جدیدترین محصول سایپا با بدنه سدان، جایگزین تیبا صندوقدار خواهد شد. سهند از نظر طراحی و امکانات، برتری محسوس نسبت به انواع تیبا و ساینا و کوییک دارد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
هرچند که سهند نیز مشابه دیگر خودروهای اقتصادی سایپا از پلتفرم قدیمی مشابه پراید استفاده میکند اما جذابتر به نظر میرسد. از سویی دیگر، این محصول پیشرانهی ناامید کننده و بسیار ضعیف ۹۰ اسب بخار دارد که با قدرت کم و مصرف سوخت بالا شناخته میشود. در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲، نمونه دنده دستی سایپا سهند به نمایش گذاشته شد. این خودرو قرار است با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه شود اما فعلا، تجهیزات فنی مشابه تیبا و ساینا دارد.
با توقف تولید ۴۰۵ و ۲۰۶، سایپا تلاش میکند تا خودرویی اقتصادی در کلاس قیمتی پایینتر تولید کند؛ هرچند که نمیتوان ابعاد کوچک سهند و پیشرانهی کمتوان آنرا با انواع پژو مونتاژ ایران خودرو مقایسه کرد. این شرایط، به وضوح عقبماندگی سایپا نسبت به دیگر خودروسازان جهان و حتی رقیب داخلی را نشان میدهد.
طراحی ظاهری و نمای بدنه سایپا سهند پارس خودرو
از روبرو، چراغهای اسپرت و خوشفرم برای سهند طراحی شدهاند. این ادوات با جلوپنجره نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند. مجموع این تجهزات، درکنار حجمدهی سپر و کاپوت جلو، نمای تهاجمی سهند را شکل میدهند.
عقبماندگی سهند از استانداردهای جهانی مرتبط با طراحی خودرو، در نمای جانبی دیده میشود. ابعاد صندوق، فرم سقف و طول بدنه، حس ناخوشایند به بیننده میدهند که پیشتر برای تیبا صندوقدار و ساینا نیز وجود داشت. مطابق انتظار، مواد پلاستیک سیاهرنگ ارزانقیمت، فریم پنجرهها و دستگیرهها را تشکیل داده است. چرخها نیز ۱۴ اینچ فولادی با قالپاق و رینگ اسپرت آلومینیوم در مدل سفارشی هستند.
از نمای پشت، چراغهای باریک و دارای برجستگی، سهند را بسیار زیباتر از ساینا و تیبا نشان میدهند. طرح کاسه چراغ به گونهای است که همخوانی نسبی با برشهای بدنه و خصوصا محل اتصال سپر عقب با گلگیر دارد. حجمدهی درپوش صندوق و محل نصب پلاک برای سهند، راضیکننده است اما در بخش پایین سپر، جذابیت چندانی دیده نمیشود.
در مجموع میتوان طراحی سهند را با توجه به دیگر خودروهای سایپا و پلتفرم بسیار قدیمی آن، مثبت ارزیابی کرد. این محصول صرفا یک گام کوچک به جلو بعد از ساینا و تیبا است. سهند با طول ۴۲۱۵ و عرض ۱۶۶۳ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۴۱۰ میلیمتر، تفاوت چندانی با ساینا ندارد.
طراحی داخلی و نمای کابین سایپا سهند پارس خودرو
پلاستیک خشک و ارزانقیمت، سراسر داشبورد سهند را تشکیل میدهد. شرکت سازنده تلاش کرده است با رنگ آمیزی بخش میانی، جذابیت فضای داخلی را بهبود بخشد اما کیفیت مواد به کار رفته، راضی کننده نیست و مخاطب را آزار میدهد.
خروجی هوای دایرهای و نصب نمایشگر لمسی روی داشبورد، نکته مثبت برای سهند محسوب میشود اما پنل پشت فرمان با عقربههای متقارن، حسی بسیار ناخوشایند برای راننده دارد. کیفیت پوشش صندلی و تودریها نیز، پایین است.
سهند برای تردد ۴ سرنشین فضای کافی فراهم میکند و البته مناسب سفرهای بین شهری نیست. این خودرو، یک محصول اقتصای محسوب میشود و احتمالا، علاقهمندان تاکسی اینترنتی را جذب خواهد کرد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سایپا سهند پارس خودرو
مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی روی سهند ارائه میشود. این پیشرانه ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. سایپا ادعا میکند میانگین مصرف سوخت سهند، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود اما با توجه به شرایط فنی ساینا و تیبا، احتمالا سهند نیز میانگین مصرف بنزین ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد داشت. جالبتر اینکه پیشرانههای ۱۵۰۰ سیسی چینی، مثل موتور برلیانس H320 ساخت ۲۰۱۲، قویتر و کممصرفتر هستند.
وزن خالص سایپا سهند، ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. با این شرایط، سهند نسبت به ساینا حدود ۱۵۰ کیلوگرم سنگینتر خواهد بود. ساینا با موتور مشابه سهند، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد؛ پس میتوان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
تجهیزات رفاهی امکانات ایمنی سایپا سهند پارس خودرو در بازار ایران
مدل استاندارد سایپا سهند دارای دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) با ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب، سنسور پارک، دوربین عقب، نمایشگر ۵ اینچ، خروجی برق ۱۲ ولت و سیستم صوتی با چهار بلندگو خواهد بود. برای نسخههای سفارشی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع دیجیتال با کولر اتوماتیک، تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، روکش چرم مصنوعی برای صندلیها ارائه خواهد شد.
قیمت سایپا سهند پارس خودرو در بازار ایران
سایپا هنوز قیمت قطعی برای سهند اعلام نکرده اما پیشبینی هزینه خرید این خودرو با توجه به ساینا و شاهین قابل پیشبینی است. هماکنون ساینا دندهای صفر کیلومتر ۱۴۰۲ در بازار آزاد، ۳۴۰ میلیون تومان و شاهین ۵۵۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ پس سهند دندهای احتمالا برای خریدار نهایی، ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان هزینه خرید خواهد داشت. فعلا قیمت کارخانهای محصولات سایپا، ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار است.
از دیدگاه نویسنده، رانا پلاس ایران خودرو مهمترین رقیب سایپا سهند محسوب میشود. قیمت کارخانهای رانا پلاس ۱۴۰۲ سقف فلزی (غیر پانورامیک)، ۳۲۲ میلیون تومان است و در بازار آزاد، ۴۵۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان هزینه خرید دارد. پیشرانه ۱۵۸۷ سیسی Tu5 ایران خودرو برای رانا پلاس، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل با میانگین مصرف سوخت واقعی ۷ لیتر در صد کیلومتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه دارد. کیفیت مواد داخل کابین رانا پلاس نیز نسبت به سایپا سهند، بهتر است.
مهدی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲درسته ارزش خرید نداره
اما بخوایم بررسیش کنیم ظاهرش بهتر از داخلشه
داخلش و مخصوصا صندلی هاش مایه خجالت ایران و ایرانیه
دیجی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲هر موقع اون هلال در عقب صاف شد اون موقع میشه خریدش
مزدا
۱۱ شهریور ۱۴۰۲چراغ های ساینا رو عوض کردند گذاشتن سهند!
کیفیت کابین هم فاتحه!
mercedes
۱۱ شهریور ۱۴۰۲صندلیاش مث نمیکته
مسعود
۱۲ شهریور ۱۴۰۲زباله سازی بنام سایپا و ویرانخودرو ! داخلش کاردستی از شایان ۵ ساله از تهرانه بیرونشم کادرستی کلاس ششم ابراهیم از …
Ghost
۱۱ شهریور ۱۴۰۲افتضاحی دیگر …
Mohammad
۱۲ شهریور ۱۴۰۲پرایدی دیگر در راه است
X
۱۱ شهریور ۱۴۰۲پلاستیک خشک و ارزانقیمت، سراسر داشبورد سهند را تشکیل میدهد.
هنوز نسخه نمایشی هست و معلوم نیست نمونه اصلی داشبوردش از چه جنسی هست
شاید بجای کیسه فریزر برای این از پلاستیک دمپایی استفاده کنن
عارف
۱۱ شهریور ۱۴۰۲بقول معروف ، خر همان است ، فقط پالانش عوض شده . یاد آلودگی پیکان افتادم که اتاقش را عوض کرده بودند
مددی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲داخل تانک ازین قابل تحمل تره 😄انگار اسهال گرفته
حسین
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اینم همون تیبا صندوقداره نهایت یکم قیافه شو عوض کردن و میخوان به قیمت بیشتر و به امید مارک پارس خودرو به مردم بفروشند.
datsun
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اینم یک نمونه از پراید سانانه واقعا کی فکر میکرد پراید انقدر زیر گونه به وجود بیاره،
Genius
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جالبه محصول آریا که بنا به ادعاها محصول درست درمون تری باید باشه رو دو سه ساله فقط وعده میدن اما سهند فاصله معرفیش تا رونمایی شش ماهم نشد چون آریا یه ذره شبیه ماشین آدمیزادیه کار میبره تولیدش اینا همون تیبان با چهارتا پلاستیک اینور اونورش سریع آماده میشه!!
علی بازی
۱۲ آبان ۱۴۰۲یک نفر نیومد بگه ماشین خوبیه نسبت به ۳۰۰ میلیون تومن .ــ
سوار نشده میگن بدرد نمیخوره البته با توجه کلا به کیفیت این محصولات نطرشون درسته حالا که اینحوریه حیف از حتی ۲۰۰میلیون تومن که بابت این ماشین بدهیم یعنی پول این نظام فاقد ارزشه ها مثل ۵۰۰ تا که برا شاهین میگیرند که مفتش گرونه لامصب
JDM
۱۱ شهریور ۱۴۰۲دیگه با این سم حرفی برای گفتن میمونه؟نهوالا
مصرف سوختی که این داره برابری میکنه بایه ۶ سیلندر آمریکایی با ۳۰۰+ اسب
البته وقتی برای لگنی مثل این مردم سر و دست میشکن
نشون میده که به اینا قانع هستن پس چرا باید ماشین با کیفیت تولید کنن؟ هر چند که این مردم لایق بهترینا هستن اما فقط میشه گفت (خلایق هرچه لایق)
Gabriel
۱۱ شهریور ۱۴۰۲سایپا این نمای ساید رو از زمان مونتاژ کیا ریو ۲۰۱۰ به دندون گرفته تو تیبا،ساینا،کوئیک و حالا هم سهند و اطلس!نقطه ضعف بسیار بزرگیه.بعلاوه کیفیت افتضاح پلاستیک داشبرد و رودری هم که یک سرطان ۲۰ساله در سایپا است!!
اما با همه این حرفا اگر اگر اگر بعنوان نسل جدید ساینا با همون قیمت یعنی حدود ۲۲۰ تو کارخونه بیاد بیرون می ارزه که البته میدونیم ۳۰۰ کمتر نمیدنش!!
مازیار
۱۱ شهریور ۱۴۰۲پدال عزیز، یه مطلب از سهند میزاری بعدش سریع یه مطلب از تسلا، خوب با اعصاب ما بازی نکن برادر، یهویی نمیشه ۲۰۰ سال بریم جلو
RIO
۱۱ شهریور ۱۴۰۲کابین و رنگ کابین و صندلی ها فاجعه است..
سلمان
۱۱ شهریور ۱۴۰۲نه مردم دوست ندارن اینارو بخرن و توی صفش از روی دوش هم بالا برن ، چون مجبورن و ماشین دیگه ای ندارن که بخرن، خودرو ساز ها هم که هر آشغالی که از توی کارخونه جمعش کنن بذارن دم در کارخونه مردم مجبورن بخرن،ضمنا خود خودروسازا میگن توی چندین سال کلی زیان انباشه دارن ، خب اگه مردم راضی نیستن و خودشونم راضی نیستن، درهای واردات رو کامل باز کنن و با تعرفه صفر درصد به دست مردم برسونن،کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن،اگه تونستن خودرویی با همون کیفیت و قیمت خودرو های وارداتی با تعرفه صفر درصد بسازن،شروع به کار کنن، همه هم خوشحال میشن مگه کسانی که امروز از این آب گل آلود خودروی داخلی سود میبرن
ab0lf4zl
۱۲ شهریور ۱۴۰۲!ماشین خشک رو نگاه میکنی انگار چندهزار کیلومتر راه رفته.من نمیدونم با چ جنس های اشغالی درستش کردن
فرزاد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اخه چرا قیمت بالا برای سهند اعلام مینمایید وقتی شما بگید ۴۲۰ تا ۴۵۰ حتما شرکت تولید کننده و دلالها برای اولین مرحله فروش میگن ۵۲۰ تا ۵۵۰ اخه همینجوریش ارزش این همه پول رو که عرض کردید نداره.شما خبرنگاران مدیون هستید بابت این همه گرونی خواهشن این قیمت های مزخرف رو با دلالها همراهی نکنید و اعلام نکنید.
