رانندگی با سوزوکی جیمنی پنج در وارداتی راسا موتور، آفرود با ظرفیت اضافه!
از اواسط دههٔ 80 تا اواخر دههٔ 90 شمسی، گرند ویتارا که توسط ایرانخودرو مونتاژ میشد، بزند سوزوکی را در کشورمان به شهرت رساند. این خودرو در بازار ایران خریداران زیادی پیدا کرد اما پس از گرند ویتارا، مسیر موفق سوزوکی در کشورمان ادامه پیدا نکرد. حال پس از حدود پنج سال، این برند خوشنام ژاپنی دوباره به کشورمان بازگشته است اما نه با ایرانخودرو بلکه این بار شرکت راسا موتور اقدام به واردات مدلهای مختلف سوزوکی کرده است. بدون شک، جذابترین مدل سوزوکی که راسا موتور به ایران آورده، جیمنی است. این شاسیبلند کوچک در اسفند 1402 در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر در کشورمان رونمایی و در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای فروش عرضه شد.
همچنین بخوانید: سوزوکی جیمنی در ایران؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل ژاپنی
سوزوکی جیمنی برای پنج دهه اساساً یکسان بوده است. این یک آفرودر 4x4 با شاسی نردبانی است که همیشه تا حد امکان کوچک و جمعوجور بوده است اما در نسل کنونی یا چهارم که در اواسط سال 2018 معرفی شد، شاهد یک تغییر بزرگ هستیم. سوزوکی در این نسل برای اولین بار، بالاخره نسخهٔ پنجدر جیمنی را ارائه کرد. این نسخه که در اوایل سال 2023 معرفی شد، به لطف 340 میلیمتر فاصلهٔ محوری بیشتر، صندلیهای عقب را جادارتر و مناسب بزرگسالان کرده و همچنین فضای صندوق بار را دو ونیم برابر افزایش داده است هرچند که ظرفیت صندوق هنوز هم تنها 210 لیتر است.
درواقع، خودرو هنوز هماندازهٔ کوچکی دارد و با وجود افزایش نسبتاً زیاد فاصلهٔ محوری، طول جیمنی پنجدر هنوز هم زیر چهار متر است زیرا نسخهٔ پنجدر جیمنی توسط ماروتی سوزوکی در هند تولید میشود و در این کشور خودروهای با طول کمتر از چهار متر مشمول معافیتهای مالیاتی هستند. برای مقایسه، گرند ویتارای مونتاژی در ایران 50 سانتیمتر طول بیشتری نسبت به جیمنی پنجدر دارد. در بازارهای جهانی، جیمنی پنجدر حدود 3 هزار دلار از نسخهٔ سهدر گرانتر است و قیمت آن در کشوری مثل نیوزلند با گیربکس دستی از 25,300 دلار آغاز میشود که این رقم در نسخهٔ اتوماتیک به 27,700 دلار میرسد. در کشورمان هنوز قیمت نهایی جیمنی اعلام نشده اما در قیمت علیالحساب، نسخهٔ پنجدر 450 میلیون تومان گرانتر است. برای این نسخه قیمت علیالحساب یک میلیارد و 850 میلیون تومان اعلام شده که یعنی قیمت نهایی قطعاً بالای دو میلیارد تومان خواهد بود.
جیمنی پنجدر از لحاظ فنی تغییر خاصی را نسبت به همتای سهدر خود تجربه نکرده و از همان پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق آفرود با اکسلهای صلب استفاده میکند. صرفاً عقب خودرو برای تحمل 90 کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنجدر کمی تقویت شده است. حتی صرفنظر از فضای داخلی بیشتر، دلایل قانعکنندهٔ دیگری هم برای خرید نسخهٔ پنجدر بجای سهدر وجود دارد. این نسخه از نمایشگر لمسی 7 اینچی (یا 9 اینچی بهصورت سفارشی) بهره میبرد درحالیکه نسخهٔ سهدر فاقد نمایشگر لمسی است. جیمنی پنجدر همچنین بهصورت استاندارد از دوربین دندهعقب هم برخوردار است اما کروز کنترل سفارشی خواهد بود.
فضای صندلیهای عقب واقعاً برای دو بزرگسال کافی خواهد بود هرچند که شاید خیلی راحت نباشد. البته ازآنجاییکه کمربند ایمنی در وسط وجود ندارد، صندلیهای عقب جیمنی اساساً فقط برای دو نفر در نظر گرفته شده است. کل ساختار صندلیهای عقب برای نسخهٔ پنجدر دوباره طراحی شده و پشتی ضخیمتری دارد. بااینحال، همانطور که اشاره شد، زیر کاپوت هیچ تغییری صورت نگرفته و همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را میبینیم که 101 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند جیمنی هیچگاه ادعای پرفورمنس نداشته است اما این اعداد حتی برای نسخهٔ سهدر هم اندک بودند که این یعنی با وجود 90 کیلوگرم وزن بیشتر نسخهٔ پنجدر، شرایط بدتر میشود. همچنین در صورت حضور چهار سرنشین در خودرو، پرفورمنس شاسیبلند کوچک سوزوکی ضعیفتر میشود.
هرچند صندوق بار 210 لیتری جیمنی پنجدر به نظر نمیرسد خیلی بزرگ باشد اما بسیار کاربردی است درحالیکه صندلیهای عقب هم با نسبت 50-50 تا میشوند. البته با توجه به وزن 1200 کیلوگرمی خودرو و حداکثر وزن مجاز 1545 کیلوگرمی، نمیتوان بار زیادی را با جیمنی حمل کرد زیرا ظرفیت بار تنها 345 کیلوگرم است ولی این عدد برای اشیاء و لوازم چهار نفر کافی خواهد بود. غیر از فضای داخلی بیشتر، ویژگی مهم دیگری که جیمنی پنجدر به ارمغان میآورد بهبود راحتی، سواری بهتر و پایداری بیشتر است که دو مورد آخر به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حاصل شده است. به همین دلیل، این جیمنی تواناییهای بسیار بیشتری برای پیمودن مسافتهای طولانی دارد هرچند که اکسلهای صلب هنوز سوزوکی کوچک را روی جادههای بزرگراهی محدود میکنند.
درحالیکه راسا موتور، جیمنی را فقط با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به ایران آورده است اما این خودرو در بازارهای جهانی با گیربکس پنج سرعته دستی هم عرضه میشود. هرچند نیاز به وجود یک دنده بیشتر در هردوی این گیربکسها احساس میشود اما انتخاب از بین آنها موضوعی سلیقهای خواهد بود. ما روی جاده نسخهٔ دستی را ترجیح میدهیم زیرا میتوان هنگام سبقتگیری یا حرکت در سربالایی پرفورمنس کمی بیشتری از موتور 1.5 لیتری بیرون کشید اما در خارج از آسفالت گیربکس اتوماتیک بهتر خواهد بود زیرا در مسیرهای باریک و ناهموار، رانندگی با دو پدال بسیار آسانتر و لذتبخشتر خواهد بود.
البته هرچند آفرودبازان حرفهای فقط گیربکس دستی را قبول دارند اما گیربکسهای اتوماتیک امکان استفادهٔ آسانتر از قدرت ضریب سنگین را در شرایط سخت فراهم میکنند و مطمئناً برای افراد غیرحرفهای بهتر هستند. زوایای ورود و خروج جیمنی پنجدر به ترتیب با 36 درجه و 40 درجه تقریباً با نسخهٔ سهدر یکسان است و فقط زاویهٔ شکست را اندکی از دست داده است (24 درجه در برابر 28 درجه)؛ بنابراین، جیمنی پنجدر هنوز هم یک آفرودر توانمند در سطح جهانی محسوب میشود. بهطورکلی، سوزوکی جیمنی یک شاسیبلند آفرودی توانمند و باکیفیت است که انتظار میرود در کشورمان با استقبال مناسبی مواجه شود هرچند که در ایران قیمت بسیار گزافی دارد که ارزش خرید آن را کاهش خواهد داد.
مشخصات فنی سوزوکی جیمنی پنج در
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 101 اسب بخار |
گشتاور | 130 نیوتن متر |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 15.1 ثانیه |
مصرف سوخت | 6.8 لیتر ترکیبی |
طول | 3,985 میلیمتر |
عرض | 1,645 میلیمتر |
ارتفاع | 1,720 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,590 میلیمتر |
وزن | 1200 کیلوگرم |
زاویه ورود | 36 درجه |
زاویه خروج | 50 درجه |
زاویه شکست | 24 درجه |