آیا امسال تسلا تاج پادشاهی فروش بازار آمریکا را از بیامو خواهد گرفت؟
شوکی که تویوتا با عرضهٔ لکسس LS400 در سال 1989 به بازار خودروهای لوکس وارد کرد را به یاد دارید؟ لکسس از ناکجاآباد آمد و چند دهه بعد به رقیب جدی برای مرسدس بنز و بامو تبدیل شد. حال نیز به نظر میرسد که تسلا نهتنها قصد دارد همان داستان را تکرار کند بلکه میخواهد با محصولات الکتریکی خود به سلطنت بنزینیها پایان دهد. با توجه به آمار فروش، بامو در سال 2021 پرفروشترین برند لوکس در بازار ایالاتمتحده بوده است. بامو سه سال پیش این عنوان را از مرسدس بنز گرفت و تا به امروز آن را حفظ کرده است.
لکسس نیز هرچند در اروپا چندان محبوب نیست اما در آمریکا فروش بالایی دارد. البته این شرکت از سال 2010 تاکنون نتوانسته به رتبهٔ اول فروش در بازار ایالاتمتحده دست پیدا کند اما همچنان خاری در چشم مرسدس بنز و بامو است. در آمار فروش سال 2021 بخش لوکس بازار آمریکا، بامو با 336,644 دستگاه پیشتاز است و احتمالاً توقع دارید در رتبهٔ دوم لکسس یا مرسدس بنز را ببینید اما امسال تسلا با فروش 313,400 دستگاه این رتبه را از آن خود کرده و بالاتر از برندهای باسابقه قرار گرفته است. پس از این شرکت آمریکایی، لکسس با 304,475 دستگاه و مرسدس بنز با 276,012 دستگاه در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
این در حالی است که تسلا در سطح جهانی طی سال 2021 حدود یک میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که افزایشی 87 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. همچنین درحالیکه عملکرد فروش تسلا در سال 2022 هم همچنان قوی به نظر میرسد، مرسدس بنز بهتازگی اعلام کرده است که بحران کمبود چیپ همچنان روی تولید و فروش محصولات این شرکت در نیمهٔ اول امسال تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، آیا تسلا در آستانهٔ صعود به صدر جدول فروش است و طی دوازده ماه آینده حتی بامو را هم پشت سر خواهد گذاشت؟ یکی از تحلیلگران صنعت خودروسازی دراینباره چندان مطمئن نیست و به کمبود محصولات جدید تسلا (هماکنون حدود یک دهه از عمر مدل S میگذرد) و همینطور مشکلات کیفی مداوم ساختههای این شرکت اشاره میکند.
همچنین نباید فراموش کرد که بامو، لکسس و مرسدس بنز خودروهای الکتریکی اختصاصی زیادی مثل i4، iX، RZ و EQE را به بازار عرضه کردهاند یا بهزودی خواهند کرد. این خودروها که سال گذشته در بازار حضور نداشتند، با برخورداری از قیمتهای مختلف و پشتوانهٔ شبکهٔ نمایندگیهای گسترده، بخش خودروهای الکتریکی را پوشش خواهند داد. حال دوباره همان سؤال را مطرح میکنیم. آیا تسلا در صدر جدول فروش برندهای لوکس بازار آمریکا قرار خواهد گرفت یا شارژ حملهٔ الکتریکی این شرکت به بامو، لکسس و مرسدس بنز بهزودی تمام خواهد شد؟ شما پاسخ این سؤال را بدهید.