درگ کره و ژاپن: هیوندای الانترا N در برابر سوبارو WRX
تا همین چند سال پیش کسی به مقایسه سوبارو WRX با هیوندای الانترا فکر نمی کرد. یکی تاریخچه ای غنی از ارائه سواری چهار چرخ محرک و توربوی هیجان انگیز در مسیرهای آسفالت و بیراهه ها دارد در حالی که تاریخچه دیگری معمولا با شرکت های اجاره خودرو گره خورده است. اما دوستان زمانه عوض شده است! حالا هیوندای الانترا N تولید شده است که از قدرت 276 اسب بخاری و بدنه ای نسبتا سبک وزن سود می برد. سیستم تعلیق و فرمان این خودرو بازنگری شده است و اگرچه قدرت تولیدی همچنان به چرخ های جلو فرستاده می شود اما الانترا N بطور سورپرایز کننده ای یک سدان اسپرت و خوب است.
سوبارو WRX 2022 جدید نیز قدرت 271 اسبی دارد و چند کیلوگرمی سنگین تر از رقیب است که دلیلش سیستم چهار چرخ محرک دوست داشتنی این خودرو است. الانترا از گیربکس 8 سرعته دوکلاچه استفاده می کند در حالی که سوبارو به گیربکس CVT مجهز شده است. البته خودرویی که در تصاویر مشاهده می کنید از گیربکس 6 سرعته دستی سود می برد. اوضاع روی کاغذ تقریبا برابر بنظر می رسد اما چسبندگی سیستم چهار چرخ محرک سوبارو در نهایت حرف اول را خواهد زد، اینطور نیست؟ اگر فقط یک درگ ساده برگزار می شد شاید این حرف درست بود اما مسابقه دو خودرو شامل ترمز دستی پس از مسافت 400 متر و چرخش 180 درجه و بازگشتن به خط استارت است. با این تفاسیر شاید الانترا N هم شانسی برای پیروزی داشته باشد.
در واقع الانترا قطعا شانس پیروزی را دارد. دو مسابقه برگزار می شود و در اولی الانترا N استارت بسیار بدی دارد و سوبارو زودتر از خط 400 متر عبور می کند اما این پیشتازی در زمان ترمز گرفتن و چرخش کم رنگ تر می شود و در نهایت الانترا N بصورت دراماتیکی جلوتر از سوبارو WRX به خط پایان می رسد و لانچ افتضاح خود را جبران می کند.
در مسابقه دوم راننده ها عوض می شوند و این بار الانترا N استارت بسیار بهتری دارد. احتمالا می توانید باقی مسابقه را حدس بزنید. این بار هیوندای در تمامی بخش ها از جمله مسافت 400 متر برنده می شود. ظاهرا نبود سیستم چهار چرخ محرک مشکلی برای هیوندای ایجاد نمی کند. حالا بنظر می رسد طرفداران سوبارو باید منتظر WRX STI جدید بمانند تا به بقیه بفهمانند کت تن کیست. اوه یادمان رفت بگوییم که سوبارو نسل جدید STI را تولید نخواهد کرد. بله تصمیم عجیبی است!