موتور دوناتشکل آزمایشگاه دونات لب فنلاند با وزن ۴۰ کیلوگرم و قدرت ۸۴۵ اسب بخار، میتواند آینده خودروهای الکتریکی را متحول کند.
دقیقاً نمیتوان گفت که تاریخچه خودروهای الکتریکی به چه زمانی بازمیگردد، اما خیلی قدیمیتر از آن چیزی است که فکر میکنید. میدانیم که در اوایل قرن نوزدهم، افرادی در حال آزمایش درشکههای برقی بودند و اولین وسیلهای که میشد نام خودرو بر آن نهاد، سهچرخهای انگلیسی بود که در سال ۱۸۸۱ با موتور زیمنس ساخته شد. از آن زمان، این خودروها بهتدریج و قدمبهقدم پیشرفت کردهاند. معرفی جنرال موتورز EV1 در سال ۱۹۹۶ که نشان داد خودروهای الکتریکی میتوانند برای بازار انبوه تولید شوند، نقطه عطف دیگری بود و حالا، به لطف آزمایشگاه دونات لب (Donut Lab) در فنلاند و موتور الکتریکی دوناتشکل آن، ممکن است در آستانه یک نقطه عطف بزرگ دیگر در توسعه خودروهای الکتریکی باشیم.
موتور دونات تنها ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و یک موتور داخلچرخی است به این معنی که تمام اجزای مکانیکی اصلی مستقیماً در چرخ ادغام شدهاند. این موتور ۸۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قطر موتور تنها ۵۳۳ میلیمتر است. نسخهای از این موتور که توجه همه را جلب کرده، ۸۴۵ اسب بخار تولید میکند، اما در عمل، دونات لب قصد دارد این موتور را در اندازهها و انواع مختلف تولید کند. برای مثال، یک موتور ۵۳۳ میلیمتری با ۲۶۸ اسب بخار برای کامیونهای نیمهسنگین با گشتاور ۲۹۸۰ نیوتن متر. این آزمایشگاه حتی روی موتورهایی برای کاربردهای کوچکتر مانند لوازمخانگی و ابزارهای برقی کار میکند مثل نسخهای ۱۲۷ میلیمتری با وزن ۱.۵ کیلوگرم و قدرت ۴ اسب بخار برای استفاده در و پهپادها.
اگرچه موتورهای الکتریکی معمولاً بهاندازه موتورهای احتراقی و گیربکسهای سنتی فضای زیادی اشغال نمیکنند اما همچنان وزن قابلتوجهی دارند. برای مثال، یک موتور تسلا حدود ۱۳۶ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین، مزایای موتورهای دوناتشکل داخلچرخی کاملاً واضح است. نیازی به ایجاد فضای اضافی برای موتورها نیست و صدها کیلوگرم از وزن خودرو کاسته میشود. علاوه بر این، دونات لب ادعا میکند که هزینه تولید این موتورها میتواند نصف موتورهای الکتریکی معمولی باشد. این موتور دو مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی، یعنی وزن زیاد و قیمت بالا را هدف قرار داده است.
هنوز هیچ خودروساز بزرگی برای استفاده از فناوری دونات لب قرارداد نبسته است ولی این به این معنا نیست که نمیدانیم موتور دونات شکل در جاده چگونه عمل میکنند؛ زیرا موتورسیکلتی بنام ورج TS پرو به این موتور مجهز شده است. این یک موتورسیکلت الکتریکی اسکاندیناویایی با ظاهری عجیب است که حفرهای بزرگ و دونات مانند دقیقاً در جایی دارد که محور عقب باید باشد. موتور بدون توپی چرخ عقب، ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، در ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این موتورسیکلت همچنین صرفاً برای ویدیوهای جذاب یوتیوب یا گشتوگذارهای کوتاه شهری طراحی نشده و با یک شارژ کامل بردی تا ۳۵۰ کیلومتر ارائه میدهد.
نقدهای بررسیکنندگان نشان میدهد که گشتاور آنی این موتورسیکلت هیجانانگیز است و ظاهر عجیب و آیندهنگرانه آن جذابیت زیادی دارد، اما برخی رانندگان معتقدند که کنترلها کمی غیرقابلپیشبینی هستند و نیاز به عادت کردن دارند. نکته مهم این است که این موتورسیکلت ثابت میکند موتور دونات فقط در تئوری خوب نیست بلکه جایگزینی عملی برای موتورهای الکتریکی معمولی است. در مورد عملکرد آن روی چهارچرخ در یک خودروی خیابانی تا زمانی که یک خودروساز این موتورها را در سدانها یا کراساوورها نصب نکند چیزی نمیدانیم، اما پتانسیل آن غیرقابلانکار است. کاربردهای واضح این فناوری در رودسترها، سوپراسپرتها، خودروهای اسپرت و هر چیزی است که از ارائهٔ قدرت زیاد در یک بدنه سبک سود میبرد.
علاوه بر این، وانتها هم میتوانند از قدرت و گشتاور عظیم این موتورها بهرهمند شوند بدون اینکه وزن نیم تنی موتورهای الکتریکی ظرفیت یدککشی یا حمل بار آنها را کاهش دهد. برد خودروها نیز از مدلهای اقتصادی کامپکت گرفته تا شاسیبلندهای آفرود، میتواند با کاهش وزن پیشرانه بهبود یابد. تصور کنید چه طرحهای عجیبوغریب خودرویی میتوان خلق کرد وقتی دیگر نیازی به نگرانی درباره محل قرارگیری موتور نباشد.
صامورایی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اگر موفق بشه به مرحله تولید انبوه برسه بی نظیره
ارسلان
۱۷ خرداد ۱۴۰۴بله حتما پولش هم بی نظیره.
amir-mr
۱۶ خرداد ۱۴۰۴گشتاور موتور رو درست نوشتین؟!۴۳۰۰ نیوتن بر متر گشتاور! اگه درست باشه میتونه یک کوه رو جابجا کنه.
Taha Ayoobi
۱۶ خرداد ۱۴۰۴نه حالا کوه ولی گشتاور زیادیه خداوکیلی
SepehrV10
۱۶ خرداد ۱۴۰۴معرفی جنرال موتورز EV1 در سال ۱۹۹۶ که نشان داد خودروهای الکتریکی میتوانند برای بازار انبوه تولید شوند، نقطه عطف دیگری بود
ولی من شنیدم همشون جمع آوری و نابود شدن
HELLO.BROTHERS
۱۶ خرداد ۱۴۰۴چه قدرتی،چه گشتاوری،درود بر تکنولوژی👏👏👏👏👏👏🥳🥳🥳🥳🥳🥳
O
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اسب بخارشو بیخیال فقط گشتاورش 🤩 4300 نیوتن متر
محمد
۱۶ خرداد ۱۴۰۴بعد که میگیم توسعه جدی باتری و موتور های الکتریکی به صورت جدی تازه شروع شده و آینده برای خودرو های برقی هست یه عده چنان گارد میگیرن که انگار سهامدار شرکت های نفتی هستن
O
۱۶ خرداد ۱۴۰۴داداش گارد نمیگیریم و درسته که من اون بالا هم ازش تعریف کردم اما الکتریکی در صورتی خوبه که موتور درون سوز هم باشه مثلاً ماشین های شهری با خانوادگی یا موتور ها شهری الکتریگی بشن و بقیه سگمنت ها درون سوز باشه مثلاً فکر کن چقدر مگه میخواد زیر ساز برقی قوی بشه که اگه یه جیپ تو جنگل شارژ تموم کرد بتونه از اونجا در بیاد یا مثلا فراری رو فکر کن که الکتریکی بشه یا حتی کامیون ها مسافت های طولانی رو طی میکنن و به سبب همون خیلی ممکنه شارژ کنن ماشین رو و اون باتری هر چقدر هم که پیشرفته باشه باز بعد یه سال عملکرد خودشو از دست میده
امید
۱۷ خرداد ۱۴۰۴باتریهای جدید بر پایه منگنز به جای نیکل هم قیمت باتری رو تا ۵۰ درصد کاهش میده و هم توان رو تا ۳۵ درصد افزایش و در سال ۲۰۲۷ به تولید انبوه میرسه.
باتری جدید و این موتور الکتریکی جدید. چه شود!!!
ریشهی پاینده
۱۷ خرداد ۱۴۰۴روی یه نیسان وانت جونیور پیاده کنن!
ابراهیم
۱۷ خرداد ۱۴۰۴یا خدا مگه میشه؟والا اصلا تو افکار و توهمات هم نمیشه ی موتور تراکتور ۴۵ اسب بخار است حالا فکر کن اینا چه عظمتی است؟؟؟؟!!!!! ولی به نظر من که خودم مهندس برق هستم بعیده
حسین
۱۷ خرداد ۱۴۰۴اگه بدون گیربکس یا مستقیم روی محور یا چرخ سوار بشه احتمال آسیب دیدن زیاد هست و نمیشه روش مانور داد
بدرد جایی میخوره که خروجی ثابت باشه ودرکل نوسان و ضربه نداشته باشه
چون سریع مستهلک میشه