موتور دوناتشکل آزمایشگاه دونات لب فنلاند با وزن ۴۰ کیلوگرم و قدرت ۸۴۵ اسب بخار، میتواند آینده خودروهای الکتریکی را متحول کند.
دقیقاً نمیتوان گفت که تاریخچه خودروهای الکتریکی به چه زمانی بازمیگردد، اما خیلی قدیمیتر از آن چیزی است که فکر میکنید. میدانیم که در اوایل قرن نوزدهم، افرادی در حال آزمایش درشکههای برقی بودند و اولین وسیلهای که میشد نام خودرو بر آن نهاد، سهچرخهای انگلیسی بود که در سال ۱۸۸۱ با موتور زیمنس ساخته شد. از آن زمان، این خودروها بهتدریج و قدمبهقدم پیشرفت کردهاند. معرفی جنرال موتورز EV1 در سال ۱۹۹۶ که نشان داد خودروهای الکتریکی میتوانند برای بازار انبوه تولید شوند، نقطه عطف دیگری بود و حالا، به لطف آزمایشگاه دونات لب (Donut Lab) در فنلاند و موتور الکتریکی دوناتشکل آن، ممکن است در آستانه یک نقطه عطف بزرگ دیگر در توسعه خودروهای الکتریکی باشیم.
موتور دونات تنها ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و یک موتور داخلچرخی است به این معنی که تمام اجزای مکانیکی اصلی مستقیماً در چرخ ادغام شدهاند. این موتور ۸۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و قطر موتور تنها ۵۳۳ میلیمتر است. نسخهای از این موتور که توجه همه را جلب کرده، ۸۴۵ اسب بخار تولید میکند، اما در عمل، دونات لب قصد دارد این موتور را در اندازهها و انواع مختلف تولید کند. برای مثال، یک موتور ۵۳۳ میلیمتری با ۲۶۸ اسب بخار برای کامیونهای نیمهسنگین با گشتاور ۲۹۸۰ نیوتن متر. این آزمایشگاه حتی روی موتورهایی برای کاربردهای کوچکتر مانند لوازمخانگی و ابزارهای برقی کار میکند مثل نسخهای ۱۲۷ میلیمتری با وزن ۱.۵ کیلوگرم و قدرت ۴ اسب بخار برای استفاده در و پهپادها.
اگرچه موتورهای الکتریکی معمولاً بهاندازه موتورهای احتراقی و گیربکسهای سنتی فضای زیادی اشغال نمیکنند اما همچنان وزن قابلتوجهی دارند. برای مثال، یک موتور تسلا حدود ۱۳۶ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین، مزایای موتورهای دوناتشکل داخلچرخی کاملاً واضح است. نیازی به ایجاد فضای اضافی برای موتورها نیست و صدها کیلوگرم از وزن خودرو کاسته میشود. علاوه بر این، دونات لب ادعا میکند که هزینه تولید این موتورها میتواند نصف موتورهای الکتریکی معمولی باشد. این موتور دو مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی، یعنی وزن زیاد و قیمت بالا را هدف قرار داده است.
هنوز هیچ خودروساز بزرگی برای استفاده از فناوری دونات لب قرارداد نبسته است ولی این به این معنا نیست که نمیدانیم موتور دونات شکل در جاده چگونه عمل میکنند؛ زیرا موتورسیکلتی بنام ورج TS پرو به این موتور مجهز شده است. این یک موتورسیکلت الکتریکی اسکاندیناویایی با ظاهری عجیب است که حفرهای بزرگ و دونات مانند دقیقاً در جایی دارد که محور عقب باید باشد. موتور بدون توپی چرخ عقب، ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، در ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این موتورسیکلت همچنین صرفاً برای ویدیوهای جذاب یوتیوب یا گشتوگذارهای کوتاه شهری طراحی نشده و با یک شارژ کامل بردی تا ۳۵۰ کیلومتر ارائه میدهد.
نقدهای بررسیکنندگان نشان میدهد که گشتاور آنی این موتورسیکلت هیجانانگیز است و ظاهر عجیب و آیندهنگرانه آن جذابیت زیادی دارد، اما برخی رانندگان معتقدند که کنترلها کمی غیرقابلپیشبینی هستند و نیاز به عادت کردن دارند. نکته مهم این است که این موتورسیکلت ثابت میکند موتور دونات فقط در تئوری خوب نیست بلکه جایگزینی عملی برای موتورهای الکتریکی معمولی است. در مورد عملکرد آن روی چهارچرخ در یک خودروی خیابانی تا زمانی که یک خودروساز این موتورها را در سدانها یا کراساوورها نصب نکند چیزی نمیدانیم، اما پتانسیل آن غیرقابلانکار است. کاربردهای واضح این فناوری در رودسترها، سوپراسپرتها، خودروهای اسپرت و هر چیزی است که از ارائهٔ قدرت زیاد در یک بدنه سبک سود میبرد.
علاوه بر این، وانتها هم میتوانند از قدرت و گشتاور عظیم این موتورها بهرهمند شوند بدون اینکه وزن نیم تنی موتورهای الکتریکی ظرفیت یدککشی یا حمل بار آنها را کاهش دهد. برد خودروها نیز از مدلهای اقتصادی کامپکت گرفته تا شاسیبلندهای آفرود، میتواند با کاهش وزن پیشرانه بهبود یابد. تصور کنید چه طرحهای عجیبوغریب خودرویی میتوان خلق کرد وقتی دیگر نیازی به نگرانی درباره محل قرارگیری موتور نباشد.
صامورایی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اگر موفق بشه به مرحله تولید انبوه برسه بی نظیره
ارسلان
۱۷ خرداد ۱۴۰۴بله حتما پولش هم بی نظیره.
الی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴گفته هزینه اش نصف هست دست حزب کمونیست چین بیوفته میشه رب😂
ALI
۱۷ خرداد ۱۴۰۴با پیشرفت موتور های برقی سبک و کم مصرف و پیشرفت باتری ها تو وزن کم و ظرفیت. مطمعنن آینده ماله ماشین های برقیه…
پژمان
۱۹ خرداد ۱۴۰۴استحلاک این موتورها به چه شکلی هست
amir-mr
۱۶ خرداد ۱۴۰۴گشتاور موتور رو درست نوشتین؟!۴۳۰۰ نیوتن بر متر گشتاور! اگه درست باشه میتونه یک کوه رو جابجا کنه.
Taha Ayoobi
۱۶ خرداد ۱۴۰۴نه حالا کوه ولی گشتاور زیادیه خداوکیلی
انشان
۱۷ خرداد ۱۴۰۴کوه که چه عرض کنم ، ولی تپه را به راحتی جابجا می کند 👊
SepehrV10
۱۶ خرداد ۱۴۰۴معرفی جنرال موتورز EV1 در سال ۱۹۹۶ که نشان داد خودروهای الکتریکی میتوانند برای بازار انبوه تولید شوند، نقطه عطف دیگری بود
ولی من شنیدم همشون جمع آوری و نابود شدن
HELLO.BROTHERS
۱۶ خرداد ۱۴۰۴چه قدرتی،چه گشتاوری،درود بر تکنولوژی👏👏👏👏👏👏🥳🥳🥳🥳🥳🥳
اسدولا
۱۷ خرداد ۱۴۰۴به تکنولوژی ربط نداره .میدونستی چند سال قبل از اینکه اینا بدونن تکنولوژی چیه همین موتور رو ایت الله قوچانی با همکاری ایت الله بروجردی و دیگر مراجع اعظام اختراع کرده بودند .فقط حیف که دوژمنان اسلام نزاشتن این اختراع ثبت بشه و حالا اوردند بنام خودشون ثبت کنند .ای فلان به فلان هرچی دوژمنه .
علیرضا۷۷۱۴
۱۸ خرداد ۱۴۰۴بنام خدا. عزیز این حاکمیت بدترین حاکمیت از نظر من هست ولی مسخره کردن به این شکل اصلا کار درستی نیست.
م.م
۱۸ خرداد ۱۴۰۴دمت گرم اسدولا
O
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اسب بخارشو بیخیال فقط گشتاورش 🤩 4300 نیوتن متر
محمد
۱۶ خرداد ۱۴۰۴بعد که میگیم توسعه جدی باتری و موتور های الکتریکی به صورت جدی تازه شروع شده و آینده برای خودرو های برقی هست یه عده چنان گارد میگیرن که انگار سهامدار شرکت های نفتی هستن
O
۱۶ خرداد ۱۴۰۴داداش گارد نمیگیریم و درسته که من اون بالا هم ازش تعریف کردم اما الکتریکی در صورتی خوبه که موتور درون سوز هم باشه مثلاً ماشین های شهری با خانوادگی یا موتور ها شهری الکتریگی بشن و بقیه سگمنت ها درون سوز باشه مثلاً فکر کن چقدر مگه میخواد زیر ساز برقی قوی بشه که اگه یه جیپ تو جنگل شارژ تموم کرد بتونه از اونجا در بیاد یا مثلا فراری رو فکر کن که الکتریکی بشه یا حتی کامیون ها مسافت های طولانی رو طی میکنن و به سبب همون خیلی ممکنه شارژ کنن ماشین رو و اون باتری هر چقدر هم که پیشرفته باشه باز بعد یه سال عملکرد خودشو از دست میده
اکبر
۱۷ خرداد ۱۴۰۴عزیز تکنولوژی گوشی اولش چطوری بود الان چطوریه اینم مثل همونه به مروز زمان پیشرفت میکنه و بهتر میشه
امید
۱۷ خرداد ۱۴۰۴باتریهای جدید بر پایه منگنز به جای نیکل هم قیمت باتری رو تا ۵۰ درصد کاهش میده و هم توان رو تا ۳۵ درصد افزایش و در سال ۲۰۲۷ به تولید انبوه میرسه.
باتری جدید و این موتور الکتریکی جدید. چه شود!!!
ریشهی پاینده
۱۷ خرداد ۱۴۰۴روی یه نیسان وانت جونیور پیاده کنن!
ابراهیم
۱۷ خرداد ۱۴۰۴یا خدا مگه میشه؟والا اصلا تو افکار و توهمات هم نمیشه ی موتور تراکتور ۴۵ اسب بخار است حالا فکر کن اینا چه عظمتی است؟؟؟؟!!!!! ولی به نظر من که خودم مهندس برق هستم بعیده
علی
۲۲ خرداد ۱۴۰۴موتور مسی فرگوسن ۴سیلندر ۴۵ اسب است میشه حدودا ۳۵ کیلو وات.من هم میگم نمیشه.موتو. پراید هم ۴۵ اسب است.
حسین
۱۷ خرداد ۱۴۰۴اگه بدون گیربکس یا مستقیم روی محور یا چرخ سوار بشه احتمال آسیب دیدن زیاد هست و نمیشه روش مانور داد
بدرد جایی میخوره که خروجی ثابت باشه ودرکل نوسان و ضربه نداشته باشه
چون سریع مستهلک میشه
علی علوی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران و مدیران بزرگوار و معزز در سایت پدال
اوقات شریف همگی بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
و اما دوست و برادر بزرگوار و فرهیخته و گرامی جناب آقای مهندس امیر دهقان عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی و سپاسگزاری بی نهایت از بابت مقالات و موضوعات و مطالب جنابعالی در سایت پدال
جنابعالی فرمودید که اتومبیل EV-1 کمپانی معظم جنرال موتورز البته پیش از آن اتومبیل رکورد دار جهانی برخورد IMPACT در سال ۱۹۹۰ بود که وسعت و گستره دید جامعه انسانی را به اتومبیل های الکتریکی و هایبرید الکتریکی تغییر اساسی داد
و در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف موتورهای الکتریکی و هایبرید الکتریکی بنده پیش از این هم چندین مرتبه عرض کرده بودم که کمپانی استارت آپی در شهر فورث وورث در ایالت تگزاس که به عنوان پایتخت تکنولوژی و تحقیقات و توسعه صنعتی انواع مختلف موتورهای الکتریکی و هایبرید الکتریکی در سطح جهانی مطرح می باشد وجود دارد به عنوان لینیار لبز که بزرگترین و استراتژیک ترین و تأثیر گذار ترین پیشرفت را در جهان موتورهای هوشمند الکتریکی و هایبرید الکتریکی در سراسر جهان ایجاد کرده است
LINEAR LABS FOUNDED AND BASED IN CITY OF THE FORTH WORTH IN STATE OF TEXAS
THE CAPITAL OF THE ELECTRIC AND HYBRID ELECTRIC R&D AND TECHNOLOGIES IN THE WORLD
و نیز تحقیقات و توسعه صنعتی و تکنولوژی های بسیار پیشرفته در سازمان هوانوردی و فضانوردی ملی ایالات متحده یا همان ناسا در زمینه طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف موتورهای الکتریکی و هایبرید الکتریکی و هیدروژنی یا همان پیل سوختی
و یا مرکز تحقیقات وسایل نقلیه در دانشگاه واشنگتن غربی در شهر بلینگهام در ایالت واشینگتن
WESTERN WASHINGTON UNIVERSITY IN CITY OF BELLINGHAM IN STATE OF WASHINGTON
VEHICLES RESEARCH INSTITUTE OF WESTERN WASHINGTON UNIVERSITY
VRI.WWU.EDU
چنانچه سوالات و توضیحات تکمیلی و جامع هم درخواست بفرمایید بنده در خدمتگزاری حاضرم
علی علوی از مشهد
شهروند ایرانی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴خب اگه تو چرخ باش بیشترین ضربات چرخ خودرو میبینه و به نظر من در صورت تصادف باید چهارتا موتور عوض کنی طرح جالبی نیس یکبار مصرف
امیر علی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴دقیقاً
نقطه ضعف بزرگش همین ضربه های متعدده که فرسوده ش میکنه.
.
راه حل:
استفاده از فناوری قطار مغناطیسی دور رینگ ماشین، طوری که شناوری مغناطیسی کار موتور برقی، ترمز و فنر بندی رو با هم انجام میده.
بنظرم ۳۰-۴۰ سال دیگه به تولید انبوه میرسه.
.
این فناوری توی قطار مغناطیسی:
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1_%D9%85%D8%BA%D9%86%D8%A7%D8%B7%DB%8C%D8%B3%DB%8C#:~:text=%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%82%20EDS%20%D8%AF%D8%B1%20SCMaglev%20%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86%DB%8C,%D8%A7%DB%8C%D9%86%20%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D8%BA%D9%86%D8%A7%D8%B7%DB%8C%D8%B3%DB%8C%20%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%82%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF.
اکبر
۱۷ خرداد ۱۴۰۴قدرت و گشتاور بالایی داره با این حجم و وزن این شرکت وققتی تونسته به این درجه برسه پس در اینده به چیزای بهتری هم میرسه شرکت های باطری سازی و تامین انرژی باید سرمایه گذاری های زیادی روی موضوع ذخیره و تامین نیرو داشته باشن اگه اینطوری پیش بره احتمالا تاسال ۲۱۰۰ میلادی همه چی برقی خواهد شد و زمین پاک تر از الان خواهد شد
علیرضا۷۷۱۴
۱۸ خرداد ۱۴۰۴بنام خدا ۲۱۰۰!! اقا چند سال اینده تصورات همه از جابجایی و حمل و نقل کلا دگرگون میشه .
علی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴همه این ماشینهای برقی در آینده نیاز به تولید برق زیادتری دارند و این امر بدون داشتن نیروگاه هسته ای ممکن نخواهد بود …
علیرضا۷۷۱۴
۱۸ خرداد ۱۴۰۴بنام خدا نیروگاه شکافت هسته ای کلا منسوخ هستند لطفا کمتر تلویزیون نگاه کنید
خودم
۱۸ خرداد ۱۴۰۴چه جالب
قبلهی آمال عدهای (آمریکا) میخواد دوباره تاسیسات هستهای رو راهاندازی کنه
فکر کنم آمرکیا درحال پس رفت کردن هست
ah1
۱۷ خرداد ۱۴۰۴۴۳۰۰ نیوتن متر؟!!!!
باور کردنی نیست!
این گشتاور بیش از دو برابر موتور ماک هست!
گشتاور موتور ماک حدود ۲۱۰۰ نیوتن متر هست!
Tt
۱۷ خرداد ۱۴۰۴تکنولوژیا……تک نولوژیآاااااااااا
زیرک
۱۷ خرداد ۱۴۰۴اینا قدیمیه نسل جدید باتریه اتمیه که از اورانیوم بدست میاد و باتری اتمی به اندازه یک تخم مرغ تا صد سال برق تولید میکنه به روز باشین اینابیزینسای قدیمیه
REZA
۱۷ خرداد ۱۴۰۴سلام خدمت همه
نکته ی خیلی مهم این موتور اینه که با مصرف چه حد از انرژی این گشتاور رو تولید میکنه؟ اگر از دوستان کسی از موتور های براشلس سر در بیاره میدونه که یه موتور ۶۰ گرمی یا ۱۰۰گرمی چه حد قدرت میتونه تولید کنه اما با مصرف خیلیییییی زیاد برق
Sam
۱۷ خرداد ۱۴۰۴نکنین فیزیک حرمت داره نه لذت
خودم
۱۸ خرداد ۱۴۰۴چه جالب
قبلهی آمال عدهای (آمریکا) میخواد دوباره تاسیسات هستهای رو راهاندازی کنه
فکر کنم آمرکیا درحال پس رفت کردن هست