اسمارت #۳ برابوس با طراحی مرسدس، شتاب ۳.۷ ثانیهای و قیمت رقابتی ۴۵ هزار دلار، رقیبی جدی برای تسلا مدل Y پرفورمنس و دیگر شاسیبلندهای الکتریکی لوکس است.
برابوس، نامی که بیشتر به خاطر تیونینگ خودروهای مرسدس بنز و تبدیل مدلهای AMG به هیولاهای پرقدرت شناخته میشود، از سال ۲۰۰۱ همکاری مشترکی با دایملر (مالک مرسدس بنز) آغاز کرده است. اسمارت ۳# برابوس، جدیدترین محصول این همکاری، با تغییرات گسترده در طراحی و پرفورمنس، مستقیماً تسلا مدل Y پرفورمنس را هدف قرار داده و با شاسیبلندهای لوکستری مانند بامو iX3 و جنسیس GV60 پرفورمنس رقابت میکند. این خودرو که بهتازگی در استرالیا عرضه شده، ترکیبی از قیمت رقابتی، کیفیت بالا و عملکرد چشمگیر ارائه میدهد.
اسمارت ۳# برابوس با قیمت پایه ۷۰,۹۰۰ دلار استرالیا (حدود ۴۵,۲۰۰ دلار آمریکا)، گرانترین نسخه در خانواده ۳# است. مدل پایه پرو+ با قیمت ۳۷ هزار دلار آمریکا و مدل میانی پریمیوم با قیمت ۳۹,۵۰۰ دلار عرضه میشوند. بااینحال، در مقایسه با رقبا، برابوس ارزش فوقالعادهای ارائه میدهد. برای مقایسه، تسلا مدل Y پرفورمنس با قیمت ۵۴ هزار دلار، کمی قدرتمندتر است، اما شتاب آن بهپای برابوس نمیرسد. بامو iX3 با قیمت ۵۷,۲۰۰ دلار و جنسیس GV60 پرفورمنس با ۷۰ هزار دلار، بهمراتب گرانتر هستند.
داخل
کابین اسمارت ۳# برابوس با طراحی جذاب و مواد باکیفیت، حس و حال یک خودروی لوکس آلمانی را منتقل میکند و از کابین ساده مدل Y یک سر و گردن بالاتر است. البته، برخی قسمتهای رو دریها از پلاستیک سخت ساخته شدهاند اما سایر بخشها با مواد مرغوب پوشیده شدهاند. سه دریچه هوای دایرهای در مرکز داشبورد، یادآور طراحیهای کلاسیک مرسدس بنز و کنسول مرکزی با روکش نقرهای حس لوکسی ایجاد میکنند. شارژر بیسیم تلفن و دو پورت USB زیر دریچهها و جا لیوانیهای مخفی زیر یک کاور کشویی، طراحی هوشمندانهای دارند. نمایشگر ۱۲.۸ اینچی مرکزی، شبیه تبلت، قلب سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است و با رابط کاربری شبیه گوشیهای هوشمند، منوهای متنوع و تنظیمات بیشماری ارائه میدهد.
فرمان سهپره با روکش چرم و آلکانترا و تزئینات فلزی، حس اسپرت را تقویت میکند. صفحه آمپر باریک دیجیتال اطلاعات ضروری مانند سرعت، برد و رسانه را نمایش میدهد که اگرچه بهپای صفحه آمپر کامل نمیرسد، اما از نبود آن در تسلا بهتر است. هدآپ دیسپلی بزرگ نیز آپشنی است که در مدل Y غایب است. صندلیهای جلو با تنظیم برقی، گرمکن و سردکن و روکش چرم و آلکانترا، راحتی و جذابیت ظاهری بالایی دارند. فضای پای ردیف عقب برای افراد قدبلند مناسب است اما فضای سر به دلیل خط سقف شیبدار کمی محدودتر از مدل Y است. دستگیرههای فلزی درها و توری فلزی بلندگوها، جزئیات لوکسی هستند که در این رده قیمتی کمتر دیده میشوند. سایر آپشنها شامل سیستم صوتی ۶۴۰ واتی Beats، دوربین ۳۶۰ درجه و نورپردازی داخلی قابل تنظیم است. حجم صندوقعقب ۳۷۰ لیتر و فضای ۱۵ لیتری زیر کاپوت جلو برای کابلهای شارژ، فضای بار قابلقبولی ارائه میدهند.
پرفورمنس
اسمارت ۳# برابوس با باتری ۶۶ کیلووات ساعتی (۶۲ کیلووات ساعت قابلاستفاده) و دو موتور الکتریکی، ۴۲۲ اسب بخار و ۵۴۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این شاسیبلند چهارچرخ محرک در حالت «راکت لانچ» میتواند ظرف ۳.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که عملکردی مشابه تسلا مدل Y پرفورمنس است. شتاب اولیه فوقالعاده است و در حالتهای رانندگی اسپرت یا برابوس، پاسخ پدال گاز تیزتر و تمام توان آزاد میشود. حالتهای اکو و کامفورت برای رانندگی روزمره مناسبترند. فرمان در چهار حالت تنظیم میشود، اما حتی در حالت اسپرت، بازخورد کمی از لاستیکهای جلو ارائه میدهد. لاستیکهای کانتیننتال با سایز ۲۴۵/۴۰ R20 برای رانندگی اقتصادی طراحی شدهاند و در پیچهای تند، بهسرعت لیز میخورند. راحتی سواری قابلتوجه است و برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی که بیشازحد سفت هستند، ۳# برابوس تعادل خوبی بین نرمی و کنترل ایجاد میکند، هرچند کمی سفتتر از مدل Y است.
تکنولوژی
چهار سطح بازتولید انرژی، شامل حالت رانندگی با یک پدال با نام s-Pedal قابل انتخاب است. حالت s-Pedal عملکرد بینقصی دارد، اما در حالتهای دیگر (کم، متوسط، زیاد)، ترمزگیری گاهی ناسازگار است و خودرو بهصورت لحظهای ترمز میگیرد و رها میکند. این مشکل برای اکثر رانندگان محسوس نیست، اما نیاز به تنظیم دقیقتر دارد. چند مشکل الکترونیکی کوچک نیز مثل هشدار غیرواقعی مسدود شدن سیستم پایش راننده و بوق آزاردهنده تخطی از سرعت که باید هر بار غیرفعال شود مشاهده شد. سیستمهای کمکی رانندگی شامل کروز کنترل تطبیقی و رانندگی خودکار در بزرگراهها عملکرد بینقصی دارند. دستیار حفظ خط گاهی بیشازحد مداخله میکند، اما با دو لمس صفحه خاموش میشود.
برد و مصرف انرژی
باتری ۶۶ کیلووات ساعتی برد ادعایی ۴۱۵ کیلومتر ارائه میدهد، اما در دنیای واقعی، با رانندگی آرام، برد ۳۵۰ تا ۳۷۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف میانگین انرژی هم در طول آزمایش ما ۱۹.۲ کیلووات ساعت بر صد کیلومتر ثبت شد.
جمعبندی
اسمارت ۳# برابوس با شتابی در حد رقبای گرانتر، کابین باکیفیت و طراحی شیک، تجربه رانندگی لذتبخشی ارائه میدهد. برد محدود باتری نقطهضعف اصلی است، اما با شارژر خانگی، این شاسیبلند الکتریکی گزینهای عالی برای کسانی است که به دنبال پرفورمنس و تجمل و ارزش در رده قیمتی زیر ۵۰ هزار دلار هستند. اگر لاستیکهای چسبندهتر و باتری بزرگتر اضافه شود، برابوس میتواند بهترین در کلاس خود باشد.
نقاط قوت
- ارزش بالا در برابر قیمت
- کابین لوکس
- پرفورمنس چشمگیر
نقاط ضعف
- برد محدود
- برخی مشکلات تکنولوژیک
- نیاز به لاستیکهای چسبندهتر
مشخصات فنی
Smart #3 Brabus | |
قوای محرکه | الکتریکی دوموتوره |
قدرت | ۴۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۳ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
وزن | ۱۹۱۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۵۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۸۵ میلیمتر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
برد | ۴۱۵ کیلومتر |
قیمت پایه | ۴۵,۲۰۰ دلار |
دیا
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحیش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمدرضا
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴دو تن ؟!
ارسلان
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بنز مریضی داریم ، اسمش و گذاشتیم اسمارت…
Aj23
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴برابوس=/اسمارت
تضاد