سوبارو

تمام ۲۵ نسخه‌ پرو درایو P25 با قیمت ۵۰۰ هزار دلار فروخته شدند!

پرو درایو P25 برای اولین بار در فستیوال سرعت گوودوود یک هفته پیش معرفی شد و ریچارد تامپسون مهندس ارشد این شرکت جزئیات جالبی از خودرو، قوای محرکه و آئرودینامیک آن را بازگو کرد. همچنین او گفت تمامی ۲۵ نمونه این خودرو سریعاً و در عرض ۳ روز به فروش رسیده‌اند. این موضوعی بسیار احساس‌برانگیز است زیرا P25 قیمت فوق‌العاده هنگفت فراتر از ۵۰۰ هزار را دارد.

پیشرانه P25 گل سرسبد این خودرو محسوب می‌شود زیرا قدرت ۴۰۰ اسب بخاری دارد. البته نکته جالب درباره این نیروگاه آهنین استفاده از پیشرانه EJ25 بجای نسخه کم‌حجم‌تر EJ20 به عنوان پایه و اساس کار بوده است. دلیل استفاده از پیشرانه EJ25 این بوده که بنا به گفته تامپسون پیشرانه EJ20 در حال تولید نیست و نمی‌توان آن را آماده کرد. پرو درایو همچنین علاقه‌ای به تولید سفارشی قطعات EJ20 نداشته و بنابراین تصمیم گرفته از پیشرانه EJ25 استفاده کند، پیشرانه‌ای که در مدل‌های STI بازارهای اروپایی و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. این کمپانی به منظور رسیدن به اهداف خود از برخی متریال جدید و بهبودهای داخلی سود برده تا این پیشرانه تقویت شود و بتواند قدرت بیشتری تولید کند. درعین‌حال دوام این پیشرانه نیز برای سواری‌های خشن و سخت بهبود یافته است. تامپسون خاطرنشان می‌سازد استفاده از پیشرانه مدرن به عنوان پایه و اساس کار مزیت‌هایی نیز دارد. این پیشرانه از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سود می‌برد و مصرف سوخت بهتری نسبت به پیشرانه قدیمی‌تر EJ20 دارد.

سایر بخش‌های P25 نیز به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند. این خودرو از کلاچ سه‌صفحه‌ای سود می‌برد و دارای گیربکس ۶ سرعته سکونشئال است. همچنین دیفرانسیل‌های لغزش محدود جلو و عقب نیز وجود دارند؛ اما یکی از بخش‌هایی که استوک باقی مانده و به سوبارو تعلق دارد دیفرانسیل مرکزی است. دیفرانسیل مرکزی P25 که می‌تواند گشتاور را بین اکسل‌های جلو و عقب تنظیم کند از نوع مکانیکی و مشابه نمونه‌های بکار رفته در خودروهای STI است. البته تغییر اصلی به نرم‌افزار تنظیم خودکار گشتاور مربوط می‌شود.

اگرچه ریشه پیشرانه و دیفرانسیل مرکزی P25 به محصولات STI سوبارو بازمی‌گردد اما بدنه بر اساس خودروهای مسابقه‌ای پرو درایو شکل گرفته است. البته باید دانست بخش اعظم بدنه از سپر تا سپر دارای فیبر کربن بوده ولی طراحی واقعی برخی از قطعات بدنه از محصولات مسابقه‌ای گرفته شده‌اند. سپرها به خودروهای رالی سیرکا ۱۹۹۷ تعلق دارند و بال عقب از مدل‌های سال ۲۰۰۰ الهام گرفته است. همچنین پهنای خودرو نیز مشابه نمونه‌های حاضر در رقابت‌های رالی و برابر با ۱۷۷۰ میلی‌متر است. در واقع P25 را باید نزدیک‌ترین چیز به ایمپرزا WRC دانست.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3888 ديدگاه)

    وای خیلی دوست داشتنیه چقدر داره دلبری میکنه با این رنگ

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  2. بهنام

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (237 ديدگاه)

    پانصد هزار دلار. یک محصول از یک برند اقتصادی باید خیلی اعتبار داشته باشه تا با این قیمت گزاف به راحتی بفروش برسه .
    خواستم بگم در مبحث خودرویی پیشینه ، سابقه و اعتبار گذشته خیلی مهمه و خب همه ی کمپانی ها اینو ندارن .

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
    1. Reza Hosseini

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (88 ديدگاه)

      و البته چیزی که هست، ته دل مردم خودرو های قدیمی تر جای بیشتری دارند تا بزک دوزک شده های الان با چراغ های کشیده ( منظور سبک و سیاق قدیمی تر و حس و حال راننده محور تر خودرو ها)

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
  3. تحت پیگرد

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (309 ديدگاه)

    واقعا این خودرو ۵۶۰ هزارتا نمی ارزه نه به لحاظ فنی نه به لحاظ متریال نه به لحاظ طراحی نه آپشن خیلی خاصی داره به پول ما ۲۰ میلیارد قیمتشه واقعا توی دنیا ابرپولدار بی درد زیاده که حاضرن یک کالا رو به ۷ هشت برابر قیمت واقعیش پول بدن

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۷
  4. TML BN

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (709 ديدگاه)

    من داخل پست قبلی گفتم مسخره بازیه و کسی نمیخره ولی نمیدونم والا

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  5. وحید اسماعیل نسب

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    واقعا یک افسانه بود تو مسابقات رالی هم افتخارت زیادی داشت

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  6. محمد

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (699 ديدگاه)

    واقعاً نیم میلیون دلار نمی ارزه مگه چی داره این ماشین و چه خرجی روش انجام داده با بهترین متریال و قطعات اصل jdm هم جمع کنی در بدترین حالت با دستمزد ۱۵۰ هزار تا نمیشه و بیشتر لذت این ماشین اینی که خودت جمعش کنی آمادش هم ابدا اینقدر نمی ارزه یه عده مرفه بی درد جمع شدن می‌خوان ادای ماشین باز هارو در بیارن همچین خرج های احمقانه ای میکنن و هیچی از ماشین سر در نمیارن دم اون شرکت گرم که محصولش رو چند برابر ارزش واقعیش به اینا انداخته

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  7. امیر

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    یکی از جذاب ترین خودروهای ژاپنی

    موافقم ۷
    مخالفم ۲
  8. akrh78

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1256 ديدگاه)

    رینگاش خیلی بزرگه اصلا نتاسب نداره
    مخصوصا با تاریخچه رالی ۲۲b
    حداقل ۲ اینچ کوچیکتر باید بزارن

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  9. SLR _ 722

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (97 ديدگاه)

    اگر رینگ ها رو مثل سوبارو های اصل طلایی چرک میزد قشنگ تر میشد .

    این نشون میده داستان و قهرمانی های یک خودرو در کنار مشخصات فیزیکی اون خریدار داره

    امیدوارم برای لنسر ایوو هم یک همچین مدلی تولید کنن

    یک متنی هست که میگه :

    Evoes are red , subies are blue

    They both braaaaap stututututu

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  10. Mf1

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (161 ديدگاه)

    جز خودروهای افسانه ایی دهه ۹۰ پس ارزش بیشتر از این داره

    موافقم ۱
    مخالفم ۲
  11. مزدا

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    با پول این کم کم میشه یه اونتادور خرید

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا