پیشرانه وانکل جدید X-Engine با سوختهای مختلف کار میکند، از بنزین تا هیدروژن
سالها است که از خودروهای هیدروژنی بهعنوان آینده حملونقل پاک یاد میشود اما بیسروصدا چیزی کاملاً متفاوت ظهور کرده است. یک موتور وانکل جدید که ممکن است آیندهٔ حملونقل را تغییر دهد.
کوچکتر، سبکتر، هوشمندتر
این پیشرانهٔ پروتوتایپ که توسط شرکت لیکوییدپیستون ساخته شده، جمعوجور و قدرتمند است، با سوختهای متنوع کار میکند و تمام آنچه درباره احتراق داخلی میدانستیم را به چالش میکشد. موتور X-Engine که تا پنج برابر کوچکتر و سبکتر از موتورهای دیزلی پیستونی سنتی است اما راندمانی در سطح پیشرانههای سلولهای سوختی هیدروژنی ارائه میکند. قصد دارد بازی را تغییر دهد. برخلاف موتور وانکل قدیمی که هرگز نتوانست مشکلاتی مثل مصرف روغن، آلایندگی و مصرف سوخت بالا را حل کند، X-Engine این مفهوم را از پایه بازطراحی کرده است. در قلب این نوآوری، چرخه ترمودینامیکی جدید به نام چرخه هیبریدی با راندمان بالا (HEHC) قرار دارد که ترکیبی از چرخههای اتو، دیزل و اتکینسون است. نتیجه این کار تراکم بالاتر، احتراق کاملتر و راندمان حرارتی بیشتر است که منجر به مصرف سوخت بهتر و آلایندگی کمتر میشود. جالبتر اینکه این موتور به یک نوع سوخت محدود نیست. X-Engine میتواند با دیزل، سوخت جت، نفت سفید، پروپان، هیدروژن و حتی ودکای با درصد الکل بالا کار کند و انطباقپذیری شگفتانگیزی را به نمایش میگذارد. این انعطافپذیری، موتور X-Engine را برای صنایع مختلف ایدهآل کرده و ابزاری ارزشمند برای کمک به گذار جهانی به سمت راهحلهای انرژی پاکتر و پایدارتر ارائه میدهد.
رفع مشکلات قدیمی با طراحی هوشمند
میدانیم که موتورهای وانکل عملکرد نرم و نسبت قدرت به وزن بالایی ارائه میدهند اما نقصهای طراحی، مانع استفاده گسترده آنها شده است. برای مثال، موتور وانکل قدیمی با چالشهایی مثل احتراق ناقص و روغنسوزی مواجه بود. موتور X-Engine لیکوییدپیستون این نقصها را با یک محفظه احتراق ثابت برطرف و چندین چالش را بهیکباره حل میکند. در این موتور چون محفظه نمیچرخد، تزریق سوخت دقیقتر شده و احتراق تمیزتر است. شکل محفظه نیز میتواند برای سوختهای مختلف بهینه شود و راندمان را افزایش دهد. بهبود بزرگ دیگر در آببندی موتور است. در موتورهای وانکل سنتی، در نوک هر ضلع روتور، قطعهای وجود دارد که وظیفهای مشابه رینگ پیستون در پیشرانههای پیستونی دارد. این موتورها برای روانکاری قطعات مذکور، به مخلوط کردن روغن با سوخت نیاز داشتند با که باعث هدررفت روغن و افزایش آلایندگی میشد. X-Engine این قطعات آببندی را در بدنه موتور قرار داده، جایی که روانکاری آنها آسانتر است درنتیجه مصرف روغن کاهش مییابد.
یک موتور، چندین سوخت
مزیت واقعی X-Engine شاید در انعطافپذیری آن نهفته باشد. این موتور با لیست شگفتانگیزی از سوختها آزمایش شده است که شامل بنزین، دیزل، نفت سفید، سوخت جت، پروپان، هیدروژن و حتی ودکا میشود این انطباقپذیری برای کل صنعت موتور خبر خوبی است اما بهطور خاص توجه بخش هوافضا و دفاع را جلب کرده است. تولیدکنندگان هواپیما به موتورهای جمعوجوری نیاز دارند که با سوخت جت کار کنند و وزن کمی داشته باشند. X-Engine در مقایسه با موتور دیزلی با خروجی مشابه، بهطور چشمگیری کوچکتر، سبکتر و کارآمدتر است و برای سیستمهای الکتریکی هیبریدی یا ژنراتورهای قابلحمل ایدهآل خواهد بود.