محصول جدید سایپا به نام اطلس، فاجعهای تازه برای صنعت خودروی ایران است و نزدیک به پایینترین سطح استاندارد جهانی نیست. این مدل، صرفا تفاوتهای ظاهری با کوییک و تیبا ۲ دارد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شکی نیست که سایپا و ایران خودرو، توانایی لازم برای طراحی و ساخت وسایل نقلیه در کلاس جهانی را ندارند. به بیان سادهتر، حتی مدلهای ارزانقیمت ساخت چین نیز، از نظر کیفیت، استهلاک و ایمنی، برتری واضحی نسبت به تولیدات خودروسازان وطنی دارند.
از دیدگاه کارشناسی، ایران خودرو توانسته است با تارا و دنا بهتر از سایپا عمل کند و حداقل تعدادی از مشتریان ایرانی را جذب کند اما شرایط برای دیگر تولیدکنندهی بزرگ کشورمان، تاسفبار و غیرقابل دفاع است.
خانوادهی X200 شامل تیبا و کوییک و ساینا، نمونهای از بیکیفیتترین خودروهای درحال تولید جهان هستند. پیشرانهی ضعیف با مصرف سوخت بالا، مهمترین مشخصات فنی برای این محصولات محسوب میشوند؛ درحالیکه از دیدگاه ایمنی هم، شرایط ناامید کننده است. حتی شاهین به عنوان خودرویی جدید و خارج از گروه X200 که حدود ۷۰ درصد قیمت بالاتر نسبت به ساینا دندهای دارد؛ موتور ضعیف با راندمان پایینتر از پیشرانههای چینی ارائه میکند. راجع به پروژهی کادیلا و بازطراحی مضحک داچیا لوگان (تندر ۹۰) که مورد تمسخر رسانههای خارجی قرار گرفته نیز، سخن فراوان است.
سرمایهگذاری سنگین و حمایت همهجانبه از خودروسازان وطنی که از راههایی مثل ممنوعیت واردات و جبران زیان مالی طی سالهای متمادی انجام شده؛ حالا محصولی ه به نام اطلس را برای مردم ایران به ارمغان آورده است که عملا تفاوتی با کوییک و تیبا و ساینا ندارد.
مقایسه نمای بیرونی سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲
از دیدگاه نگارنده، اطلس صرفا یک فیسلیفت (تغییر چهره) از کوییک و تیبا است که توسط شرکت سازنده تولید شده تا با قیمت بالاتر، فروخته شود. اگر سایپا یکی از محصولات قدیمی، مثل تیبا یا کوییک و ساینا را از خط تولید خارج و اطلس را جایگزین آنها میکرد؛ فرضیهی فوق نقض میشد اما ظاهرا، کسب سود با کمترین هزینه برای ساخت خودروی جدید، هدف سایپا از پروژهی اطلس بوده است.
چراغهای بزرگ و کشیده با سبک طراحی نزدیک به پژو ۲۰۶ پلاس (۲۰۷) مهمترین تفاوت ظاهری اطلس با کوییک و تیبا است که البته جذابیت خودروی جدید را به خوبی، نشان میدهد. خریدار اطلس، قطعا محصولی بسیار زیباتر از کوییک و تیبا خواهد داشت. همچنین حجمدهی بدنه، گلگیر و سپر در نمای روبرو، به گونهای انجام شده است که حس یک خودروی اسپرت و مسابقهای را تداعی کند.
جلوپنجرهی اطلس، شباهتی با دیگر تولیدات سایپا ندارد و کاملا تحت تاثیر برندهای لوکس جهان، مثل مازراتی یا مرسدس AMG به نظر میرسد. این مورد، در کنار خطوط تیز روی کاپوت جلو، نوعی زیادهروی را نشان میدهد که برای خودروهای کلاس هاچبک، سنخیت ندارد. چنین ترفندهایی در مدلهای دارای کاپوت کشیده و عضلانی، متداول است. از سویی دیگر، نصب مهشکن دایرهای در طرفین سپر، حتی توسط غالب خودروسازان چینی در مدلهای اقتصادی نیز، منسوخشده محسوب میشود.
از نمای جانبی، تفاوت خاصی بین اطلس و کوییک و تیبا دیده نمیشود؛ چراکه تمام این خودروها، صرفا تغییر چهره (فیس لیفت) از یکدیگر هستند. به همین دلیل، ابعاد درها، جایگاه دستگیره، قاب پنجره و حتی رکاب، تفاوتی ندارند؛ اما آینه بغل راهنمادار با طرح ویژه برای اطلس استفاده شده است.
در نمای پشت، بدسلیقگی طراحان سایپا و عدم آشنایی با دانش روز طراحی خودرو به وضوح دیده میشود. چراغهای بزرگ تناسبی با ابعاد بدنه ندارند و درپوش صندوق، فارغ از حجمدهی مناسب است. حالت سپر با حجم بسیار زیاد پلاستیک سیاهرنگ، فاجعه در طراحی اطلس را به اوج میرساند. مشخص نیست چرا مسئولان این پروژه، محل نصب پلاک را به شکل ذونقهای بسیار بزرگ، اجرا کردهاند.
در مجموع، میتوان طراحی نمای اصلی سایپا اطلس را بسیار بهتر از کوییک و تیبا دانست اما از نمای پشت، کوییک را بهترین عضو خانوادهی X200 توصیف کرد.
مقایسه طراحی داخلی سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲
هرچند که نمای کابین در اطلس بسیار بهتر از کوییک و تیبا به نظر میرسد اما نارساییهای متعدد و آزاردهنده دارد. نمایشگر لمسی کوچک و کلیدهای دور از دسترس راننده، مهمترین بدسلیقگیهای طراحی برای سایپا اطلس هستند.
سازندگان خودرو، جلوهی داشبورد را بهبود دادهاند و حالا طرح دو رنگ برای اطلس وجود دارد. از سویی دیگر، دو خروجی هوای مرکز داشبورد، ظاهرا نامتناسب با کارایی لازم هستند. راننده برای تنظیم تهویه مطبوع یا موج رادیو، مجبور است از صندلی بلند شود و احتملا تمرکز از جاده را کاهش دهد.
فرمان جدید با طرح D شکل، نکتهی مثبت در اطلس محسوب میشود. هنوز تصویر دقیقی از پنل پشت فرمان موجود نیست اما ظاهرا ادواتی زیباتر از نمونههای موجود در کوییک و ساینا وتیبا استفاده خواهد شد.
احتملا، نمایشگر لمسی و داشبورد دو رنگ، در نسخههای گرانتر (مثلا اطلس پلاس یا اطلس R) استفاده میشود و مدل ساده با گیربکس دستی، فاقد این ادوات خواهد بود.
مقایسه پیشرانه و تجهیزات فنی سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲
مطابق انتظار، موتور M15 با حجم ۱/۵ لیتر در تمام خودروهای خانواده X200 شامل اطلس و تیبا و ساینا و کوییک، استفاده خواهد شد. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز، مشترک خواهد بود. مهندسان پرتلاش سایپا برنامه دارند تا همان گیربکس CVT که قرار است برای شاهین اتوماتیک استفاده شود، روی اطلس اتوماتیک ارائه دهند اما نمیتوان انتظار تولید این خودرو را طی یک سال آینده داشت.