پشت فرمان شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07، هایپرکار ارزان‌قیمت!

دوشنبه 30 آبان 1401 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
2023-Chevrolet-Corvette-Z06-046
با هایپرکاری که برای بخش زیادی از جامعه قابل خریداری است آشنا شوید: شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07. شاید فقط این شورلت باشد که می‌تواند پرفورمنس بالا...
تبلیغات

با هایپرکاری که برای بخش زیادی از جامعه قابل خریداری است آشنا شوید: شورلت کوروت Z06 با پکیج Z07. شاید فقط این شورلت باشد که می‌تواند پرفورمنس بالا با سطحی فوق‌العاده از شتاب، ترمز گیری و چسبندگی جانبی را در اختیار صدها هزار نفر قرار دهد. اولین تجربهٔ رانندگی ما با Z06 با نسخهٔ کانورتیبل بود اما این یکی 40 کیلوگرم وزن کمتری دارد، به رینگ‌های فیبر کربنی سبک‌وزن مجهز است که حدود 4.5 کیلوگرم وزن غیر فنر سوار هر گوشه از خودرو را کم می‌کند و بجای لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S ZP از نمونه‌های پایلوت کاپ 2 R ZP بهره می‌برد که تغییر مهمی است.

مجموع این تغییرات، عملکرد Z06 در پیست Figure-8 را از 22.7 ثانیه و میانگین شتاب جانبی 0.93 جی به تنها 21.85 ثانیه و شتاب جانبی 0.99 جی رسانده است. در تایم دوم صدم ثانیه را هم ذکر کردیم تا نشان دهیم Z06 رکورد این پیست را شکسته است زیرا رکورددار قبلی، مک‌لارن سنای یک میلیون دلاری با تایم 21.90 ثانیه بود. البته متأسفانه این رکورد تنها چند دقیقه دوام آورد زیرا یک مک‌لارن دیگر یعنی 765LT اسپایدر با قیمت 490 هزار دلاری، 205 کیلوگرم وزن کمتر و لاستیک‌های پیرلی P Zero تروفئو R پس از کوروت راهی همین پیست شد و آن را 0.05 ثانیه سریع‌تر از Z06 طی کرد.

در خط مستقیم اما Z07 کوپهٔ ما کمی از همتای کانورتیبل خود عقب افتاد و 400 متر را 0.2 ثانیه دیرتر طی کرد. افرایش داون‌فورس ناشی از پکیج 10,495 دلاری کربن آئرو همین‌طور لاستیک‌های چسبنده‌تر ممکن است دلیل این اختلاف جزئی باشد اما Z07 کوپه در آزمایش چسبندگی جانبی با ثبت عدد 1.16 جی جبران کرد درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ کانورتیبل 1.10 جی بود. این چهارمین چسبندگی بالایی است که تاکنون ثبت کرده‌ایم. پورشه 911 GT3 با 1.19 جی و مک‌لارن 765LT با 1.17 جی خودروهایی هستند که چسبندگی بیشتری نسبت به Z06 داشته‌اند.

عجیب اینکه کوروت C7 گرند اسپرت هم با 1.18 جی بالاتر از Z06 جدید قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که شورلت هنگام معرفی این خودرو اظهار داشت ممکن است Z06 جدید نتواند تمام لپ تایم‌هایی که توسط بهترین کوروت‌های موتور جلو ثبت شده را شکست دهد اما ازآنجایی‌که آن خودروها بشدت به لاستیک‌ها متکی بودند، فقط برای یک یا دو دور می‌توانستند اوج پرفورمنس خود را ارائه کنند اما تعادل بهتر C8 به دوام لاستیک‌های آن کمک می‌کند و بنابراین میانگین لپ تایم‌های آن بهتر خواهد بود. بااین‌حال، از دید ما، Z06 با پکیج Z07 در تیپ سبک‌تر 1LZ ممکن است بتواند رکورد پیست Figure-8 را از مک‌لارن پس بگیرد.

