انقلاب در دنیای باتریها؛ دستاورد جدید آکادمی علوم چین

دستاورد بزرگ چینیها در فناوری باتریهای حالت جامد
آکادمی علوم چین (CAS) از یک پیشرفت چشمگیر در زمینه باتریهای لیتیومی حالت جامد خبر داد. تیم تحقیقاتی این مرکز با استفاده از مولکولهای پلیمری موفق به ساخت یک باتری انعطافپذیر با جریان پایدار و چگالی انرژی بالا شده است. با این حال، این فناوری هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.
باتریهای حالت جامد به دلیل ظرفیت بالاتر و حذف خطر نشت الکترولیت، آینده صنعت خودروهای برقی محسوب میشوند. با این وجود، سازندگان با چالشهای ایمنی متعددی در فرآیند توسعه این باتریها روبرو هستند. در ۷ اکتبر، وبسایت Autohome گزارش داد که مؤسسه تحقیقات فلزات، وابسته به آکادمی علوم چین، از یک فناوری نوین در این حوزه رونمایی کرده است. نتایج این پژوهش در ژورنال علمی Advanced Materials منتشر شده است.
آکادمی علوم چین که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شده، بزرگترین سازمان تحقیقاتی ملی این کشور به شمار میرود و شرکتهای تجاری بزرگی مانند لنوو (Lenovo) از زیرمجموعههای آن هستند. به همین دلیل، آخرین دستاورد این مرکز معتبر در زمینه باتریها توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.
به گفته مؤسسه تحقیقات فلزات، یکی از مشکلات اصلی باتریهای حالت جامد متداول، اتصال ضعیف بین الکترود و الکترولیت جامد است که مقاومت بالا در برابر انتقال یون و در نتیجه، بازدهی پایین را به همراه دارد و کاربرد عملی آن را محدود میکند.
نوآوری کلیدی: باتری انعطافپذیر
تیم تحقیقاتی CAS یک باتری حالت جامد انعطافپذیر ساخته که حاوی مولکولهای پلیمری، گروههای اتوکسی و زنجیرههای گوگردی کوتاه و فعال از نظر الکتروشیمیایی است. این ماده جدید ظرفیت انتقال یونی بالایی دارد و امکان جابجایی بین حالت انتقال و ذخیره یون را فراهم میکند. استفاده از یک کاتد کامپوزیتی با الکترولیت پلیمری یکپارچه، چگالی انرژی را تا ۸۶ درصد افزایش داده است.
یکی دیگر از مزایای این باتری پلیمری، مقاومت بالای آن در برابر خمش است. محققان گزارش کردهاند که این باتری توانسته است ۲۰,۰۰۰ بار خمش مکرر را بدون افت عملکرد تحمل کند. ساختار جدید آن امپدانس سطحی را بهبود بخشیده و چگالی انرژی را افزایش میدهد. با این حال، نمایندگان CAS تأکید کردهاند که این باتری انعطافپذیر همچنان در مرحله تحقیقات بنیادی قرار دارد و تا تولید انبوه فاصله دارد.
گفتنی است شرکتهای چینی بیشتری از برنامههای خود برای استفاده از باتریهای حالت جامد خبر میدهند. در سپتامبر ۲۰۲۵، شرکت Farasis Energy تولید آزمایشی و تحویل این نوع باتریها را آغاز کرد. همچنین در جولای ۲۰۲۵، شرکت Anhui Anwa New Energy Technology که از حمایت چری برخوردار است، اعلام کرد که اولین نمونههای مهندسی باتری حالت جامد (SSB) از خط تولید خارج شدهاند. با این وجود، خودروهای برقی کنونی همچنان از باتریهای مایع و نیمهجامد استفاده میکنند.