تجربه رانندگی با چری اومودا 5 / فونیکس FX در استرالیا؛ ارزشمند و شایان توجه
چری یکی از فعالترین خودروسازان چینی در زمینه صادرات محسوب میشود. این شرکت که سالها است حضور پررنگی در بازار ایران دارد، برای فروش خودرو در کشورهای خارج از چین هم تلاش میکند. یکی از این بازارها، استرالیا است. البته چری قبلاً در این کشور حضور پیدا کرده بود اما به دلیل نگرانیهای ایمنی، ناکام ماند و حالا پس از هشت سال وقفه، دوباره به این کشور بازگشته است. اولین خودرویی که چری را به بازار استرالیا بازگردانده، کراساوور اومودا 5 است یعنی همان خودرویی که در کشورمان با نام فونیکس FX عرضه میشود.
اومودا 5 در استرالیا در چهار تیپ مختلف بنامهای BX، EX، EX+ و EX+ AWD عرضه میشود که دو تیپ بالایی اواخر امسال راهی بازار این کشور خواهند شد. دو تیپ پایهٔ BX و EX از پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو استفاده میکنند که 154 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد و به گیربکس CVT متصل است. این قوای محرکه که بهصورت محرک جلو ارائه میشود، در کشورمان در تعداد محدودی عرضه شد. تیپهای EX+ و EX+ AWD اما در استرالیا با موتور قویتر 1.6 لیتری توربو ارائه میشوند و دومی به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است. در ایران هماکنون مدیران خودرو فونیکس FX را با موتور 1.6 لیتری و محرک جلو عرضه میکند.
قیمت اومودا 5 در تیپ پایهٔ BX از 32,500 دلار استرالیا معادل 20,800 دلار آمریکا آغاز میشود و با این قیمت تجهیزات خوبی مثل رینگهای 18 اینچی، دو نمایشگر 10.25 اینچی، سیستم ورود بدون کلید و مجموعهای از سیستمهای کمکراننده را ارائه میکند. خودروی آزمایشی ما از تیپ EX است که با قیمت 35,890 دلار استرالیا معادل 23 هزار دلار آمریکا، از تجهیزات بیشتری مثل سانروف، درب صندوق برقی، دوربین 360 درجه و گرمکن غربیلک فرمان و صندلیهای جلو برخوردار است. قیمت دو تیپ بالایی در استرالیا هنوز اعلام نشده است.
اومودا 5 برای یک کراساوور کامپکت در داخل فضای مناسبی را ارائه میکند. کیفیت ساخت کابین هم خوب بوده و درخور یک برند مقرونبهصرفه است. دو نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی چیزی است که معمولاً در خودروهای ژاپنی و کرهای گرانتر میبینیم. پشت فرمان، سخت است که تحت تأثیر کابین خوشساخت اومودا 5 قرار نگیرید خصوصاً وقتی قیمت 23 هزار دلاری آن ا در نظر بگیرید. تودوزی چرم مصنوعی خودرو قانعکننده و صندلیها راحت هستند اما چند مشکل ارگونومی مثل فقدان دکمههای مناسب برای کنترل سیستم تهویه در اینجا دیده میشود. البته برخی از این مشکلها همچون دور بودن کنترل تنظیم دما از راننده به خاطر انتقال فرمان به راست برای بازار استرالیا به وجود آمده است.
در صندلیهای عقب فضا برای کراساووری کامپکت مناسب است و با قد 180 سانتیمتر توانستم پشت صندلی رانندهای که برای خودم تنظیم کرده بودم بنشینم اما پاهایم کمی فشرده شده بودند. خود صندلی نیمکتی عقب هم آنطور که باید از رانها پشتیبانی نمیکند. صندوق بار با ظرفیتی بین 300 تا 360 لیتر، فضای نسبتاً مناسبی دارد و برای یک خانوادهٔ کوچک کافی به نظر میرسد. گرافیک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی چری کمی ابتدایی است و به خاطر ترجمهٔ ضعیف تا حدودی آزاردهنده خواهد بود اما خود سیستم رفتار خوبی دارد و در طول آزمایش مشکلی نداشت. اومودا 5 به سیستم صوتی سونی مجهز است اما کیفیت صدا چندان جالب به نظر نمیرسد که این یعنی هرچند نام سونی مترادف با صدای باکیفیت است اما نباید فریب نام برند را خورد.
اومودا 5 از تکنولوژیهای ایمنی زیادی مثل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، دستیار نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص علائم رانندگی و سیستم پایش توجه راننده با دوربین بهره میبرد. مورد آخر اما حساسیت زیادی دارد و حتی انجام کارهای ساده مثل استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم حواسپرتی تشخیص میدهد و هشداری را روی صفحه آمپر به نمایش درمیآورد. چری مصرف سوخت اومودا 5 را 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده ولی ما در طول یک روز آزمایش، مصرف ترکیبی 8.9 لیتر را ثبت کردیم که برای یک کراساوور کوچک رقم بالایی به نظر میرسد.
راحتی سواری اومودا 5 در رانندگیهای شهری مناسب است و هرچند شاید روی برخی از دستاندازها و چالهها کمی سفت احساس شود اما در اکثر مواقع راحت بوده و شبیه خودرویی به نظر میرسد که توسط برند باسابقهتری ساخته شده است. فرمان نیز در رانندگیهای شهری خوب عمل میکند اما گاهی بیشازحد سبک احساس میشود. یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام رانندگی با اومودا 5 تجربه کردیم، هشدارهای مختلف و معمولاً بدون دلیل از سیستمهای کمکراننده بود. علاوه بر این، دستیار حفظ حرکت بین خطوط هنگام خارج شدن خودرو از لاین خیلی تهاجمی عمل میکند و میخواهد سریع خودرو را بین خطوط بازگردند که این در سرعتهای بیش از 100 کیلومتر بر ساعت بسیار آزاردهنده خواهد بود.
لاستیکهای استاندارد خودرو کشش مناسبی را هنگام پیچیدن در هوای بارانی فراهم میکنند و هیچگاه احساس برهم خوردن تعادل یا چموشی به اومودا 5 دست نمیدهد. دستاندازها و ناهمواریهای مسیر هم خیلی خوب مدیریت میشوند و کراساوور چری از لحاظ تعلیق احساس خودرویی اقتصادی ندارد. در سرعتهای بالا، احساس مبهم فرمان بیشتر خود را نشان میدهد ولی چندان مشکلساز نخواهد بود. بااینحال، سیستمهای کمکراننده بیشازحد حساس هستند و این باید کاهش پیدا کند.
جمعبندی
با توجه به قیمت اومودا 5، چری تلاش شجاعانهای برای ورود مجدد به بازار استرالیا داشته است. قیمت این خودرو با توجه به تجهیزاتی که ارائه میکند واقعاً پایین است و مشکل ناشناخته بودن برند هم در حال کمرنگ شدن است زیرا در سال 2022 خودروهای چینی بیش از 10 درصد از کل فروش بازار استرالیا را به خود اختصاص دادند. صرفنظر از برخی مشکلات، بهطورکلی اومودا 5 در آزمایش رانندگی یکروزهٔ ما احساس خوبی داشت. این ماشین ارزش فوقالعادهای در برابر قیمت دارد و میتواند کار را برای برندهای معتبر سخت کند.
نقاط قوت
ارزش بالا در برابر قیمت
کابین خوشساخت و باکیفیت
گارانتی هفتساله
نقاط ضعف
سیستمهای کمکراننده نیاز به بهبود دارند
مصرف سوخت بالا در آزمایش
صندوق بار کمی کوچک
مشخصات فنی
Chery Omoda 5 | |
پیشرانه | 1.5 لیتری I4 توربو |
قدرت | 154 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
وزن | 1393 کیلوگرم |
طول | 4,400 میلیمتر |
عرض | 1,830 میلیمتر |
ارتفاع | 1,588 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,630 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 300 تا 360 لیتر |
مصرف سوخت اعلامی | 6.9 لیتر ترکیبی |
مصرف سوخت آزمایشی | 8.9 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
قیمت پایه | 20,800 دلار |
قیمت تستشده | 23,000 دلار |
امتیاز | 7.1 از 10 |