اولین رانندگی با شورلت سیلورادو برقی، بیحاشیه و کاربردی اما گران!
شورلت هم با سیلورادو EV به نبرد پیکاپهای الکتریکی پیوسته است. این خودرو یکی از مدلهای پیشتاز در طرح الکتریکیسازی بزرگ جنرال موتورز و مسلماً مهمترین آنها است. این شرکت سیلورادو EV را نهتنها برای رقابت با فورد F150 لایتنینگ بلکه بهعنوان ویترین تکنولوژیهای تمام الکتریکی خود برای جلب نظر خریداران وفادار پیکاپهایش به بازار فرستاده است.
اولین رانندگی ما با پیکاپ الکتریکی شورلت پشت فرمان تیپ WT (مخفف پیکاپ کاری یا Work Truck) بود. این تیپ برای خریداران ناوگانی و تجاری در نظر گرفته شده و قطعاً نسبت به نسخههایی مثل RST که برای خریداران معمولی عرضه میشود جذابیت کمتری دارد. سپرهای رنگ نشده، رینگهای 18 اینچی با لاستیکهای فاق بلند بجای 24 اینچی، فنرهای فولادی بجای تعلیق بادی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 11 اینچی بجای 17 اینچی و تودوزی تمام مشکی ازجمله ویژگیهای تیپ WT هستند.
سیلورادو EV هم مثل هامر EV روی پلتفرم الکتریکی اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده است و انتظار میرود باطریهای آن حدود 200 کیلووات ساعتی باشند زیرا شورلت هنوز ظرفیت دقیق آنها را اعلام نکرده است. در تیپ WT، این پیکاپ 510 اسب بخار قدرت و 835 نیوتن متر گشتاور دارد و میتواند تا 655 کیلوگرم بار را حمل و تا 4535 کیلوگرم را یدک بکشد. سیلورادو WT با هر بار شارژ به گفتهٔ شورلت میتواند تا 725 کیلومتر را طی کند که این رقم در تیپ RST به 645 کیلومتر میرسد. این اعداد روی کاغذ با اختلاف قابلتوجهی نسبت به F150 لایتنینگ و ریویان R1T بهتر هستند ولی برای اطمینان باید آزمایشهای واقعی انجام دهیم.
چیزهایی که دوست داشتیم
سیلورادو EV هنگام رانندگی مثل یک پیکاپ معمولی عمل میکند. قوای محرکهٔ الکتریکی خودرو هیچ هیاهویی ندارد و فرمان نهتنها بسیار طبیعی است بلکه به لطف اندازهٔ خوب غربیلک، احساس مناسبی داشته و ارتباط خوبی با دستان راننده برقرار میکند. البته مطمئناً این سیلورادو قدرت و شتاب بالایی دارد اما همهٔ اینها کاملاً قابلکنترل هستند. با انتخاب شدیدترین حالت سیستم احیای انرژی ترمزها نیز میتوان رانندگی با یک پدال را تجربه کرد.
اما شاید بزرگترین ویژگی مثبت رانندگی سیلورادو EV دایرهٔ چرخش آن باشد. از خودرویی بهاندازهٔ یک اتوبوس مدرسهٔ کوچک انتظار چابکی در پیچها نداریم اما در این پیکاپ به دلیل فقدان پیشرانهٔ بنزینی و کشیدن کابین به سمت جلو، هندسهٔ تعلیق و فرمان بهطور کامل بازطراحی شده تا دایرهٔ چرخش بسیار کوچکتر از آنچه فکر میکنید شود. به همین دلیل، پارک کردن و پیچیدن با سیلورادو EV آنقدر آسان بود که فکر کردیم به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز است (البته این سیستم در تیپ RST ارائه خواهد شد).
این پیکاپ در داخل هم با تودوزی مشکی و پلاستیکهای سیاه، فضایی ساده و کاربردی دارد. درواقع، سیلورادو WT خیلی خوب از رویهٔ پیکاپهای امروزی فاصله گرفته که کابین را با چوب و چرم تزئین میکنند. البته این ویژگیها خوب هستند اما بهراحتی کثیف میشوند درحالیکه داخل WT برای یک پیکاپ کاری ایدهآل خواهد بود. همچنین داخل خودرو بسیار جادار بوده و سرنشینان عقب از فضای پای زیادی بهرهمند میشوند.
چیزهایی که دوست نداشتیم
ازآنجاییکه WT از فنرهای فولادی استفاده میکند، به مشکلات مسیر با تکان و بالا پایین شدن پاسخ میدهد و از روی سرعتگیرهای بزرگ جهش میکند. البته خوشبختانه نسخهٔ RST به تعلیق بادی مجهز است و احتمالاً راحتی سواری بیشتری دارد. همچنین دید رو به بیرون سیلورادو EV هم ضعیف است و من با قد 160 سانتیمتر در دیدن پشت و طرفین خودرو مشکل داشتم. البته احتمالاً این مشکل برای افرادی با قد بلندتر وجود نخواهد داشت ولی بهطورکلی رانندگی با این پیکاپ در محیطهای شلوغ شهری میتواند دشوار باشد و همیشه باید مراقب ظرفیت خودرو بود.
یدک کشی
شورلت در طول آزمایش ما یک تریلر 4.5 تنی را به سیلورادو EV متصل کرد و ما پشت فرمان بهسختی توانستیم اتصال این تریلر را احساس کنیم زیرا شتاب همچنان نرم و سریع باقی ماند و همچنان میشد با یک پدال رانندگی کرد. بزرگترین تفاوت هنگام حمل تریلر دشوارتر بودن حفظ سرعت است که فعال کردن کروز کنترل در بزرگراه این مشکل را هم برطرف میکند. همچنین با اتصال تریلر، بر اساس وزن آن برد تخمینی پیکاپ روی صفحه آمپر به نمایش درمیآید تا راننده را از تردید در مورد میزان مسافتی که میتواند طی کند برهاند.
جمعبندی
هرچند به گفتهٔ شورلت قیمت سیلورادو EV از حدود 50 هزار دلار آغاز میشود اما قیمت پایهٔ نمونهٔ آزمایشی ما 79,800 دلار بود که این رقم در RST فرست ادیشن به 106,895 دلار میرسد. قیمت پایهٔ 80 هزار دلاری اما برای یک پیکاپ کاری تقریباً لخت رقم زیادی است و هرچند پلتفرم کاملاً جدید و تکنولوژی باطری پیشرفتهای دارد اما چنین قیمتی، توجیه کیفیت داخلی پایه و سواری ناراحت سیلورادو EV را دشوار میکند. بااینحال، سیلورادو EV را میتوان شروع امیدوارکنندهای دانست. این یک پیکاپ ساده و کاربردی است که میتواند در محیط کار همراه خوبی برای خریداران باشد.
مشخصات فنی
Chevrolet Silverado EV Work Truck | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | 510 اسب بخار |
گشتاور | 835 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | 3,701 میلیمتر |
طول | 5,921 میلیمتر |
عرض | 2,072 میلیمتر |
ارتفاع | 1,981 میلیمتر |
وزن خالص | 3870 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
شتاب صفر تا 96 | 5.8 ثانیه |
برد | 725 کیلومتر |
ظرفیت بار | 655 کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | 4535 کیلوگرم |
قیمت پایه | 74,800 دلار |
قیمت تستشده | 79,800 دلار |