کوروت Z06 Z07 در ترمز گیری هم عالی است. این ماشین با ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ و قدرتمند از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در تنها 28.9 متر متوقف شد که 1.2 متر از نسخهٔ کانورتیبل بهتر است و فاصلهٔ زیادی با مسافت توقف 28.3 متری 765LT ندارد. برای مقایسه، بهترین توقف در بین همهٔ خودروهای تولیدی که آزمایش کرده‌ایم را پورشه 911 GT2 RS با 2.4 متر مسافت کمتری نسبت به کوروت داشته است.

هنگام رانندگی نیز ما بشدت تحت تأثیر این کوروت جدید قرار گرفتیم و از چسبندگی بالای آن شگفت‌زده شدیم. این باعث افزایش اعتمادبه‌نفس راننده و همین‌طور سرعت در هنگام ورود به پیچ‌ها می‌شود. ترکیبی از قدرت بالای پیشرانه با گشتاور وحشیانهٔ کمتر نیز هنگام شتاب گیری‌های تهاجمی برای خروج از پیچ‌ها باعث کاهش قابل‌توجه بیش‌فرمانی می‌شود. پشت غربیلک فرمان خودرو پدال‌های تعویض دندهٔ خوب و زیبایی تعبیه شده اما برنامه‌ریزی تعویض دنده‌های گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه آن‌قدر هوشمندانه انجام گرفته که نیازی به آن‌ها نخواهید داشت به‌جز برای اینکه در تونل‌ها چندین دنده معکوس دهید تا فریاد اگزوزها فضا را پر کند

کوروت خصوصاً در کنار پورشه‌هایی که همیشه با آن‌ها مقایسه می‌شود خودروی بزرگی است و 357 لیتر فضای بار را در اختیار راننده قرار می‌دهد که می‌توان پانل سقف را در آن قرار داد. همچنین ازآنجایی‌که سوپرکار شورلت از فیبر کربن ساخته نشده و امکاناتی مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها و عایق‌های صدا را ارائه می‌کند، از خودروهای هم‌اندازه‌ای مثل مک‌لارن سنگین‌تر است؛ بنابراین، در پیست‌های بزرگ‌تری از Figure-8 ما، لپ تایم Z06 از این سوپرکارهای سبک‌تر یا قوی‌تر بیشتر خواهد شد ولی همان‌طور که اشاره شد، ممکن است بتوان این اختلاف را با انتخاب یک Z06 سبک‌تر و ساده‌تر کاهش داد.

این کار نه‌تنها پرفورمنس خودرو را بهبود می‌بخشد بلکه به ‌حساب بانکی خریدار هم کمک می‌کند زیرا یک کوروت Z06 Z07 از تیپ پایهٔ 1LZ با قطعات فیبر کربنی رنگ‌شده بجای رنگ نشده، تنها 137,180 دلار قیمت دارد که 27,625 دلار کمتر از خودروی ما و حدود یک‌سوم قیمت مک‌لارن 765LT است. البته در این صورت، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کوروت Z06 یعنی راحتی در رانندگی‌های روزمره از بین می‌رود. در این ماشین، وقتی کمک‌فنرهای مغناطیسی روی حالت تور قرار داده شود، راحتی سواری تقریباً از هر سوپرکار یا هایپرکار دیگری بهتر خواهد بود. این ویژگی، کوروت Z06 را به خودروی عجیبی تبدیل کرده است زیرا رانندگی با آن در تمام جاده‌ها به اندازهٔ پیست لذت‌بخش است.

کپی لینک

مشخصات فنی شورلت کوروت Z06

Chevrolet Corvette Z06 Z07

پیشرانه

5.5 لیتری V8

قدرت

670 اسب بخار

گشتاور

625 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

فاصلهٔ محوری

2,723 میلی‌متر

طول

4,722 میلی‌متر

عرض

2,024 میلی‌متر

ارتفاع

1,234 میلی‌متر

وزن خالص

1672 کیلوگرم

توزیع وزن

40 به 60 جلو/عقب

حجم صندوق بار

357 لیتر

ظرفیت سرنشین

2 نفر

شتاب صفر تا 96

2.8 ثانیه

مسافت 400 متر

10.8 ثانیه

توقف از 96

28.9 متر

شتاب جانبی

1.16 جی

تایم پیست Figure 8

21.9 ثانیه

مصرف سوخت

15.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

127,185 دلار

قیمت تست‌شده

164,805 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.