سرانجام به آخرین دوئل در دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدیم. مثل همیشه این دوئل به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن هوندا کلاریتی و الکتریکی و هیوندای آیونیک الکتریکی در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۹۲۸ رأی به ثبت رسیده که هوندا توانست به دریافت ۶۱۲ عدد از آنها و کسب ۶۶ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند درحالیکه هیوندای موفق به دریافت ۳۱۶ رأی شده است. بدین ترتیب هر سه نسخهٔ هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی آیونیک در مرحلهٔ مقدماتی حذف شده و هیچکدام از آنها به مرحلهٔ بعدی راه پیدا نکردند. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، هیوندای نکسو به مصاف تسلا مدل ۳ رفته است.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | نیسان لیف | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات ۵۰۰E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | شورلت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | هوندا کلاریتی الکتریکی | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | فولکسواگن e-Golf | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
تسلا مدل ۳
تسلا ابتدا در سال ۲۰۱۲ با مدل S و سپس در سال ۲۰۱۵ با مدل X بهطورجدی به بخش خودروهای تمام الکتریکی وارد شد؛ اما این دو مدل، خودروهای لوکس و گرانقیمتی بودند که امکان خرید آنها برای قشر عمدهٔ جامعه وجود نداشت. به همین دلیل این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۶ مدل کوچکتر و البته ارزانتر ۳ را معرفی کرد که نسبت به مدلهای S و X خودروی مردمیتری بوده و قیمت بسیار پایینتری داشت. به همین دلیل تسلا در روز رونمایی مدل ۳ تعداد ۳۲۵ هزار سفارش خرید برای آن دریافت نمود. تولید محدود این ماشین از اواسط سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ۲۸ جولای همان سال ۳۰ دستگاه از آن به اولین خریداران تحویل داده شد. تا پایان سال ۲۰۱۷ نیز تعداد ۱۷۷۲ دستگاه از مدل ۳ به خریداران تحویل داده شده است. مدل ۳ یک سدان فستبک میان سایز است که برخلاف اکثر خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی آن در عقب نصب شده است و نیروی آنهم توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود. این موتور الکتریکی ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ اما بهتازگی خبر رسیده که بهزودی نسخهٔ دوموتورهٔ مدل ۳ نیز ساخته خواهد شد. مدل ۳ اما هماکنون در دو نسخهٔ پایه و دوربرد تولید میشود که مدل پایه از پکیج باطریهای ۵۰ کیلووات ساعتی استفاده میکند و میتواند با یکبار شارژ تا ۳۵۰ کیلومتر را طی کند. نسخهٔ دوربرد اما که در دوئل ما هم شرکت کرده است، به پکیج باطریهای ۷۵ کیلووات ساعتی مجهز بوده که با یکبار شارژ کامل این باطریها، انرژی موردنیاز برای پیمودن ۵۰۰ کیلومتر فراهم میشود.
هیوندای نکسو
هیوندای با معرفی نسخهٔ هیدروژنی توسان در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار به بخش خودروهای هیدروژنی وارد شد. این خودرو که نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی هیوندای محسوب میشد، بر اساس نسل دوم هیوندای توسان ساخته شده بود و صرفاً در ایالاتمتحده بهصورت اجارهای عرضه شد؛ اما هیوندای برنامههای جدیتری برای خودروهای هیدروژنی داشت و توسان هیدروژنی صرفاً پیشنمایش یا آغاز آن محسوب میشد. بدین ترتیب، سازندهٔ کرهای در نمایشگاه CES امسال، کراساوور هیدروژنی کاملاً جدیدی بنام نکسو را معرفی کرد که جایگزینی برای توسان هیدروژنی محسوب میشود. این خودرو گامی جدی از سوی هیوندای در بخش خودروهای هیدروژنی محسوب میشود. نکسو اما برخلاف سلفش خودروی کاملاً مستقلی است و بر اساس محصولات موجود هیوندای ساخته نشده است. این کراساوور هیدروژنی همچنین روی پلتفرم ویژه و مخصوصی ساخته شده که بهطور خاص مناسب با نیازهای یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است. این خودرو که یک کراساوور کامپکت است، به یک موتور الکتریکی مجهز شده که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی توسط سیستم هیدروژنی پیل سوختی تأمین میشود و برای ذخیرهٔ انرژی نیز باطری کوچک ۱.۶ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته صرفاً به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. برای ذخیرهٔ هیدروژن هم سه مخزن با ظرفیت هرکدام ۵۲ لیتر در زیر قسمت عقبی خودرو نصب شده که درمجموع ظرفیت ذخیرهٔ ۶.۳ کیلوگرم یا ۱۵۶ لیتر هیدروژن را دارند. هیدروژن را دارند. درصورتیکه هر سه مخزن هیدروژن نکسو کاملاً پُر باشند، خودرو میتواند مسافتی تا ۵۹۵ کیلومتر را بپیماید.
مقایسه مشخصات فنی
تسلا مدل ۳ | هیوندای نکسو | |
ترکیب | موتور عقب | موتور جلو |
پیشرانه | الکتریکی | هیدروژنی |
قدرت | ۲۲۰ اسب بخار | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۱۰ نیوتن متر | ۳۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | عقب | جلو |
باطری | ۷۵ کیلووات ساعت | ۱/۶ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۱۶.۱ کیلووات/صد کیلومتر | ۳۴.۷ کیلووات/صد کیلومتر |
بُرد | ۵۰۰ کیلومتر | ۵۹۵ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۱ ثانیه | ۹.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۸ ثانیه | ۱۷.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر/ساعت | ۱۶۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۶۹ متر | ۴.۶۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۷ متر | ۲.۷۹ متر |
وزن | ۱۷۶۷ کیلوگرم | ۱۸۶۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۲۵ لیتر | ۸۵۰ لیتر |
قیمت پایه | ۴۵,۰۰۰ دلار | ۵۵,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9983498]بدین ترتیب دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
(Ali (Chevy nova
۲۸ فروردین ۱۳۹۷تسلا
کیان
۲۸ فروردین ۱۳۹۷کسی تا این لحظه به هیوندای رای نداده !!!
هیوندای واقعا جک بزرگیه در همه محصولاتش
maximus_450SEL 6.9
۲۸ فروردین ۱۳۹۷مرسدس بنز استاندارد های لازم برای حضور در بازار ما رو پیدا نمیکنه … خودمون هم که رنج روور سوار میشیم … واسه همین محصولات هیوندای رو “جک” میدونیم…
#چقدر _خوبیم_ما
maximus
۲۸ فروردین ۱۳۹۷پی نوشت
اینجا به تسلا رای دادم
مزدا
۲۸ فروردین ۱۳۹۷نکسو جلو پنچره خوبی نداره .رینگ هاش هم جذاب نیست
محمد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ایکاش تو این گروه حداقل خودروهای سدان رو از شاسیها جدا کرده بودید
انتخاب ۱ خودرو از کل خودروهای سبز کمی اجحافه شاید به همه تلاشهای خودروسازان و آینده صنعت خودرو
ضمنا هیوندا جُک بزرگی نیست، جک بزرگ خودروسازی ماست که هنوزم مونتاژکار انحصاری محصولات قدیمی هستیم و حتی هند هم داره از ما سبقت میگیره
(Ali (Chevy nova
۲۸ فروردین ۱۳۹۷دوستان تو پست شورولت تاهو هم گفتم
روز 97/1/31 جمعه 9 صبح دورهمى ماشىنهاى کلاسىکه
مکان کرج. باغستان. ورزشگاه ا ن ق ل ا ب هست
یانکی
۲۸ فروردین ۱۳۹۷علی داداش یه نشون بده پیدات کنم
پارسا
۲۹ فروردین ۱۳۹۷داداش اون روز یه روز مهم دیگه هم هست :))))))
کاش واسه اونم گردهمایی داشتیم ?
بیستم آپریل ناسلامتی
F۲۲RAPTOR
۲۸ فروردین ۱۳۹۷هیدروژنی ها با توجه به کمبود جایگاه سوخت شون،
نسبت به الکتریکی ها کاربردشون کمتره
بعدشم یکی کراس اوور یکی سدان انتخاب بین سلایق
T.H.M
۲۸ فروردین ۱۳۹۷برتری با تسلاست. تنها برتری نکسو، حجم صندوق بار دوبرابریش هستش که قابل توجهه. طراحی هم که سلیقه ایه. رای من بدون هیچ شکی تسلاست. ضمن اینکه به برندش هم علاقه دارم.
راستی دوستان دقیقا یک سال از زمان اولین دوئل میگذره. دقیقا 28 فروردین پارسال دوئل ها با دوئل مرسدس بنز E کلاس و اینفینیتی Q70 آغاز شد.
ضمنا از پدال خواهش دارم این گروه های اندکی که مرحله اولشون تموم نشده رو دیگه بدون وقفه ی یکی دو هفته ای برگزار کنن که سریع تر دور اول تموم شده دیگه. کلا فکر کنم 6 تا گروه یک یا چندتا دوئلشون تو مرحله اول مونده. با این حساب باید یکی دو هفته صبر کنیم واسه فقط 6تا دوئل! بعد میشه 4 تا مثلا. باز دو هفته صبر کنیم واسه فقط 4تا دوئل! پشت سر هم برگزار کنید تموم شه دیگه. اینطوری بخوایم پیش بریم دو سال دیگه هم دوئل ها تموم نمیشه.
(Ali (Chevy nova
۲۸ فروردین ۱۳۹۷داداش چه حافظه خوبى دارى
اما تو کل دوئلها اونهاى که جاودانه شد از نظر من
دوئل فورد سرى اف و توندرا بود که به 160 کامنت رسىد و رکوردار شد
دوئل بعدى براى موستانگ و سرى 4 بود که خىلى جالب بود
T.H.M
۲۸ فروردین ۱۳۹۷دقیقا. دوئل سری اف و توندرا160 کامنت داشت که تقریبا دو صفحه کامل کامنت گذاشته شد. ضمن اینکه حدود 3200 تا رای هم داده شد فقط تو سایت! 600 تا هم تو تلگرام. ولی جالبتر از این، دوئل لکسس NX و بی ام و ایکس 3 بود که حدود 5500 تا رای داده شد فقط تو سایت!!! حدود 700 و خورده ای هم تو تلگرام.
راستی تو کامنت بالاییم یادم رفت از دوستان زحمت کش در پدال بابت برگزاری این دوئل ها تشکر کنم. دمتون گرم واقعا.
محمدرضا
۲۸ فروردین ۱۳۹۷اون مقع ها پدال هر روز دوئل میزاشت برا همین مراجعه کننده به سایت بیشتر بود الان خود سایت هم برنامه مشخصی برا خودش تعیین نکرده که کی دوئل هارو بزاره
M
۲۸ فروردین ۱۳۹۷تسلا برای موتور مدل3 قدرت 220 اسب رو اعلام کرده ولی توی اکثر تست های داینو بالای 290 تا 350 اسب رو نشون داده !
Amin
۲۸ فروردین ۱۳۹۷دیگه خواهشا هیوندا رو با تسلا مقایسه نکنید!!!!!!!
زمین تا آسمون تفاوتشونه،این نوعی توهین به تسلاست!!!!!!
(Ali (Chevy nova
۲۸ فروردین ۱۳۹۷امىن جان
اگه تونستى اون جىپ خوشگلت رو بىار کرج براى دورهمى کلاسىکها
از دىدن شما و اون جىپ با اصالتت خوشحال مىشم
(Ali (Chevy nova
۲۸ فروردین ۱۳۹۷امىن جان
الان ىادم اومد
ماشىن رو بردى پىشه ارسن؟؟؟؟
مشکلش رو حل کرد؟؟؟؟
Amin
۲۸ فروردین ۱۳۹۷سلام علی آقا
نه هنوز نبردم،فعلا تعمیرگاهه داره روغن ریزی هاشو میگیره و سرسیلندرش رو هم قرار شده عوض کنه
والا خیلی دوست دارم بیام ولی شمال هستم متاسفانه
انشالله تهران اگر باشه دفعه بعد حتما میام خیلی علاقه دارم
راستی علی آقا یه سوال : گیربکس و کمک ماشین غیر از پوسته همه چیز داخلش عوض شد و لی دنده ها یه مقدار سفت جا میره،تعمیرکارم میگه طبیعیه و ماشین های قدیمی بعد از تعمیر گیربکس تا یه مدت گیربکسشون سفته و بعد نرم میشه و راحتتر جا میره دنده ها،این مسئله درسته؟
حمیدرضا
۲۸ فروردین ۱۳۹۷انتخاب سختی هست یکی هیدروژنی و اون یکی برقی انتخاب من هیوندای چون برای تولید برق از آب استفاده میکنه و کلا به محیط زیست اسیبی نمیرسونه
کلا من تکنولوژی پیل سوختی رو به الکتریکی ترجیح میدم
محمدرضا
۲۸ فروردین ۱۳۹۷تکنولوژیه هیدروژنی از الکتریکی خیلی جلوتره
مهدی
۲۸ فروردین ۱۳۹۷تسلا انتخاب منه.ولی واقعا خیلی ظلمه کهi۳ روحذف کردن اونم بخاطرbکلاس مرسدس.توی تمام تست هایی که روی این دوماشین انجام شدهi3بااختلاف زیادی پیروز معرفیش کردن.هرچند این انتخاب ها دلیل برتری نیست .انتخاب هاشده فقط انتخاب برند.نه خودروی بهتر
Radin
۲۸ فروردین ۱۳۹۷هیوندای واقعا ماشین خوبیه نباید با تسلا مقایسه بشه این کجا اون کجا
قطعا تسلا بهتره
هیوندای باید با کیا نیرو مقایسه میشد
مقایسه کراس اور با سدان واقعا خنده داره،!!!!
بعدشم هیدروژنی با الکتریکی مقایسه نمیشه:/
Infinite
۲۸ فروردین ۱۳۹۷تسلا (البته اگر کابین فوقالعاده بیروح و نازیبای اون رو در نظر نگیریم…)
Divergence
۲۸ فروردین ۱۳۹۷هیوندای متاسفانه یک نقطه ضعف خیلی خیلی شدید نسبت به تسلا داره که تمام نقاط مثبت اون رو تحت تاثیر قرار میده ، اون هم این است که ایستگاه های شارژ هیدروژن خیلی راحت در دسترس نیستن ، ولی تسلا رو میتونی با برق خونه هم شارژ کنی .
Mercede kaviani
۲۹ فروردین ۱۳۹۷با سلام به دوست عزیز امیر دهفان
وتشکر از مقایسه عالی شما
رای من هیوندای نکسو برد بیشتر وفضایی بار بیشتر
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
بهنام
۲۹ فروردین ۱۳۹۷سلام رای من تسلا