تکنولوژی

رقابت برای آینده حمل‌ونقل جاده‌ای؛ تمرکز Aurora بر راننده خودران مخصوص ناوگان‌های سنگین

ناوگان تریلرها و کامیون­های خودران

در حالی که رقابتی فشرده میان شرکت‌های پیشرو صنعت خودروسازی برای توسعه سامانه‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) در جریان است، هدف نهایی این تلاش‌ها به وضوح مشخص شده: خودروی کاملاً خودران (Self-Driving Vehicle). غول‌هایی مانند تسلا، BYD، Waymo و شرکای آن‌ها، با سرمایه‌گذاری سنگین در این مسیر، در تلاش‌اند تا به نقطه‌ای برسند که خودرو بدون دخالت انسان، ایمن و کارآمد عمل کند.

ناوگان تریلرها و کامیون­های خودران

در این میان، شرکت Aurora Innovation با رویکردی متمایز، تمرکز خود را بر بخش خاصی از بازار گذاشته است: خودروهای خودران مخصوص ناوگان‌های حمل‌ونقل سنگین. بخشی که به عقیده بسیاری، بزرگ‌ترین و کاربردی‌ترین بازار بالفعل برای فناوری رانندگی خودکار به شمار می‌رود.

نیاز بازار: خودروی خودران برای حمل‌ونقل سنگین

در حال حاضر، شرکت‌های لجستیکی بزرگ مانند FedEx، DHL، و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌قاره‌ای مانند Continental، با چالش‌های متعددی در مدیریت ناوگان خود مواجه‌اند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به نظارت بر عملکرد رانندگان، رفتار حرفه‌ای آن‌ها، خستگی، نیاز به استراحت و کاهش راندمان در شیفت‌های طولانی اشاره کرد. این مشکلات نه‌تنها به کاهش بهره‌وری منجر می‌شود، بلکه هزینه‌های کلانی نیز به این شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

هرچند امروزه بسیاری از خودروهای حمل‌ونقل به انواع سنسورها و دوربین‌ها مجهز شده‌اند که داده‌های آن‌ها به سرورهای ابری منتقل و سپس توسط اپراتورها و هوش مصنوعی پردازش می‌شود، اما همچنان حضور راننده انسان به عنوان گلوگاه عملکردی باقی مانده است.

اینجاست که راه‌حل Aurora به میدان می‌آید: راننده‌ی خودران به‌عنوان پاسخی نوین برای افزایش بهره‌وری، ایمنی و کاهش هزینه‌های عملیاتی.

مزایای راننده خودران در ناوگان حمل‌ونقل

راننده‌ی خودران نه‌تنها می‌تواند بسیاری از سنسورهای اضافی نصب‌شده روی خودرو را حذف کند، بلکه مهم‌تر از آن، جایگزین کامل راننده انسانی شود. دیگر نیازی به نظارت بر حالت روحی، خواب‌آلودگی یا خطاهای انسانی نیست. این سیستم با حداکثر تمرکز، بردباری بالا، ایمنی کامل و توانایی پردازش بلادرنگ، محموله‌ها را سریع، امن و مقرون‌به‌صرفه به مقصد می‌رساند.

فناوری Aurora: سه ماژول پیشرفته برای کامیون‌های کلاس ۸

Aurora توسط سه تن از متخصصان برجسته صنعت فناوری خودران تأسیس شد که سابقه فعالیت در بخش‌های کلیدی Waymo، Tesla Autopilot و Uber ATG را در کارنامه دارند. این شرکت اکنون یک سیستم راننده خودران با سه ماژول طراحی کرده است که قابل نصب بر روی کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین امروزی بازار می‌باشد.

  1. ماژول اصلی (Onboard Computer):
    در کابین خودرو نصب شده و مسئول پردازش سریع داده‌ها از سنسورها و دوربین‌ها است. این ماژول دارای طراحی دوبل با بُرد پشتیبان است که در صورت بروز خطا، سیستم پشتیبان وارد عمل می‌شود. تمامی اجزای الکترونیکی این بخش برای تحمل شرایط سخت دمایی، لرزش و گردوغبار طراحی شده‌اند.
  2. ماژول مرکزی (Center Pod):
    روی سقف خودرو قرار دارد و شامل مجموعه‌ای از حسگرهای لیدار و راداری با قابلیت ایجاد تصویر سه‌بعدی بسیار دقیق از محیط اطراف است. این ماژول حتی در شب، مه، یا باران نیز عملکرد دقیقی دارد و به‌عنوان نمونه، قادر است حضور عابر پیاده را تا ۱۱ ثانیه قبل از شناسایی انسانی پیش‌بینی و پردازش کند.
  3. ماژول کناری (Side Pod):
    ترکیبی از دوربین‌ها، رادار و لیدار که با بهره‌گیری از فناوری ترکیب حسگرها (Sensor Fusion)، تصویری بی‌نقص از نقاط کور و مسیر پیش‌رو ارائه می‌دهد. این تصویر به سیستم کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های آنی و ایمن انجام دهد.

اولین مجوز رسمی در تگزاس برای رانندگی بدون سرنشین

Aurora نخستین شرکتی است که موفق شده مجوز رانندگی کامیون‌های سنگین کلاس ۸ بدون حضور راننده در ایالت تگزاس را دریافت کند. این مجوز نقطه عطفی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای به شمار می‌رود و نویدبخش آینده‌ای بدون نیاز به راننده انسانی برای تریلرهای سنگین خواهد بود.

ناوگان تریلرها و کامیون­های خودران

شرکای تجاری بزرگ و آینده درخشان

فهرست شرکای تجاری Aurora شامل نام‌های بزرگی چون Volvo Trucks، FedEx، Continental، PACCAR، Toyota، Uber Freight، NVIDIA، Schneider، Ryder، و Hirschbach است. چنین همکاری‌هایی نشان‌دهنده سطح بالای اعتماد صنعت به فناوری Aurora و چشم‌انداز روشن این شرکت در تحول صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای سنگین است.

نویسنده: حمید توکلی – مدیر تحقیق و توسعه شرکت فردا موتور

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
منبع
auroraauroraautonews

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (962 ديدگاه)

    وایمو سال ۲۰۱۷ یه کلیپ از خودران خودش منتشر کرد که البته ماشین سراسر دوربین شده بود
    در این سند بیکاری رانندگان هست و خیلی هم کار داره

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. Navid A J

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3921 ديدگاه)

      حمل و نقل ارزان تر و با اشتباهات کمتری انجام میشه. هم به نفع شرکت های حمل و نقله و هم به نفع مشتری. این وسط سر راننده هاست که بی کلاه میمونه.

  2. مصطفی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اگه با کنترل و نظارت دقیق راننده باشه خوبه
    ولی اگه بخاد بدون راننده کار کنه خطرناک میشه

    ممکنه خودش بخاد یهو تصادف به بار بیاره یا کسی رو زیر بگیره
    مث اون ماشینه که خودش تصمیم گرفته بود یه زنه رو زیر کنه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  3. net

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3818 ديدگاه)

    جالب بود در نمایشگاه شانگهای برای اولین بار یک تریلی ۱۰۰ درصد خودران بدون راننده رونمایی شد مثل تاکسی خودران جگوار بدون راننده شهر لس انجلس

    سوال اپشن اتوپارک جزو رانندگی خودران بدون راننده حساب میشه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. امیر علی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ماشین های خود خودران برای تردد دچار چالش‌های زیادی هستند، مثلا اگر یک نفر رو زیر بگیره وبکشه مقصر کیه،صاحبش،کارخانه،ماشین یا. . . ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا