شارژ سریع خودروهای تسلا با باتری‌های ساخت بی وای دی!

شنبه 6 خرداد 1402 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
will-byd-overtake-tesla
تسلا استفاده از باتری‌های تیغه‌ای بی وای دی را در کراس اوور برقی مدل Y شروع کرده است. این خودروها که در گیگا فاکتوری برلین تولید می‌شوند به مدد...
تبلیغات

تسلا استفاده از باتری‌های تیغه‌ای بی وای دی را در کراس اوور برقی مدل Y شروع کرده است. این خودروها که در گیگا فاکتوری برلین تولید می‌شوند به مدد باتری‌های بی وای دی زمان شارژ بسیار سریع‌تری دارند.

تاکنون دیگر شرکت چینی یعنی CATL تنها تأمین‌کننده باتری تسلا مدل Y در اروپا بود اما از چندی قبل اخبار مربوط به نصب باتری‌های بی وای دی در این خودروها منتشر شده است. داده‌ها نشان می‌دهند باتری تیغه‌ای بی وای دی در مدل Y باعث شده سرعت شارژ این خودروها بالاتر از مدل‌های مجهز به باتری ساخت شرکت CATL باشد. هر دو باتری تیغه‌ای بی وای دی و کرین CATL از نوع فسفات لیتیوم آهن LFP هستند اما باتری شرکت بی وای دی می‌تواند در کل زمان شارژ سرعت بالاتری را برای این کار داشته باشد. گفته می‌شود مالکان مدل Y دارای باتری‌های بی وای دی قادر بوده‌اند سرعت شارژ 172 کیلووات ساعت را تا 50 درصد شارژ باتری شاهد باشند. یکی از رسانه‌ها می‌گوید:

تسلا مدل Y مجهز به باتری 62 کیلووات ساعتی CATL نمی‌تواند سرعت شارژ 172 کیلووات را حفظ کند و سریعاً افت کرده و در شارژ 90 درصد به‌صورت تدریجی به 50 کیلووات می‌رسد

باتری تیغه‌ای بی وای دی که در شاسی‌بلند برقی تانگ و مدل‌های هان و آتو 3 نیز بکار رفته اولین بار در سال 2020 رونمایی شد. این شرکت چینی می‌گوید سرعت شارژ بالاتر تأثیر منفی روی طول عمر باتری ندارد. چینی‌ها خاطرنشان می‌سازند:

باتری تیغه‌ای پس از 3 هزار سیکل شارژ/دشارژ به کارکرد 1.2 میلیون کیلومتری رسیده و درعین‌حال شاهد عملکردهایی همچون شعاع حرکتی 505 کیلومتری و صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.6 ثانیه‌ای برای شاسی‌بلند تانگ بوده‌ایم

این خودروساز مشهور اضافه می‌کند:

باتری تیغه‌ای بی وای دی تانگ می‌تواند در عرض 30 دقیقه شارژ را از 30 به 80 درصد برساند

شایان ذکر است ایلان ماسک مدیرعامل تسلا چندی پیش شایعات درباره پایان همکاری تسلا و بی وای دی برای تأمین باتری محصولاتش را رد کرد. او گفت رابطه بین این دو خودروساز مثبت و رو به رشد است. تسلا و بی وای دی از نظر فروش خودروهای برقی کاملاً جلوتر از رقبا هستند اما این امر مانع همکاری یکدیگر نشده است. اگرچه باتری بی وای دی بهبودهای قابل‌توجهی را نشان داده است اما باتری جدید شرکت CATL با نام MP3 نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

CATL اظهار می‌دارد باتری جدید MP3 که از تکنولوژی مواد جدیدی سود می‌برد تراکم انرژی و عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های فسفات لیتیوم آهن خواهد داشت. MP3 از نظر مواد بکار رفته مشابه نسخه بهبود یافته باتری LFP بوده اما از منگنز نیز استفاده می‌کند. رسانه‌ها می‌گویند شرکت گک که اولین شاسی‌بلند با شعاع حرکتی 998 کیلومتری را تولید کرده از تکنولوژی LFP منگنز سود می‌برد. سرعت شارژ این نوع باتری دو برابر باتری بکار رفته در تسلا مدل 3 و مدل Y بوده و تراکم انرژی و عملکرد بهتری دارد. اگرچه چیز زیادی درباره مشخصات باتری MP3 شرکت CATL نمی‌دانیم اما برخی منابع خبری اظهار داشته‌اند سلول‌های باتری یاد شده تراکم انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های کنونی دارند و از نظر طول عمر و زمان شارژ نیز مزیت‌هایی خواهند داشت. با پیشرفت سریع تکنولوژی باتری خودروهای برقی شکی وجود ندارد که در سال‌های پیش رو باتری‌هایی با تراکم انرژی، سرعت شارژ و طول عمر بهتر تولید خواهند شد. برخی کارشناسان می‌گویند به ‌زودی خودروهای برقی با شعاع حرکتی بسیار بالا تولید خواهند شد که تمامی این‌ها به معنی پایان عمر خودروهای درون‌سوز است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.