تجربه و آزمایش

۲۰۰ هزار کیلومتر با اسپرو ۹۴

دوو اسپرو، خودروی محبوب آن روزهای گذشته، با همان موتور با حجم ۱۹۹۸cc و خروجی ۱۱۵ اسب بخار متعلق به گروه جی. ام – اپل، که با توجه به ادعای سازنده در آن روزها مصرف سوختی برابر ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته است اما این روزها بعد از گذشت ۱۹ سال البته با توجه به نوع رانندگی شما بین ۱۳ تا ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند.

Daewoo Espero
Daewoo Espero
آن روزها گرچه خودروهای ژاپنی بیشتر بر سر زبان ها می‌چرخید و میل خریداران در صورت داشتن استطاعت مالی به آن ها بود اما اسپرو نیز برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده بود، آن هم شاید به خاطر شتاب خوب با توجه به موتور قوی، هزینه نگهداری قابل قبول با توجه به زیاد بودن قطعات یدکی، امکانات رفاهی مناسب مثل کولر، شیشه های برقی، کنسول وسط، برف پاکن تایمر دار و … اشاره کرد. هدف من تنها معرفی کردن یک خودروی قدیمی نیست بلکه به نوعی تلنگری به خودروهای کنونی خودروسازان ما با کمی چاشنی مقایسه است.
ماشین کره ای خاطره انگیز ۱۹ سال پیش ما با همان پدال وسطی که به نوعی تزیینی (ترمزهای بسیار ضعیف) است، همان موتور پر مصرف، فضای کم نشستن با وجود طول زیاد، فرمانی نه چندان دقیق ولی باز هم بهتر از ۴۰۵ سال ۸۹ .

Daewoo Espero
Daewoo Espero
فلسفهٔ کره ای ها از همان روزگار مشخص بود، خودرویی با مشخصات فنی و امکانات بهتر و بیشتر به نسبت قیمت کمتر گرچه دوو در این راه چندان موفق نبود اما دیگر خودروسازان کره ای بسیار موفق بودند.

Daewoo Espero
Daewoo Espero
اسپروی ما با وجود سن بسیار بیشتر نسبت به ۴۰۵ سال ۸۹ همچنان در شتاب گیری حداقل در دنده ۱ و ۲ یک سر و گردن بالاتر است. در سفرهای چند ساعته صندلی های آن کمتر کمر شما را به درد می آورد. در هنگام توقف حداقل از ابتدا مطمئن هستید که نیاز به امداد غیبی برای توقف آن ندارید نه مثل ۴۰۵ که ترمز ABS آن به محض آنکه لاستیک های جلو دچار بی تعادلی می شود سرردرگم می شود و حتی بعد از آنکه دوباره اصطکاک پیدا کرد تا چند ثانیه به آن سردرگمی ادامه می دهد گویا که سیستم ABS خودروی ۴۰۵ ما کمی فراموش کار است.

اگر مثل نگارنده مجبور به استفاده از هر دو خودرو باشید، اولین مسئله ای که برای شما قابل توجه خواهد بود بعد از پیاده شدن از ۴۰۵ و ورود به اسپرو راحتی بیشتر شما هم به عنوان راننده و هم به عنوان مسافر می باشد. فرمان نرم تر، سهولت بیشتر در تعویض دنده و حتی زیباتر بودن جلو داشبورد. شاید مسئله بسیار دردناک برای من این باشد که حتی خودروی سال ۸۹ ما دارای شیشه عقب دستی و فاقد بلند گوی عقب است و بسیاری ایرادات ریز دیگر که تنها با کمی دقت قابل اصلاح بود. نکته قابل توجه در اینجا این است که آیا خودرو سازان ما همچنان قادر به تولید خودرویی در سطح و اندازه های یک پیر ۱۹ ساله نیستند. شاید هستند اما نمی خواهند!

نویسنده: فرزاد پاکنژاد شیرازی

جواد عقیلی

مهندسی پتروشیمی خوندم اما عاشق دنیای خودرو هستم. موسس و سردبیر پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من یه آردی دارم. میخوام بفروشم اسپرو بخرم، چه جور یاست
    ممنون

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. کاوه کریمی

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوستان شما اگه یه اسپرو سالم گیر بیارین دیگه هیچ وقت نمیفروشین . اسپرو فراتر از انتظار ماشینهای داخلیه

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
      1. حمیدرضا

        ۸ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        موافقم،۱۰سال سواری با اسپرو،کاری کرده که دیگه ماشین ایرانی رو قادر به روندن نیستم

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
    2. حسین

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اسپرو یه ماشین عالی، نرم، پرقدرت و پر شتاب. از رانندگی باهاش خسته نمیشی. من یه ۹۴ دارم. تقریبا از اول دست خودم بوده. فابریک. اگه تعمیرش کردم با لوازم Gm بوده. با هیچ ماشینی عوضش نمیکنم. بسیار عالی

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
  2. اسپرو

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسپرو از هر نظر از تمام خودرو های داخلی سره ولی به شرط سلامت و نگهداری درست

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  3. مجید

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من تازه میخام دوو بخرم خیلی تحقیق کردم موندم اسپرو بخرم یا سی لو؟ اگه اسپرو بخرم ازکجا بفهمم سرحاله وتو خرج نیفتاده که طرف به این خاطر بخاد بفروشش؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. سعید

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،
    چرا اطلاعات غلط میدید به مردم دوو به کم مصرفی و فرمون بسیار نرم و راحت معروفه.
    مصرفش تو شهر بین ۸ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتره بستگی به رانندگی و ترافیک داره.
    تو جاده هم که حدود ۵.۵ لیتر میسوزونه بعد شما میگید موتور پر مصرف؟؟؟؟
    فرمونش هم اگه سالم باشه حرف نداره.

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  5. امیر

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان کسی تفاوت بین اسپرو ۹۳ و ۹۴ که انگارا داخلی باهم فرق دارن رو میدونه ممنون میشم جواب بدید

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. حمیدرضا

      ۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ۹۳ تک انژکتوره،۹۴ ،،۴تا سوخت پاش داره و انژکتور کامله…داخل اطاق هم فقط جای کلیدای شیشه باهم عوض شدن،و یه مقدار تفاوتهای جزعی..

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
    2. امین حسینی

      ۲۱ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام داخل کابین تقریبا همه چی فرق میکنه اما تا حد زیاد شبیه به هم هستن مثال کنسول وسط فرق میکنه صفحه کیلومتر . رودریها . صندلی ها. کلیدهای بالا بر شیشه ها از کنسول وسط به رودری رانندهمنتقل شده. قربیلک فرمون یه کم به روز تر و شیک تر شده . صندلیها و مبله ماشین کاملا با مدل ۹۳ تفاوت داره و راحت تر و زیبا تر شده از لحاظ فنی هم که کاملا دگرگون شده و تنها تشابه گیربکس و حجم موتور هست وگرنه دوو اسپرو مدل ۹۴ با ۹۳ به اندازه ایی باهم متفاوت هستن که باید گفت دوتا ماشین کاملا متفاوت هستن که ظاهری شبیه به هم دارند تقریبا مثه آردی و ۴۰۵ یا بیوک و شورلت و توصیه بنده اینه که اگه دنبال خرید اسپرو هستید اولا گزینه های دیگه رو یکبار دریگه مرور کنید و اگه انتخابتون باز هم اسپرو بود سراغ ۹۳ نرید و ۹۴ یا بالا تر رو انتخاب کنید

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  6. علی

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من سال ۸۵تا۸۹ اسپرو داشتم ۹۳ تا حالا وقبلش پژو۲۰۰۰پژو۱۸۰۰و۲۰۶وسیلووهیوندای النترا هم مدل داشتم باید بگم تنها خاطراتم فقط از اسپروو وهرکسی مطمعا سالمشو داشته ورانندگی کرده مطما اون لذت نمیتونه رانندگی کنه با ۲۱ لیتر بنزین مصافت۳۰۰ کیلومتر ورفتم تازه چراغ روشن شده هیچ ماشین. از هم رده وبالاتر نمیتونه ب پای این زیبایی امریکای برسه به نظر من هنوز بهترین ماشینه من دارم پول جمع میکنم بتوم یدونه اتومات تمیز ۹۴ درحد ۲۷ میلیون بگیرم حس خوب نشستن پشت فرموندو هیچوقت تو ذهنم پاک نمیشه ..دید کامل بسیار جادار سوخت کم موتور پرقدرت وکابین بیش از حد کم سروصدا وتعادل بسیار بالا در سرعت های بالای ۱۹۰ میچسبه ب زمین واقعا فوق لعادس

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  7. sky

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا حدود ۴ سال پیش یه اسپرو مشکی ۹۶ داشتم که خیلی خاطره های قشنگی باهاش داشتم متاسفانه بعد از یه تصادف از جلو شاسی ماشین اسیب دید و پلوس درومدن ها شروع شد و اخر سر هم مجبور شدم بدمش اوراقی تو این مدت تا الان ال ۹۰ و پراید داشتم ماشین بی ازاری بودن وای هیچ کدوم بهم سواری ماشین اولمو نمیدادن.از اون موقع تا حالا خیلی دوست داشتم باز یه دونه دیگه اسپرو بخرم ولی به دلیل عدم نبود کننده کارموتوری در بین اشنایان دیگه جرعت نکردم دوباره برسم سمتش.چون میدونستم بگیرم باید اسیر بشم .و کلی هزینه گزاف بدم .یا کلی راه برم تا برسم پیش یه مکانیک اسپرو کار درست .تا اینکه چند وقت پیش با استادش اشنا شدم و رفتیم با هم دیگه بعد از کلی اسپرو دیدن یه دونه سلامت مدل ۹۴ شو خریدم و در اینده نزدیک برنامه دارم برم کاپوتاژ ش کنم و باهاش برم اونور اب
    اسپرو ماشین خوبیه به شرطی که
    ۱ بهش برسی و خرجش کنی و براش وقت بزاری.یه کسی که از صفر تا ۱۰۰ تو فوت اب باشه مخصوصا موتوری داشته باشی که حیرون تعمیر کار تو سر گردنه نباشی
    ۲ماشین قبلا تصادف نداشته باشه مخصوصا از جلو شاسی ها سلامت باشه اتاق موتور سلامت باشه ماشین دست اول یا حد اکثر دوم باشه کلا چیزی باشه که ارزش اینکه وقتتو بزاری پاش داشته باشه
    در کل به این نتیجه رسیدم که چون اولین ماشینم اسپرو بوده دیگه سواری با ماشین های داخلی بهم حال نمیده و اسپرو سوار که میگن ینی همین
    اینم بگم من فقط مدل های mpfi شو دوس دارم ینی مدل ۹۴ یا ۹۶ میلادی که انژکتور ۴ سوزنه هستن

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. hosein

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    جالبه… سر تیترو یه هو میذاشتید مقایسه اسپرو با ۴۰۵ ایرانخودرو … ۴۰۵ ماشین سال اروپا شده هرچی باشه… در ضمن موتورای خیلی قویترم روش نصب شده تو مدلای اصلی. اینی که تو ایرانه یکی از ضعیفترین مدلای پژو ۴۰۵ ولی بازم خوبو قابل قبوله. آخه این دوو با این دلشبورد جنس. دمپاییش که شبیه گنجه بابابزرگمه رو چه به مقایسه با بزرگان…

    موافقم ۰
    مخالفم ۱۳
  9. علی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من ی اسپرو ترتمیز پیدا کردم .مدل ۹۳ . همین امروزم ماشینو از تعمیر گاه گرفته و میگه همه چیشو ضمانت میکنه . قیمتشم میگه ۸/۵ . باتوجه ب قیمت نسبتا بالای قطعاتش و کمبود قطعات ب نظرتون بگیرمش؟؟؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. محسن

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام علیکم، ما ۱۳ الی ۱۴ سال بود دوو اسپرو داشتیم، من حرفی واسه گفتن ندارم واسه کیفیت ماشین، عالیه عالی، تولید ماشین با اینکه واسه ۲۵ سال پیشه ولی آپشن هایی که داره که الان خودرو های داخلی و حتی خارجی تازه دارن ازش روو ماشینا استفاده می کنن ، صندوق پران-تمام شیشه ها برقی-تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی-تنطیم ارتفاع فرمان- تایمر دار بودن برف پاکن-موتور ۲۰۰۰ پر شتاب- قدرت مانور به دور از تصور- آینه های جانبی دارای گرمکن و تماماً برقی- بالشت راحتی برای سرنشینان عقب-فضای صندوق عقب بسیار بسیار جا دار-صندلی های فوق العاده راحت و جادار-دکمه کم و زیاد کردن نورِ پشت آمپر- مه شکن-کمک فنر بسیار نرم
    این آپشن ها رو اگه همه اش رو توو یه ماشین داخلی پیدا کردید، کلاهتون بندازید هوا…

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  11. حمیدرضا

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا این ماشین،نسبت به سنش،یه سروگردن بالاتر از بهترین ماشینای ساخت داخله…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. Ali

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسپرو عالیه…بی سر و صدا ترین ماشینی که تا الان داشتم بوده…فقط مدلای ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ مشکلشون یکی ترمزه ماشینه که ضعیفه و مشکل اصلی تر شاسی زیر ماشینه…که واقعا ضعیفه و میشکنه..درسته میگن میشه تقویت کرد و درستش کرد…ولی یه عیب هست بالاخره…البته اینم بگم توی مدل ۹۶ این عیب ها رو برطرف کردن…

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  13. سعید هدایتی

    ۶ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان من بین دوو اسپرو و ماتیز موندم هرکدوم مزرایایی دارن ولی در کل ب نظرم دوو اسپرو بهتره ..کدوم ماشین رو پیشنهاد میدین
    میشه یه اسپرو معمولی گرف و کم کم بهش رسید ؟ من شهرستانم و برام مهم نیس که مثلا به خاطر پیدا کردن قطعه ماشین یه ماه بخابه فقط سالی یه بار میخام مسافرت برم کدوم بهتره در کل ب نظرتون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. علی نامجو

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسپرو مال مسافرته ماتیز مال شهر،اینکه سوال نداره،فقط پشت مگنت رو خمیر سیلیکون بزن که برقی اذیت نشه سیمکشی سالم باشه تمام

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. جمال نادی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    اسپرو ۹۳ موتور تازه تعمیر به محض روشن شدن چراغ چک خاموش میشه اما سوخت ماشین خیلی زیاده و دود سیاه وحشتناکی داره سنسور مپ و دلکو رو ازمایشی جابه جا کردم ولی بدتر شده ۱۰ ساله دست خودم بوده هیچ وقت نه مشکل برقی داشتم نه سوخت
    سنسور کربن ۱.۴ تنظیم کردم
    دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه بجز Ecu اگه چیزی به ذهنتون میرسه راهنمایی کنید ممنون

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مهدی

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام شمع آب. فشار شکن بنزین .ریگلاژ سنسور دریچه گاز .این موارد رو هم چک کنید

      موافقم ۱
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا