تکنولوژی

معرفی ژیپنگ G7 با تراشه‌ی هوش مصنوعی و فناوری خودران

ژیپنگ از شاسی‌بلند G7 با تراشه هوش مصنوعی رونمایی کرده است که قدرت محاسباتی بی‌سابقه‌ ارایه می‌دهد.

 ژیپنگ (Xpeng) قرار است امشب خودروی شاسی‌بلند میان‌رده G7 خود را رونمایی کند، خودرویی که آماده تا چشم‌انداز خودروهای برقی هوشمند را بازتعریف کند. یکی از ویژگی‌های برجسته G7، استفاده از سه تراشه هوش مصنوعی تورینگ (Turing) توسعه‌یافته توسط ژیپنگ است که قابلیت‌های رانندگی خودکار و کابین هوشمند این خودرو را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. این لحظه‌ای کلیدی برای ژیپنگ خواهد بود که هدف آن کاهش وابستگی به غول‌های نیمه‌هادی خارجی و تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یک نوآور خودروساز مبتنی بر هوش مصنوعی است.

تراشه هوش مصنوعی تورینگ
تراشه تورینگ که به‌صورت داخلی توسط ژیپنگ توسعه یافته، به‌طور خاص برای کاربردهای هوش مصنوعی طراحی شده است. این تراشه دارای یک پردازنده ۴۰ هسته‌ای است و قادر به اجرای محلی مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی با ۳۰ میلیارد پارامتر خواهد بود. تراشه ژیپنگ شامل دو واحد پردازش عصبی (NPU) و یک معماری تخصصی بهینه‌شده برای شبکه‌های عصبی است.

با قدرت محاسباتی خیره‌کننده ۷۵۰ ترا عملیات در ثانیه (TOPS) برای هر تراشه، تورینگ به‌عنوان “سقف قدرت محاسباتی” توصیف شده است. برای مقایسه، یک تراشه تورینگ معادل سه تراشه Nvidia Orin X است که هر کدام ۲۵۴ TOPS ارائه می‌دهند. این سفارشی‌سازی عمیق امکان استفاده ۱۰۰٪ از قدرت محاسباتی تراشه تورینگ را فراهم می‌کند.

خودروی G7 اولین خودرویی خواهد بود که به تراشه‌های توسعه‌یافته توسط ژیپنگ مجهز شده و از سه تراشه تورینگ به‌طور همزمان استفاده می‌کند که در مجموع قدرت محاسباتی ۲۲۵۰ TOPS را ارائه می‌دهد. این امر G7 را به پیشرو در قدرت محاسباتی خودروهای برقی تبدیل می‌کند.

شیائوپنگ، رئیس ژیپنگ، تأکید کرد که G7 اولین “خودروی هوش مصنوعی” با قدرت محاسباتی سطح L3 است که “فناوری پیشرفته را با راحتی سرنشینان ترکیب می‌کند.” توسعه تراشه تورینگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و سال گذشته با موفقیت به مرحله تولید رسید.

 
علاوه بر مشخصات چشمگیر، طراحی تراشه تورینگ برای مدل‌های بزرگ و جامع که در معماری‌های مدرن سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته (ADAS) رایج هستند، بهینه شده است. ژیپنگ ادعا می‌کند که این تراشه در مقایسه با تراشه‌های خودرویی عمومی با قدرت محاسباتی بالا، ۲۰٪ نرخ بهره‌وری بالاتری دارد. تراشه تورینگ همچنین شامل یک بخش مستقل و دو پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) است که ادراک را در شرایط چالش‌برانگیز بهبود می‌بخشد.

 تلاش سریع ژیپنگ برای توسعه پردازنده‌های اختصاصی خود در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌هایی از چالش‌های عرضه تراشه Thor شرکت Nvidia منتشر شده است. شرایط موجود این امکان را به ژیپنگ می‌دهد تا کنترل بیشتری بر نقشه راه محصولات خود داشته باشد و اختلالات احتمالی زنجیره تأمین را کاهش دهد. این پیشرفت سخت‌افزاری با استراتژی بلندپروازانه نرم‌افزارها برای خودروساز چینی هم‌راستا است که حول مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی را در نظر دارد. این شرکت در حال توسعه یک “مدل پایه جهانی” است و قصد دارد مدل‌های کوچک‌تر و بهینه‌شده را با استفاده از تکنیک‌های تقطیر دانش بر روی تراشه تورینگ خودرو مستقر کند.

 
جاه‌طلبی‌های ژیپنگ فراتر از خودروهای سواری است و این شرکت برنامه‌ریزی کرده از تراشه تورینگ در ربات‌ها و خودروهای پرنده مجهز به هوش مصنوعی در آینده استفاده کند. ژیپنگ هدف تجاری‌سازی رانندگی خودکار سطح L3 را در نیمه دوم سال جاری و کاوش در سطح L4 را برای سال ۲۰۲۶ تعیین کرده است.

مدل پایه ژیپنگ G7 از یک بسته باتری LFP با ظرفیت ۶۸.۵ کیلووات‌ساعت ساخت شرکت CALB، سومین تولیدکننده بزرگ باتری خودروهای برقی در چین، استفاده می‌کند. این باتری با وزن ۵۶۰ کیلوگرم نسبتاً سنگین است و حدود ۲۵ درصد از وزن خالص خودرو (۲,۰۸۵ کیلوگرم) را تشکیل می‌دهد. باتری نیروی مورد نیاز یک موتور برقی ۲۱۸ کیلووات (۲۹۲ اسب بخار) را تأمین می‌کند. توان پیمایش این شاسی‌بلند به ۶۰۲ کیلومتر برای مدل با وزن خالص ۲,۰۸۵ کیلوگرم و ۵۷۷ کیلومتر برای نسخه‌ی آپشنال با وزن ۲,۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

مدل برد بلند اکسپنگ G7 از یک بسته باتری LFP با ظرفیت ۸۰.۸ کیلووات‌ساعت از CALB استفاده می‌کند. این باتری ۶۳۱ کیلوگرم وزن دارد و نیروی یک موتور برقی را تأمین می‌کند. مسافت قابل پیمایش این مدل به ۷۰۲ کیلومتر برای خودرو با وزن خالص ۲,۱۴۵ کیلوگرم می‌رسد.

G7، یک شاسی‌بلند اندازه متوسط با ابعاد ۴۸۹۲ میلی‌متر طول، ۱۹۲۵ میلی‌متر عرض و ۱۶۵۵ میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری ۲۸۹۰ میلی‌متر، برای تأکید بر هوش مصنوعی و راحتی سرنشنیان طراحی شده است. همچنین این خودرو مجهز به “نمایشگر پانورامای تعقیب نور AR-HUD” است که با همکاری هواوی توسعه یافته و سخت‌افزار هواوی را با نرم‌افزار ژیپنگ برای بهبود ناوبری و کمک به رانندگی ادغام می‌کند. ژیپنگ G7 با قیمت تقریبی ۲۵۰,۰۰۰ یوان (۳۶,۰۰۰ دلار) عرضه خواهد شد و با مدل‌هایی مانند تسلا مدل Y، شیائومی SU7 و زیکر 7X رقابت خواهد کرد. پیش‌فروش G7 از امشب آغاز می‌شود و تحویل آن برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Homayoun

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1143 ديدگاه)

    به چه دورانی رسیدیم خدایا …..
    جای اینکه تو مقاله معرفی خودرو دنبال زیبایی و هندلینگ و تعداد سیلندر و قدرت و گشتاور باشیم باید در مورد تراشه مرکزی و قدرت محاسبش بخونیم دیگه مطالب خودرویی هم به درد عشق تکنولوژیها میخوره اونایی که دنیا و سایتهای موبایلی رو دنبال میکنن
    این ماشین همه چیزش در مقایسه با رقبایی که اسم بردید پایینتره هم ظرفیت باطریش هم وزنش هم قدرت و بردش ولی به خاطر همین تراشه قیمتش اندازه اوناست.تسلا و شیائومی با اختلاف ازش بهترن

    موافقم 8
    مخالفم 7
  2. Sina_carshow

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (559 ديدگاه)

    جسارتا ایکس پنگ درسته نه ژپنگ

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3490 ديدگاه)

      خود چینی ها می گن ژی‌پنگ
      انگلیسی زبان ها و عرب ها طبیعتا ایکس پنگ نلفظ می کنند
      همین داستان برای ژیائومی هم هست که دیگه شیائومی در ایران جا افتاده

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Sina_carshow

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (559 ديدگاه)

        آره دقیقا حق با شماس ولی خوب یه خورده عجیبه برام دیدن ژپینگ چون تو ویدئو ها و شو روم ها گوش منم عادت کرده به کلمه ایکس پنگ فکر میکنم اینطوری براش بهتره

      2. امیرصدرا

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (9 ديدگاه)

        البته در چندتا کانال یوتیوب انگلیسی‌زبان که مجری‌های چینی یا مجری‌هایی که چینی بلندن داشتند، مجری‌ها از “شائومی(با تلفظ آرام و کشیده “ش”) استفاده می‌کردند و می‌گفتند که همین تلفظ هم درسته

      3. تنر

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (75 ديدگاه)

        سلام . از یه چینی اهل شانگهای پرسیدم تلفظش چطوره گفت شوپان . با یه تشدید روی پ . احتملا ژ رو چینی های قومیت های دیگه مثل کانتونی ها میگن نمیدونم

  3. ارسلان

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (153 ديدگاه)

    چراغ پشتش شبیه به کانسپت آلفا رومئو هست….به کانسپت رحم کنید خداوکیلی

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. حسین

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چگالی باتری که در این خودرو استفاده شده خیلی کم هست.ظرفیت باتری را به وزنش که ۵۶۰کیلوگرم هست تقسیم کنید کمتر از ۱۲۳وات به ازای هر کیلوگرم میشه که جای تاسف داره.خود همین وزن بالای باتری انگار مثل این هست که خودرو چند سرنشین اضافه را داره حمل میکنه.امیدوارم که باتری های حالت جامدکه چگالی خیلی بالاتری دارند هر چه زودتر درخودروهای برقی استفاده شوند تا تغییری اساسی در این صنعت را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا