معرفی ژیپنگ G7 با تراشه‌ی هوش مصنوعی و فناوری خودران

چهارشنبه 21 خرداد 1404 - 07:00
مطالعه 6 دقیقه
2025-g7-xpeng (4)
ژیپنگ از شاسی‌بلند G7 با تراشه هوش مصنوعی رونمایی کرده است که قدرت محاسباتی بی‌سابقه‌ ارایه می‌دهد.
تبلیغات

 ژیپنگ (Xpeng) قرار است امشب خودروی شاسی‌بلند میان‌رده G7 خود را رونمایی کند، خودرویی که آماده تا چشم‌انداز خودروهای برقی هوشمند را بازتعریف کند. یکی از ویژگی‌های برجسته G7، استفاده از سه تراشه هوش مصنوعی تورینگ (Turing) توسعه‌یافته توسط ژیپنگ است که قابلیت‌های رانندگی خودکار و کابین هوشمند این خودرو را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. این لحظه‌ای کلیدی برای ژیپنگ خواهد بود که هدف آن کاهش وابستگی به غول‌های نیمه‌هادی خارجی و تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یک نوآور خودروساز مبتنی بر هوش مصنوعی است.

تراشه هوش مصنوعی تورینگ
تراشه تورینگ که به‌صورت داخلی توسط ژیپنگ توسعه یافته، به‌طور خاص برای کاربردهای هوش مصنوعی طراحی شده است. این تراشه دارای یک پردازنده 40 هسته‌ای است و قادر به اجرای محلی مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی با 30 میلیارد پارامتر خواهد بود. تراشه ژیپنگ شامل دو واحد پردازش عصبی (NPU) و یک معماری تخصصی بهینه‌شده برای شبکه‌های عصبی است.

با قدرت محاسباتی خیره‌کننده 750 ترا عملیات در ثانیه (TOPS) برای هر تراشه، تورینگ به‌عنوان "سقف قدرت محاسباتی" توصیف شده است. برای مقایسه، یک تراشه تورینگ معادل سه تراشه Nvidia Orin X است که هر کدام 254 TOPS ارائه می‌دهند. این سفارشی‌سازی عمیق امکان استفاده 100٪ از قدرت محاسباتی تراشه تورینگ را فراهم می‌کند.

خودروی G7 اولین خودرویی خواهد بود که به تراشه‌های توسعه‌یافته توسط ژیپنگ مجهز شده و از سه تراشه تورینگ به‌طور همزمان استفاده می‌کند که در مجموع قدرت محاسباتی 2250 TOPS را ارائه می‌دهد. این امر G7 را به پیشرو در قدرت محاسباتی خودروهای برقی تبدیل می‌کند.

شیائوپنگ، رئیس ژیپنگ، تأکید کرد که G7 اولین "خودروی هوش مصنوعی" با قدرت محاسباتی سطح L3 است که "فناوری پیشرفته را با راحتی سرنشینان ترکیب می‌کند." توسعه تراشه تورینگ از سال 2020 آغاز شد و سال گذشته با موفقیت به مرحله تولید رسید.

علاوه بر مشخصات چشمگیر، طراحی تراشه تورینگ برای مدل‌های بزرگ و جامع که در معماری‌های مدرن سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته (ADAS) رایج هستند، بهینه شده است. ژیپنگ ادعا می‌کند که این تراشه در مقایسه با تراشه‌های خودرویی عمومی با قدرت محاسباتی بالا، 20٪ نرخ بهره‌وری بالاتری دارد. تراشه تورینگ همچنین شامل یک بخش مستقل و دو پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) است که ادراک را در شرایط چالش‌برانگیز بهبود می‌بخشد.

 تلاش سریع ژیپنگ برای توسعه پردازنده‌های اختصاصی خود در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌هایی از چالش‌های عرضه تراشه Thor شرکت Nvidia منتشر شده است. شرایط موجود این امکان را به ژیپنگ می‌دهد تا کنترل بیشتری بر نقشه راه محصولات خود داشته باشد و اختلالات احتمالی زنجیره تأمین را کاهش دهد. این پیشرفت سخت‌افزاری با استراتژی بلندپروازانه نرم‌افزارها برای خودروساز چینی هم‌راستا است که حول مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی را در نظر دارد. این شرکت در حال توسعه یک "مدل پایه جهانی" است و قصد دارد مدل‌های کوچک‌تر و بهینه‌شده را با استفاده از تکنیک‌های تقطیر دانش بر روی تراشه تورینگ خودرو مستقر کند.

جاه‌طلبی‌های ژیپنگ فراتر از خودروهای سواری است و این شرکت برنامه‌ریزی کرده از تراشه تورینگ در ربات‌ها و خودروهای پرنده مجهز به هوش مصنوعی در آینده استفاده کند. ژیپنگ هدف تجاری‌سازی رانندگی خودکار سطح L3 را در نیمه دوم سال جاری و کاوش در سطح L4 را برای سال 2026 تعیین کرده است.

مدل پایه ژیپنگ G7 از یک بسته باتری LFP با ظرفیت 68.5 کیلووات‌ساعت ساخت شرکت CALB، سومین تولیدکننده بزرگ باتری خودروهای برقی در چین، استفاده می‌کند. این باتری با وزن 560 کیلوگرم نسبتاً سنگین است و حدود 25 درصد از وزن خالص خودرو (2,085 کیلوگرم) را تشکیل می‌دهد. باتری نیروی مورد نیاز یک موتور برقی 218 کیلووات (292 اسب بخار) را تأمین می‌کند. توان پیمایش این شاسی‌بلند به 602 کیلومتر برای مدل با وزن خالص 2,085 کیلوگرم و 577 کیلومتر برای نسخه‌ی آپشنال با وزن 2,100 کیلوگرم می‌رسد.
مدل برد بلند اکسپنگ G7 از یک بسته باتری LFP با ظرفیت 80.8 کیلووات‌ساعت از CALB استفاده می‌کند. این باتری 631 کیلوگرم وزن دارد و نیروی یک موتور برقی را تأمین می‌کند. مسافت قابل پیمایش این مدل به 702 کیلومتر برای خودرو با وزن خالص 2,145 کیلوگرم می‌رسد.

G7، یک شاسی‌بلند اندازه متوسط با ابعاد 4892 میلی‌متر طول، 1925 میلی‌متر عرض و 1655 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 2890 میلی‌متر، برای تأکید بر هوش مصنوعی و راحتی سرنشنیان طراحی شده است. همچنین این خودرو مجهز به "نمایشگر پانورامای تعقیب نور AR-HUD" است که با همکاری هواوی توسعه یافته و سخت‌افزار هواوی را با نرم‌افزار ژیپنگ برای بهبود ناوبری و کمک به رانندگی ادغام می‌کند. ژیپنگ G7 با قیمت تقریبی 250,000 یوان (36,000 دلار) عرضه خواهد شد و با مدل‌هایی مانند تسلا مدل Y، شیائومی SU7 و زیکر 7X رقابت خواهد کرد. پیش‌فروش G7 از امشب آغاز می‌شود و تحویل آن برای سه‌ماهه سوم سال 2025 برنامه‌ریزی شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.