سالار جان فصل
۱۲ شهریور ۱۴۰۲عاشق اون نمایشگر عریض تسلاییش شدم
خیلی مینیمال شده داخلش
به پدال گازش دقت کنید ، فریا میزنه منتظر حرکته
دریچه کولر دایره ای مرسدسیش عالیه
پشت آمپر دیجبتال مکانیکی به سبک LFA
فرمون سایپایی ، مسابقه ای ، به متریالش دقت کنید
خدایا شکرت
علی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲سلام من خودم از شرکت سایپا یه ساینا s گرفتم در تاریخ ۲۵/۲/۱۴۰۲ بخدا اگه یه فرغون میدادن دستم ناراحت نمیشدم،،یعنیبعد از تحویل دیدم آنتن ماشین مال خودش نیست دومین روز متوجه شدم صدای کاتالیز ماشین خیلی شدیده ،حرارت موتور خیلی زیاده موتور روغن کم میکنه..و..
اینکه اصلا نمایندگی ها هم به تعهدشان در قبال گارانتی عمل نمی کنن…این است سایپا
و در پایان…. ای کاش یه کم خودرو سازان وجدان داشتند
Sevlan
۱۲ شهریور ۱۴۰۲داشبوردش لامصب آدمو یاد اسکلتی میندازه که درد داره و تیر کشیده، خدایا این چه سمیه، صندلیا رو نگاه، آخه لامصبا این واسه شما ننگ نیست؟! خجالت نمیکشید بیشرفا؟!
Amir mohammad
۱۲ شهریور ۱۴۰۲برند روی بدنه پارس خودرو عه ولی روی فرمون سایپا…
امیر علی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲نویسنده این مطلب ناسلامتی کارشناس خودرو هستی.به خدا قسم در مورد مطالبی که می نویسید مسئولی.چرا اطلاعات غلط میدی خورد خواننده.من خودم ۶ساله ساینا دارم مصرف سوختش عین پرایده صدی ۶تا هم مصرف نمیکنه.بعد میگی ۱۰ لیتر.اصلا فعلا بازار نیومده تو کارشناسی میکنی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ شهریور ۱۴۰۲من هم مدت زیادی کوییک داشتم و همیشه بالای ۱۰ بنزین می سوزوندم
فرمودین مصرف سوختش مثل پراید، صدی ۶ !!
ما پراید هم داشتیم هیچ وقت کمتر از ۸ نسوزوند
Anti Tesla
۱۳ شهریور ۱۴۰۲والا یک دوستی دارم شیمی محض خونده بود و همزمان میکانیک پیام نور،این پرایدشو آبسوز کرده بود و در صد کیلومتر ۴ لیتر مصرف میکرد.
شوتی سوار
۱۳ شهریور ۱۴۰۲حیف جوانیمان🥀
صندلی هاش منو یاد مرگ میندازه شما هم این خسو دارید؟
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سایپا با چه امیدی هم تولید میکنه
انگار خیلی محصول جذابی هست
حسین
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یه جوری به کاپوت حجم دادن انگار موتور وی ۶ تویین توربو شارژر زیرش هست😐
کاربر۳
۱۴ شهریور ۱۴۰۲شمارو نمیدونم ولی من حالت تهوع بهم دست داده.
چیه این😂🤮
علیرضا
۱۷ شهریور ۱۴۰۲سلام. جان جون بازم کلاهبرداری دیگه توسط سایپا
محسن
۲۷ مهر ۱۴۰۲با سلام اگر درست بگویند نسبت به ماشینهایی که فقط سیستم ترمز ABS و EBD دارند خیلی بهتراست اولین اولویت برای یک خودرو یک سیستم ترمز قوی و کارآمد در مواقع حساس وخطرناک است که این خودرو دارای abs – ebd -eba – tcs – esp و….. دارد که میتواند در مواقع خطرناک جان راننده وسرنشینان خودرو را از حادثه نجات دهد مثلا ریخته شدن گازوئیل در جاده سرپیچ وبارش باران در آن لحظه باعث میشود خودروهای فاقد این سیستم ترمز کارآمد دچار خطرات جانی ومالی جبران ناپذیری شود دوستان عزیز اولین و مهمترین فاکتور برای خرید خودرو به نظر من سیستم ترمز کارآمد است بعد موارد و آپشنهای دیگر متشکرم . Mohsen