تکنولوژی

چرا سیستم فرمان با سیم آینده رانندگی را تغییر خواهد داد؟

سیستم فرمان با سیم، فناوری جدید خودروسازی، با حذف اتصالات مکانیکی، تجربه رانندگی را متحول می‌کند. این مقاله دلایل جذابیت این فناوری برای عاشقان خودرو را بررسی می‌کند.

شاید ما به‌ندرت اجزای داخلی سیستم فرمان را ببینیم، اما دانستن اینکه تنها جریان الکتریکی خودرو را هدایت می‌کند، کمی نگران‌کننده است. بااین‌حال، این فناوری در راه است و حتی همین حالا هم وارد بازار شده است. اولین حضور این فناوری در خودروی الکتریکی تسلا سایبرتراک بود که برای برخی باعث نگرانی بیشتر شد؛ اما سیستم فرمان با سیم پایان دنیا برای عاشقان خودرو نیست. دلایلی برای امیدواری وجود دارد.

برای خودروسازان، انگیزه اصلی حرکت به سمت سیستم فرمان با سیم کاهش هزینه‌ها است. با تعیین نسبت فرمان از طریق نرم‌افزار، یک سیستم فرمان می‌تواند برای مدل‌های مختلف استفاده شود. موتوری که در فرمان وزن و بازخورد ایجاد می‌کند نیز می‌تواند در کل خط تولید یکسان باشد. این امر به‌ویژه برای خودروهای اسپرت و پرفورمنس که فروش کمتری دارند، توجیه اقتصادی دارد زیرا نیاز به طراحی و انبارداری قطعات اختصاصی را کاهش می‌دهد؛ اما برای رانندگان، قابلیت تنظیم بی‌نهایت این فناوری نقطه قوت اصلی است. جیمز بورگاردت، معاون مهندسی در بخش فرمان خودروی بوش می‌گوید:

«راننده می‌تواند تنظیمات دلخواه خود را در خودرو اعمال کند، از رانندگی تهاجمی در جاده‌های کوهستانی گرفته تا رانندگی آرام در بزرگراه.

این تنظیمات همچنین با سایر بخش‌های خودرو هماهنگ می‌شود. بورگاردت می‌افزاید:

می‌توانید به یک مجموعه کنترل کامل شاسی دست پیدا کنید.

این را می‌توان مشابه فناوری‌های دیگر مانند کمک‌فنرهای قابل‌تنظیم، دیفرانسیل‌های الکترونیکی و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب در خودروهای پرفورمنس دانست. در این سیستم‌ها، کامپیوترها هر دقیقه هزاران تصمیم و تنظیم انجام می‌دهند و اگر به‌درستی اجرا شوند، تجربه رانندگی را به‌صورت یکپارچه بهبود می‌بخشند.

وقتی اجزای سیستم فرمان با سیم در جای خود قرار گیرند، امکانات جالبی ایجاد می‌شود. وقتی کنترل‌های خودرو دیگر به‌صورت مکانیکی به چرخ‌ها متصل نباشند، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که خودرو به درخواست‌های راننده پاسخ دهد. این یعنی خودرو لزوماً نیازی به چرخاندن چرخ‌ها برای تغییر جهت ندارد، حتی اگر راننده همچنان فرمان را در کابین بچرخاند. در خودروهای الکتریکی با موتورهای مستقل در دو یا چهار چرخ، سیستم فرمان با سیم می‌تواند ترفندهای شگفت‌انگیزی اجرا کند.

بااین‌حال، اگر این قابلیت‌ها و مزیت‌ها به قیمت از دست دادن حس فرمان باشد، جذابیتی ندارد. البته صنعت خودرو قبلاً هم در این زمینه با چالش ورود فرمان برقی مواجه بوده است. بورگاردت توضیح می‌دهد:

سیستم‌های هیدرولیکی به دلیل فیزیک ذاتی خود، حسی طبیعی فراهم می‌کنند. این یک چالش بود وقتی از هیدرولیک به فرمان برقی منتقل شدیم.

حال چالش جدید این است که نیروها به‌صورت مستقیم از طریق فرمان منتقل نمی‌شوند. بورگاردت می‌گوید:

باید این حس را از طریق نرم‌افزار بازسازی کنید. برای این کار، نیاز به سیگنال‌های درست و درک دقیق از عملکرد خودرو دارید.

به‌طور خلاصه، کیفیت یک سیستم فرمان با سیم به میزان مهارت خودروساز در تنظیم آن بستگی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4525 ديدگاه)

    خداییش میتونه تکنولوژیه کاربردی باشه ولی اگه سیم قطع بشه زندگی رو هواست .

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. PURIYA

      ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (786 ديدگاه)

      واقعا چرته تو متن هم گفته که فقط برا کاهش هزینه هاست
      و اِلا از تکنولوژی به ماشینبازا چیزی نمیرسه اینو یادت باشه

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. Lyting

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (217 ديدگاه)

    برای استفاده در ماشین های عادی خیلی کار آمده
    ولی حداقل سیستم فرمان مکانیکی رو در ماشین های پیست و کارتینگ جایگزین نکنید

    موافقم 6
    مخالفم 4
  3. ! i M α η δ υ α R

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2480 ديدگاه)

    بازهم ایده های فضایی …

    باز هم یه حیف نون اون ور دنیا از پشت لپ تاپ ، فنجون قهوه اش توو دستش ، نشسته و تز می ده …

    🥱 جوجه مهندس مجازی : فرمون رو سیمی کنیم ؟

    مدیر : چرا ؟

    🥱 جوجه مهندس مجازی : کاهش هزینه ها …

    🤑 مدیر : سیمی کنیم …

    سال بعد …

    🥱 ج م م : فرمون رو حذف کنیم ؟

    🤑 م : چرا ؟

    🥱 ج م م : کاهش هزینه‌ها …

    🤑 م : حذف کنیم …

    سال بعد …

    🥱 ج م م : آینه بغل رو حذف کنیم ؟

    🤑 م : چرا ؟

    🥱 ج م م : کاهش هزینه‌ها …

    🤑 م : حذف کنیم …

    سال بعد …

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    خیلی وقت بود اینو ننوشته بودم ، ولی مرگ بر سیلیکان ولی …

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. PURIYA

      ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (786 ديدگاه)

      والا بخدا
      تلوزیون های ۵۰ اینچی توی کابین بس نبود حذف فرمون هم بهشون اضافه شد

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2480 ديدگاه)

        👌👌👌

        موافقم 1
        مخالفم 1
  4. دانیال

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (615 ديدگاه)

    اون قسمت که نوشته: “این یعنی خودرو لزوماً نیازی به چرخاندن چرخ‌ها برای تغییر جهت ندارد، حتی اگر راننده همچنان فرمان را در کابین بچرخاند” یعنی؟ چطوری خودرو بدون چرخش چرخ‌ها میتونه تغییر جهت بده؟

  5. Mr. gt c

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (472 ديدگاه)

    درآینده برای تعمیر ماشین باید کامپیوتر خوند نه مکانیک

  6. Alireza

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    فقط هیدرولیک

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا