تکنولوژی

رونمایی از خودروهای پرنده چینی؛ گک ایرکب و اسکای‌ رایدر X6

شرکت‌های چینی برای تولید خودروهای پرنده، برنامه‌ی ویژه دارند و حالا دو مدل جدید معرفی کرده‌اند. گک ایرکب و اسکای‌ رایدر X6 در دو کلاس قیمتی متفاوت از هم‌اکنون پیش‌فروش می‌شوند.

هنوز قوانین مشخصی برای تردد خودروهای پرنده شخصی در کشورهای مخنلف دنیا تصویب نشده است. این شرایط، تنها مانع استفاده از هلی‌کوپترهای یک یا دو نفره نیست؛ بلکه قیمت نهایی و ایمنی در پرواز نیز، مشتریان را فراری می‌دهند. در چین، برای پرواز با خودروهای پرنده نیاز به گواهینامه هواپیمای سبک ورزشی است که هزینه آموزش حدود ۵۰,۰۰۰ یوان (تقریباً ۶,۹۰۰ دلار) دارد.

اسکای‌رایدر X6

شرکت چینی کویک‌ویل به‌طور رسمی از اسکای‌رایدر X6 رونمایی کرد، یک موتورسیکلت پرنده سه‌چرخ با قابلیت مانور بالا که برای پیش‌فروش در پلتفرم آنلاین JD.com با قیمت ۴۹۸,۸۰۰ یوان (حدود ۶۹,۰۰۰ دلار آمریکا) در دسترس است.

اسکای‌رایدر X6 از پیکربندی دو حالته بهره می‌برد که امکان حرکت در زمین و هوا را فراهم می‌کند. این وسیله یک موتورسیکلت سه‌چرخ برقی است که روی زمین با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت و توان پیمایش ۲۰۰ کیلومترحرکت می‌کند. در حالت پرواز، از سیستم پیشرانه الکتریکی ۶ محوره با ۶ روتور استفاده می‌کند که قادر به ثبت سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت با حداکثر زمان پرواز ۲۰ دقیقه است. شرکت سازنده اسکای‌رایدر را برای رفت‌وآمدهای مسافت کوتاه و حمل‌ونقل اضطراری مناسب می‌داند.

با چیدمان سه‌چرخ، اسکای‌رایدر از سیستم محرکه عقب با موتور وسط برای پایداری روی زمین استفاده می‌کند. بدنه از کامپوزیت فیبر کربن و آلیاژ آلومینیوم استاندارد هوانوردی ساخته شده تا وزن کاهش یابد. برای پرواز، اسکای‌رایدر X6 از برخاست، فرود، برنامه‌ریزی مسیر و پرواز خودکار پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان کنترل دستی با جوی‌استیک برای کاربران باتجربه فراهم است.

تجهیزات ایمنی شامل سیستم‌های پیشرانه و کنترل اضافی است. روتورها توسط موتورهای مستقل تغذیه می‌شوند که در صورت خرابی یکی، عملکرد دیگران برای پرواز ادامه می‌یابد. واحد کنترل پرواز دارای منطق پشتیبان برای پایداری در شرایط متغیر است. یک سیستم چتر نجات بالستیک برای استقرار خودکار در شرایط بحرانی طراحی شده است.

باتری اسکای‌رایدر ۱۰.۵ کیلووات‌ساعت است و از شارژ سریع DC خودروهای برقی، پشتیبانی می‌کند. شارژ کامل از صفر تا صد درصد حدود یک ساعت طول می‌کشد. برای بازار چین، هزینه در حالت پرواز حدود ۳ یوان (تقریباً ۰.۴۱ دلار) به ازای هر کیلومتر برآورد شده و هزینه نگهداری سالانه حدود ۲,۸۰۰ تا ۴,۲۰۰ دلار است.

گک ایرکب

گروه GAC در نمایشگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ ۲۰۲۵ توجه‌ها را به خود جلب کرد. نقطه عطف نمایش آن‌ها، رونمایی جهانی و آغاز پیش‌فروش گاوی ایر‌کب (Govy AirCab)، اولین خودروی پرنده چند‌روتور تولیدی انبوه این برند بود که ورود GAC به عصر سفرهای «یکپارچه زمین و هوا» را نشان می‌دهد. گاوی ایر‌کب اکنون با حداکثر قیمت ۱.۶۹ میلیون یوان (۲۳۳,۰۰۰ دلار آمریکا) برای پیش‌فروش در دسترس است.

ویژگی‌های مهم گک ایرکب:

  • باتری‌های استوانه‌ای با چگالی بالا که از شارژ سریع ۲۵ دقیقه‌ای برای شارژ کامل پشتیبانی می‌کنند و شارژ از ۵۰٪ به ۱۰۰٪ در ۱۵ دقیقه ممکن است.
  • کابین مجهز به اتصال شبکه ۵G، دستیار هوشمند، انتخاب رایحه، کنترل دما و تغییر موسیقی.
  • ویژگی‌های ایمنی پیشرفته شامل سیستم کنترل و ناوبری پرواز اضافی، نظارت مداوم سیستم و خودبازرسی مبتنی بر ابر.
  • بدنه‌ای که به‌طور گسترده از مواد کامپوزیت فیبر کربن درجه هوانوردی استفاده می‌کند، با بیش از ۹۰٪ ساختار فیبر کربنی، که منجر به کاهش وزن بیش از ۳۰٪ شده است.
  • سیستم رانندگی هوشمند سطح L4 با قدرت محاسباتی بیش از ۵۰۰ ترافلاپس و برد تشخیص حداکثر بیش از ۳۰۰ متر.
  • طراحی قابل‌جداسازی برای کابین پرواز و شاسی، که عملکرد ایمن را حتی در صورت خرابی واحد قدرت تضمین می‌کند.
  • موقعیت‌یابی با دقت بالا، سیستم‌های همگام‌سازی و کنترل دقیق قدرت و وضعیت پرواز که دقتی در جهت‌یابی ±۰.۱ درجه‌ای را فراهم می‌کند.

برد گاوی ایر‌کب ۳۰ کیلومتر است و در حال حاضر در فرآیند دریافت گواهینامه صلاحیت پرواز قرار دارد. گروه GAC قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ عملیات پرواز گروهی یکپارچه زمین و هوا را آغاز کند و دریافت گواهینامه صلاحیت پرواز و تحویل تولید انبوه را تا پایان سال ۲۰۲۶ بگیرد.

این اقدام، گروه GAC را به‌عنوان بازیگری مهم در بازار روبه‌رشد خودروهای پرنده قرار می‌دهد و با نوآوران دیگری مثل ایکس پنگ ایروهیت/ Xpeng AeroHT که خودروی پرنده  ۲۸۸,۰۰۰ دلاری است، رقابت می‌کند.

 چند خودروساز چینی از جمله جیلی و چانگان وارد صنعت خودروهای پرنده شده‌اند. در نمایشگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ ۲۰۲۵، دنگ چنگ‌هائو، مدیرعامل دیپال اتومبیل (زیرمجموعه چانگان)، اعلام کرد که چانگان اتومبیل تا پایان سال ۲۰۲۵ آزمایش پرواز خودروی پرنده خود را تکمیل خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. اراز

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (120 ديدگاه)

    اینا مجوز بگیرن چقدر تصادف هوایی رخ میده

  2. ۲۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6472 ديدگاه)

    بنظرم اینطوری هم خوب نیست که سایز کوچیک باشن این جور ماشینا
    به نظر من یه ماشین مثلاً مثل ماشین شیایومی باشه
    بعد ببین چهار تا ملخ کوچیک مثل ملخ های اون ماشین پرنده اول تصویر داخل سقف ماشین شیایومی باشه
    (یه کم ارتفاع سقف ماشین رو بیشتر کنن که این ملخ ها توش جا شه)
    بعد مثلا توی داخل شهر هستی
    بعد تو ترافیک گیر می‌کنی
    یه دکمه رو از روی داشبورد میزنی ملخ ها در میاد
    بعد که ملخ ها رو فعال کردی و گاز میدی ماشین به سمت بالا می‌ره
    اگه هم میخوای بری جلو هم فرمون رو باید یه قابلیت بزارن موقع پرواز به سمت جلو ببریش اگه میخوای جلو بری
    اگه میخوای سرعتت کم بشه و ترمز کنی یا فرود بیای فرمون رو به سمت عقب بکشی
    یا یه هوش مصنوعی بزارن تو ماشین که یه قابلیتی باید داشته باشه
    که تو همون مکان که میگی فرود بیاد (اگه جاده صاف باشه)
    و یه جوری باشه که مثلاً حداکثر ارتفاع که میخوای بری باید اندازه یه ساختمون سه طبقه باشه نه اینکه بری از هوا کل شهر رو بگردی یا بری تو پشت بوم خونه مردم خرابکاری کنی
    و اگه اینجوری باشه عالی میشه
    و اینکه لطفاً منو مسخره نکنین
    من وضعیتم خیلی بده سه شبه نخوابیدم واسه همین چرتو پرت مینویسم
    انشاالله بهترین ماشینا بخریم

    موافقم 2
    مخالفم 2
  3. 342

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (228 ديدگاه)

    خودرو نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا