اشکودا

اشکودا کاروک وارداتی؛ بررسی فنی، قیمت و ارزش خرید میان رقبا

اشکودا کاروک یکی از جدیدترین خودروهای وارداتی در بازار کشورمان است که توسط شرکت پارس ساتر هوشمند وارد می‌شود.
اشکودا کاروک

اشکودا هرچند در کشورمان شناخته‌شده نیست ولی یکی از محبوب‌ترین برندها در بازار اروپا محسوب می‌شود. این شرکت که سال‌ها است زیر چتر گروه فولکس‌واگن قرار دارد، خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلت‌فرم‌های گروه فولکس‌واگن تولید می‌کند و حتی برخی محصولات آن از مدل‌های هم‌ردهٔ ساخت فولکس‌واگن هم فروش بیشتری دارند. درحالی‌که اشکودا تاکنون در کشورمان حضور نداشته، در دور جدید واردات، شرکت پارس ساتر هوشمند که زیر چتر گروه ایران روور قرار دارد، سراغ این برند اهل جمهوری چک رفته است. این شرکت در گام نخست، سدان سوپرب را به ایران آورد و مرحلهٔ بعدی سراغ کراس‌اوور کاروک رفته است.

اشکودا کاروک

معرفی اجمالی اشکودا کاروک

کاروک کراس‌اووری کامپکت است که اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم MQB A1 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهایی مثل فولکس‌واگن تی‌راک، فولکس‌واگن تائوس و سئات آتکا مشترک است. کاروک که جایگزین مدل یتی شد، در خانوادهٔ کراس‌اوورهای اشکودا بین کامیک و کودیاک قرار می‌گیرد. کاروک در سال ۲۰۱۹ به پرفروش‌ترین محصول اشکودا تبدیل شد و فروش جهانی آن به بیش از ۱۳۷,۷۰۰ دستگاه رسید. سال گذشته نیز این کراس‌اوور کامپکت در سراسر جهان بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه فروخته است. کاروک علاوه بر اروپا، در چین هم توسط جوینت ونچر سایک فولکس‌واگن تولید می‌شود. کاروک در اواخر سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که تغییراتی را در طراحی جلو و عقب به دنبال داشت و با چراغ‌های جدید جلو و عقب و جلوپنجرهٔ عریض‌تر، نمایی جذاب‌تر به خودرو بخشید.

اشکودا کاروک

مشخصات فنی اشکودا کاروک

کاروک در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی بسیار متنوعی عرضه می‌شود ولی نمونه‌های وارداتی به ایران که مونتاژ چین هستند، از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بحار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای کراس‌اوور کامپکتی با وزن خالص ۱۳۶۵ کیلوگرم، نسبتاً کافی به نظر می‌رسد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. کاروک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند که باک ۵۰ لیتری آن کفاف این مصرف را برای ترددهای شهری و بین‌شهری خواهد داد.

اشکودا کاروک

ازآنجایی‌که کاروک وارداتی به ایران از نسخه چینی است، حدود پنج سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ اروپایی دارد. این خودرو ۴,۴۳۲ میلی‌متر طول، ۱,۸۸۴ میلی‌متر عرض و ۱,۶۷۶ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۸۸ میلی‌متر است درحالی‌که فاصلهٔ محوری نسخهٔ اروپایی ۲,۶۳۸ میلی‌متر است. این کراس‌اوور کامپکت اشکودا که روی رینگ‌های ۱۸ اینچی با لاستیک‌های ۲۱۵ قرار گرفته است، صندوق باری به ظرفیت ۵۲۰ لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۶۳۰ لیتر می‌رسد. حداکثر سرعت کاروک هم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

اشکودا کاروک

داخل اشکودا کاروک

طراحی داخلی کاروک ساده و محافظه‌کارانه است و شاید در نگاه اول چندان چشمگیر به نظر نرسد ولی به لطف ارگونومی عالی، فضای جادار و کیفیت درجه‌یک، خیلی زود تحسین راننده و سرنشینان را خواهد برانگیخت. همچنین کابین این خودرو به‌طور فوق‌العاده‌ای کاربردی است. نمایشگر ۹.۲ اینچی لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این خودرو گرافیک واضح و منوی ساده‌ای دارد و همچنین از پاسخگویی مناسبی برخوردار است. صندلی‌های کاروک حمایت خوبی از بدن دارند، کابین جادار است و داشبورد از متریال باکیفیتی ساخته شده است. علاوه بر این، در کابین این خودرو ویژگی‌های کاربردی زیادی مثل توری‌های داخل صندوق بار، جا عینکی و حتی یک چتر در داخل درب راننده تعبیه شده است. صندلی‌های کاروک چه در جلو و چه عقب، فضای پا و سر مناسبی را ارائه می‌کنند هرچند که ممکن است زانوهای سرنشینان قدبلند در عقب به پشتی صندلی‌های جلو کشیده شود.

