شرکت CATL، غول باتریسازی چینی، با شاسی اسکیتبرد CIIC موانع توسعه خودروهای الکتریکی را کاهش داده و با همکاری چانگان و مزدا، راه را برای تولید سریعتر مدلهای جدید هموار میکند.
CATL با ورود به بازار شاسیهای اسکیتبرد، گامهای بلندی برای تسریع تحول الکتریکی صنعت خودرو برمیدارد. این حرکت استراتژیک که با همکاری چانگان-مزدا صورت گرفته، پتانسیل شاسی هوشمند یکپارچه (CIIC) را برای کاهش موانع توسعه و تسریع عرضه مدلهای جدید برای طیف گستردهای از خودروسازان نشان میدهد. شاسی اسکیتبرد CATL که به نام CIIC (شاسی هوشمند یکپارچه CATL) شناخته میشود، با طراحی جداگانه بدنه بالا و پایین، ساختار ماژولار زیرسیستمها و رابطهای استاندارد طراحی شده است. این معماری امکان تطبیق سریع با مدلهای مختلف خودرو را فراهم میکند و چرخه توسعه خودرو را بهطور قابلتوجهی کوتاه میکند.
این رویکرد بهویژه برای شرکتهایی که قصد دارند بهسرعت وارد بازار خودروهای الکتریکی شوند یا حضور خود را در این بازار گسترش دهند، سودمند است. شاسی اسکیتبرد مزایای قابلتوجهی در کاهش پیچیدگی و هزینه توسعه خودرو ارائه میدهد، اما پذیرش گسترده آن توسط خودروسازان بزرگ با چالشهایی مواجه بوده است. بسیاری از تولیدکنندگان سنتی تمایلی به برونسپاری فناوریهای کلیدی که هویت برند و تمایز محصول آنها را تعریف میکنند، ندارند. شاسی یک جزء حیاتی است که بر عملکرد، هندلینگ و ایمنی خودرو تأثیر میگذارد و برای بسیاری از خودروسازان سنتی، مالکیت معنوی ارزشمندی محسوب میشود. بااینحال، همکاری با چانگان مزدا نشاندهنده علاقه فزاینده به استفاده از تخصص CATL است.
تاکنون، مشتریان اصلی شاسیهای اسکیتبرد به وسایل نقلیه بدون سرنشین و شرکتهای روبوتاکسی محدود بودهاند. اگرچه این بازارهای کوچک در حال گسترش هستند اما ممکن است مقیاس لازم برای تولید انبوه و سودآوری گسترده برای همه تأمینکنندگان شاسی اسکیتبرد را بهسرعت فراهم نکنند. علاوه بر این، این فناوری با چالش ذاتی تعادل بین استانداردسازی و سفارشیسازی مواجه است. درحالیکه یک پلتفرم استاندارد کارایی را افزایش میدهد، خودروسازان اغلب به تغییرات خاصی برای برآورده کردن نیازهای طراحی و عملکرد منحصربهفرد خود نیاز دارند. یکپارچهسازی این شاسیها با طراحیهای سنتی بدنه خودرو نیز پیچیدگیهای فنی به همراه دارد.
پشتوانه قوی CATL در صنعت باتری، مزیت قابلتوجهی در ورود به بازار شاسیهای اسکیتبرد فراهم میکند، زیرا فناوری باتری جزء اصلی این پلتفرمهای یکپارچه است. بااینحال، بازار تأمینکنندگان مستقل شاسی اسکیتبرد ممکن است محدود باشد، زیرا بسیاری از خودروسازان در حال توسعه فناوریهای شاسی هوشمند داخلی خود هستند. این روند نشاندهنده یک فضای رقابتی است که در آن خودروسازان سرمایهگذاری سنگینی برای حفظ کنترل بر معماریهای کلیدی خودرو انجام میدهند.
ارسلان
۱۰ خرداد ۱۴۰۴خداوکیلی گند زدن به صنعت خودروسازی با این برقی سازیشون!!! یه عمر تحقیق و پیشرفت و کردند چهارتا آرمیچر و ۵ تا باتری قلمی….ذوق ام میکنند!!!
Grant
۱۰ خرداد ۱۴۰۴پیچیدگی خودرو های برقی از بنزینی ها بیشتر نباشه کمتر نیست
(به قول برخی دوستان اگه اینقد ساده هست بفرمایید خودتون بسازید)
اصلا فرض کنیم ساده تره
چه بهتر
دنیا داره به سمت مینیالیسم، سادگی و بهره وری داره پیش میره.
چه اصراری هست وقتی دوربین دیجیتال در اختیارته بازم دوربین های نواری و vhs و… رو بهش ترجیح بدی
چون پیچیده تره؟ چون اصالت بیشتری داره؟ چون زحمت بیشتری برای ساختش کشیده شده؟
مهران
۱۰ خرداد ۱۴۰۴چون لذت بخش تره
Mr. gt c
۱۰ خرداد ۱۴۰۴ماشین باز نیستی عمو جون، به ماشین به چشم خر نگاه میکنی
کولول خودرو شناس
۱۰ خرداد ۱۴۰۴نه داداشم شما خیلی دیگه خودرو رو جدی گرفتید ماشین کارش اینه که از مبدا A به مقصد B بره چه بهتر که خودرو ها به سمتی برن که کم هزینه تر و ساده تر بشن که پیچیدگی تعمیر اونا راحت تر بشه می خوای از ماشین لدت ببری برو خودرو های انتیک بخر تازه قشنگ ترم هستن
محمد
۱۰ خرداد ۱۴۰۴اگه چهارتا آرمیچر و باتری فناوری ساده ای هست توهم درست کن اگه نه با گلشعر گویی کامنت هارو شلوغ نکن
پبدنی
۱۰ خرداد ۱۴۰۴اول تو برو بفهم که خودرو برقی چقدر دانش پیچیده و سختی داره بعد بیا و نظر بده
همین تکنولوژی باتری خودش از بالاترین دانشها و تکنولوژیهاست
دانشی که با یک دقیقه شارژ خودرو مسافتی برابر ۱۵۰ کیلومتر طی میکند با پنج دقیقه شارژ هم خودرو تمام شارژ میگردد
این اگر هنر و دانش و فهم بالا نیست پس چیست
amirboss
۱۰ خرداد ۱۴۰۴گسترش این پلت فرم به تولید هرچه بیشتر و سریع تر خودرو های برقی تو اکثر سگمنت ها کمک بزرگی میکنه.
با توسعه این پلت فرم و صرف حداقلی هزینه،خودروسازها راه هموارتری برای عرضه انواع خودرو ها رو دارن که این امر به هیچ وجه به نفع خودروسازان محافظ کار نیست.
مهمترین و پرهزینه ترین ساختار یه خودرو پلت فرم هست.
مجتبی خانی
۱۰ خرداد ۱۴۰۴یکی از جالبترین مقالات پدال
زاگرسیان
۱۰ خرداد ۱۴۰۴چین ابرقدرت یکه تازی و بی رقیب در خودروهای برقی که جهان تاکنون به چشم خود ندیده
شگفتیسازیهای صنعت خودرو چین همچنان ادامه دارد خواهد بود
صنعتی که حداقل دهها سال جلوتر از اروپا و امریکاست