بررسی سانگ‌یانگ موسو EV، جدیدترین پیکاپ برقی بازار اروپا

پنج‌شنبه 3 مهر 1404 - 12:00
مطالعه 5 دقیقه
سانگ‌یانگ KGM موسو برقی
سانگ‌یانگ موسو EV جدید یکی از معدود پیکاپ‌های الکتریکی بازار اروپا محسوب می‌شود که با برد ۳۸۰ کیلومتری و حدود قیمت ۴۰ هزار دلار عرضه می‌شود.
تبلیغات

بخش پیکاپ‌ها مقاوم‌ترین بخش بازار در برابر الکتریکی‌سازی است. آمریکایی‌ها گزینه‌های بیشتری دارند اما اروپایی‌هایی که به دنبال پیکاپ الکتریکی هستند، محدود به مکسوس T90 ناامیدکننده یا ایسوزو D-Max EV گران‌قیمت هستند؛ اما پیش از پایان سال ۲۰۲۶، شرکت KGM (که قبلاً سانگ‌یانگ نام داشت) پیکاپ الکتریکی موسو را عرضه خواهد کرد که ارتباطی با موسوی درون‌سوز ندارد. این خودرو با قیمت پایه تخمینی حدود قیمت ۴۰ هزار و برد ۳۸۰ کیلومتری، حتی پیش از عرضه شانس خوبی برای موفقیت دارد. برای محک زدن این ماشین، ما نسخه تولیدی موسو EV را روی جاده‌های بریتانیا امتحان کردیم و اولین برداشت‌ها واقعاً مثبت هستند.

موسو EV جادار است، رانندگی خوبی دارد و در شرایط واقعی باید بیش از ۳۲۰ کیلومتر با یک شارژ طی کند. بااین‌حال، سانگ‌یانگ بازیگر کوچکی در بازار خودروی بریتانیا است و این پیکاپ هرچقدر هم که خوب باشد بعید است بتواند تغییری ایجاد کند. مثل شاسی‌بلندهای اکتیون و تورس، هیچ نشان یا نوشتهٔ برندی روی دماغهٔ این پیکاپ نیست و اگر از حرف‌های KGM روی در پشتی را نبینید، احتمالاً فکر می‌کنید این پیکاپ ساخت یکی از خودروسازان چینی بی‌شماری است که در حال نفوذ به بازار اروپا هستند. موسو اما با زبان طراحی جدید، روکش‌های پلاستیکی فراوان و جزئیاتی مثل دستگیره‌های تزئینی روی کاپوت و پله‌های عقب، ظاهر بدی ندارد.

داخل کابین هم همین‌طور است، جایی که موسو EV برای خودرویی از این نوع، حس مناسبی از لوکس بودن می‌دهد؛ اگر بگردید پلاستیک‌های خشک را پیدا می‌کنید اما صندلی‌های برقی به گرم‌کن، تهویه و چرم ناپا مجهز و با تزئینات مسی زیر صفحه‌نمایش‌های دوگانه اطلاعات‌سرگرمی همراه هستند. این فهرست تجهیزات فراتر از چیزی است که معمولاً در یک پیکاپ انتظار می‌رود. علاوه بر صندلی‌های جلوی مجهز، گرم‌کن صندلی‌های عقب، گرم‌کن فرمان، کنترل تهویهٔ دوگانه و فناوری V2L برای شارژ لپ‌تاپ یا ابزارها وجود دارد.

رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی، پله‌های کناری، چراغ‌های تمام LED و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کمک‌راننده هم از دیگر ویژگی‌های موسو EV هستند. بااین‌حال، برخی سیستم‌های کمک‌راننده به تجربه رانندگی دلپذیر خودرو لطمه می‌زنند. به‌عنوان‌مثال، در جاده‌های باز، فرمان به چپ و راست کشیده می‌شود، گویی خودرو به‌عمد از خطوط سفید جاده فاصله می‌گیرد اما خوشبختانه، این سیستم حفظ حرکت میان خطوط را می‌توان با دکمه‌ای روی فرمان به‌سرعت غیرفعال کرد اما سیستم نظارت راننده و هشدارهای بلند محدودیت سرعت فقط از طریق صفحه‌نمایش مرکزی خاموش می‌شوند.

با غیرفعال کردن این سیستم‌ها، موسو الکتریکی به پیکاپی آرام، راحت و نسبتاً چابک تبدیل می‌شود. دو موتور الکتریکی با ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور لحظه‌ای، شتاب سریعی فراهم می‌کنند (صفرتاصد در ۸ ثانیه) و فاق بلند لاستیک‌ها، صدای جاده را به حداقل می‌رسانند. فقط در سرعت‌های نزدیک به محدودیت بزرگراه‌ها، صدای باد محسوس می‌شود اما برای استفاده شهری یا جاده‌های روستایی، این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند. ما موسو الکتریکی را بدون بار آزمایش کردیم که گاهی باعث می‌شد عقب خودرو روی ناهمواری‌ها کمی جهش کند. بااین‌حال، شاسی پیشرفته مانع از احساس ناپایداری می‌شود و کمک‌فنرهای نرم، ضربات تند را از کابین دور نگه می‌دارند.

از نظر تجهیزات و رانندگی، موسو الکتریکی عملکرد خوبی دارد و فضای ردیف عقب با گرم‌کن صندلی‌ها، پنجره‌های بزرگ مربعی و زیر آرنجی تاشو که راحتی را افزایش می‌دهد، برای بزرگ‌سالان جادار است؛ اما با وجود جاداری کابین، قسمت بار نیاز به بهبود جدی دارد. هرچند قسمت بار از نظر شکل و اندازه مناسب به نظر می‌رسد اما ظرفیت آن تنها ۶۹۰ کیلوگرم است. KGM به‌جای تعلیق عقب فنر شمشی متداول در اکثر پیکاپ‌ها، از سیستم چند اتصالی استفاده کرده که راحتی سواری بهتری را به دنبال داشته اما تقریباً همه پیکاپ‌های بنزینی، دیزلی و حتی الکتریکی مکسوس و ایسوزو می‌توانند یک تن یا بیشتر حمل کنند و این نقطه‌ضعف بزرگی برای موسو است.

سانگ‌یانگ KGM موسو برقی
سانگ‌یانگ KGM موسو برقی

KGM ادعا می‌کند این پیکاپ می‌تواند ۱۸۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد که بازهم از رقبای نزدیکش کمتر است. بااین‌وجود، موسو الکتریکی جذابیت‌های خود را دارد. به‌عنوان‌مثال، شارژ با تعرفه برق خارج از ساعات اوج مصرف، هزینه سوخت را به‌شدت کاهش می‌دهد. در پایان آزمایش، با ۴۸ درصد شارژ باتری، ۱۷۷ کیلومتر برد باقی مانده بود که نشان می‌دهد ۳۲۲ کیلومتر در استفاده روزمره به‌راحتی قابل‌دستیابی است که در رانندگی شهری حتی بیشتر هم خواهد شد. سرعت شارژ حداکثر ۱۲۰ کیلوواتی نیز از مکسوس و ایسوزو بهتر است و شارژ تا ۸۰ درصد را در کمی بیش از نیم ساعت ممکن می‌کند.

کپی لینک

جمع‌بندی

اگر ظرفیت بار محدود را نادیده بگیریم، موسو EV قانع‌کننده‌ترین پیکاپ الکتریکی تاکنون است. این خودرویی آرام، راحت، با رانندگی رضایت‌بخش، مجهز به امکانات فراوان و برد بیش از ۳۲۰ کیلومتر است؛ بنابراین، اگر KGM قیمت را به‌درستی تنظیم کند و مهم‌تر، ظرفیت حمل بار را بهبود بخشد، می‌تواند برنده‌ای واقعی باشد.

کپی لینک

مشخصات فنی

KGM Musso EV 2025

پیشرانه

الکتریکی دوموتوره

قدرت

۲۰۴ اسب بخار

گشتاور

۳۴۰ نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

۸٫۰ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

شعاع حرکتی

۳۸۰ کیلومتر

طول

۵,۱۶۰ میلی‌متر

عرض

۱,۹۲۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۷۵۰ میلی‌متر

قیمت پایه

حدود ۴۰ هزار

امتیاز

۳٫۵ از ۵٫۰

منبع: AutoExpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.