اشکودا کاروک

امکانات و آپشن‌های اشکودا کاروک

لیست امکانات و آپشن‌های کاروک وارداتی پارس ساتر هوشمند شامل موارد زیر می‌شود:

  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سانروف برقی
  • دی‌لایت
  • چراغ‌های خودکار
  • سنسور باران
  • صندلی‌ها و فرمان چرمی
  • تنظیم برقی ۸ جهته صندلی راننده
  • گرم‌کن غربیلک فرمان
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب
  • سیستم تهویه دو منطقه‌ای
  • نمایشگر ۶ اینچی صفحه آمپر
  • نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی
  • سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۴ توئیتر
  • بلوتوث
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • اپل کارپلی
  • سیستم کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی
  • کنترل کشش
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای
  • هشدار خواب‌آلودگی راننده
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم پارک خودکار

مزایا و معایب اشکودا کاروک

ازجمله نقاط قوت اشکودا کاروک می‌توان به کیفیت ساخت بالا، کابین جادار و کاربردی، سواری راحت و قوای محرکهٔ قابل‌قبول اشاره کرد که باعث می‌شود بتواند در برابر رقبای کامپکت خود در بازار کشورمان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. از سوی دیگر اما مثل تمام خودروهای وارداتی از برندهای معتبر، کاروک با قیمت بالایی در کشورمان عرضه می‌شود و قطعاً فقط در دسترس قشر خاصی خواهد بود درحالی‌که این خودرو در بازار اروپا یک کراس‌اوور اقتصادی است. علاوه بر این، کاروک وارداتی پارس ساتر هوشمند هرچند لیست امکانات قابل‌قبولی دارد ولی در بخش سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده، ناقص به نظر می‌رسد و از مواردی مثل کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و سیستم هشدار نقاط کور که این روزها در کراس‌اوورهای بسیار ارزان‌تر چینی هم وجود دارد بی‌بهره است. یکی دیگر از نقاط ضعف این کراس‌اوور اروپایی هم رانندگی معمولی و فاقد هیجان است که می‌تواند برای برخی خسته‌کننده تلقی شود.

اشکودا کاروک

نقاط قوت

  • کیفیت بالا
  • کابین جادار
  • سواری راحت
  • قوای محرکهٔ قابل‌قبول

نقاط ضعف

  • کمبود سیستم‌های کمک‌راننده
  • قیمت گران
  • رانندگی فاقد هیجان
  • تردید در خدمات پس از فروش

مقایسه اشکودا کاروک با رقبا

اشکودا کاروک در بازار کشورمان با رقبای وارداتی نسبتاً زیاد و البته خوش‌نامی مواجه خواهد بود که می‌توانند کار این کراس‌اوور اروپایی را سخت کنند. ازجملهٔ اصلی‌ترین این رقبا می‌توان به هیوندای توسان، کیا اسپرتیج و تویوتا کرولا کراس اشاره کرد. علاوه بر این، برخی کراس‌اوورهای وارداتی چینی مثل ونوسیا V-Online و گک GS3 امزوم با طراحی‌های چشمگیر و کابین جذاب‌تر می‌توانند برای کاروک دردسر ایجاد کنند.

اشکودا کاروک

قیمت و ارزش خرید اشکودا کاروک

هنوز قیمت نهایی کاروک در بازار کشورمان اعلام نشده است ولی میدانیم قیمت گمرکی آن در مبادی ورودی کشور یک میلیارد و ۹۳۶ میلیون تومان است؛ بنابراین، با احتساب هزینه‌های مختلف، برای قیمت نهایی این خودرو باید انتظار چیزی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. به‌طورکلی، اگر موفق شوید کاروک را با قیمت نمایندگی خریداری کنید، ارزش خرید با چنین قیمتی را خواهد داشت زیرا شما را مالک یک کراس‌اوور اروپایی با تکنولوژی فولکس‌واگن خواهد کرد ولی بااین‌حال، موضوع بسیار مهم، بحث خدمات پس از فروش و تأمین قطعات خواهد بود. هرچند گروه ایران روور به‌عنوان شرکت مادر پارس ساتر هوشمند وعده‌های زیادی در این راستا داده و سعی دارد خیال خریداران را راحت کند ولی بااین‌حال، خرید یک کراس‌اوور اروپایی که در تعداد محدودی وارد می‌شود، طی سال‌های آینده می‌تواند از لحاظ تعمیرات و تأمین قطعات مشکل‌ساز شود.

اشکودا کاروک

جدول مشخصات فنی اشکودا کاروک

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۰ لیتر
طول ۴,۴۳۲ میلی‌متر
عرض ۱,۸۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۷۶ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۸۸ میلی‌متر
وزن خالص ۱۳۶۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۲۰ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی ۲۱۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4531 ديدگاه)

    در کل چیز خوبیه.

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. نانو

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      اره خوبه لوازم یدکی شم تو ترکیه و ارمنستان هست لازم نیست ازچین بیاد در کل ماشینی که خدمات پس از فروش نداره یعنی اشغال

      موافقم 18
      مخالفم 3
    2. amirkhanzadeh

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      شرکت خوبیه
      فولکس واگن با این مارک خودرو های باکیفیت و ارزان تو اروپا می سازه

      موافقم 11
  2. علی جردن

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2109 ديدگاه)

    اشکودای محور جلو تک دف الان چه فرقی با لاماری تک دف داره؟

    آیا ایکستریم و جیلی آزکارای دو دیفرانسیل چینی از این اروپایی تک دیفرانسیل ارزش خرید بالاتری داره یا نداره؟
    یک ذره انصاف داشته باشیم

    موافقم 24
    مخالفم 50
    1. دانشجو

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تنها نقطه قوتش گیربکس دوکلاجشه

      موافقم 8
      مخالفم 5
      1. اوسا

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (31 ديدگاه)

        برای تعمیر گیربکس دو کلاجه تا حالا گذرت به تعمیرگاه افتاده؟ که بگی ماشین خدمت شما باشه بقیشم بعدا میارم

        موافقم 5
        مخالفم 4
        1. پژمان

          ۱ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (26 ديدگاه)

          مگه CVT دائم تو تعمیرگاه باشه

          موافقم 11
          مخالفم 2
    2. hosen

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (845 ديدگاه)

      باهات موافقم هیچ چیز مثبتی نسبت به این چینی های بی نام و نشون نداره فقط اسم و لوگوش فرق میکنه.

      موافقم 9
      مخالفم 21
  3. امیر

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خدایی نکرده بخری بعد تصادف کنی حتی جزیی از کجا می خوای قطعشو بیاری با چه قیمتی ؟!

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. نما

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (83 ديدگاه)

      خودروهای وارداتی اصلا قطعه ندارن حتی فیلتر روغن و هوا ندارن موقع تعویض روغن لنگ می مونی اما چینی ها بفور قطعات و نمایندگی دارن

      موافقم 3
      مخالفم 13
    2. نمایشگاهی

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (83 ديدگاه)

      خودروهای وارداتی اروپایی اصلا قطعه ندارن حتی فیلتر روغن و هوا ندارن با این شرایط به چه درد نی خوره؟
      چینی ها بفور قطعات و تعداد بیشماری نمایندگی و قطعه فروش دارن و هرچی بخوای به زودی پیدا می کنی

      موافقم 7
      مخالفم 15
  4. مهدی

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    قیافش چندان به روز نیست چه داخلش چه بیرونش
    با این همه چینی فانتزی و بزک شده ای که هر روز داره تو کشور بیشتر هم میشه
    اشکولا کارش خیلی سخت خواهد بود برا فروش و جا افتادن

    موافقم 6
    مخالفم 16
  5. بهروز

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    طراحی نچندان دلچسب – زشت و بدقواره – قطعات گران اروپایی و نمایندگی ضعیف – بازار دست دوم بد موجب میشه مشتری اول و آخرش خودت باشی. این ماشین هیچ ربطی هم به فولکس واگن نداره، اگر شما به فولکس واگن ارادت داری خب یهویی برو فولکس واگن مونتاژ چین بخر با همین قیمت و نشان زیبای فولکس. اشکودا بدرد همون کشور چک میخوره

    موافقم 5
    مخالفم 31
    1. بیژن

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      این کامنت نشون میده که شما اصلا شناختی از اشکودا و جایگاهش در اروپا نداری.

      موافقم 25
      مخالفم 3
    2. محمود

      ۲۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      معمولا دلالا دنبال فروشو این چیزان. مصرف کننده میگیره داخلش بشینه لذت ببره و از سواری نرم و امنیتش و کلتس اروپاییش ایتفاده کنه چندین سال.ضمنا مگه چینیه بخاد بعد ۳۰ تا کار بره گیربکس عوض کنه. هیچ وقت خراب نمیشن.روغنو فیلترم ادرس میده همین الانش چراغ برق برو واسه تمام فولکسا بنز پورش و اشکودا بخر هم اصل داره هم طرح. همین ماشین شب عید زیر ۵ نیست.

  6. عرفان

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    کسایی که در مورد قطعات نگران هستن در جریان باشن که همه ماشین های اروپایی و آسیایی کره و ژاپن) که برخی قطعاتشون داخل بازار هست قیمتش حداقل ۲ برابر دبی در میاد و اگر شما قطعه به قیمت مناسب بخواید باید از دبی سفارش بدید بیاد که با توجه به تعداد تقاضای بالا این قطعه سریع و در کمتر از یک هفته به دست شما میرسه پس در مورد این ماشین و هر ماشین دیگه ‌ای (مشروط به اینکه بی نام و نشون نباشه) تامین قطعاتش نگرانی خاصی نداره
    ضمنا بسیاری از خودرو های اروپایی فعلی داخل بازار هم کلا ۵۰-۱۰۰-۲۰۰ تا دونه وارد شده و اونقدری که شما فکر میکنید واردات کثیری صورت نگرفته
    پس این موضوع رو اینقدر روش مانور ندید. بزارید بیاد بزارید تا جایی که میشه ماشین بیاد قطعا مشکلات و چالش هایی هم داره ولی شک نکنید قابل قیاس نیست با وضعیت قبلش که سالی دو مدل سمند جدید فقط معرفی میشد

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. LAND CRUISER 70

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    کاش ورژن 2.0 لیتری چهارچرخ محرک عرضه میشد
    ازش

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. Galant.VR4(JDM)

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    اگه مارو وارد نمیکنن یه کامنت بزاریم
    چقد پروپاگاندای مافیای خودرو قویه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. شایکل موماخر

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    سگش میارزه به چینی آلات غیر بهداشتی….. مگه اون بروسلی تبلت متحرک چارچرخا قطعات دارن که بشه نقطه قوتشون؟! این دستکم یه پدر مادری بالا سرش بوده، برعکس چینیا که بالا درخت طراحی میشن و آلیاژشون هم اسکوتر برقی هست

    موافقم 11
    مخالفم 4
  10. مومنی

    ۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    هدف از واردات برخی از خودروها فقط سنجش شعور جامعه است. وگرنه هیچ مزایای دیگه ای نداره.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  11. اکسل

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    جلو پنجره این عین ماشینای «کیا» یا برعکس؟
    در هر صورت از جفتشون بدم میاد

  12. نیستانک

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    هیچ فکر کردید ما می‌دانیم تویوتا یا خودروهای دیگر ژاپن و کره جنوبی برای کشور ما بسیار بهتر جواب داده علت هم این هست که بیشتر تجربیات خود را از نقد و بهانه های مشتری بدست میآورند و با پشتکار استثنایی شرقی آنرا حل می‌کنند.ولی خودرو اروپایی زمانی خوب بود که آب و هوای کشور و پایتخت ما خنک بود.و همه اروپا هم زیاد با ما فرق نمی‌کرد منظورم جاده و سوخت هم هست.
    چرا تحریم هم هستیم ولی معاملات ما با اروپا شکل می‌گیرد.البته منظورم کیفیت اشکودافولکس نیست. دیگر کشور ما محیط و خصوصیاتش مثل کشورهایی شده که خودرو اروپا را نمی‌توانیم پذیرایی کنیم. یادش بخیر سرباطری خودرو را بر می‌داشتیم میگفت کد را از نمایندگی (فرانسه) بگیر. چقدر راننده ها اذیت شدند.

  13. حسین

    ۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اونایی که میگن زشته برن از نزدیک ببیننن چه جوری در اوج سادگی به این زیبایی رسیده،داشبوردش مدهوش کنندس،اگه تیگوان زشته اینم زشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا