تکنولوژی

پیشرانه وانکل جدید X-Engine با سوخت‌های مختلف کار می‌کند، از بنزین تا هیدروژن

سال‌ها است که از خودروهای هیدروژنی به‌عنوان آینده حمل‌ونقل پاک یاد می‌شود اما بی‌سروصدا چیزی کاملاً متفاوت ظهور کرده است. یک موتور وانکل جدید که ممکن است آیندهٔ حمل‌ونقل را تغییر دهد.

کوچک‌تر، سبک‌تر، هوشمندتر

این پیشرانهٔ پروتوتایپ که توسط شرکت لیکوییدپیستون ساخته شده، جمع‌وجور و قدرتمند است، با سوخت‌های متنوع کار می‌کند و تمام آنچه درباره احتراق داخلی می‌دانستیم را به چالش می‌کشد. موتور X-Engine که تا پنج برابر کوچک‌تر و سبک‌تر از موتورهای دیزلی پیستونی سنتی است اما راندمانی در سطح پیشرانه‌های سلول‌های سوختی هیدروژنی ارائه می‌کند. قصد دارد بازی را تغییر دهد. برخلاف موتور وانکل قدیمی که هرگز نتوانست مشکلاتی مثل مصرف روغن، آلایندگی و مصرف سوخت بالا را حل کند، X-Engine این مفهوم را از پایه بازطراحی کرده است. در قلب این نوآوری، چرخه ترمودینامیکی جدید به نام چرخه هیبریدی با راندمان بالا (HEHC) قرار دارد که ترکیبی از چرخه‌های اتو، دیزل و اتکینسون است. نتیجه این کار تراکم بالاتر، احتراق کامل‌تر و راندمان حرارتی بیشتر است که منجر به مصرف سوخت بهتر و آلایندگی کمتر می‌شود. جالب‌تر اینکه این موتور به یک نوع سوخت محدود نیست. X-Engine می‌تواند با دیزل، سوخت جت، نفت سفید، پروپان، هیدروژن و حتی ودکای با درصد الکل بالا کار کند و انطباق‌پذیری شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. این انعطاف‌پذیری، موتور X-Engine را برای صنایع مختلف ایده‌آل کرده و ابزاری ارزشمند برای کمک به گذار جهانی به سمت راه‌حل‌های انرژی پاک‌تر و پایدارتر ارائه می‌دهد.

رفع مشکلات قدیمی با طراحی هوشمند

میدانیم که موتورهای وانکل عملکرد نرم و نسبت قدرت به وزن بالایی ارائه می‌دهند اما نقص‌های طراحی، مانع استفاده گسترده آن‌ها شده است. برای مثال، موتور وانکل قدیمی با چالش‌هایی مثل احتراق ناقص و روغن‌سوزی مواجه بود. موتور X-Engine لیکوییدپیستون این نقص‌ها را با یک محفظه احتراق ثابت برطرف و چندین چالش را به‌یک‌باره حل می‌کند. در این موتور چون محفظه نمی‌چرخد، تزریق سوخت دقیق‌تر شده و احتراق تمیزتر است. شکل محفظه نیز می‌تواند برای سوخت‌های مختلف بهینه شود و راندمان را افزایش دهد. بهبود بزرگ دیگر در آب‌بندی موتور است. در موتورهای وانکل سنتی، در نوک هر ضلع روتور، قطعه‌ای وجود دارد که وظیفه‌ای مشابه رینگ پیستون در پیشرانه‌های پیستونی دارد. این موتورها برای روان‌کاری قطعات مذکور، به مخلوط کردن روغن با سوخت نیاز داشتند با که باعث هدررفت روغن و افزایش آلایندگی می‌شد. X-Engine این قطعات آب‌بندی را در بدنه موتور قرار داده، جایی که روانکاری آن‌ها آسان‌تر است درنتیجه مصرف روغن کاهش می‌یابد.

یک موتور، چندین سوخت

مزیت واقعی X-Engine شاید در انعطاف‌پذیری آن نهفته باشد. این موتور با لیست شگفت‌انگیزی از سوخت‌ها آزمایش شده است که شامل بنزین، دیزل، نفت سفید، سوخت جت، پروپان، هیدروژن و حتی ودکا می‌شود این انطباق‌پذیری برای کل صنعت موتور خبر خوبی است اما به‌طور خاص توجه بخش هوافضا و دفاع را جلب کرده است. تولیدکنندگان هواپیما به موتورهای جمع‌وجوری نیاز دارند که با سوخت جت کار کنند و وزن کمی داشته باشند. X-Engine در مقایسه با موتور دیزلی با خروجی مشابه، به‌طور چشمگیری کوچک‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر است و برای سیستم‌های الکتریکی هیبریدی یا ژنراتورهای قابل‌حمل ایده‌آل خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
coachesdatabase

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1172 ديدگاه)

    «موتور X-Engine لیکوییدپیستون این نقص‌ها را با یک محفظه احتراق ثابت برطرف و چندین چالش را به‌یک‌باره حل می‌کند. در این موتور چون محفظه نمی‌چرخد، تزریق سوخت دقیق‌تر شده و احتراق تمیزتر است»

    داداش محفظه نمی‌چرخد چه صیغه ایه؟؟؟؟؟
    مگه تو موتورهای ونکل قدیمی همراه روتور محفظه هم میچرخید؟؟؟؟؟؟

    اساساً در موتور وانکل، روتور درون یک محفظه خاص به شکل بیضی یا دایره‌ای خارج از مرکز (epicycloid) می‌چرخد و با هر چرخش، سه مرحله اصلی احتراق، تراکم و تخلیه را انجام می‌دهد.
    چرخش محفظه چیه مغذم رگ به رگ شد!

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (813 ديدگاه)

      Because the chamber doesn’t rotate, fuel injection becomes more precise, and the burn is cleaner.
      این چیزیه که در منبع مطلب ذکر شده و بنظر اشتباه میاد

    2. khasha.yar

      ۱۷ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      احتمالا منظورش رینگ های روتور است. که توی موتور وانکل روی روتور قرار دارن و همراه روتور میچرخن ولی توی این طرح رینگ ها روی محفظه ثابت هستند.
      ——————————————————-
      درهر صورت راندمان حرارتی پایینی داره و چون خروج از مزکز پایینی هم داره گشتاور تولیدیش کمه.
      توی تست هایی که از این موتور گرفتن برای سوخت های مثل دیزل و بنزین پرتی سوخت زیاده.

  2. Mohammad

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (352 ديدگاه)

    عجیبه

  3. JaMsHiD-B

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3358 ديدگاه)

    اگه استهلاک کمی داشته باشه چرا که نه

  4. GMA

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    خبری از اون موتور استرون امگا وان نشده هنوز؟!
    من بعد از چهار سال هنوزم منتظر خبر تولیدشم…:)

  5. KAIZEN

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (438 ديدگاه)

    عجب ایده ای
    خیلی حال کردم

  6. علی علوی

    ۱۷ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (157 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و دوستان و سروران و مدیران بزرگوار و فرهیخته در سایت پدال
    اوقات شریف همگی بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت‌
    جناب آقای امیر دهقان بزرگوار و گرامی مجدداً عرض سلام و احترام خدمت حضرتعالی
    بنده میخواستم عرض کنم که چنانچه امکانش وجود دارد و مقدور می باشد در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف پیشرانه ها و یا همان موتور ها و یا انجین های بسیار پیشرفته و جدید مطالبی را از کمپانی های استارت آپی نظیر PINNACLE ENGINES
    یک استارت آپ در شهر سن کارلوس در ایالت کالیفرنیا
    استارت آپی در شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیا تحت عنوان اچاتاس پاور که یک مخترع و توسعه دهنده انجین های بسیار پیشرفته و جدید در ایالات متحده می باشد
    ACHATES POWER INC FOUNDED AND BASED IN CITY OF SANDEIGO IN STATE OF CALIFORNIA
    همین کمپانی لیکویید پیستون که یک استارت آپ انشعاب یافته از موسسه تکنولوژی ماساچوست می باشد
    SCUDERI ENGINES
    که توسط مهندس و مخترع برجسته آمریکایی به نام کارملو اسکودری در شهر وست اسپرینگفیلد در ایالت ماساچوست تاسیس شده و قرار گرفته است
    ECO MOTORS
    در شهر آلن پارک در ایالت میشیگان که توسط مهندس و مخترع برجسته آمریکایی متولد اتریش به نام پیتر هوف باویر PETER HOFBAUER تأسیس شده است
    و کمپانی لوکال موتورز که در ایالت ماساچوست تأسیس شده و در شهر چندلر در ایالت آریزونا قرار دارد
    LOCAL MOTORS FOUNDED IN CITY OF CAMBRIDGE IN STATE OF MASSACHUSETTS AND NOW BASED IN CITY OF CHANDLER IN STATE OF ARIZONA
    FOUNDED BY JOHN J. ROGERS AND JEFF JONES
    مقالات و مطالبی را منتشر بفرمایید کمال سپاسگزاری را دارم
    در ضمن بنده منتظر پاسخ جنابعالی می باشم
    سپاسگزارم از همگی عزیزان
    علی علوی از مشهد

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا