبر تراک و چانگان درگ بزاره 😄
Genius
۲۲ آذر ۱۴۰۲چانگانو دوس دارم چینی ایه که بخاطر شاگردی در دانشگاه فورد کبیر بوی امریکایی میده خداییش ۱۸۰۰۰ تا هم برای یه شهروند کشورای درست که ماهی تا ۷۰۰۰تا درآمد صافی دارن بشرط اهل کار بودن مفته.
ایرانه که جهنم رویاهاست وگرنه تو دنیا گزینه باحالیه
عجب
۲۲ آذر ۱۴۰۲همیشه بزرگترین بهانه لگن سازان جهانسومی برای افزایش قیمت آشغالهای جهان سومیشان نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در تامین مواد اولیه و در نهایت قیمت تمام شده خودروهای جهانسومیست !! در صورتی که این فقط و فقط یک بهانه بنی اسراییلیست برای لاپوشانی کردن و در پوش گذاشتن روی کارشان !! چون میبینیم که حتی زمانی که نرخ دلار برای مقطعی کوتاه ثابت میماند ولی باز هم در زمان ثابت بودن نرخ دلار افزایش قیمت کارخانه ای و پشت بند آن افزایش قیمت در بازار خودروی جهانسومی اتفاق می افتد !!! اینها اگر میدانستن که تویوتا چیست نتیجه اش این میشد که سیاست گذاری و مدیریت درستی داشتند و آن موقع میشد انتظار داشت که بازار خودروی جهانسومی از درون متلاشی شود و فرو بپاشد و آرامش و ثبات به بازار جدید خودرو برگردد
Avan
۲۲ آذر ۱۴۰۲به نظر پیکاپ خوبی میاد.از نظر قیافه و اعتبار برند از بقیه پیکاپ های چینی بازار ایران ،مثل کی ام سی و فوتون و… بسیار بالاتر است.موتور دیزل هم در ایران حسن خوبی است. البته که باید حسرت حضور پیکاپهای واقعی غربی و شرقی را هم بخوریم.
Silent
۲۲ آذر ۱۴۰۲نفت و زیر قیمت تاراج می کنن و در مقابل به اسم رمز تحریم و عدم دسترسی به برندهای جهانی سر از کارگاه های فرغون سازی چین در میارن!
ملی شدن صنعت نفت توسط مصدق زیاد طول نکشید که دست خواص افتاد و غیر ملی شد.
H2
۲۲ آذر ۱۴۰۲چیزی نیست که حقوق 16-17 سال یه کارگر بدبخته
۲۲ آذر ۱۴۰۲کاش یه ماشین بهتر میوردن
EODE
۲۲ آذر ۱۴۰۲خودرویی که واقعا تعداد زیادی از مردم نیاز دارن جایگزینی برای پراید هستش که از پراید کامل تر باشه ، نه این پیکاپ ها و کراس اوور های رنگارنگ .
با این وضع اقتصادی چیزی که واقعا مردم نیاز دارن سدان و هاچبک با قیمت اقتصادی ، کیفیت و دوام خوب ، هزینه نگهداری پایین ، آلایندگی کم و ایمنی بهتر از پراید هستش که هم کاربرد خانوادگی داشته باشه و هم بشه ازش به عنوان تاکسی استفاده کرد .
امثال ساینا و کوییک و اطلس و … به هیچ عنوان نمیتونن جایگزین پراید بشن . اگه قراره پیکاپ وارد بشه هم باید یه چیزی با کیفیت مناسب بیاد که جایگزین وانت باردو و نیسان و مزدا بشه ؛ یه چیزی مثل اون پیکاپ های کوچک ژاپنی و امثالهم .
احمد
۲۵ آذر ۱۴۰۲این پیکاپ تو ایران با موتور 1900 سی سی توربو وارد شده فعلا
کیفیت مونتاژ خوبی هم داره
J.t
۲۷ فروردین ۱۴۰۳سلام آقای اشتری فکر کنم این وانت را میخواهند در شرکت زامیاد به جایی زاگرس تولید کنند اگه این اتفاق بیفتد عالی میشه در حال حاضر در طرح توسعه سایپا هست واز شهریور ماه تولید میشه