دوئل هوندا کلاریتی الکتریکی و هیوندای آیونیک الکتریکی

دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز با آخرین دوئل این دور که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد در خدمت شما هستیم. دوئل قبلی این گروه بین دو هاچ‌بک تمام الکتریکی یعنی فورد فوکوس الکتریکی و فولکس‌واگن e-Golf برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 953 رأی به ثبت رسیده است که e-Golf با دریافت 816 عدد از آن‌ها و کسب 85 درصد از کل آراء کاملاً قاطعانه پیروز شد درحالی‌که فوکوس الکتریک تنها 137 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه خودروهای سبز بازهم دو خودروی تمام الکتریکی اما این بار هیوندای آیونیک الکتریکی و هوندا کلاریتی الکتریکی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

هیوندای آیونیک

با فراگیر شدن خودروهای هیبریدی و الکتریکی، هیوندای نیز با مدل جدید آیونیک نخستین حضور جدی و رسمی خود در این بخش بازار را اعلام کرد که به‌طور مستقیم خودروهایی چون تویوتا پریوس را هدف قرار داده است. این خودرو اما در سه نسخهٔ مختلف هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی عرضه می‌شود تا هیوندای با یک محصول بخش خودروهای سبز را به‌طور کامل پوشش دهد. آیونیک برای اولین بار در ژانویهٔ 2016 در کرهٔ جنوبی رونمایی شد که در این مراسم فقط نسخهٔ هیبریدی آن به نمایش درآمد. سپس در نمایشگاه‌های ژنو و نیویورک 2016 هر سه نسخهٔ به نمایش درآمدند. آیونیک یک خودروی کامپکت با استایل لیفت‌بک است که هر سه نسخهٔ آن ظاهری مشابه یکدیگر دارند و فقط با تفاوت‌هایی جزئی از یکدیگر متمایز شده‌اند. دو نسخهٔ هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی آیونیک قبلاً در دوئل‌ها شرکت کرده‌اند و از این خانواده تنها نسخهٔ الکتریکی باقیمانده است که امروز پای به میدان رقابت گذاشته است. در این نسخه برخلاف دو نمونهٔ دیگر خبری از پیشرانهٔ درون‌سوز نیست و بجای آن یک موتور الکتریکی با 120 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور نصب شده است. برای تأمین انرژی این موتور الکتریکی هم یک پکیج باطری لیتیوم یون 28 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که طبق برآورد EPA با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند انرژی لازم برای پیمودن 200 کیلومتر را فراهم کنند. نسخهٔ الکتریکی آیونیک در ظاهر با جلوپنجرهٔ کاملاً مسدود از دیگر نسخه‌های آن متمایز شده است. هر سه نسخهٔ هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی هیوندای آیونیک سال گذشته در ایالات‌متحده مجموعاً بیش از 11 هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

هوندا کلاریتی

هوندا یکی از پیشگامان استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی در خودروها است که پیشینهٔ فعالیت‌های آن در این زمینه به سال 1999 و معرفی کانسپتی بنام FCX بازمی‌گردد. سپس هوندا طی سال‌های بعد با جدیت توسعهٔ خودروهای هیدروژنی را ادامه داد که این فرایند نهایتاً به معرفی اولین خودروی هیدروژنی تولیدی این شرکت با نام کلاریتی در نمایشگاه لس‌آنجلس 2007 انجامید؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها 46 دستگاه از آن ساخته شد و این تعداد هم صرفاً اجاره داده شد. سپس چند سال بعد یعنی در سال 2016، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه بوده است؛ اما چندی پس از معرفی کلاریتی هیدروژنی، هوندا هم سیاست هیوندای را در پیش‌گرفته و دو نسخهٔ دیگر از کلاریتی را هم با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی ارائه کرد تا این ماشین مجموعاً با سه نوع قوای محرکهٔ مختلف عرضه گردد. در این دوئل نسخهٔ الکتریکی کلاریتی شرکت کرده که از یک موتور الکتریکی با 160 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون 25.5 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. نسخهٔ الکتریکی کلاریتی در ظاهر تقریباً به‌طور کامل با دو نسخهٔ دیگر یکسان است و صرفاً جلوپنجرهٔ مسدود، آن‌را از دو برادرش متمایز کرده است. این مدل به همراه نسخهٔ هیدروژنی فعلاً فقط در ایالات‌متحده آن‌هم به‌صورت اجاره‌ای عرضه می‌شود و به همین دلیل قیمت آن مشخص نیست. فروش هر سه نسخهٔ هیدروژنی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی هوندا کلاریتی سال گذشته در ایالات‌متحده برابر با 2455 دستگاه بوده است.


مقایسه مشخصات فنی

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت 160 اسب بخار 120 اسب بخار
گشتاور 300 نیوتن متر 290 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک جلو جلو
باطری 25.5 کیلووات ساعت 28.0 کیلووات ساعت
مصرف انرژی 18.3 کیلووات/صد کیلومتر 15.4 کیلووات/صد کیلومتر
بُرد 145 کیلومتر 200 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 8.6 ثانیه
مسافت 400 متر 16.7 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر/ساعت 167 کیلومتر/ساعت
طول 4.89 متر 4.47 متر
فاصلهٔ محوری 2.75 متر 2.70 متر
وزن 1470 کیلوگرم
حجم صندوق بار 400 لیتر 350 لیتر
قیمت پایه اجاره 200 دلار/ماه 30,385 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

بدین ترتیب دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. me84
    سوابق: (1117 دیدگاه) ,

    .
    هیوندای مشخصات فنی بهتری داره. بخصوص بردش که برای خودروی الکتریکی خیلی مهمه. اما هوندا اتاق و طراحی خیلی بهتری داره.

    پاسخ
  2. hadi
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    این کیفیت هیوندای نیست که باعث پیشرفتش شده بلکه طراحی اونه.جلو پنچره های هیوندای در نهایت باعث کنار زدن رقبا میشه…
    شما وقتی در یک خودروی هیوندای میشینی سریعا متوجه میشی که در واقع خودرو به خوبی ظاهری که داره نیست اما وقتی از بیرون نگاهش میکنی دیگه از ماشین دیگه ای خوشت نمیاد… مخصولا جلو پنجرخ 6 ضلعیش

    پاسخ
  3. حامد
    سوابق: (592 دیدگاه) ,

    انتخاب من هیوندای بخاطر برد بیشتر و اینکه هیوندای خیلی تشنه این سگمنت هست که باعث شده خیلی روش سرمایه گذاری کنه
    ولی کابین هوندا زو بیشتر میپسندم

    پاسخ
  4. نیما
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    چرا تسلا جای خالی زیاد داره وحتی زیر کاپوت هم خالیه اما اینا اینطوری نیستن؟
    هیچی تسلا مدل 3 نمیشه به نظرم
    اینا با برد 500 کیلومتر بیان زیر 30 هزار دلار و شارژ سربع و مجانی هم باشه دیگه ماشین درونسوز برای خانواده ها اقتصادی نیست.

    پاسخ
  5. مهرداد
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    اصل مهم اول تو بررسی خودرو های لکتریکی میزان برد اون ها بعد از یک بار شارژ است که به میزان قابل توجهی هیوندای از هوندا بیشتره که باعث میشه هیوندای انتخاب بهتری باشه
    ولی اگر کسی طراحی ماشین هم تو اولویت ها قرار بده هوندا میتونه واسش از نظر ژاپنی بودن هم انتخاب بهتر و با کیفیت تری باشه

    پاسخ
  6. Just bentley continental
    سوابق: (348 دیدگاه) ,

    پدال جان دیگه خودتو راحت کردیا??
    سه چهار تا دوئل می زاری یه هفته استراحت میزاری.

    پاسخ
    1. امیر دهقان
      سوابق: (367 دیدگاه) ,

      درود دوست عزیز
      احتمالاً در جریان هستید که اکثر گروه‌های رقابت‌ها تکمیل شده و همۀ دوئل‌های اونا برگزار شده. بنابراین تنها تعداد کمی از گروه‌ها باقی موندن که هنوز دوئل‌های اونا تکمیل نشده. به همین دلیل هر دور از رقابت‌ها خیلی زود تموم میشه.
      اما این وعده رو به شما و سایر مخاطبین عزیز میدم که بزودی مرحلۀ مقدماتی رقابت‌ها بطور کامل به پایان میرسه و مرحلۀ دوم را با رقابت‌های جذاب‌تر آغاز خواهیم کرد.
      از طرف دیگه، با توجه به اینکه در مرحلۀ مقدماتی، گروه‌های چندانی باقی نمودن، احتمالاً از دور بعدی، پس از پایان هر دور، بلافاصله و بدون وقفه دور بعدی رو آغاز میکنیم.
      سپاس از همراهی شما

      پاسخ
  7. فرهاد كرمستجی
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    من به شدت با جلو پنجره بسته مشکل دارم، نمیشه ماشین رخ طبیعی داشته باشه ولی درون سوز نباشه؟ باز هونددا ظاهر متعارف تری داره از طرفی هیوندای برد بیشتر، ولی در مقام مقایسه فکر می کنه کفه به سمت هیوندای باشه اما اگه واقعا بخوام یکیو مجانی 🙂 انتخاب کنم قطعا با جلوپنجره بزرگ و بسته هیوندای نمی تونم کنار بیام.

    پاسخ
    1. احمد
      سوابق: (83 دیدگاه) ,

      جلو پنجره در اکثر خودرو های الکتریکی بسته است به خاطر اینکه آب خاک چیزی ورود نکنه نیاز به هوا نداره موتورش آب وسایل برقی میسوزونه اینو خواجه شیرازم میدونه

      پاسخ
  8. مهدی دهقان
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    هودندا با این برد کم فقط به درد مصارف شهری میخوره

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (1759 دیدگاه) ,

    رای من هیوندای به خاطر طراحی و فکر هوشمندانه برای طراحی سه خودرو با یک پلتفرم و اسم و همین طور برد بیشتر
    هوندا از نظر قیمتی خیلی به صرفه تر از هیوندای هست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.