اشکودا کاروک وارداتی؛ بررسی فنی، قیمت و ارزش خرید میان رقبا
اشکودا هرچند در کشورمان شناختهشده نیست ولی یکی از محبوبترین برندها در بازار اروپا محسوب میشود. این شرکت که سالها است زیر چتر گروه فولکسواگن قرار دارد، خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلتفرمهای گروه فولکسواگن تولید میکند و حتی برخی محصولات آن از مدلهای همردهٔ ساخت فولکسواگن هم فروش بیشتری دارند. درحالیکه اشکودا تاکنون در کشورمان حضور نداشته، در دور جدید واردات، شرکت پارس ساتر هوشمند که زیر چتر گروه ایران روور قرار دارد، سراغ این برند اهل جمهوری چک رفته است. این شرکت در گام نخست، سدان سوپرب را به ایران آورد و مرحلهٔ بعدی سراغ کراساوور کاروک رفته است.
معرفی اجمالی اشکودا کاروک
کاروک کراساووری کامپکت است که اولین بار در اوایل سال 2017 معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم MQB A1 گروه فولکسواگن ساخته شده که با خودروهایی مثل فولکسواگن تیراک، فولکسواگن تائوس و سئات آتکا مشترک است. کاروک که جایگزین مدل یتی شد، در خانوادهٔ کراساوورهای اشکودا بین کامیک و کودیاک قرار میگیرد. کاروک در سال 2019 به پرفروشترین محصول اشکودا تبدیل شد و فروش جهانی آن به بیش از 137,700 دستگاه رسید. سال گذشته نیز این کراساوور کامپکت در سراسر جهان بیش از 100 هزار دستگاه فروخته است. کاروک علاوه بر اروپا، در چین هم توسط جوینت ونچر سایک فولکسواگن تولید میشود. کاروک در اواخر سال 2021 فیسلیفتی را تجربه کرد که تغییراتی را در طراحی جلو و عقب به دنبال داشت و با چراغهای جدید جلو و عقب و جلوپنجرهٔ عریضتر، نمایی جذابتر به خودرو بخشید.
مشخصات فنی اشکودا کاروک
کاروک در بازارهای جهانی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی بسیار متنوعی عرضه میشود ولی نمونههای وارداتی به ایران که مونتاژ چین هستند، از یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکنند. این پیشرانه 150 اسب بحار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که برای کراساوور کامپکتی با وزن خالص 1365 کیلوگرم، نسبتاً کافی به نظر میرسد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. کاروک در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 7.1 لیتر بنزین مصرف میکند که باک 50 لیتری آن کفاف این مصرف را برای ترددهای شهری و بینشهری خواهد داد.
ازآنجاییکه کاروک وارداتی به ایران از نسخه چینی است، حدود پنج سانتیمتر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ اروپایی دارد. این خودرو 4,432 میلیمتر طول، 1,884 میلیمتر عرض و 1,676 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,688 میلیمتر است درحالیکه فاصلهٔ محوری نسخهٔ اروپایی 2,638 میلیمتر است. این کراساوور کامپکت اشکودا که روی رینگهای 18 اینچی با لاستیکهای 215 قرار گرفته است، صندوق باری به ظرفیت 520 لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب این رقم به 1630 لیتر میرسد. حداکثر سرعت کاروک هم 210 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
داخل اشکودا کاروک
طراحی داخلی کاروک ساده و محافظهکارانه است و شاید در نگاه اول چندان چشمگیر به نظر نرسد ولی به لطف ارگونومی عالی، فضای جادار و کیفیت درجهیک، خیلی زود تحسین راننده و سرنشینان را خواهد برانگیخت. همچنین کابین این خودرو بهطور فوقالعادهای کاربردی است. نمایشگر 9.2 اینچی لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو گرافیک واضح و منوی سادهای دارد و همچنین از پاسخگویی مناسبی برخوردار است. صندلیهای کاروک حمایت خوبی از بدن دارند، کابین جادار است و داشبورد از متریال باکیفیتی ساخته شده است. علاوه بر این، در کابین این خودرو ویژگیهای کاربردی زیادی مثل توریهای داخل صندوق بار، جا عینکی و حتی یک چتر در داخل درب راننده تعبیه شده است. صندلیهای کاروک چه در جلو و چه عقب، فضای پا و سر مناسبی را ارائه میکنند هرچند که ممکن است زانوهای سرنشینان قدبلند در عقب به پشتی صندلیهای جلو کشیده شود.
امکانات و آپشنهای اشکودا کاروک
لیست امکانات و آپشنهای کاروک وارداتی پارس ساتر هوشمند شامل موارد زیر میشود:
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- سانروف برقی
- دیلایت
- چراغهای خودکار
- سنسور باران
- صندلیها و فرمان چرمی
- تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده
- گرمکن غربیلک فرمان
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- سیستم تهویه دو منطقهای
- نمایشگر 6 اینچی صفحه آمپر
- نمایشگر لمسی 9.2 اینچی
- سیستم صوتی با 4 بلندگو و 4 توئیتر
- بلوتوث
- شارژر بیسیم گوشی
- اپل کارپلی
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز پارک برقی
- کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
- هشدار خوابآلودگی راننده
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم پارک خودکار
مزایا و معایب اشکودا کاروک
ازجمله نقاط قوت اشکودا کاروک میتوان به کیفیت ساخت بالا، کابین جادار و کاربردی، سواری راحت و قوای محرکهٔ قابلقبول اشاره کرد که باعث میشود بتواند در برابر رقبای کامپکت خود در بازار کشورمان حرفهایی برای گفتن داشته باشد. از سوی دیگر اما مثل تمام خودروهای وارداتی از برندهای معتبر، کاروک با قیمت بالایی در کشورمان عرضه میشود و قطعاً فقط در دسترس قشر خاصی خواهد بود درحالیکه این خودرو در بازار اروپا یک کراساوور اقتصادی است. علاوه بر این، کاروک وارداتی پارس ساتر هوشمند هرچند لیست امکانات قابلقبولی دارد ولی در بخش سیستمهای ایمنی و کمکراننده، ناقص به نظر میرسد و از مواردی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و سیستم هشدار نقاط کور که این روزها در کراساوورهای بسیار ارزانتر چینی هم وجود دارد بیبهره است. یکی دیگر از نقاط ضعف این کراساوور اروپایی هم رانندگی معمولی و فاقد هیجان است که میتواند برای برخی خستهکننده تلقی شود.
نقاط قوت
- کیفیت بالا
- کابین جادار
- سواری راحت
- قوای محرکهٔ قابلقبول
نقاط ضعف
- کمبود سیستمهای کمکراننده
- قیمت گران
- رانندگی فاقد هیجان
- تردید در خدمات پس از فروش
مقایسه اشکودا کاروک با رقبا
اشکودا کاروک در بازار کشورمان با رقبای وارداتی نسبتاً زیاد و البته خوشنامی مواجه خواهد بود که میتوانند کار این کراساوور اروپایی را سخت کنند. ازجملهٔ اصلیترین این رقبا میتوان به هیوندای توسان، کیا اسپرتیج و تویوتا کرولا کراس اشاره کرد. علاوه بر این، برخی کراساوورهای وارداتی چینی مثل ونوسیا V-Online و گک GS3 امزوم با طراحیهای چشمگیر و کابین جذابتر میتوانند برای کاروک دردسر ایجاد کنند.
قیمت و ارزش خرید اشکودا کاروک
هنوز قیمت نهایی کاروک در بازار کشورمان اعلام نشده است ولی میدانیم قیمت گمرکی آن در مبادی ورودی کشور یک میلیارد و 936 میلیون تومان است؛ بنابراین، با احتساب هزینههای مختلف، برای قیمت نهایی این خودرو باید انتظار چیزی در حدود 2.5 میلیارد تومان را داشته باشیم. بهطورکلی، اگر موفق شوید کاروک را با قیمت نمایندگی خریداری کنید، ارزش خرید با چنین قیمتی را خواهد داشت زیرا شما را مالک یک کراساوور اروپایی با تکنولوژی فولکسواگن خواهد کرد ولی بااینحال، موضوع بسیار مهم، بحث خدمات پس از فروش و تأمین قطعات خواهد بود. هرچند گروه ایران روور بهعنوان شرکت مادر پارس ساتر هوشمند وعدههای زیادی در این راستا داده و سعی دارد خیال خریداران را راحت کند ولی بااینحال، خرید یک کراساوور اروپایی که در تعداد محدودی وارد میشود، طی سالهای آینده میتواند از لحاظ تعمیرات و تأمین قطعات مشکلساز شود.
جدول مشخصات فنی اشکودا کاروک
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 150 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | 7.1 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
طول | 4,432 میلیمتر |
عرض | 1,884 میلیمتر |
ارتفاع | 1,676 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,688 میلیمتر |
وزن خالص | 1365 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 520 لیتر |
رینگ و لاستیک | 18 اینچی 215 |